Försäkringsbolag = laglig form av bedrägeri!

martin2011

New member
Jag har haft en del olika hojar och genom åren kollat massor av försäkringspriser på många olika modeller alltid frågat hos alla bolag och jämfört.

Jag tror inte på att priserna har en riktig relation till mc skadorna.
Som på allt annat så är det marknaden som sätter priserna. Och i detta fallet en väldigt liten marknad som nästan är ointressant för bolagen såvida dom inte tjänar ordentligt på oss entusiaster som accepterar ockret!

Det skylls på invaliditetskostnader (som f.ö. ligger i (trafikskadedelen) som ofta är mindre del av priset...)
Och att varje fordonstyp/modell ska bära sina egna kostnader. (så kan man väl knappast bedriva försäkring...)

En snabb-mcförsäkring kostar ofta mellan 25-50% årligen av hela hojens värde. Innebär det att ALLA sporthojarna i sverige totalkraschas och måste ersättas vart 2-4 år?

I storbritannien kostar en sporthojförsäkring ca en femtedel av i sverige. Även för yngre förare. Hur kan deras försäkringsbolag klara det?
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Jag tror inte på att priserna har en riktig relation till mc skadorna.
Som på allt annat så är det marknaden som sätter priserna. Och i detta fallet en väldigt liten marknad som nästan är ointressant för bolagen såvida dom inte tjänar ordentligt på oss entusiaster som accepterar ockret!
Japp!

Det skylls på invaliditetskostnader (som f.ö. ligger i vagnskadedelen som ofta är mindre del av priset...)
Knappast, hörru - hur ersätts isf kostnader för invaliditet hos den som susar runt med enbart trafikförsäkring...?

Och att varje fordonstyp/modell ska bära sina egna kostnader. (så kan man väl knappast bedriva försäkring...)
Nja, man sätter premie efter förväntat skadeutfall på respektive modell, baserat på tidigare erfarenheter och på hur mycket importören svinat upp priserna på vanliga kraschdetaljer. Sedan kryddar man med att mäta nedläggningsvinkel när modellen avbildas i märkets annonskampanjer, koefficientbelägger denna ytterst viktiga siffra varefter man sätter sig ner för att rösta om man vill försäkra denna hojtyp. Och dess ägare...

En snabb-mcförsäkring kostar ofta mellan 25-50% årligen av hela hojens värde. Innebär det att ALLA sporthojarna i sverige totalkraschas och måste ersättas vart 2-4 år?
Nix. Det är värre. Hade dom bara totalkraschats hade det varit enkelt att sätta premier. Nu håller dom rackarns små hojarna på att småkrascha en sida i taget, med reparationskostnader som ligger just under nyanskaffningsvärdet. Gång efter gång efter gång. Innan man väljer att göra det så rejält att det blir en äkta write off. Tyvärr alldeles för ofta ett joint venture mellan förare och maskin. Eller också slutar hojen sin livscykel hos försäkringsbolagen med att den stjäls eller 'stjäls'. Det förra brukar bli dyrare för försäkringsbolaget eftersom dessa kokkobellosar brukar åka 2 på hojen, (delad glädje är dubbel glädje) utan hjälm, in i folksamlingar där dom leker human bowling på andras bekostnad.

I storbritannien kostar en sporthojförsäkring ca en femtedel av i sverige. Även för yngre förare. Hur kan deras försäkringsbolag klara det?
Jo, för i England kör man på fel sida vägen - därför är man mycket försiktigare där.

Något mer du ville veta?



Hampe

Dislaimer:
Detta inlägg kan ha drabbats av ironi, sarkasm, skrivklåda eller en kombination av ovanstående. Varken inlägget eller dess författare skall tas på speciellt stort allvar.
 

Hampe

Skriver massor!
Det har nog dom flesta fattat, skulle jag tro.
Frågan är hur du kan villkora invaliditetsersättning till vagnskadeförsäkringen i ditt första inlägg.


H
 

martin2011

New member
Oj skrivfel i första inlägget! "trafikförsäkringen" ska det såklart vara!
Ändrat!

Ja säkert mycket mer skador på sporthojar men kan det verkligen stämma?
 

