Försäkringsbolag = laglig form av bedrägeri!

SuperRetard

New member
Det du inte ser är att den samhällsekonomiska kostnaden för ett genomsnittligt trafikdödsfall ligger på en bit över 15 msek.

Slå ut dina 50 döda med den siffran istället så kanske du också förstår!
 

Marie

Banned
Det du inte ser är att den samhällsekonomiska kostnaden för ett genomsnittligt trafikdödsfall ligger på en bit över 15 msek.

Slå ut dina 50 döda med den siffran istället så kanske du också förstår!

Men de femtom miljonerna betalas inte via försäkringen, så det lär inte hamna på premiesättningen...
 

Juh@

New member
Det allmänna betalar inte ex.vis inkomstförlust, invaliditet mm. Sjukskrivning & Rehab betalas av det allmänna men det räcker inte långt. Det är personskador & invaliditet som kostar mycket för försäkringsbolagen. En enda skada kan kosta 10-tals miljoner under den skadades livstid. Försäkringen skyddar även den som kör, inte bara någon annans invaliditet.

Det bästa beviset för att försäkringsbolagen inte tjänar så mycket på sporthojsförsäkringar är det faktum att det inte finns någon som gillar oss :mad:

Andra grupper som är bättre på att hålla sig på hjulen som kollektiv är lönsammare, mindre riskabla & större. Av den anledningen finns det bolag som tävlar om dessa med specialförsäkringar.

Jag vill gärna se billigare försäkringar och tycker att prissättningen i många fall är galen. Men jag skulle inte starta ett försäkringsbolag med inriktning på sporthojar trots det.

Inkomstförlust, sjukvård, rehabilitering med mera till följd av trafikskada ersätts genom den allmänna sjukvården. Trafikförsäkringen ersätter bara kostnader som inte ersätts av allmänna sjukvården.
Ersättningsbegränsningen per skadad brukar väl vara 4-600,000kr vid medicinsk invaliditet och 100,000 vid dödsfall?

Skadestånd vid personskada för att täcka upp tex livslång inkomstförlust kan säkert bli omfattande om man orsakat någon annans invaliditet. Hur vanligt är det vid mc olyckor?
 

martin2011

New member
Jag tror det är ovanligt att det rör sig astronomiska summor och kanske ens kommer upp i miljonbelopp? Men svårt att säga...
Snittkostnaden i kalkylen är nog högt räknat & sporthojpremien är lågt räknat...

http://www.tff.se/Documents/Informationsmaterial/Skadeersättning_sv.pdf

Ersättning för framtiden avseende inkomstförlust utges vanligen i form av livränta och den ideella ersättningen i form av ett engångsbelopp.

Inkomstförlust:
Vid bestämmande av ersättning för inkomstförlust/livränta utgår man från vilket bortfall av arbetsinkomst som skadefallet medfört. Från detta AVRÄKNAS inkomstersättning i form av sjukpenning, arbetsskadeersättning eller liknande ersättning från socialförsäkringen. vidare AVRÄKNAS eventuell sjuklön från arbetsgivare och eventuell annan ersättning som utges pga kollektivavtal eller som eljest arbetsgivaren betalat.

Medicinsk invaliditet/ideell ersättning:
Den medicinska invaliditetsgraden har egentligen bara betydelse för fastställande av den ideella ersättningen. Vanligen ett engångsbelopp i % av maxbeloppet i dina försäkringsvillkor & trafikskadenämndens tabell.

Vid flera inblandade fordon så är det resp fordons trafikförsäkring som täcker personskador oavsett vem som är vållande.

Ersättning för inkomstförlust verkar också gälla alla inblandade.

Hursomhelst så är det inte priserna på trafikförsäkring som verkar mest orimliga. Det är kaskopriserna.
 

