Försäkringsbolag = laglig form av bedrägeri!

martin2011

New member
Det känns inte kul att betala överpris för nåt.

Det är hyckleriet som gör mig upprörd! Och att varje gång välja hoj mest efter försäkringskostnaden!

Alla fattar väl att bolagen är vinstdrivandeföretag men marknaden verkar kass och mc försäkringskrav & priser bara accepteras rakt av.
 

SuperRetard

New member
TS har tydligen ingen som helst aning om hur varken en svensk sakförsäkring eller en marknad fungerar.

Hade det varit ocker från alla FB, varför erbjuder inte Bilsport&MC billiga försäkringar till SH? Finns det pengar att tjäna så kommer företag att ta den möjligheten.

Delkaskot ska sen täcka en himla massa stölder, skador och bedrägerier. Trafikdelen består som kanske nämnts av 37% straffskatt, vilket ger det faktiskta värdet (för FB) av X /1,37 minus moms. Statistik visade för ett par år sen att varannan R1 var kraschad inom ett år från ny. Stölderna skenar iväg, kanske pga att SH-ägare mer ofta bor i lgh med hojar i hyrda garage eller stående på gatan?

Hur som är det inte underligt att premierna skenar iväg.

Som svar på ditt förstainlägg.. Nej, det är inte ocker. Hade det funnits marginaler hade någon sänkt priset för att vinna marknadsandelar. I kalkylen ska också en riskpremie beaktas. En fiktiv kostnad i investeringskalkylen för att säkerställa att man inte gör en backaffär. Tyvärr, men inte oväntat, så är riskpremien skyhög för sporthojspiloter. Något som också syns på premierna.

För FB innebär det att en massa SH-kunder är en jättebra affär, om de har tur. Och kan sänka resultaten för många, många år framöver om de har otur.
 

Hellman

New member
Hellman åker touring-ducce, så exemplet haltar väl lite ändå. ;) Hans SS var väl att räkna in i det segmentet med.

Bah! 150 kusar på 192 kilo är detsamma oavsett hur illa eller bra man sitter! :D

Min hoj är en Ducati Multistrada 1200S för den som undrade. Världens bästa hoj f.ö. då den klarar både bandagar och europasemester med bravur. Samt steker sporthojar på favoritvägen... ;)

När jag köpte min tidigare Ducati 900SSie 2008 gjorde jag (som alltid) en väldigt noggrann "marknadsunersökning" hos alla de stora bolagen. Det var 5-6 gånger högre pris på en av de sista årsmodellerna jämfört med den första (-98:a)! Det är exakt likadana hojar, det enda som skiljer är ett par tusenlappar i begagnatpris. Ganska vrickat.
 

martin2011

New member
Ni som kan så mycket om försäkring och marknad har forfarande ingen förklaring varför en försäkring som kostar 20,000 här går att få för 5,000i ett annat eu land?

"Utan att ha någon som helst aning om svensk sakförsäkring eller marknad fungerar" så vågar jag nog påstå att svensk försäkring/bank INTE är riktigt konkurrens & marknadskraftutsatt...

Vad är det för prisskillnad på varor & tjänster imellan länder i nordeuropa? 20-50% på vanliga varor & tjänster?

På mc försäkring 200-500%?

Säg med en gång att vi vill inte sälja sporthojförsäkringar! Och därför fyrdubblar vi premierna på såna för det gör alla andra i vår bransch i sverige på detta lilla området!

Synd att försäkringsbolag inte försäkrar utländska fordon! ÄN!
 

SGM

Moderator
Ni som kan så mycket om försäkring och marknad har forfarande ingen förklaring varför en försäkring som kostar 20,000 här går att få för 5,000i ett annat eu land?

Tillåt mig tvivla en smula på det här påståendet. Backa upp med siffror vettja.

Jag har polare som kör hoj i England, och det verkar vara ungefär lika dyrt som det är här.


