Ett rykande färskt nummer av MC-folket....

mudder

Member
BRA TÄNKT, en körstrategisk vägledning, är en mycket bra artikel i senaste MC folket.:D:D:D

Men tyvärr blir den väl inte läst av de som har mest nytta av att läsa den.
 

cub

New member
BRA TÄNKT, en körstrategisk vägledning, är en mycket bra artikel i senaste MC folket.:D:D:D

Men tyvärr blir den väl inte läst av de som har mest nytta av att läsa den.
Jo den var bra men jag blev lite förvånad att man dissade de gula västarna såpass. Jag har iofs själv funderat på hur mycket den faktiskt syns bakom kåpor och höjt kåpglas på min Transalp. Det skulle vara intressant att se lite bilder med och utan väst på olika mc-modeller och avstånd.
 

mudder

Member
Jo den var bra men jag blev lite förvånad att man dissade de gula västarna såpass......
Jag läste nyligen en undersökning där de testade synbarheten med 3 olika hojar med olika belysning och väst mm. Där framkom det att en väst hade ingen eller ringa betydelse i upptäckandet av en motorcyklist.

Troligen läste jag detta här på SMC, men jag hittar det inte nu. Länk någon?
 
Jag läste nyligen en undersökning där de testade synbarheten med 3 olika hojar med olika belysning och väst mm. Där framkom det att en väst hade ingen eller ringa betydelse i upptäckandet av en motorcyklist.
Det skulle i så fall stämma överens med SMC:s egen undersökning om synbarhet med respektive utan flourescerande dekaler på hojen, där man - tvärt emot ursprungstesen - inte kunde visa att dekalerna hade någon påtaglig positiv påverkan.

Jag tror själv att varselväst på de flesta hojar har ingen eller helt försumbar effekt rakt framifrån, begränsad bakifrån och i bästa fall god effekt rakt från sidan. Samtidigt vet vi ju att det är upptäckt och synbarhet framifrån som är mest kritiskt i de flesta fall.
 

jan-olovj

New member
Jag håller med de föregående, det enda en bilist ser frammifrån och på håll är strålkastarna. Ett ljus, därför kanske vi skulle ha gula lampor eller extrastarka lampor. På förra hojen hade jag gul belysning men jag kan inte bedömma om det var en fördel eller inte. Det kanske som någon skrev att det endast skulle vara tillåtet för MC med sådarna.
 

Marie

Banned
Jag håller med de föregående, det enda en bilist ser frammifrån och på håll är strålkastarna. Ett ljus, därför kanske vi skulle ha gula lampor eller extrastarka lampor. På förra hojen hade jag gul belysning men jag kan inte bedömma om det var en fördel eller inte. Det kanske som någon skrev att det endast skulle vara tillåtet för MC med sådarna.

Men nackdelen är att gula lampor ger skitdåligt ljus i riktigt mörker. Jag kör därför endast sommartid med gula H4 i min hoj (RIKTIGT gula på franskt maner med en extra, kanariegul glob utanpå lampan). Vår o höst samt på vintern använder jag Philips Motovision, bättre än inget med sina orange effekter i de avskärmade sektorerna, men långt ifrån lika uppmärksamhetsgivande som de gula.

En ytterligare kommentar är ju att effekten av varselväst skiljer med typen av hoj. En hoj med hög upprätt körställning exponerar västen betydligt mer än en låg eller framåtlutad sittposition (ex. glidare och sporthoj), liksom att förekomst av avskärmande vindruta minskar västens synbarhet framifrån.

En anmärkning att notera, är att efter någon årsmodell på nittiotalet är gult ljus inte längre tillåtet. (minns inte exakt vilket år).
 
Last edited:
Top