Pisken

New member
Hadde dom tjänat på att ha lägre priser (massor med mer kunder) så hadde dom haft det , så som prisbilden ser ut idag så vill dom flesta fösäkringsbolag inte ens ta sporthojjar som kunder.
Försäkrings bolag är ingen välgörenhet,dom har endast en sak som är intressant det är att tjäna pengar.

Det FINNS faktiskt "bra" sporthojs kunder men dom faller tyvärr under samma yxa , Gjensidige tex har tagit tillvara på "bra" kunder , har du haft din plastraket länge så sjunker även premien rejält,ett bra initativ (har du haft den länge borgar oftast för att den är välskyddad mot stöld blandannat,väskött o "välkörd"....många plastraketer verkar på något mystiskt sätt försvinna ... ? )
 

Juh@

New member
Maxbeloppet från sjukförsäkringen är 26 758 kronor i månaden (2011). Om en 35-åring med 50.000:- i månadslön blir invalid så blir enbart inkomstbortfallet 23242:-/månad. Det blir en hel del pengar över tiden.

Jag tror att marknaden är så pass effektiv att om något företag tjänar extremt mycket pengar på sporthojsförsäkringar så skulle det uppsåt specialförsäkringar för det också som trycker ner kostnaderna.

Den enda vägen att minska försäkringskostnaden är att vi som kollektiv håler oss på hjulen. Konkurrensen är om försäkringskunderna är mycket hårdare idag än för 20-30 år sedan. Då smetades riskerna och kostnaderna ut mer på hela kollektivet. Idag så försöker alla undvika de med hög risk (i praktiken prisar dom ut sig) eller ta bra betalt för risken.
 

enhjuling

New member
Det är väl inte svårt att förstå varför försäkringsbolagen gör som de gör.
Det är ju inte så svårt att visa att sporthojar står för relativt många och svåra olyckor. Inte heller att det ofta är unga män som kör dessa sporthojar av vägen. Givetvis vill då inte försäkringsbolagen ta den risken utan att ta saftigt betalt för det.
Däremot tycker jag det är svårt att förstå varför det här finns så många som försvarar deras sätt att hantera det.
Om man kollar på en årsredovisning från valfritt försäkringsbolag så kan man snart konstatera att de tjänar massor med pengar på sina sakförsäkringar där bil- och mc-förs ingår.
Hela iden med försäkring innebär att man skall ha många kunder som betalar lite var så att det finns pengar att ersätta de få som trots allt råkar ut för en skada. Det började väl en gång i tiden med att alla bybor hjälptes åt att bygga upp ladan eller huset som hade brunnit ner. Sen kom de väl på att om alla bybor samlade lite pengar i en kista så fanns det att ta av när det behövdes och sen har det växt därifrån till vad det är i dag.
Genom att klassificera kunderna i mindre och mindre grupper med hjälp av sin statistik och försöka straffa ut de som de anser står för största risken försöker de maximera sin vinst. Motiveringen till det är att de olika grupperna skall bära sina egna kostnader. Det innebär ju i förlängningen att de som tillhör denna högriskgrupp lika gärna kan spara pengar själv för att betala sin eventuella skada. Dvs försäkringsbolagen gör ingen nytta alls utom för sina aktieägare. De som inte råkar ut för några skador bara betalar utan att skapa några kostnader för bolaget och eftersom bolaget inte har några högriskkunder behöver de inte betala ut några ersättningar. = Max vinst.

Undrar förresten om inte röda motorcyklar kraschar oftare än blå och borde ha lite högre premie?

/Stefan
 

martin2011

New member
Inkomstförlustersättning på över 20,000 i månaden vid månadslöner på 50,000 är nog ytterst ovanligt.
Dels pga medellönen i sverige snarare är ca 30,000 och dels har väldigt många försäkringar som automatiskt täcker upp via fack, arbetsgivare & kollektivavtal. Särskilt höginkomsttagare brukar ha såna lösningar.