Orkar man leta runt lite går det ju faktiskt att hitta försäkringar (såvida man inte är 22 år, bor i lägenhet på söder och har sin nya litergixxer på gatan)...smärtgränsen för mig går någonstans i krokarna runt 10' icke avställningsbart, och 1098an (08a) kostar mig styvt 1800/månad påställd...men den är mer av- än på s.a.s, en normal säsong kostar mig ~6' helförsäkrat (med stöld/brand/etc när den står i garaget avställd).

Kawan är såpass billig, och syftet med den är att bruka den på banan, och på körningar där vagnskadan inte gäller ändå, så där duger halv, vilket kostar mig ~4' halv/helår (05a 636).

Det går om man vill....unga grabbar straffas ut, men det är inte mer än rätt heller, det är ju oftast de som ställer till det med (konsekvenstänk, riskanalys och allt det där)? ;)
 

martin2011

New member
Har flera kompisar som kör där. Dom kör zx12r, kawa zzr1400, hayabusa, bmw s1000rr. Visserligen fullvuxna män men ändå. Ca 4-600GBP full comprehensive.

Dom har dessutom flera hojar in på samma försäkringspaket ink i priset! vmax, bking, bmw 1600gt, diavel...

Verkar inte lätt att hitta exempel på nätet... Här är några äldre sporthojar: http://www.motorcyclenews.com/MCN/I...y/jan2109-i-saved-with-mcn-compare-insurance/

Så fort jag är över hos dom brukar jag kolla försäkringar med andra sporthojåkare. Brukar ligga runt 3-500GBP. Jag har inte alltid omfattningen klart för mig men såna pengar får man inte mycket för här. England är ganska tätbefolkat så storstadzoner borde kanske inte påverka så mycket.
 

RobbeS

New member
Säg med en gång att vi vill inte sälja sporthojförsäkringar! Och därför fyrdubblar vi premierna på såna för det gör alla andra i vår bransch i sverige på detta lilla området!

Synd att försäkringsbolag inte försäkrar utländska fordon! ÄN!

Där slog du nog huvudet på spiken. Tyvärr så kan väl försäkringsbolagen inte neka att sälja en försäkring i de lättkränktas rike. Men fri prissättning är ju inte olagligt för att inte förlora alltför mycket på ett segment med en stor del kunder med dåligt omdöme....

Sen så går det väl inte att rakt av säga att det är dyrare i Sverige. Jag betalar 2200 kr helförsäkring/Helår för min FJR och tror väl inte att det blir speciellt mycket billigare i England. Har du verkligen kollat vad en 25 åring i Londons Innerstad utan eget garage betalar för sin Gixxer eller R1:a?
 

Hampe

Skriver massor!
Sak samma.
Hampes beskrivning känns inte riktigt saklig...

Jag såg den, hörru! :D:D:D



I din jämförelse med England måste jag få komma med ännu ett påstående grundat mer på iakttagelse än vetande och belägg.

Sverige och England skiljer sig stort som MC-land!

I England "dog" aldrig motorcykeln som renodlat fortskaffningsmedel som det gjorde i Sverige. Därför ser man mycket mer jobbpendling i ur och skur, och även året runt i England jämfört med Sverige.
Skulle tro att medelmotorcykeln i UK rullar bra mycket mer per år än de ynkliga 250 mil som svenska hojar tillryggalägger.
"Jaha, å hur skulle högre utnyttjande i sämre väderlek kunna minska skadorna...?"

Berättigad fråga, jag bara förmedlar det intryck man får när man är där. Det känns som man i högre utsträckning än här ser motorcyklar som ett fortskaffningsmedel och i mindre utsträckning som ett självförverkligande sportredskap för livsstilsidentifikation.
(Läs: penisförlängare)

Dessutom ser man ofta folk ute på hojar som folk verkar skämmas för i Svedala - gamla 250 och 400 används friskt, gubbar pendlar på 125 kubikare och folk verkar inte ens tycka att det är pinsamt att synas på en CX 500 i oljeställ och gummistövlar.

