Jag borde kanske förtydliga, att jag inte körde bil med en liten "nalle" i handen. Min mobiltelefon i bilen var av det rejäla slaget med en riktig lur som man bekvämt kan klämma mot örat med axeln och ha händerna fria. Till saken hör också att jag inte frivilligt sätter mig bakom ratten på en bil som saknar automatlåda. Enligt min uppfattning är manuella växellådor trafikfarligare än mobiltelefoner.
För utlandskörning fanns dessutom högtalartelefonfunktion så att jag inte ens behövde lyfta luren, men jag trivs bättre med att klämma luren med axeln, precis som jag alltid gjort både hemma och på jobbet.
I detta avseende delar Sverige lagstiftning med så framstående länder som Serbien, Albanien, Moldova och Malta....
Ja, de länderna är betydligt mera framstående än de flesta andra europeiska länder, ty där har man inte drabbats av den epidemiskt smittsamma åkomman "Trygghetsnarkomani"!!!
Skönt att Sverige på i alla fall EN punkt inte låtit trygghetsnarkomanin ta överhanden.
Svensk trafiklagstiftning behöver definitivt en rad reformer:
* Förenkla hastighetsbegränsingarna. 50 km/h inom tättbebyggt område, fri fart i övrigt.
* Avkriminalisera alkoholhalter under 0,8 o/oo i blodet.
* Slopa bilbälteslagen i framsätet på bil
* Slopa kravet på hjälm vid mc- och mopedkörning
Det vore ju åtminstone en liten början.....