Förslag Atlanthavsvägen - Trollstigen

popart

New member
Tänker ta en tur till Norge i sommar på min Dragstar 1100, skulle vara kul att höra vad ni som varit där tycker om min resplan (restiderna vet jag att dom inte kommer stämma). Tältet får nog åka med för säkerhets skull, lika som det gjorde till Nordkapp (utan att användas).

View attachment 5425

Har tittat på en annan rutt, säg vad ni tycker om den. Det är nu ca.4 veckor kvar till resan.

Resdag 1 Söderhamn – Röros 41,9mil
Boende: Vandrarhem
http://kartor.eniro.se/m/nhLeJ

Resdag 2 Röros - Kristiansund 32,1mil
Boende:
http://kartor.eniro.se/m/nhE5s

Resdag 3 Kristiansund – Åndalsnes (Atlanthavsvägen) 22,3mil
Boende: Vandrarhem
http://kartor.eniro.se/m/nhEQG

Resdag 4 Åndalsnes – Geiranger (Trollstigen) 11,8mil + 6,3mil
Boende:
http://kartor.eniro.se/m/nhErY
http://kartor.eniro.se/m/nhEm8

Resdag 5 Geiranger – Lillehammer 26,9mil
Boende: Vandrarhem
http://kartor.eniro.se/m/nhEVk

Resdag 6 Lillehammer – Mora 32,0mil
Boende: Vandrarhem
http://kartor.eniro.se/m/nhERK

Resdag 7 Mora – Söderhamn 17,4mil
Hemma
http://kartor.eniro.se/m/nhEjG
 
Last edited:

gundj

New member
Passa på och stanna i Hamar på vägen hem, om dom har kvar sin hjulångare så är det lite kul.
Vägen Åndalsnes och söderut är fin. Jag har åkt Trollstigen på både blyvinge och sporthoj, ren njutning.
 

TMax500

Member
Kollade lite snabbt, bara. Och bara på sträckorna i Norge.
- En hel dag i Geiranger? Tänkte du åka på utflykt då? Geiranger är inte stort, menar jag.
- Du har relativt måttliga etapper. 213 mil på 8 dagar. När jag var varit i Norge med polarna har vi gjort c:a 175 mil på fyra dagar. Men det är ju olika hur många timmar man vill vara i sadeln, och hur mycket annat man vill se och göra.
- Tänker på E6 från Hamar och vidare. Har kört den någon enstaka gång, halv-ok vill jag minnas, ingen riktigt kul hojväg men inte katastrof. Fin att se på i vissa delar, småtrist i andra. Men, har hört kommentarer från norgeveteraner ungefär så här "Där E6 går finns ofta en parallell väg, på andra sidan älven. Det är den gamla vägen. Ta den istället, den är mindre, krokigare och roligare". Vet inte om det påståendet är helt tillämpligt...
Vad säger t ex VS (Saarela) som kört överallt i Norge dussintals gånger? VS, du läser säkert detta! :)
 

Baggen

Member
Jeg synes den ruten du har beskrevet i vedlegget ser helt OK ut. Jeg har gjort lignende tur selv, og det var en suksess! Det er utallige steder å stoppe og se på saker og ting, og en strekning som i utgangspunktet tar bare en time eller to og kjøre, kan man oså bruke hele dagen på hvis man vil stoppe og se på alt som er å se.

Det er klart været vil bety veldig mye for helhetsinntrykket, men været får man ikke gort så mye med, det må man bare ta som det kommer.

Med en dag til rådighet i Geiranger, vil jeg absolutt anbefale en tur med båten som går ut (og tilbake) Geirangerfjorden.
 

Yxan

Member
Om du/ni frågar mig - aldrig fel med Norge (och tält ;-)!

Gällande körstreckan "Dag 6 (Geiranger – Lillehammer)" [266,4 km], skulle jag om möjligt, vika av fr väg 15 i Lom och ta in på Sognefjellsvägen över Jotunheimen = väg 55. Kör sedan fram till trakterna av Gjesingane/Turtagrö och 'där' vika in på den asfalterade kostigen upp/över berget ned till Övre Årdal = Tindevägen (OBS - en 'bompengsväg' - så lite NOK kan behövas i fickan!). Fr Ö Årdal är det fri navigering mot Lillehammer....