Så, konklusionen...?
Är att det självfallet finns sporthojssnubbar där också, med flashiga räserställ, knäpuckar och regnbågsfärgade visir.
Men, jag upplever inte att deras andel av hojkollektivet är på långa vägar lika stor som i Sverige.
Dom förmår helt enkelt inte göra lika stor skada, eftersom andra, tristare motorcyklister är i så stor majoritet.

Eller också är dom mycket bättre på att köra jämfört med Svenska sporthojspiloter. *pokesmiley*

Dessutom vill jag minnas att det engelska försäkringssystemet är riktigt svettigt eftersom du teamas ihop med din hoj: försäkringen gäller ofta endast DIG, på din hoj. Lånar man ut den sker det utan försäkringsskydd.
Dessutom har jag också uppfattat det så att engelska försäkringsbolag dels kan avvisa dig som kund, och dels kan säga upp din försäkring ensidigt om du har mage att använda dig av den?

Dom engelsmän man talar med verkar inte speciellt nöjda med sitt system - för att inte tala om besvären och kostnaderna för "MOT" - närmast "årlig kontrollbesiktning".

Nä, allt är väl inte perfekt här heller, men jag klagar inte.
Dom hojar jag åker är snorbilliga att försäkra, och att sporthojsåkarna straffat ut sig så till den milda grad att ingen vill ha med dom att göra är ju trist. För dom. Generellt är det dock så att alltför många ser försäkringspremien som ett slags "sparande" där man "har rätt" att göra uttag när det passar. Om det är högre densitet sådana människor i just sporthojskretsar har jag ingen uppfattning om - men det är inget beteende jag känner att jag kan solidarisera med och ställa mig brevid och kämpa för.

Hampe
 
Last edited:

martin2011

New member
Helt säkert får en 25 åring med sporthoj i london betala en dyr försäkring men om jag skulle gissa vilt att han betalar 10-15,000 så betalar samma 25 åring i gbg/sthlm 40-50,000!

Jag tror faktiskt att sporthojsandelen är ganska stor i england. Dom är kända för att gilla superbikes och har lång mc-racingtradition. Kanske är det just därför som såna försäkringar funkar där...

Jag tror även att dom har en hel del äldre hojar och använder mc mer som bruksfordon medan vi har större andel tunga customhojar här som bara finkörs.

Klart att yngre sporthojförare innebär stor risk och att det fuskas mycket med såna försäkringar.
Men när jag som är uppåt 40 eller mina vänner som är runt 50 ska behöva betala halva sporthojens värde i premie årligen så är det nåt som är fel!

Det måste gå att ställa tuffare krav som funkar?

Det bästa dom verkar komma på nu är märkesförsäkringar med vansinninga självrisker som dubblas vid utlåning.

Varför inte ett uteblivet kaskoskydd vid utlåning?
Eller krav på smc bankörningsutbildning vid vissa effekt/viktförhållanden?
Eller en tydlig direkt relation mellan priset/värdet på hojen och premien på del/helkasko?

För som det är nu så leder det bara till fusk och hyckleri och att ingen fattar nåt av hur premierna beräknas...
 

SuperRetard

New member
Din slutsats är att alltså att svenska försäkringsbolag överprisar sporthojsförsäkringar för att det helt enkelt inte tycker om dem?

Du menar alltså på ärligt att de väljer bort en bra marginal för en komparativt lönsam kund för att de har nån sorts horn i sidan till alla som kör sporthoj?

---------------------------------------------

Angående insikt i försäkringsbranschen så har jag jobbat på ett av våra största bolag en period, och det finns bara ett värde, pengar!

Vad du inte fattar är att kostnaden för en invaliditet fördelat på ett så litet kollektiv som sverige utgör. Ger en enorm kalkylmässig kostnad som man vid prissättning måste ta höjd för. Den statiska olyckssiffran varierar även väldigt mkt i sverige, och kostnaden mellan 22 eller 25 invalida på ett år är enorm. Ett större kollektiv, såsom england, ger en säkrare statistik vilket tillåter en lägre riskpremie för gruppen.

