mats757
New member
Tyngdpunkten är inte av största betydelse vad det gäller stabilitet eller körbarhet. I första hand är det gaffelns försprång som påverkar hur "lätt" det är att köra. En rättbyggd chopper kan faktiskt gå väldigt bra att köra, även om det inte ser så ut.
Därefter kommer aspekter som gaffellutning, däckbredd, fjädring, tröghetsmoment osv. Och.. självklart TP. Men som med allting annat lagomt är bäst. Är den hög, så ska den också vara långt fram eller tvärt om. För att det ska bli bra.
Något som är viktigare är tröghetsmomentet. I prinsip kan man lasta 50kg bak på pakethållaren och 50kg fram på styret så har inte tyngdpunkten ändrat sig. MEN... tröghetsmomentet.
Som ex. ta en 6 meter bräda och balansera den på axeln, börja snurra den åt ena håller och försök sedan ändra rotationsriktningen åt andra hållet.
Såga sedan av brädan på mitten och lägga båda två på axeln igen. Ny är det bara en 1/4 så tungt att ändra rotationsriktning på brädorna...
Vad som också är viktigare än hur högt TP ligger är så klart den totala vikten. En modern hoj är ju faktiskt ca 100kg lättare än för 20 år sedan.
Mats
Därefter kommer aspekter som gaffellutning, däckbredd, fjädring, tröghetsmoment osv. Och.. självklart TP. Men som med allting annat lagomt är bäst. Är den hög, så ska den också vara långt fram eller tvärt om. För att det ska bli bra.
Något som är viktigare är tröghetsmomentet. I prinsip kan man lasta 50kg bak på pakethållaren och 50kg fram på styret så har inte tyngdpunkten ändrat sig. MEN... tröghetsmomentet.
Som ex. ta en 6 meter bräda och balansera den på axeln, börja snurra den åt ena håller och försök sedan ändra rotationsriktningen åt andra hållet.
Såga sedan av brädan på mitten och lägga båda två på axeln igen. Ny är det bara en 1/4 så tungt att ändra rotationsriktning på brädorna...
Vad som också är viktigare än hur högt TP ligger är så klart den totala vikten. En modern hoj är ju faktiskt ca 100kg lättare än för 20 år sedan.
Mats