Visst kan det blir dyrt med några tusenlappar varje månad till pension. Men tiotals miljoner som det ibland snackas om är mest skrönor.
 

martin2011

New member
det är väl inte svårt att förstå varför försäkringsbolagen gör som de gör.
Det är ju inte så svårt att visa att sporthojar står för relativt många och svåra olyckor. Inte heller att det ofta är unga män som kör dessa sporthojar av vägen. Givetvis vill då inte försäkringsbolagen ta den risken utan att ta saftigt betalt för det.
Däremot tycker jag det är svårt att förstå varför det här finns så många som försvarar deras sätt att hantera det.
Om man kollar på en årsredovisning från valfritt försäkringsbolag så kan man snart konstatera att de tjänar massor med pengar på sina sakförsäkringar där bil- och mc-förs ingår.
Hela iden med försäkring innebär att man skall ha många kunder som betalar lite var så att det finns pengar att ersätta de få som trots allt råkar ut för en skada. Det började väl en gång i tiden med att alla bybor hjälptes åt att bygga upp ladan eller huset som hade brunnit ner. Sen kom de väl på att om alla bybor samlade lite pengar i en kista så fanns det att ta av när det behövdes och sen har det växt därifrån till vad det är i dag.
Genom att klassificera kunderna i mindre och mindre grupper med hjälp av sin statistik och försöka straffa ut de som de anser står för största risken försöker de maximera sin vinst. Motiveringen till det är att de olika grupperna skall bära sina egna kostnader. Det innebär ju i förlängningen att de som tillhör denna högriskgrupp lika gärna kan spara pengar själv för att betala sin eventuella skada. Dvs försäkringsbolagen gör ingen nytta alls utom för sina aktieägare. De som inte råkar ut för några skador bara betalar utan att skapa några kostnader för bolaget och eftersom bolaget inte har några högriskkunder behöver de inte betala ut några ersättningar. = max vinst.

Undrar förresten om inte röda motorcyklar kraschar oftare än blå och borde ha lite högre premie?

/stefan

mycket bra sammanfattning :d
 

Hampe

Skriver massor!
Det började väl en gång i tiden med att alla bybor hjälptes åt att bygga upp ladan eller huset som hade brunnit ner. Sen kom de väl på att om alla bybor samlade lite pengar i en kista så fanns det att ta av när det behövdes och sen har det växt därifrån till vad det är i dag.
Genom att klassificera kunderna i mindre och mindre grupper med hjälp av sin statistik och försöka straffa ut de som de anser står för största risken försöker de maximera sin vinst.

Men, något gick förlorat mellan den idylliska bygemenskapens solidariska, kollektiva ansvar och dagens skitjobbiga OCR-nummerserier!

Då visste man varför man man hjälptes åt för att bygga upp grannens lada.

Nu hör man ofta människor som har problem att hålla isär försäkrings- och bankverksamheten hos sitt försäkringsbolag:
folk som adderar samman de senaste årens inbetalda premier och hävdar att nu är det bannemig deras tur att få lite valuta för pengarna.
Detta gäller lika mycket bilsidan och hemförsäkringar som MC-försäkringar.

Men det var inte så försäkringssystemet var tänkt att fungera, och det kan inte fungera så.
Försäkringsbolagens motdrag är att dela upp försäkringstagarna i subgrupper: inte nödvändigtvis för att pungslå oss så hårt som möjligt, utan kanske för att rädda vad som räddas kan av försäkringssystemets grundtanke.

Om man buntade ihop hela hojåkarkollektivet oberoende av åkdon och ålder skull sporthojarna försäkra avsevärt mycket billigare - på BMW-gubbarnas bekostnad. Är det mer eller mindre rättvist...?

Eller - om vi tar oss tillbaka till Amishsamhället ovan:
Den bonde som envisades med att hålla på och jonglera med brinnande facklor ute på höskullen, tror du han fick sin lada uppbyggd med samma glada miner från byborna tredje gången den brann ner...?




Hampe
 

enhjuling

New member
Men, något gick förlorat mellan den idylliska bygemenskapens solidariska, kollektiva ansvar och dagens skitjobbiga OCR-nummerserier!