Och nej, bolagen "blåser" ingen, de försöker göra så bra vinster som möjligt och få så många lönsamma kunder som möjligt.
 

gundj

New member
Under mina år i Tyskland insåg jag att försäkringar är lika dyra där som här, men mer begränsade.
Där får man ange vem eller vilka som kommer att bruka fordonet, ingen annan kan då köra, ens hem från krogen.
Sporthojar och lite sportigare bilar kostar skjortan inklusive slipsen även där.
Om sedan ofoget att råka få hojen stulen när den visar sig osäljbar på Blocket eller har vurpats på bana upphörde eller beivrades rejält så blev det nog en positiv prisutveckling för försäkringstagarna.
 

Hellman

New member
Tror faktiskt, och tyvärr, att Hund har rätt. Försäkringsbolagen skiter väl i om det är rymdfärjor de försäkrar bara de tjänar pengar på det? Iom att det finns många bolag i sverige så finns ju möjligheten för alla att tjäna pengar genom att erbjuda en konkurenskraftig premie?

Bilsport & MC och nu även Svedea har ju bevisat att det går att erbjuda vettiga försäkringar genom att helt enkelt "skippa" sporthojar i sin affärsidé.

Hampe var inne på det med sitt inlägg också. En ung förare som kör sig fördärvad och måste ha hjälp att gå på toa resten av sitt liv kostar sjuka pengar. I ett land som England är dessa kostnader utspridda mångt mycket mer än i Sverige där folk ser sin nya sporthoj som ett hävdelsefordon som endast plockas fram när SMHI lovar fint väder en hel helg, och då ska köra som h*lvete på samma sträcka som den alltid går på och krascha som följd då de var ganska oerfarna/ovana.

Ducatiklubben skulle vad jag minns för ett par år sedan förhandla fram en märkesförsäkring då de inte vill ligga i klass 7 med alla andra japanska plastraketer som "alla" hade råd att totalkvadda. När bolagen lade fram sin statistik över märket lades dock den idén på is... :eek:
Kan ha fel här då jag inte var med men har läst det många gånger.

Finns ett par saker man kan gör:

-Skaffa billigare hoj, man behöver inte det effektstinnaste av senaste årsmodell för att ha skoj på två hjul. (Min åsikt är att det inte finns 100 personer i detta land som kan hantera en modern sporthoj så de har användning av all effekt den har.)

-Flytta ifrån Stockholm/Göteborg/Malmö etc om man nu tycker det är för höga premier på den bågen man "måste" ha.

-Kör enbart bana med den och ha något billigt om man nu vill köra landsväg annat än posöråka.

Mina ören.

Edit: Det jag verkligen efterlyser i försäkringsväg är möjligheten att "samförsäkra" många hojar som man äger. Jag äger 2 hojar nu och fler lär det bli med åren. Är ju inte att jag kan köra mer än en åt gången ändå liksom.
 

martin2011

New member
Din slutsats är att alltså att svenska försäkringsbolag överprisar sporthojsförsäkringar för att det helt enkelt inte tycker om dem?

Du menar alltså på ärligt att de väljer bort en bra marginal för en komparativt lönsam kund för att de har nån sorts horn i sidan till alla som kör sporthoj?

---------------------------------------------

Angående insikt i försäkringsbranschen så har jag jobbat på ett av våra största bolag en period, och det finns bara ett värde, pengar!

Vad du inte fattar är att kostnaden för en invaliditet fördelat på ett så litet kollektiv som sverige utgör. Ger en enorm kalkylmässig kostnad som man vid prissättning måste ta höjd för. Den statiska olyckssiffran varierar även väldigt mkt i sverige, och kostnaden mellan 22 eller 25 invalida på ett år är enorm. Ett större kollektiv, såsom england, ger en säkrare statistik vilket tillåter en lägre riskpremie för gruppen.

Och nej, bolagen "blåser" ingen, de försöker göra så bra vinster som möjligt och få så många lönsamma kunder som möjligt.

Hehehe.
Nej inte riktigt så tillspetsat men jag är rätt säker på att man avsiktligt överprisar kaskodelarna på sporthojförsäkringar. Pga just stora risker.

