Det borde vara förbjudet att tala i mobiltelefon utan headset i bil!

pikeman59

New member
I stort sett varje gång man är ute och kör så ser man nån som pratar i telefon i bilen och inte orkar/kan röra på huvudet utan bara kör/svänger ut framför en. Ofta är det yngre kvinnor, tyvärr. Jag har INGA fördomar om kvinnliga förare, min kära hustru kör hoj bättre än vad jag gör. :) Jag tycker absolut inte om förbud, MEN att tala i mobil i bil utan headset borde vara förbjudet. Många länder har ju ett förbud mot mobilprat i bil men inte Sverige.

Åsikter?
 

Jobio

New member
Enligt studier så är det inte handhavandet av mobilen som gör oss till sämre bilförare,utan pratet.
 

-ah

New member
Enligt studier så är det inte handhavandet av mobilen som gör oss till sämre bilförare,utan pratet.

Å andra sidan är det ganska lätt att konstatera att många mobila mobiltelefonpratare har lite svårigheter med blinkers och växling samt skymmer vänster backspegel med sin hand och telefon, under pratandet. Åtminstone de momenten kunde ju falla bort med ett hands-free påbud.
 

P-O Noren

New member
Jag tror sverige börjar bli enda landet som inte har infört restriktioner i europa. Någon som vet hur det är med detta?
 

Ballhead

New member
Tror att tester visat att det är jämställt med rattfylla, i uppmärksamhet och handhavande av fordonet.:eek:
 

Ballhead

New member
Jag svara bara i telefon när jag kör mc. Då med headset. stör mig inte nämvärt. Däremot är det mer störande när man kör bil, enligt mig iaf.
 

boven

New member
Jag tror att jag håller med, men det kan ju upplevas som partiskhet. Å andra sidan måste man väl ha headset på mc..
 

Marie

Banned
:confused:Är det Ok att köra mc o prata i mobiltelefon.....

Varför inte?

I bil har jag använt mobiltelefon sedan 1986, och det flitigt. Jag har under alla åren inte upplevt en enda incident i samband med telefonerande. Sedan några år kör jag ju även mc, och inte pratar jag mindre i telefon på hojen än i bilen. Jag både svarar och ringer upp, det ena är ju inte svårare än det andra. Jag tycker att det är ganska fantastiskt att tekniken nått dithän att man problemfritt kan föra ett telefonsamtal medan man ångar fram på Autobahn i >200 km/h på hojen. (och den man pratar med kan inte ens ana att man kör mc)
 
Last edited:

puttepj

New member
Det finns säkert massor med människor som klarar att hantera mobil och bilkörning men jag måste nog hålla med pikeman59 om att problemet existerar och inte är litet.
Har iofs inte upplevt att det är könsrelaterat, men jag upplever det som vardag att de bilister som gör suspekta manövrar i trafiken har en nalle tryckt mot örat.

Har också flertal gånger sett utredningar och debattinlägg där man påstår att de är själva pratet som är den störande faktorn, vad vet jag, men jag inbillar mig i alla fall handsfree skulle ha en viss förbättrande verkan.

När det gäller MC har jag ingen åsikt eftersom jag vet för lite om det. Själv som nybliven MC-förare finns det inte i min sinnesvärld att skaffa mig en handsfree/blåtand el dylikt för att kunna prata mobil åtminstone inte innan jag känner att jag behärskar det och har behovet, så är inte läget idag.

Även om jag själv pratar en hel del telefon när jag kör bil, skulle jag nog ställa mig bakom ett förbud om det kom ett sådant, men jag vet att det är ett känsligt ämne.

/putte
 

jan-olovj

Active member
Hansfree eller inte, frågan är nog var koncentrationen är. Jag tror för min del att det är lika farligt att sitta i en bil och lysna på en talbok med ett gripande inehåll, ser jag till mig själv så är jag helt koncentrerad på lysnandet när jag satt på en sådan. Micklandet med en mobil är lika farligt som att sitta och röka i en bil, för även då är koncentrationen inte på frammförandet av bilen.
 

-ah

New member
Jag tror sverige börjar bli enda landet som inte har infört restriktioner i europa. Någon som vet hur det är med detta?

Nej.
I detta avseende delar Sverige lagstiftning med så framstående länder som Serbien, Albanien, Moldova och Malta....

I alla övriga Europeiska länder är mobilsamtal utan handsfree förbjudet.
(utom i Spanien. Där måste mobilteefonen - och Ipoden mm - vara kopplade till ett högtalaresystem. Tycks vara vanskligt på en hoj.)
 
Last edited:

Marie

Banned
Jag borde kanske förtydliga, att jag inte körde bil med en liten "nalle" i handen. Min mobiltelefon i bilen var av det rejäla slaget med en riktig lur som man bekvämt kan klämma mot örat med axeln och ha händerna fria. Till saken hör också att jag inte frivilligt sätter mig bakom ratten på en bil som saknar automatlåda. Enligt min uppfattning är manuella växellådor trafikfarligare än mobiltelefoner.

För utlandskörning fanns dessutom högtalartelefonfunktion så att jag inte ens behövde lyfta luren, men jag trivs bättre med att klämma luren med axeln, precis som jag alltid gjort både hemma och på jobbet.

I detta avseende delar Sverige lagstiftning med så framstående länder som Serbien, Albanien, Moldova och Malta....