Då visste man varför man man hjälptes åt för att bygga upp grannens lada.

Nu hör man ofta människor som har problem att hålla isär försäkrings- och bankverksamheten hos sitt försäkringsbolag:
folk som adderar samman de senaste årens inbetalda premier och hävdar att nu är det bannemig deras tur att få lite valuta för pengarna.
Detta gäller lika mycket bilsidan och hemförsäkringar som MC-försäkringar.

Men det var inte så försäkringssystemet var tänkt att fungera, och det kan inte fungera så.
Försäkringsbolagens motdrag är att dela upp försäkringstagarna i subgrupper: inte nödvändigtvis för att pungslå oss så hårt som möjligt, utan kanske för att rädda vad som räddas kan av försäkringssystemets grundtanke.

Om man buntade ihop hela hojåkarkollektivet oberoende av åkdon och ålder skull sporthojarna försäkra avsevärt mycket billigare - på BMW-gubbarnas bekostnad. Är det mer eller mindre rättvist...?

Eller - om vi tar oss tillbaka till Amishsamhället ovan:
Den bonde som envisades med att hålla på och jonglera med brinnande facklor ute på höskullen, tror du han fick sin lada uppbyggd med samma glada miner från byborna tredje gången den brann ner...?




Hampe

Jonglera med brinnande facklor på höskullen borde kanske anses som vårdslöst och rendera i utbliven återuppbygnadshjälp på samma sätt som många vårdslösa motorcyklister borde behandlas i dag.
Som varande både sporthojare och BMW-gubbe tycker jag det skulle vara vettigt att bunta i hop hela kollektivet faktiskt.
Det är ju rent av löjligt att när jag skall försäkra min BMW av 2009 års modell kostar det ca 2500:-/år i helförsäkring och min 6 år gamla R1a kostar minst 10000:-/år (jag har den bara halvförsäkrad så jag vet inte exakt)
Med statistik menar de att jag utgör minst fyra gånger så hög risk på R1an.
NO WAY att det är så!
/Stefan
 

Pisken

New member
Jonglera med brinnande facklor på höskullen borde kanske anses som vårdslöst och rendera i utbliven återuppbygnadshjälp på samma sätt som många vårdslösa motorcyklister borde behandlas i dag.
Som varande både sporthojare och BMW-gubbe tycker jag det skulle vara vettigt att bunta i hop hela kollektivet faktiskt.
Det är ju rent av löjligt att när jag skall försäkra min BMW av 2009 års modell kostar det ca 2500:-/år i helförsäkring och min 6 år gamla R1a kostar minst 10000:-/år (jag har den bara halvförsäkrad så jag vet inte exakt)
Med statistik menar de att jag utgör minst fyra gånger så hög risk på R1an.
NO WAY att det är så!
/Stefan

skulle vara kul på å se statistik på hur många R1 vs BMW som "försvunnit" ... men gissar på en överväldigande majoritet av R1
 

enhjuling

New member
skulle vara kul på å se statistik på hur många R1 vs BMW som "försvunnit" ... men gissar på en överväldigande majoritet av R1

Det har du säkert rätt i men min R1a har jag kvar och BMWn också.
Man skulle kanske vända på det också och be om statistik på ägarna, ålder och kön, till de hojar som "försvinner". Jag antar att du menar nåt med citationstecknen.
Om man nu skall gruppera kunderna efter risk så borde det vara efter vilken person man är och inte efter vilken hoj man kör.
En R1a t.ex. har ju mycket bättre väghållning och bromsar än de flesta customhojar och borde därigenom vara säkrare att köra, nackdelen den har är väl att den inbjuder till högre fart men det är ju den som kör som avgör hur fort det går så...
/Stefan
 

Pisken

New member
tyvärr så får du vara med och dela försäkringsbolagets risk med tex en R1'a , antar att du betalar iaf mindre än 24 åringen boendes i en förort utan garage ....
 

martin2011

New member
Klart att man måste bunta ihop hela kollektivet om man ska driva försäkring.