Sajttips:
http://www.tindevegen.no
http://www.nasjonaleturistveger.no/no/sognefjellet
samt min egna sajt för lite ytterligare Norge-inspiration.

För egen del kommer vi att satsa på Lysebotn/Ryfylke (bl a väg 13/520).
http://www.nasjonaleturistveger.no/no/ryfylke

Trevlig ride!
Mange
http://beronius.eu
 

TMax500

Member
För egen del kommer vi att satsa på Lysebotn/Ryfylke (bl a väg 13/520).
http://www.nasjonaleturistveger.no/no/ryfylke
Den har jag kört! En strålande fin sträcka som jag gärna tar en eller flera gånger till! Blir riktigt avis när jag hör att du skall köra där... ;) Och sedan Lysebotn efteråt alltså?

OT: Vi valde bort båten i Lysefjorden när vi var där 2010 och tog vägen söder om fjorden. Fin sträcka, inte superkurvig men vacker. Dels, vi var där för att köra hoj, inte för att åka båt. Dels så passade tiderna dåligt när vi var där. Men väg 45 in i landet, ned till Lysebotn och upp igen (svänger som bara sjutton!), och sedan vidare österut mot väg 9 är en jättefin sträcka. (Men allt det här visste du kanske redan...?) Slut på OT!
 
Last edited:

Yxan

Member
Som sagt, lite OT... (sorry!)
Grovplanen är att ta av fr E134/Höydalsmo/Ofte och in på väg 45 via Dalen ned till väg 9. Straxt innan Rysstad in på väg 337/987 och slutligen väg 986/500 ned till Lysebotn. Helt om och åter till väg 975 och söderöver ned till väg 45 o vidare in till Höle/Lauvvika där färjan tar oss över till Oanes el Forsand för att anträda väg 13 norröver.... Efter lite googlande så tycks färjförbindelsen fr Lysebotn inte gå alltför ofta samt att det krävs en föranmälan om fordon!? (vi önskar vara obundna!)

Mange
 

TMax500

Member
Som sagt, lite OT... (sorry!) Grovplanen är att ta av fr E134/Höydalsmo/Ofte och in på väg 45 via Dalen ned till väg 9. Straxt innan Rysstad in på väg 337/987 och slutligen väg 986/500 ned till Lysebotn. Helt om och åter till väg 975 och söderöver ned till väg 45 o vidare in till Höle/Lauvvika där färjan tar oss över till Oanes el Forsand för att anträda väg 13 norröver.... Efter lite googlande så tycks färjförbindelsen fr Lysebotn inte gå alltför ofta samt att det krävs en föranmälan om fordon!? (vi önskar vara obundna!)Mange
Mera OT, sorry TS!:) Första sträckan, E134 till Rysstad har jag inte kört. Men sett bilder - verkar fint. Från Rysstad och vidare är den sträckan som jag syftade på i mitt förra inlägg. Mycket körvärt! Väg 986/500 från "landsvägen" ner till Lysebotn är inte bara kurvig... det är nästan så att det bitvis saknas raksträckor. :)

Färjan valde vi som sagt bort av de nämnda skälen. Den gick sällan, den passade inte vår tidtabell, och faktumet att det är en båt och vi var där för att köra hoj! Vi hoppade också över Preikestolen när vi var där (synd kanske?).

Väg 13 norröver - kul hojväg! Väg 520 upp mot fjället igen - kalasväg att köra hoj! Man kan skifta från väg 13 och 520 vid Sand (kort färja). Skulle man fortsätta på väg 13 upp till Röldal så är den också mycket fin. Fast det är synd att missa 520... F*n att det skall vara så svårt att välja!

Jag hade valt väg 520 av det skälet att jag redan kört väg 13 till Röldal minst 3 gånger, men bara kört 520 en gång. Men det är ju jag det.

Äsch så mycket off topic det blev nu, men TS kanske ändå gillar att läsa detta...?
 
