Fördelar med låg tyngdpunkt???

Triumph int

New member
Hayabuze verkar förstå frågan.

Du sa att "de tunga grejorna är högt placerade"
och jag frågade vad det är för grejor.

Nu säger du att motorn teoretiskt skulle kunna
sänkas med flera cm och jag godtar detta svar.
I princip så säger du att TP är höjd.

Jag har aldrig hört att någon tillverkare har höjt
TP för att få bättre prestanda, men jag påstår
inte att det kan vara så.
 

Niklasinorr

New member
Hayabuze verkar förstå frågan.

Du sa att "de tunga grejorna är högt placerade"
och jag frågade vad det är för grejor.

Nu säger du att motorn teoretiskt skulle kunna
sänkas med flera cm och jag godtar detta svar.
I princip så säger du att TP är höjd.

Jag har aldrig hört att någon tillverkare har höjt
TP för att få bättre prestanda, men jag påstår
inte att det kan vara så.

Återigen, kolla historiken. Jämför konstruktioner förr och nu så ser du hur hojarnas "tunga grejer" Tank, motor, avgassystem och till och med föraren sitter högre placerade idag än för 15 år sen. Detta är en följd av flera saker där det BLAND ANNAT ger stabilitet med högre tp än lägre, vilket ju var det vi diskuterade i tråden. Men återigen så vill vi inte ha FÖR HÖG tp för då blir hojen svårkörd I VISSA SITUATIONER.
Motorkonstruktionerna är ju bland annat betydligt smalare idag, ändå sitter motorn högre idag än för 15 år sedan, undrar varför?

Jag skickar med ytterligare en illustration som visar hur olika hojar måste se ut för att gå bra i vissa specifika tillfällen. Lägg då också märke till att en hoj skulle behöva se ut som alla fyra om den vore idealisk hela tiden. Eftersom ingen hoj kan förändras dynamiskt mellan dessa ytterligheter så får vi en kompromiss.

Jo det finns hojtillverkare som ändrat höjden på bland annat motorn. Jag tror både Gixxer 1000 och ZX10 har fått högre motorplacering med åren. Men det är någoting som jag läst någonstans så jag har inget belägg. Däremot så brukar racestallen flytta både motorn och svinginfästningen beroende på egenskaper man vill uppnå på olika banor eller med olika förare.
 

Ove 60+

Active member
Triumph int skrev:
Jag har aldrig hört att någon tillverkare har höjt
TP för att få bättre prestanda, men jag påstår
inte att det kan vara så.

Jodå. Husaberg har jobbat med att konstruera om motor och växellåda så att vevpartiet hamnade ovanpå lådan för att få ett gynnsamt läge på gyrokrafter och tyngpunkt och tydligen lyckats bra och fått en cykel som är följsammare. Alltså en förflyttning av TP uppåt - bakåt.
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Triumph int skrev:


Jodå. Husaberg har jobbat med att konstruera om motor och växellåda så att vevpartiet hamnade ovanpå lådan för att få ett gynnsamt läge på gyrokrafter och tyngpunkt och tydligen lyckats bra och fått en cykel som är följsammare. Alltså en förflyttning av TP uppåt - bakåt.

En mycket intressant idé som jag hoppas få provköra snart. Enligt tester blev hojen nästan för lättsvängd:)
 

Hayabuze

New member
Triumph int skrev:


Jodå. Husaberg har jobbat med att konstruera om motor och växellåda så att vevpartiet hamnade ovanpå lådan för att få ett gynnsamt läge på gyrokrafter och tyngpunkt och tydligen lyckats bra och fått en cykel som är följsammare. Alltså en förflyttning av TP uppåt - bakåt.

kan ju ha fattat fel men enligt konstruktören så var tanken att flytta källan till gyrokrafterna till viktcentrum dvs vevaxeln som flyttades mot maskinens viktcentrum pga att gyrokrafternas negativa inverkan på körbarheten.
Tanken var ju således INTE att flytta tp den var ju redan på platsen dit veven flyttades??
 

Niklasinorr

New member
kan ju ha fattat fel men enligt konstruktören så var tanken att flytta källan till gyrokrafterna till viktcentrum dvs vevaxeln som flyttades mot maskinens viktcentrum pga att gyrokrafternas negativa inverkan på körbarheten.
Tanken var ju således INTE att flytta tp den var ju redan på platsen dit veven flyttades??

Japp, centralisera runt rotationscentrum i vertikalled. Hojen svänger på en femöring eftersom allt tungt ligger nära rotationsaxeln. Klockrent!
Nu höjdes veven och även TP men det var ju bara positivt i Husans fall eftersom den blev väl lättsvängd ändå...
 
Top