Tills motsatsen bevisats eller det åtminstone framkommer en begriplig kalkyl (både på trafik & kasko) är jag övertygad om att vi blir rövkörda av försäkringsbolagen. SÄRSKILT på sporthojar!
 

Skye

Kör Mycket!
Är väl lite branschens fel oxå när originaldelar kostar en förmögenhet att ersätta. Plastkåpa på sidan för 5000 spänn plus dekaler och lack. Vad är det som går sönder först?

Premierna hade säkert gått att få ner men nu är ju vi tvungna att åberopa självrisken så fort någon spricka eller repa skall lagas
 

Juh@

New member
Ingen buntar ihop hela kollektivet, alla vill få bort dom svarta fåren. Ingen kommer någonsin visa en detaljerad begriplig kalkyl eftersom det är företagshemligheter.

Jag tittade för skojs skull på årsredovisningar för 3 av bolagen för 2010, går inte att jämföra rakt av eftersom redovsiningarna ser olika ut. Men siffrorna ser ut som följande:

Folksam hade en marginal på Sakförsäkringar (där vi ingår) på 5,6% vilket är lite för lågt för att vara bra om bolaget vore vinstdrivande (vilket dom inte är).

IF hade en marginal på 11% på hela försäkringsrörelsen vilket kan anses som en godkänd nivå.

Trygg Hansa sticker ut med en marginal på 26%, men där ingår återföringar och vinster från kapitalförvaltning. Men trots det så verkar det vara det lönsammmaste av dessa bolag.

Bilsport & mc hade en marginal på 0,11% 2009 (ingen lysande affär då, gissningsvis är 2010 bättre)

Hur det går på mc-sidan går inte att utläsa, men jag har svårt att tro att det är den lönsammaste delen för bolagen.


Klart att man måste bunta ihop hela kollektivet om man ska driva försäkring.

Tills motsatsen bevisats eller det åtminstone framkommer en begriplig kalkyl (både på trafik & kasko) är jag övertygad om att vi blir rövkörda av försäkringsbolagen. SÄRSKILT på sporthojar!
 

OH-

Member
Klart att man måste bunta ihop hela kollektivet om man ska driva försäkring.

......................

Att skapa större kollektiv än nödvändigt när man prissätter försäkringar är inte "klart", det är bedrägeri/stöld/dålig affär ...... !

Om vi drar en liknelse med hemförsäkringar så blir det väl ganska självklart. Ingen skulle väl förorda samma premie i Lillsele som i Biskopsgården. Effekten skulle ju bara vara att Lillseleborna (OBS, inte försäkringsbolaget) betalade en massa hela tiden för busets härjningar i storstan.

Men det beror ju på vad man menar med "kollektiv". Alla kan ju få teckna samma försäkring, sprida riskerna, men priset för att få denna trygghet skall sättas så nära en "sann" bedömning av risken det går.
Den fackeljonglerande bonden kan mycket väl få vara med i byns brandkassa men skall det bli rätt får han nog slänga ner mycket mer pengar i kistan än grannarna.
 

Maru

New member
Klart att man måste bunta ihop hela kollektivet om man ska driva försäkring.

Tills motsatsen bevisats eller det åtminstone framkommer en begriplig kalkyl (både på trafik & kasko) är jag övertygad om att vi blir rövkörda av försäkringsbolagen. SÄRSKILT på sporthojar!

Rimmar lite illa. Skulle man göra något liknande för bilister så skulle den som åker omkring i en risig 240 få samma premie som direktören i sin Audi Q7 eller aktieklipparen i sin Lamborghini Aventador...

Jag betalar drygt 2000kr/ mån för min R1:a...och jag förstår varför. Den är ett försäkringsärende just nu och priserna på reservdelar talar sitt tydliga språk.
 
Top