Har funderat en del på att folk pratar om vad bra det är med att hojen har en låg tyngdpunkt. Det används t.o.m. som försäljningsargument! Förstår inte.
Skall man baxa omkring hojen gående bredvid så ar det solklart en fördel men jag vill ha den att åka på och då blir det liksom tvärtom. En rel. hög, dvs välplacerad, tyngdpunkt gör hojen lättare att manövrera, spec i låg fart. Jämför att krypköra extremerna "skogsmoppe",oavsett storlek och en stor "glidare".
Hade nyss det tveksamma nöjet att köra en Intruder - snacka om att starta som en albatross. På mina vanliga hojar är det bara att lyfta fötterna och glida iväg. (Sen var det där med bromsar, men det är en annan historia)
Skall man baxa omkring hojen gående bredvid så ar det solklart en fördel men jag vill ha den att åka på och då blir det liksom tvärtom. En rel. hög, dvs välplacerad, tyngdpunkt gör hojen lättare att manövrera, spec i låg fart. Jämför att krypköra extremerna "skogsmoppe",oavsett storlek och en stor "glidare".
Hade nyss det tveksamma nöjet att köra en Intruder - snacka om att starta som en albatross. På mina vanliga hojar är det bara att lyfta fötterna och glida iväg. (Sen var det där med bromsar, men det är en annan historia)