Ja, de länderna är betydligt mera framstående än de flesta andra europeiska länder, ty där har man inte drabbats av den epidemiskt smittsamma åkomman "Trygghetsnarkomani"!!!
Skönt att Sverige på i alla fall EN punkt inte låtit trygghetsnarkomanin ta överhanden.

Svensk trafiklagstiftning behöver definitivt en rad reformer:
* Förenkla hastighetsbegränsingarna. 50 km/h inom tättbebyggt område, fri fart i övrigt.
* Avkriminalisera alkoholhalter under 0,8 o/oo i blodet.
* Slopa bilbälteslagen i framsätet på bil
* Slopa kravet på hjälm vid mc- och mopedkörning

Det vore ju åtminstone en liten början.....
 
Last edited:

pikeman59

New member
Jag borde kanske förtydliga, att jag inte körde bil med en liten "nalle" i handen. Min mobiltelefon i bilen var av det rejäla slaget med en riktig lur som man bekvämt kan klämma mot örat med axeln och ha händerna fria. Till saken hör också att jag inte frivilligt sätter mig bakom ratten på en bil som saknar automatlåda. Enligt min uppfattning är manuella växellådor trafikfarligare än mobiltelefoner.

För utlandskörning fanns dessutom högtalartelefonfunktion så att jag inte ens behövde lyfta luren, men jag trivs bättre med att klämma luren med axeln, precis som jag alltid gjort både hemma och på jobbet.



Ja, de länderna är betydligt mera framstående än de flesta andra europeiska länder, ty där har man inte drabbats av den epidemiskt smittsamma åkomman "Trygghetsnarkomani"!!!
Skönt att Sverige på i alla fall EN punkt inte låtit trygghetsnarkomanin ta överhanden.

Svensk trafiklagstiftning behöver definitivt en rad reformer:
* Förenkla hastighetsbegränsingarna. 50 km/h inom tättbebyggt område, fri fart i övrigt.
* Avkriminalisera alkoholhalter under 0,8 o/oo i blodet.
* Slopa bilbälteslagen i framsätet på bil
* Slopa kravet på hjälm vid mc- och mopedkörning

Det vore ju åtminstone en liten början.....


Jaså du har en stor telefon, ja dåså, då förstår jag. :eek::eek::eek:

Jag har ett citat jag tror passar: " hjulet snurrar men hamstern är död"
 

swischmc

New member
Jag ser det som en av hojens fördelar, man slipper störande telefonsamtal. Det är jag och hojen, med kurviga vägar och underbar natur. :) Jag kör inte året om, men under halva året är mc mitt enda fordon. Ändå njuter jag av den tiden jag är onåbar. Det ger tid till egna tankar.

Marie: det är intressanta idéer du har om Sveriges lagstiftning. Skulle säkert fungera extremt bra - om det inte fanns andra trafikanter, barn, djur... och allt annat som händer utan förvarning. Dessa trafikregler finns till för att inte enbart skydda dig, utan dina medtrafikenter. Oavsett vem som orsakar en olycka. Och vad är det för fel med att vara nykter i trafiken?? :confused:
 

Marie

Banned
Dessa trafikregler finns till för att inte enbart skydda dig, utan dina medtrafikenter. Oavsett vem som orsakar en olycka.
På vilket sätt skyddar bälteskrav i framsätet samt hjälmkravet mina medtrafikanter???? :confused:
Märk väl att jag inte vill avskaffa bälteskravet i baksätet!


Och vad är det för fel med att vara nykter i trafiken?? :confused:
Det är inget fel i sig. Felet är att man i det här trångsynta landet inte kan leva som en människa och ta ett glas vin till middagen utan att behöva riskera bryta mot lagen. 0,2 o/oo är helt enkelt en omänskligt lågt satt gräns.

Om man skulle ordentligt bevisa att en stor mängd trafikolyckor som verkligen *orsakats* av alkoholhalter mellan 0,2 och 0,8 så skulle jag kanske kunna modifiera mina åsikter.

Däremot skulle jag vara mycket positiv till att skärpa straffen för högre alkoholhalter. I synnerhet borde man vid inträffade olyckor över 0,8 o/oo kombinera med ett straff för dråpfösök, och om dödsfall inträffar, straff för dråp. Och inga "mängdrabatter", tack....
 
Last edited:

Spiff

New member
Själva samtalet är ju en sak, det jag märker är det stora problemet är ju pillandet med mobilen för att ringa någon.. då är det inte mycket uppmärksamhet kvar till trafiken. Inget stor problem när man ligger på en motorväg och lunkar fram men i Stockholmstrafiken blir det rena pannkakan. Ofta man ser folk som vinglar omkring medans det försöker mickla med mobilen.
 

puttepj

New member
Marie.

På swischmc direkta fråga om vad det är för fel att vara i trafiken svarar du först - Det är inget fel i sig - och lägger sen till - Felet är att man i det här trångsynta landet inte kan leva som en människa och ta ett glas vin till middagen.
Där anser jag att du själv besvarade varför vi har nolltolerans vilket jag är oerhört glad för att vi har, då slipper jag möta dig i trafiken efter ditt vinglas.

Jag påstår absolut inte att du är alkolist eftersom jag inte har en aning om det, men ett av de mest utmärkande egenheter hos en alkolist är just förnekelse.
En lag får inte alla att vara nyktra vid ratten, men jag lovar dig att den avskräcker många att tänja på gränserna.

Det är inget fel att ta ett glas vin till maten. För min del får du gärna ta hela flaskan, men varken bil eller mc-körning hör ihop med alkoholintag.

/putte
 
Top