Dags för debatt?

OH-

Member
Det där med straffskalor är svårt. Min och många andras "rättsuppfattning" stämmer inte med vad som står i lagen och ännu mindre med hur domstolarna dömer.

Jämför det här fallet med "parkeringsbråket" där en ung man slog ihjäl en äldre kvinna och misshandlade hennes man (1 1/2 år i första instans). Proportionellt känns det "värre" eftersom det var aktivt medan en körning med droger är dum, oförsvarlig men "passiv". Kan givetvis diskuteras i det oändliga.

Däremot är det svårt att begripa hur våldsbrott vägs mot ekonomiska brott. Minns jag rätt fick en förskingrare på röda korset 5 år (i första instans?) för ca 4 bortslarvade miljoner.
Med lite tveksam baklängesräkning och fornnordiskt tänk kan man få fram en "mansbot" på ca en miljon. Eller att det är mer förkastligt att stjäla ett par miljoner än att gå ut och slå ihjäl nån?

pikeman59

New member
Sänkt straff är ju hål i huvudet. :mad::mad::mad:
Kör man påverkad så har man förverkat alla rättigheter och ska dömas hårt.
Det måste till en lagändring avseende att köra påverkad.
just my 2c.

Chopperbyggarn

New member
Nykter eller påverkad som orsakar en sådan här olycka, straffet ska vara lika hårt oavsett när konsekvensen är den samma och jag tycker nog att det ska vara ganska tuffa straff på sådant här som orsakar en annan oskyldig mäniskas död (gäller inte bara i trafiken). Jag kan dock inte ha en åsikt om var straffnivån ska ligga då det är utanför mitt kunskapsområde.
En viktig signal ska vara att det är precis lika illa att köra ihjäl någon om man är en nykter och väl respekterad person/förare jämfört med berusad person/förare.

Anders.J

DearHunter

New member
Inte bara straff!

Sänkt straff är ju hål i huvudet. :mad::mad::mad:
Kör man påverkad så har man förverkat alla rättigheter och ska dömas hårt.
Det måste till en lagändring avseende att köra påverkad.
just my 2c.

Straff har en preventiv verkan normalt sett.
Men högre straff håller inte missbrukarna borta när de redan är fast i missbruket. Det ska till alkolås eller andra åtgärder som hindrar dem från att ta bilen! Dessa människor kan inte tygla sin drift efter sprit/narkotika som påverkar deras omdöme. Straff tänker de inte på och chansen att åka fast är ganska liten om man inte smäller.

Missbrukare och psykiskt sjuka blir inte bättre av att straffas. Men däremot om de fångas upp och får hjälp i tid (även per tvång) innan de sätter sig i bilen. Det handlar nämligen om att i första hand hindra dem från att skada andra och sig själva. Ett kännbart straff skaffar inte tillbaka den Du har mist. Det handlar om att förebygga.

Straffet är nog mer till för oss övriga som kanske känner en viss tillfredställellse när vi vet att hon/han fick 8 år. Men det löser inte problemet.
Vi har ju ca 100 mord/år i Sverige (gissar jag). Det kommer alltid att finnas deperata människor som begår brott oavsett konskevenser. En normal balanserad människa begår inte sådana saker av naturliga, moraliska och etiska skäl och dessutom om någon börjar fundera på sådant så verkar straff preventivt.
Men när vi har att göra med människor som struntar i konsekvenserna på grund av olika skäl (tex missbruk) då behöver man lägga krut på andra åtgärder.

En icke försumbar del av olyckorna som sker orsakas av påverkade människor, depressioner, människor som inte har körkort, snott fordonet, lek och bus. Får vi bort detta i första hand så har vi kanske halverat (?) antalet dödsolyckor tillsammans med de åtgärder som trafikverket sätter in!

I mina ögon är det inte kvinnan som ska straffas hårdast. De som bör ta konsekvenserna är de som har gjort skolan, domstolarna, kriminalvården, psyk- och rehabiliteringsvården till en lekstuga här i Sverige. Är det den som har röstat fram politiken eller är det de ansvariga politikerna som ska ställas till svars. Nu blev det svårt.....? ;)

Petra

Super Moderator
Saxat ur domstolshandlingarna:

"...polisman xxx kände väl igen kvinnan xxxxxx. Det var han som rapporterade henne för rattfylleri i januari och han vet att allmänheten många gånger har ringt polisen och anmält att xxxxx kör bil onykter."

kvinnan anför själv:
"Hon tror att hon har svimmat i bilen och att det var anledningen till att bilen kom över på fel vägbana. Hon skulle aldrig medvetet ha kört över på den mötande vägbanan. Hon blir inte berusad av 1,29 promille och därför kan hennes alkoholpåverkan inte vara orsaken till olyckan. – Hon kör inte bil onykter. När hon rapporterades för rattfylleri i januari 2009 hade hon 0,35 promille alkohol i blodet men hon var inte onykter. Hon dricker inte sprit och anser sig inte ha några alkoholproblem. Hon har en längre tid druckit någon öl om dagen ett par/tre dagar i veckan. Under juli månad 2009 var hon i dåligt psykiskt skick och hon var inlagd på lasarettet. Hon vet att hon svimmade i hemmet kvällen före olycksdagen men hon minns inte om det hände i trappan eller i köket. Även tidigare har hon svimmat i hemmet men hon har svårt att redogöra för när detta hände."