Cyborg

New member
Försäkringsbolagen suger garanterat ut oss. På deras sida har dom oss hojåkare som bara tackar och tar emot. Bara kolla på det här med av- och påställningsbar försäkring, där har bolagen verkligen lyckats omvända en majoritet av motorcykelförarna till att denna försäkringsform är av ondo och måste bort. Samma sak gäller kraven på skyddskläder och att hojarna ska låsas in om natten, helt galet om det skulle komma till bilvärlden men här i motorcykelvärlden har det gått från något fullständigt onaturligt till helt naturligt. Försäkringsbolagen kommer till slut bli våran död om inget görs.
 

martin2011

New member
Ja det är diskriminering som bara accepteras!

Om dom inte kan hålla grova marginaler så är dom inte intresserade att sälja mc försäkringar.
Om bolag i UK kan hålla rimliga premier så borde det funka på svenska marknaden. Antagligen är det för dålig konkurrens här...

Det finns ca 4,5 milj bilar och 300,000 motorcyklar i sverige = ca 1 hoj på var 15e bil.

Borde kunna gå att tjäna pengar på det. Men om man sedan bryter ner det till zon, modell, årsmodell, förarålder, kön, och säkert en massa vinst/riskparametrar så blir det för dumt för en liten marknad.
 

Juh@

New member
Försäkringbolagen tjänar INTE mycket på mc-försäkringar. Många kan försäkra billigt pga en mer detaljerad uppskattning av risker (cykeltyp, ort, boende, ålder mm). Försäkringsbolagen tävlar om de som anses som låg risk. Övriga får betala mycket för sitt nöje.

Det som har ökat mest är prisskillnaderna på försäkringarna, inte priserna som helhet.

Om någon startar ett försäkringsbolag för sporthojar med låga premier så blir jag glad. Men ett sånt bolag blir nog inte så långlivat.

Vi får inte heler glömma att vi fått en skatt på försäkringarna som skulle vara steg 1 i att fördyra försäkringarna kraftigt. Nu har förslaget dragits tillbaka, men regeringen har "glömt" att dra tillbaka skatten.
 

Hellman

New member
Försäkringbolagen tjänar INTE mycket på mc-försäkringar. Många kan försäkra billigt pga en mer detaljerad uppskattning av risker (cykeltyp, ort, boende, ålder mm). Försäkringsbolagen tävlar om de som anses som låg risk. Övriga får betala mycket för sitt nöje.

Det som har ökat mest är prisskillnaderna på försäkringarna, inte priserna som helhet.

Om någon startar ett försäkringsbolag för sporthojar med låga premier så blir jag glad. Men ett sånt bolag blir nog inte så långlivat.

Vi får inte heler glömma att vi fått en skatt på försäkringarna som skulle vara steg 1 i att fördyra försäkringarna kraftigt. Nu har förslaget dragits tillbaka, men regeringen har "glömt" att dra tillbaka skatten.

Var det inte så att skattehöjningen på trafikförsäkringen var planerad i 2 steg, steg 1 genomfördes med steg 2 skrotades?
Vill jag minnas iaf.
 

martin2011

New member
Försäkringbolagen tjänar INTE mycket på mc-försäkringar. Många kan försäkra billigt pga en mer detaljerad uppskattning av risker (cykeltyp, ort, boende, ålder mm). Försäkringsbolagen tävlar om de som anses som låg risk. Övriga får betala mycket för sitt nöje.

Det som har ökat mest är prisskillnaderna på försäkringarna, inte priserna som helhet.

Om någon startar ett försäkringsbolag för sporthojar med låga premier så blir jag glad. Men ett sånt bolag blir nog inte så långlivat.

Vi får inte heler glömma att vi fått en skatt på försäkringarna som skulle vara steg 1 i att fördyra försäkringarna kraftigt. Nu har förslaget dragits tillbaka, men regeringen har "glömt" att dra tillbaka skatten.

Vad menar du med att försäkringsbolagen INTE tjänar pengar på mc försäkringar? Ganska naivt att tro att dom inte skulle ha höga vinstmarginaler på riskfyllda försäkringar! Och återigen, i de fallen där premien betalar hela hojen på 2-4 år så är det som att varje hoj skulle behöva nyersättas var 2-4 år. KNAPPAST!
Både våra kära banker och försäkringsbolag (ofta samma gäng) drivs med rejält höga och noga beräknade marginaler. Kan man sälja mc försäkringar till en femtedel av priset i andra moderna länder så borde det kunna funka här!
 

tersan

New member
Och återigen, i de fallen där premien betalar hela hojen på 2-4 år så är det som att varje hoj skulle behöva nyersättas var 2-4 år. KNAPPAST!
Det är inte själva hojen som står för den stora delen av skadekostnaden... det är personskadorna och skadorna på tredje man.

