Sak samma.
Hampes beskrivning känns inte riktigt saklig...
Jag såg den, hörru!
I din jämförelse med England måste jag få komma med ännu ett påstående grundat mer på iakttagelse än vetande och belägg.
Sverige och England skiljer sig stort som MC-land!
I England "dog" aldrig motorcykeln som renodlat fortskaffningsmedel som det gjorde i Sverige. Därför ser man mycket mer jobbpendling i ur och skur, och även året runt i England jämfört med Sverige.
Skulle tro att medelmotorcykeln i UK rullar bra mycket mer per år än de ynkliga 250 mil som svenska hojar tillryggalägger.
"Jaha, å hur skulle högre utnyttjande i sämre väderlek kunna minska skadorna...?"
Berättigad fråga, jag bara förmedlar det intryck man får när man är där. Det känns som man i högre utsträckning än här ser motorcyklar som ett fortskaffningsmedel och i mindre utsträckning som ett självförverkligande sportredskap för livsstilsidentifikation.
(Läs: penisförlängare)
Dessutom ser man ofta folk ute på hojar som folk verkar skämmas för i Svedala - gamla 250 och 400 används friskt, gubbar pendlar på 125 kubikare och folk verkar inte ens tycka att det är pinsamt att synas på en CX 500 i oljeställ och gummistövlar.
Så, konklusionen...?
Är att det självfallet finns sporthojssnubbar där också, med flashiga räserställ, knäpuckar och regnbågsfärgade visir.
Men, jag upplever inte att deras andel av hojkollektivet är på långa vägar lika stor som i Sverige.
Dom förmår helt enkelt inte göra lika stor skada, eftersom andra, tristare motorcyklister är i så stor majoritet.
Eller också är dom
så mycket bättre på att köra jämfört med Svenska sporthojspiloter. *pokesmiley*
Dessutom vill jag minnas att det engelska försäkringssystemet är riktigt svettigt eftersom du teamas ihop med din hoj: försäkringen gäller ofta endast DIG, på din hoj. Lånar man ut den sker det utan försäkringsskydd.
Dessutom har jag också uppfattat det så att engelska försäkringsbolag dels kan avvisa dig som kund, och dels kan säga upp din försäkring ensidigt om du har mage att använda dig av den?
Dom engelsmän man talar med verkar inte speciellt nöjda med sitt system - för att inte tala om besvären och kostnaderna för "MOT" - närmast "årlig kontrollbesiktning".
Nä, allt är väl inte perfekt här heller, men jag klagar inte.
Dom hojar
jag åker är snorbilliga att försäkra, och att sporthojsåkarna straffat ut sig så till den milda grad att ingen vill ha med dom att göra är ju trist. För dom. Generellt är det dock så att alltför många ser försäkringspremien som ett slags "sparande" där man "har rätt" att göra uttag när det passar. Om det är högre densitet sådana människor i just sporthojskretsar har jag ingen uppfattning om - men det är inget beteende jag känner att jag kan solidarisera med och ställa mig brevid och kämpa för.
Hampe