Last edited:

Skye

Kör Mycket!
Tebax till ämnet. Absolut ingen expert på Norge och dess vägar men lite har jag lärt mig på den resa jag har gjort förra sommaren
http://forum.svmc.se/showthread.php?7962-Har-gjort-Norska-Alperna-f%F6r-f%F6rsta-g%E5ngen

E6 är förbenat tråkig och skyltad i max 80 km/h och för det mesta i 60 km/h med trängsel och köer av husbilar, husbilar och husbilar.. Så kan hålla med om som några sagt tidigare, ta de mindre vägarna. Mindre trafik och snabbare skyltning ju längre mot fjällen du kommer.

Mina förslag:
Starta i Södehamn. Åk över Härjedalen och kör Atlanthavsveien söderut. Åndalsnes och kör 63:an över Trollstigen till Geiranger för att ha Lom som bas istället för Åndalsnes

Geiranger en hel dag är overkill, njut av vägarna över fjället och runt fjordarna. Väg 55, 51, 15 är rekommenderat av den guide jag hade.
 

TheGungner

Member
Håller med TMax 500. Hoppa över en heldag i Geiranger och kör lite längre dag 4. Då hinner du med både Preikestolen och Lysbotn.
Vägen till Lydbotn är en av Norges höjdpunkter att köra tycker jag. (Gillar kurvor)
Preikestolen är mäktigt om det är bra väder.

I övrigt tycker jag det ser riktigt bra ut vad gäller vägval i Norge. Generellt, håll dig till vägar med tre siffror.:)
 

Z1-R 78

New member
när du ändå är i Moldetrakten så måste du köra Aursjöleden, 7 mil grus rätt över fjället,
startar i Sunndalsöra, slutar i Eikesdalen, bompeng! inget för de som är lite osäkra på hojen
eller nervklena, natur och körupplevelse garanteras, Trollstigen är en besvikelse efter att
ha kört Aursjöleden.
har kört både med ZX10 och Vmax där, funkar helt ok.

Niklas
 

popart

New member
Anledning till att jag tagit en dag extra i Geiranger är för jag tänkte åka ut och fiska och fota. Har hittat en annan liten rolig väg som jag vill veta mer om GAMLE STRYNEFJELLSVEGEN.
 

V Saarela

New member
Tänka sig vad olika vi människor är. Jag är ganska rastlös av mig, men stannar gärna vid tältcampingen mitt i Geirangers centrum. Lulla runt, dricka lite bärs, babbla med andra hojåkare på campingen, lyssna och kolla in virriga japaner(eller vad det nu är för båt inne). Den guidade turen på fjorden(på dan och em) är värd att åka.

Gamla Strynefjellsvägen(liksom Aursövägen) är hårdpackad grusväg. Tänk på att, om det regnar så kan det vara ganska halt där.
 

Yxan

Member
Som sagt va, för att återgå ngt till ämnet....

Gällande "Dag 1 (Söderhamn – Hamar)/Dag 2 (Hamar – Åndalsnes)" så skulle jag hellre föreslå att fr Mora ta rv 70 upp till Särna/Idre o vidare in till Norge (har dock själv aldrig kört streckan Mora-Särna). Alt styra mot Malung/Sälen efter Mora, vägavsnittet sedan mellan Sälen och Särna (väg 311) svänger förbenat bra = slingerbult :eek:)

I NO, efter Idre, övergår rv 70 till väg 218... ta sedan sikte åt SV ned till Åkerströmmen (vägarna 218/26/217) och där sedan rakt norröver på väg 30 upp till Tynset. Straxt innan Tynset (6~8 km) finns en perfekt tältövernattningsplats invid en liten badplats, höger sida om vägen; Vesle Tronsjöen (skyltat mot en badplats).

Fr Tynset vidare på väg 3 upp till E6:an, här vänster och ned till Oppdal där ni växlar in på väg 70 mot Sunndalsöra och sedan är det bara att snirkla sig fram längs valfritt vägval mot Åndalsnes....

MEN - det kanske ligger en liten plan i att besöka Hamar och Lillehammer (stavkyrka?).