Utomlands kan de ha lite andra regelverk vilket ger lägre premier, men nu är det ju Sverige vi pratar om. Fast visst finns det andra fördelar med att köra hoj i t ex Italien... varmt klimat och kurviga bergsvägar överallt. ;)
 

AndersX

New member
Det är inte själva hojen som står för den stora delen av skadekostnaden... det är personskadorna och skadorna på tredje man.

........................... ;)

Hur kommer det sig då att premien för min hoj var 9 900:- hel/hel när den var ny -07 och nu när den är 4 år betalar jag 3 000:- hel/hel? Samma bolag.

Kostnaderna för eventuella skador på person och tredje man skjunker ju inte för att hojen blir äldre.

När jag 2002 försäkrade en Ninja 900 -94'a kostade helförsäkring 16 000:-
Bara trafikförsäkring, som täcker personskador och skador på tredje man, kostade 3 800:- helår.

Höga premier förklaras ibland med höga personskadekostnader och ibland med att hojtypen är stöldbegärlig och i andra fall att det kraschas för ofta så reparationskostnaderna blir höga.
Försäkringsbolagen använder det argument som passar bäst för stunden och vilken kund man pratar med.

Kontentan är som tråden heter: "Försäkringsbolag = laglig form av bedrägeri"
 
Last edited:

Hellman

New member
Vad har ni för hojar?

Min nuvarande Ducati med 150 kusar fördelade på 192 kilo kostar mig 4800:- hel/hel, då är den ett år gammal i år.
Min förra, med det otäcka tillägget SS som i SuperSport kostade samma hel/hel, den hade dock 80 vilda ponnies i motorn! Min Saab 9-5 kostar av årsmodell -99 kostar 4300:-... Sossecontainer av rang med 150 kusar på 2 ton...
Jag kanske bör tillägga att jag är född 81 och bor i liten ort.

Det är klart, kör man YZF, GSX-R, CBR eller ZX-R på litern så kostar det, men där är jag inte så säker på att kostnaden är främmande från verkligheten. SMC:s sporthojsförsäkringar bevisade väl detta för 1-2 år sedan när de lades ner? (Sammarbetet med Folksam).
De flesta försäkringsbolag har väl gjort ganska klart att de inte vill ha med sporthojar att göra genom att tokhöja premien så alla springer för livet eller köper en motard för sin tokkörning? Premierna på dessa är ikapp inom ett par år om man frågar mig...
Hade de tjänat pengar på sporthojar hade konkurensen varit större. Finns ju 5-10 bolag som slåss om kunderna? Men vem vill ha kunden som bara kommer in och dricker gratis kaffe och reklammerar allt?

Bara att välja hoj efter plånbok. Jag har en DR800 som "andrahoj". Den är skitkul, går till vägens ände och kostar skit och inget att försäkra. Bara att rätta mun efter matsäcken. Trodde även alla här körde Varadero, Virago och BMW "Pantzer-klass-tourer-scheisse" här. :D

Men ja, jag tycker också alla FB är ockrande skitskallar... :)
 

martin2011

New member
Vad har ni för hojar?

Min nuvarande Ducati med 150 kusar fördelade på 192 kilo kostar mig 4800:- hel/hel, då är den ett år gammal i år.
QUOTE]

Det var inte dåligt! Vad är det för modell?
Det verkar som vissa lite ovanliga modeller med "bra" skadestatistik ibland kan få ok försäkringpriser.

I england ligger mc helförsäkringar på ca 3-6,000 (inkl sporthojar och yngre förare). Det är mycket möjligt att dom inte särskiljer vissa modeller så hårt som här, men det är väl så som ett försäkringssystem borde funka!
 

martin2011

New member
Det är inte själva hojen som står för den stora delen av skadekostnaden... det är personskadorna och skadorna på tredje man.

