Hej
Jag förstår inte riktigt det du menar med att
de tunga grejerna sitter högt på 675.
Ok för ljuddämdaren.
Men "bensintanken" är ju till största delen en luftburk
och bensinen ligger så lågt det går, bakom motorn.
Vad är det som går att flytta ner, jag tror ingenting
det sitter så långt det går.
Du kan inte säga att det sitter högt bara för att
en annan hoj har grejerna lägre.
Ok, ett varv till då sen lägger jag ner.
En motorcykel är en kompromiss, är du med?
Är den för hög är den okörbar, är den för låg är den okörbar, är den för lång är den okörbar, är den för kort är den okörbar, ok?
Tänk dig en motorcykel som en tredimensionell rektangel där en custom är en lång, låg bred rektangel och en sporthoj är en smal, kort och hög rektangel. Formen på dessa rektanglar styr syftet med själva hojen. Om den är låg och bred så kan man inte svänga eftersom det tar i plus att den blir trög. Om den är smal och kort så kan den svänga, men på bekostnad av stabilitet, därför gör man den hög för att få en trög reaktion och stabilitet framförallt inne i svängen. När en sporthoj lutar mycket så är ju tyngdpunkten låg igen jämfört med marken, men avståndet mellan tyngdpunkten och hjulen är fortfarande långt vilket gör att den lutande 3D-rektangeln fortfarande är stabil, ok?
Varför kan jag inte säga att en motorcykel är hög jämfört med en som är låg? Är Kaknästornet inte högt när det är högre än ditt utedass?
Ja, soppan ligger bakom cylinderraden, inte motorn, ja ljuddämparen är tung och sitter väldigt högt, men framförallt långt bak vilket stökar till det ännu mer. Allting går att göra kompaktare och flytta "ner" men det finns gränser för allt. Om du flyttar ner saker för mycket så tappar du stabilitet och sedermera markfrigång, vilket ju är viktigt på en hoj som skall svänga.
Honda försökte i mitten på 80-talet (minns inte riktigt vilket år) att sätta tanken under motorn och avgassystemet ovanför på deras GP500 racehoj. Förarna rapporterade att den var okörbar. Dels blev den väldigt instabil och dels förändrades egenskaperna för mycket när soppan förbrukades.
Det man har kommit på på senare år är vikten av att ha massan så nära tyngdpunkten som det bara går, inte bara i höjdled utan även i längsled. Man upptäckte att en centraliserad massa gör att styrrotationen runt den lodräta axeln påverkas positivt.
Återigen, titta på bilderna, jämför var de tunga grejerna sitter. Läs också böckerna om du verkligen vill veta det vetenskapliga svaret, Tony Foales bok är lättare att förstå än Cossaters kan jag ju nämna
Fler bilder som visar hur massan koncentreras runt motorn är en naken RC8:a. Här är det väldigt tydligt hur konstruktören tänkt.