Mange
 

TheGungner

Member
Precis ovanför campingen i Geiranger bor en gubbe som hyr ut rum. Han har också två stugor som han hyr ut. Vad jag vill minnas var det inte så dyrt. Ena bilden är tagen precis före infarten till Campingen samt en bild från en av stugorna.
View attachment 5426
View attachment 5427
 
Last edited:

Elving

New member
Precis ovanför campingen i Geiranger bor en gubbe som hyr ut rum. Han har också två stugor som han hyr ut. Vad jag vill minnas var det inte så dyrt. Ena bilden är tagen precis före infarten till Campingen samt en bild från en av stugorna.
Heter Maråk och har telefon
00 47 70 26 30 56
Tråkiga rum men fina stugor.
Elving
 

Tudor_66

New member
Ska titta lite på dina rutter, känner att det finns lite att ändra på.
MEN, och nu ska ni lyssna allihopa, efter mina två sista turer i Norge har jag lärt mig en sak, jag betalar allt, och jag menar ALLT kontant från och med nu. En hel del affärer, campingar och mackar har börjat med en ny vana, man reserverar ett mycket högre belopp än vad man behöver, tills det att pengarna kommer från Sverige och in på dera konton, och det kan faktiskt ta en dryg vecka, sedan justerar dom det hela. Var ute för att jag plötslig inte kunde betala för mig på en färja, vid koll med banken visar det sig att fem st olika hade reserverat 1500kr automatiskt, fast jag kanske bara hade handlat för kanske tre hundra, som när man tankar t.ex. Och det säger sig själv, detta skadar en reskassa ganske rejält. Kompisen som jag åkte hade samma bekymmer han. Så jag betalar kontant i Norge, så är det bara.
 

TheGungner

Member
Ska titta lite på dina rutter, känner att det finns lite att ändra på.
MEN, och nu ska ni lyssna allihopa, efter mina två sista turer i Norge har jag lärt mig en sak, jag betalar allt, och jag menar ALLT kontant från och med nu. En hel del affärer, campingar och mackar har börjat med en ny vana, man reserverar ett mycket högre belopp än vad man behöver, tills det att pengarna kommer från Sverige och in på dera konton, och det kan faktiskt ta en dryg vecka, sedan justerar dom det hela. Var ute för att jag plötslig inte kunde betala för mig på en färja, vid koll med banken visar det sig att fem st olika hade reserverat 1500kr automatiskt, fast jag kanske bara hade handlat för kanske tre hundra, som när man tankar t.ex. Och det säger sig själv, detta skadar en reskassa ganske rejält. Kompisen som jag åkte hade samma bekymmer han. Så jag betalar kontant i Norge, så är det bara.

Hej, vill bara bekräfta vad som står ovan vad gäller att de reserverar högre belopp, en erfarenhet från vår resa som vi gjorde i början av juni. En tankning på ca 300 NKR resulterar i en reservation på ca 900 NKR. Sedan dras bara själva inköpsbeloppet några dagar senare, men bra att känna till.
 

Chopperbyggarn

New member
Ska titta lite på dina rutter, känner att det finns lite att ändra på.
MEN, och nu ska ni lyssna allihopa, efter mina två sista turer i Norge har jag lärt mig en sak, jag betalar allt, och jag menar ALLT kontant från och med nu. En hel del affärer, campingar och mackar har börjat med en ny vana, man reserverar ett mycket högre belopp än vad man behöver, tills det att pengarna kommer från Sverige och in på dera konton, och det kan faktiskt ta en dryg vecka, sedan justerar dom det hela. Var ute för att jag plötslig inte kunde betala för mig på en färja, vid koll med banken visar det sig att fem st olika hade reserverat 1500kr automatiskt, fast jag kanske bara hade handlat för kanske tre hundra, som när man tankar t.ex. Och det säger sig själv, detta skadar en reskassa ganske rejält. Kompisen som jag åkte hade samma bekymmer han. Så jag betalar kontant i Norge, så är det bara.
Hej, vill bara bekräfta vad som står ovan vad gäller att de reserverar högre belopp, en erfarenhet från vår resa som vi gjorde i början av juni. En tankning på ca 300 NKR resulterar i en reservation på ca 900 NKR. Sedan dras bara själva inköpsbeloppet några dagar senare, men bra att känna till.
Detta är mycket viktig info som borde publiceras väl synlig på hemsidan samt i MC-folket!!! Personligen har jag bara i undantagsfall betalat med kort under mina utlands resor och har inte ens kollat om jag varit med om detta. Kontanter har jag tagit ut från bankomater. Gäller samma även vid bankomatuttag?? Gäller det fler länder än Norge? Anders.J
 
Top