Utomlands kan de ha lite andra regelverk vilket ger lägre premier, men nu är det ju Sverige vi pratar om. Fast visst finns det andra fördelar med att köra hoj i t ex Italien... varmt klimat och kurviga bergsvägar överallt. ;)

Dom kostnaderna ligger som sagt i trafikförsäkringen som oftast är en mindre del av priset. Så det argumentet håller inte!
 

SGM

Moderator
Det var inte dåligt! Vad är det för modell?
Det verkar som vissa lite ovanliga modeller med "bra" skadestatistik ibland kan få ok försäkringpriser.

I england ligger mc helförsäkringar på ca 3-6,000 (inkl sporthojar och yngre förare). Det är mycket möjligt att dom inte särskiljer vissa modeller så hårt som här, men det är väl så som ett försäkringssystem borde funka!

Hellman åker touring-ducce, så exemplet haltar väl lite ändå. ;) Hans SS var väl att räkna in i det segmentet med.

Supersport kostar, bara att gilla läget. Men plockar man en 600:a (som verkligen är creme de la creme om man gillar att åka bana, synd att så få förstår det, eller är det tur....?) - så kan man komma vettigt undan.

Min zx6r -05 kostar ~4 lock om året halvförsäkrad, klart överkomligt.

1098an dock - den kostar mig 21 hel/hel, men som tur är avställningsbart. :rolleyes:

/J - 37, egen villa med garage och liten småstad.
 

tersan

New member
Dom kostnaderna ligger som sagt i trafikförsäkringen som oftast är en mindre del av priset. Så det argumentet håller inte!
Argument? Det var ett försök till förklaring...

Vill du ha en förklaring till varför kaskoförsäkringen är hög för vissa hojar så beskrev Hampe det rätt bra.
 

martin2011

New member
Sak samma.
Hampes beskrivning känns inte riktigt saklig...

Jag förstår att försäkringsbolagen inte tjänar mycket pengar/omsättning på den lilla & riskfyllda sporthojmarknaden men det hindrar dom inte från att avsiktligt sätta höga marginaler som ger skyhöga priser.

Jag vill ha en förklaring till varför sporthojförsäkringarna kostar mångdubbelt mer i sverige än tex england.

Jag har i alla år fått höra samma som AndersX beskriver från svenska försäkringsbolag och jag får inte ihop det!
 

RobbeS

New member
Vad menar du med att försäkringsbolagen INTE tjänar pengar på mc försäkringar? Ganska naivt att tro att dom inte skulle ha höga vinstmarginaler på riskfyllda försäkringar! Och återigen, i de fallen där premien betalar hela hojen på 2-4 år så är det som att varje hoj skulle behöva nyersättas var 2-4 år. KNAPPAST!
Både våra kära banker och försäkringsbolag (ofta samma gäng) drivs med rejält höga och noga beräknade marginaler. Kan man sälja mc försäkringar till en femtedel av priset i andra moderna länder så borde det kunna funka här!

Oj, det var ju konstigt:confused:. Vinstdrivande privata bolag som vill tjäna Pengar måste ju vara nåt nytt. Precis som inom all privat verksamhet så går väl verksamheten ut på att pressa kostnaderna och öka vinsterna. Där har du anledningen till dyra försäkringar för sporthojar som ingen kan inbilla sig är ett segment med speciellt god vinstmarginal och som försäkringsbolagen helst vill slippa försäkra. Frågan är varför bli så upprörd? Antingen köper man en sporthoj och räknar med att det blir dyrt eller så avstår man och köper en hoj man har råd att försäkra om man nu vill försäkra den.
Försäkringsbolagen har rätt att prissätta sina tjänster dom som vill och vi har rätt att avstå att köpa en försäkring av dom.
 

HåkanP

New member
Sak samma.
Hampes beskrivning känns inte riktigt saklig...

Jag vill ha en förklaring till varför sporthojförsäkringarna kostar mångdubbelt mer i sverige än tex england.

Hampe har alltid rätt :rolleyes: även när han har fel :mad:

Billigare i England beror kanske på att:

De är fler som delar på kostnaderna? :confused:

Har kortare vägnät :p

Tätare trafik, dvs. går inte att köra så fort? :cool:

Har haft CSS där i många år? ;)

Svenska SH kollektivet dåliga på att gå en SHK? :(

SH åkare i Sverige, dvs. unga män, är allmänt kaxigare? :eek:
 
Top