"Frivården xxxxx har utfört personutredning i målet. Av personutredningen framgår att xxxxxx har diagnosen KOL samt att hon har svårt med balansen. Hon har hjälp av hemtjänsten tre gånger varje dag. Beträffande den psykiska hälsan anförs att hon har haft kontakt med psykiatrin i cirka 25 års tid.
Frivården har gjort bedömningen att xxxxxx stödbehov avseende fysisk
och psykisk hälsa är tillgodosett genom pågående insatser. Frivården bedömer att det finns ett övervakningsbehov på grund av återfall i alkoholrelaterat brott men att det saknas förutsättningar att föreslå skyddstillsyn då xxxxx anser att hon inte har bekymmer eller behov av hjälp avseende alkoholanvändningen.
I tingsrätten har hon gett in och åberopat journalhandlingar från
xxxxsjukhuset och från xxxx vårdcentral. Av handlingarna framgår att hon är andfådd och har svårt för att gå längre sträckor samt att hon har diagnosen KOL men inte använder sin medicin. – Åklagaren har pekat på att xxxx enligt en journalanteckning den 20 januari 2009 uppgav att hon sedan en månad hade druckit dagligen och att det blev sex-sju burköl snart sagt varje dag."

((Kvinnan hade alltså nyligen fått tillbaka sitt kk efter en tidigare rattfylla))

Last edited:

adrian_vg

New member
Personen som väljer att köra, trots att hon/han är rattfull, gör ett aktivt val. Jag tycker detta aktiva val är ett uppsåt. Spelar ingen roll om beslutsförmågan är nedsänkt pga alkohol/drogintag.

Jag tycker man skulle ta bort det här chansartade valet genom att införa en nollgräns för tillåten promille i blodet. Valet blir enkelt då; har man druckit, ja då kör man inte. Det kommer inte att finnas något utrymme för tveksamheter eller funderingar. Jag har egentligen ingen förståelse varför det alls ska vara tillåtet att ha promille i blodet och ändå få köra... Alkohol och framförande av fordon hör inte ihop anser jag.

För personer som redan är alkoholiserade, hjälper det dock inte, men jag tror att man kommer att undanröja "chansare" ganska rejält. Inte ens alkolås hjälper i det första fallet.

Var det någon som noterade artikletten i DN (tror jag det var) idag, där det skrevs om en kvinna som lät sitt barn blåsa i alkolåset för att låsa upp bilen. Hon hade två barn i bilen när hon togs för rattfylla... :rolleyes:

Hovrättens sänkning av straffet med ett halvår är ett slag i ansiktet på alla som någonsin haft en släkting eller annat som blivit påkörd av ett rattfyllo. Skandal är bara förnamnet.

Är det nån som skulle kunna fixa en PDF av Hovrättes dom och lägga upp den här? Finns ingen anledning att beställa flera ex på papper via länken i första inlägget. Spara träd. :)

adrian_vg

New member
Saxat ur domen:

Ok, kvinnan verkar ju ha nåt psykiskt problem i botten, och på det problem med spriten. Är det därför man sänker straffet för henne? För att det är synd om henne? Hon visste inte vad hon gjorde? Är man inte cyniker innan, lär man väl bli det nu... :(

((Kvinnan hade alltså nyligen fått tillbaka sitt kk efter en tidigare rattfylla))

Ah... Att ha körkort är ingen mänsklig rättighet. Dra in det vid upprepade alkohol- och drogrelaterade brott.

Last edited:

Petra

Super Moderator
Är det nån som skulle kunna fixa en PDF av Hovrättes dom och lägga upp den här? Finns ingen anledning att beställa flera ex på papper via länken i första inlägget. Spara träd. :)

Nej, vi ska inte sprida personuppgifter på det sättet. Det är dock offentliga handlingar. Det går bra att beställa domen för den som vill läsa den.
Första domen, Eksjö Tingsrätt Mål Nr. B1875-09
Senaste.. Göta Hovrätt Mål nr. B 507-10

Det går att få den på mail, så vi slipper slösa träd ;)

adrian_vg

New member
Nej, vi ska inte sprida personuppgifter på det sättet. Det är dock offentliga handlingar. Det går bra att beställa domen för den som vill läsa den.
Första domen, Eksjö Tingsrätt Mål Nr. B1875-09
Senaste.. Göta Hovrätt Mål nr. B 507-10

Det går att få den på mail, så vi slipper slösa träd ;)

Tack för tipset. Ska göra. :)

pikeman59

New member
I mina ögon är det inte kvinnan som ska straffas hårdast. De som bör ta konsekvenserna är de som har gjort skolan, domstolarna, kriminalvården, psyk- och rehabiliteringsvården till en lekstuga här i Sverige. Är det den som har röstat fram politiken eller är det de ansvariga politikerna som ska ställas till svars. Nu blev det svårt.....? ;)

:mad::mad::mad:

Snyft snyft, det är ju klart att det är samhällets fel.
Kriminalvård och framför allt psykvård funkar ju inte jättebra men det
friställer ingen från PERSONLIGT ANSVAR!!!!!!!!!!!!