Enligt ditt resonemang med invaliditetskostnader så borde trafikförsäkringen vara den dyraste delen av sporthojförsäkringspriset...?

Jag fattar att det är en litet mc kollektiv i sverige men även att det i sin tur ger dålig konkurrens som skapar situationen.

Dom få gångerna jag har haft med försäkringsbolag att göra (1gång med obetydlig mc skada) så var det ingen rolig upplevelse och jag fick stå på mig ordentligt för att inte bli "blåst" ;)
 

Hellman

New member
Hehehe.
Nej inte riktigt så tillspetsat men jag är rätt säker på att man avsiktligt överprisar kaskodelarna på sporthojförsäkringar. Pga just stora risker.

Enligt ditt resonemang med invaliditetskostnader så borde trafikförsäkringen vara den dyraste delen av sporthojförsäkringspriset...?

Jag fattar att det är en litet mc kollektiv i sverige men även att det i sin tur ger dålig konkurrens som skapar situationen.

Dom få gångerna jag har haft med försäkringsbolag att göra (1gång med obetydlig mc skada) så var det ingen rolig upplevelse och jag fick stå på mig ordentligt för att inte bli "blåst" ;)

I de bolag som fattat vad det handlar om (Bilsport och Svedea) så är trafikförsäkringen den tunga/enda biten. DVS runt 25000:- och det enda de erbjuder vad gäller sporthojar.

Sen är jag lite tveksam att man kan kalla hela försäkringsbranschen för "blåsare" genom att haft otur vid ett (1) olycktillfälle? Kan varit ett rötägg till handläggare och vad jag förstår så fick du kompensation iaf?

Sen finns vad jag kan komma på i huvudet nu:

Trygg-Hansa, Folksam, IF, Länsförsäkringar, Dina, Bilsport & MC och Svedea som försäkringsbolag i Sverige som nog inte tackar nej till en lönsam affär.
Få affärsrörelser tackar nej eller låter bli att konkurera om en potentiell kund som kan betala in pengar till dem?

Vad kör du för hoj om jag får fråga?
 

Niklasinorr

New member
Steg 2 av "försäkringsskatten" gick ju ut på att alla respektive kategorier av användare skulle stå för sina skadekostnader, dvs hojåkare skulle stå för sina skador och bilister för sina. Detta hade inneburit en höjning av premien med åtskilliga 100-tals procent. Det föll på sin egen orimlighet så nu är det som vanligt att det är hela trafikkollektivet som delar på kostnaden. Jag vet inte om det dessutom delas med andra kollektiv såsom idrott, hästsport osv.

Själva idén med en försäkring är att ju att många skall dela på kakan så att det inte innebär en ruin för en enskild människa så ju fler människor desto mindre del för den enskilda.

Om vi då jämför med UK så finns det en ganska stor skillnad. De har drygt 1,1 miljoner hojar, vilket är 2,4% av den totala populationen av 38 miljoner fordon...
Det är en viss skillnad mot sverige som är ett u-land när det gäller trafikarbete så OM premien är så mycket lägre så är det ju en ganska enkel förklaring...
 

martin2011

New member
De senaste gångerna jag kollat sporthojar så var trafikförsäkring 6-10,000 och helförsäkring 30-40,000. Kollat samtliga FB som du nämner. Och ca 4-8 hojtyper åt gången.

Jag har haft ganska dåliga upplevelser vid några tillfällen... I fallet med hojen så skar någon sönder mina däck och IF ville göra åldersavdrag på däcken trots att jag betalade 3,000 i självrisk av byteskostnaden på 5,000! Fick skälla på flera IF instanser för att till slut lära dom att enl deras egna motorfordonsvillkor så ska däck som gått <1000mil ersättas med nya utan avdrag. (vilket i praktiken alltid innebär att mc däck alltid ska nyersättas utan avdrag).

Folksam ringde och erbjöd mig 1500kr i ersättning när min granne backade in i förardörren på min gamla saab. Haha sa jag, då är ni välkomna att först hitta en gammal saabdörr, rostlaga den, spackla & slipa den, lacka den, och montera den. Efter en vecka ringde dom och erbjöd 5,000....

Detta är enl mig att försöka "blåsa" folk.
F.ö hela åldersavdragsystemet är en halv blåsning!
Så visst, jag har snarare ett horn i sidan till försäkringsbolag.

Jag är helt med dig på att få företag tackar nej till en lönsam affär men FB är helt enkelt inte intresserade.

Jag kör triumph speed triple. Tyvärr går storstadsförsäkringssmärtgränsen vid naken sporthoj!

Hade jag drivit försäkringsbolag så vetefan om jag hade velat ha sporthojkillar på under 30 år men jag hade nog däremot försökt skapa villkor så att folk över 30-35 år kunnat fixa det. Kanske försökt skippa zonsystemet och försökt fördela riskerna/kostnaderna på annat sätt, kanske köpa in försäkringar från större utlandsmarknader. Sätta ännu tuffare villkor på utlåning & likn.
 

SuperRetard

New member
Som svar på din reaktion om att trafikdelen inte är så dyr som delkaskot så kan jag avslöja en "hemlighet".

Den fördelningen är för din som kunds skull. Den extra skatt som tillkom -07 (var det väl?) belastar endast trafikdelen.

De smarta bolagen flyttar därför om en del av kostnaderna från trafik, till delkasko för att lätta på skatten. Tar du bort delkaskot, så går alltså trafikdelen upp, så det ÄR trafiken som är dyr, även om det inte redovisas så.

Men det här skulle inget FB erkänna för någon utomstående. Men det är så det fungerar i praktiken!
 

SuperRetard

New member
Och gällande 30+ betalade jag från 24+ <4000 halv/hel för SuperDuken från att den var ny tills nu när den är 5 år. = billigt.

Nya hojen, en CBR600RR -06 betalar jag ca 5500 för hel/hel hos IF. Ingenting att bråka om (även om jag tror att det var ett mindre systemfel som grundade den premien, tack & bock).
 

Hellman

New member
Fetar mina svar i ditt (bra) inlägg.

De senaste gångerna jag kollat sporthojar så var trafikförsäkring 6-10,000 och helförsäkring 30-40,000. Kollat samtliga FB som du nämner. Och ca 4-8 hojtyper åt gången.

Här tror jag problemet är sjukt överprisar plast/clipons och bromshandtag fördärvar prisbilden. Den behöver inte trafikdelen ta men att välta sporthojen på garageuppfarten kostar lätt 10000+ för försäkringsbolagen. Ljuddämpare ska vi inte tala om...

Jag har haft ganska dåliga upplevelser vid några tillfällen... I fallet med hojen så skar någon sönder mina däck och IF ville göra åldersavdrag på däcken trots att jag betalade 3,000 i självrisk av byteskostnaden på 5,000! Fick skälla på flera IF instanser för att till slut lära dom att enl deras egna motorfordonsvillkor så ska däck som gått <1000mil ersättas med nya utan avdrag. (vilket i praktiken alltid innebär att mc däck alltid ska nyersättas utan avdrag).

Jag ogillar IF, jobbar med försäkringsjobb och de är väldigt vinstinriktade till den minsta kronan. Trygg Hansa är likadana. Ser bara till den kortsiktiga pengen och inte en mm längre...
Fick du en byteskostnad på däck till 5000 spänn bör du byta verkstad. En uppsättning däck hittar du lätt under 3000:- på nätet i svenska affärer och byter du inte själv (jättelätt, tom jag klarar det) så kan ingen ta 2000:- för byte.


Folksam ringde och erbjöd mig 1500kr i ersättning när min granne backade in i förardörren på min gamla saab. Haha sa jag, då är ni välkomna att först hitta en gammal saabdörr, rostlaga den, spackla & slipa den, lacka den, och montera den. Efter en vecka ringde dom och erbjöd 5,000....

Så de ska tas. Man får inte vara oinsatt utan sätta sig emot. Antar att det var grannen som hade Folkskam och då ska det återställa till skicket innan utan att tjafsa när han åstakommit skadan, ev. "kostnadsreduktion" ska han, inte du, stå för.