DearHunter

New member
:mad::mad::mad:

Snyft snyft, det är ju klart att det är samhällets fel.
Kriminalvård och framför allt psykvård funkar ju inte jättebra men det
friställer ingen från PERSONLIGT ANSVAR!!!!!!!!!!!!

Nej, det friställer ingen från personligt ansvar och det är inte det jag skriver om.

Vill man hindra den sortens olyckor så ska man gå längre och där har vi samhällets ansvar eftersom dessa människor inte kan kontrollera sig själva.
Jag tycker att Petras inlägg strax efter mitt visar på ett tydligt sätt att vi har lekstuga i Sverige. Man daltar med människor som utsätter andra för livsfara och man harklar fram ord om individens frihet och integritet. Min och din då??

Ge henne 8 år och se om det hjälper mot missbruket. Vad tror Du?

DearHunter

New member
Ge henne 15 år så slipper vi möta henne på ett tag. Och hennes missbruk lär definitivt bli svårt att upprätthålla i finkan.

Ca 400000 är alkoholberoende i Sverige och de ''fylls'' på.

Alkolås så räddar vi kanske 200 liv per år. Det är en investering som är bättre än tex vajerräcken eller krocksensorer i bilarna.

Last edited:

Thruxtonerich

New member
Nej, det friställer ingen från personligt ansvar och det är inte det jag skriver om.

Vill man hindra den sortens olyckor så ska man gå längre och där har vi samhällets ansvar eftersom dessa människor inte kan kontrollera sig själva.
Jag tycker att Petras inlägg strax efter mitt visar på ett tydligt sätt att vi har lekstuga i Sverige. Man daltar med människor som utsätter andra för livsfara och man harklar fram ord om individens frihet och integritet. Min och din då??

Ge henne 8 år och se om det hjälper mot missbruket. Vad tror Du?

8 år hjälper inte henne kanske, men skyddar oss andra från en omdömeslös människa. Lås gärna in på livstid!!!!!

H

honda cbf 500

Guest
Maria, Där lurade du mig allt:p trodde debatten handlade om sporthojarnas vara eller icke vara:D

Skämt åtsido och tillbaks till allvaret.

Även om påföljderna för många brott är för låga så anser jag inte att långa fängelsestraff är den rätta vägen gå. Dels för att det inte har långtgående effekt på individen, kostnadsskäl samt av mänskliga skäl och rättigheter.

Enligt en polisrapport för några år sedan så kör 15000 människor alkoholpåverkade varje dag.

Jag ser hellre att tillgången till alkohol stryps i landet. Att man tidigt i åldern plockar upp personer i riskzoner. Missbrukar har oftast en fysologi som är mottaglig för droger och oftast enligt min uppfattning så har de också en trasig själ. Skolan, polismyndigheten och nära och kära måste kunna se det här och här bör samhället ge mer och rätt resurser för att hjälpa dessa människor att få ordning på sitt liv och förhoppningsvis så ser, läser och hör vi mindre om såna här incidenter.

Att hålla ngn inspärrad på livstid lär inte hjälpa för det fylls på hela tiden med nya alkoholpåverkade förare och alkoholister.

//Amir

Last edited:

jskanerva

New member
Maria, Där lurade du mig allt:p trodde debatten handlade om sporthojarnas vara eller icke vara:D

Skämt åtsido och tillbaks till allvaret.

Även om påföljderna för många brott är för låga så anser jag inte att långa fängelsestraff är den rätta vägen gå. Dels för att det inte har långtgående effekt på individen, kostnadsskäl samt av mänskliga skäl och rättigheter.

Enligt en polisrapport för några år sedan så kör 15000 människor alkoholpåverkade varje dag.

Jag ser hellre att tillgången till alkohol stryps i landet. Att man tidigt i åldern plockar upp personer i riskzoner. Missbrukar har oftast en fysologi som är mottaglig för droger och oftast enligt min uppfattning så har de också en trasig själ. Skolan, polismyndigheten och nära och kära måste kunna se det här och här bör samhället ge mer och rätt resurser för att hjälpa dessa människor att få ordning på sitt liv och förhoppningsvis så ser, läser och hör vi mindre om såna här incidenter.

Att hålla ngn inspärrad på livstid lär inte hjälpa för det fylls på hela tiden med nya alkoholpåverkade förare och alkoholister.

//Amir

Det är en mindre i allafall!!