Detta är enl mig att försöka "blåsa" folk.
F.ö hela åldersavdragsystemet är en halv blåsning!
Så visst, jag har snarare ett horn i sidan till försäkringsbolag.

Jag är helt med dig på att få företag tackar nej till en lönsam affär men FB är helt enkelt inte intresserade.

Dumma många gånger, de läser bara prislappar oftast. Och statistik. Även om man många ggr inte ser hela deras kostnad.

Jag kör triumph speed triple. Tyvärr går storstadsförsäkringssmärtgränsen vid naken sporthoj!

Jag vet, väntar fortfarande på den dagen när de verkligen backar upp sina "siffror" med äkta resultat. Tyvärr är ju olycksstatistiken ofta "hemlighetsstämplad".
Jag köper helt och fullt att stölderna är fler i storstäder, men att förarna från dessa städer skulle vurpa mer än bönder finner jag osannolikt.


Hade jag drivit försäkringsbolag så vetefan om jag hade velat ha sporthojkillar på under 30 år men jag hade nog däremot försökt skapa villkor så att folk över 30-35 år kunnat fixa det. Kanske försökt skippa zonsystemet och försökt fördela riskerna/kostnaderna på annat sätt, kanske köpa in försäkringar från större utlandsmarknader. Sätta ännu tuffare villkor på utlåning & likn.

Zonsystem gillar jag som glesbyggdsbo. Jag vill inte betala storstadsbons prejning i rusningstrafiken. Då jag valt att bo i liten ort vill jag skörda dess fördelar.
Som försäkringstagare vill jag betala för mina egna olyckor och inte andras, enkelt sagt. Det var väl också lite tanken på den extra försäkringsskatten det pratades om. Folk som inte ens har körkort ska väl inte betala för olyckor och vägar (utom då kanske ett påslag för deras kollektivtrafikbiljett?
 

martin2011

New member
Gott! Nu börjar tråden komma nån vart!
Alltid lika intressant att så många försvara försäkringssituationen i sverige :)

Ja det hade varit kul om någon kunde backa upp siffrorna & olyck/skadestatistiken på ett begripligt sätt.

Ett försök:

Det omkommer ca 50 och 300 skadas svårt årligen på 300,000 hojar
http://www.trafikverket.se/Privat/T...ik/Vag/Nationell-statistik/Aktuell--fardsatt/

Definition av svårt skadade = intagning på sjukhus?. se sid 8, 3.2.4 http://publikationswebbutik.vv.se/u...g_skada_en_jamforelse_av_tre_definitioner.pdf


Här kommer en vilt gissande & grovt avrundad amatörkalkyl på endast trafikförsäkringen:

Vilken andel av alla motorcyklarna är sporthojar? 10%? (30,000st)
Vad är snittpriset på sporthojtrafikförsäkring? 4,000kr?
Hur stor del av alla svårt skadade/dödade är sporthojar? 50%? (175st)
Andel som alls orsakar person & tredjepartkostnader? 50%? (87,5st)
Genomsnittlig person & tredjepartskadekostnad? 500,000kr?

Trafikförsäkringspremier in sporthojar 30,000st x 4,000kr = 120 miljoner
Personskadekostnader ut sporthojar 87,5st x 500,000kr = 43,75 miljoner

Kanske nåt jag förbiser helt?
Annars tycker jag att 120 miljoner in och 43 miljoner ut är en ganska bra marginal? Men kanske inte i försäkringsbranschen...

Inkomstförlust, sjukvård, rehabilitering med mera till följd av trafikskada ersätts genom den allmänna sjukvården. Trafikförsäkringen ersätter bara kostnader som inte ersätts av allmänna sjukvården.
Ersättningsbegränsningen per skadad brukar väl vara 4-600,000kr vid medicinsk invaliditet och 100,000 vid dödsfall?

Skadestånd vid personskada för att täcka upp tex livslång inkomstförlust kan säkert bli omfattande om man orsakat någon annans invaliditet. Hur vanligt är det vid mc olyckor?
 
Last edited:
Top