Dagens ris / Dagens ros

Monica

New member
en tanke

skulle man inte kunna trycka upp ett fyrklöver på framsidan och i "bladen" så har man en bild av varje kategori? På det viset kan kanske alla känna sig kallade?
Kan bara utgå från mina egna funderingar inför min anmälan i fjor....
Gick länge och tänkte....usch, ny på hoj (som förare) platsar jag? Tänk om jag gör bort mig? osv.... Min bild var och är fortfarande till viss del att på bana går det fort! Och till viss del måste det göra det också för att det ska bli den rätta känslan i kurvorna. MEN, man får aldrig känna press att man MÅSTE öka farten under dagen.... Det är mkt upp till instruktörerna och de gör ett kanonjobb med att visa att alla "platsar".

Men nu spåra jag ur.... igen :eek:
 

morsan

New member
PICT5025.JPG



Den här bilden tycker jag täcker allt!
 

HåkanP

New member
Bra idé kanske

skulle man inte kunna trycka upp ett fyrklöver på framsidan och i "bladen" så har man en bild av varje kategori? På det viset kan kanske alla känna sig kallade?
Kan bara utgå från mina egna funderingar inför min anmälan i fjor....
Gick länge och tänkte....usch, ny på hoj (som förare) platsar jag? Tänk om jag gör bort mig? osv.... Min bild var och är fortfarande till viss del att på bana går det fort! Och till viss del måste det göra det också för att det ska bli den rätta känslan i kurvorna. MEN, man får aldrig känna press att man MÅSTE öka farten under dagen.... Det är mkt upp till instruktörerna och de gör ett kanonjobb med att visa att alla "platsar".

Men nu spåra jag ur.... igen :eek:

Det var en bra idé kanske, Även om bilden säger mer än tusen ord så tror jag själv att det kanske mer handlar om presentation av kurser och namn på dem. SMC Väst använder enbart namnet SHK på alla sina kurser men säger samtidigt att de vänder sig till alla slags hojar. Att så är fallet vet jag av egen erfarenhet utan sporthoj, men funderade också länge och har fortsatt fundera varför man använder sig av den kategorin. De gånger jag varit på bana med SMC riks på BKK så är förvisso variationen på typ av mc större, men SH är fortfarande i majoritet. BKK verkar inte få sporthojar att avstå från kurs, men SHK verkar få "andra" hojar att avstå. Hmm kanske bara kalla det bankurs?
 

SuperRetard

New member
Den här bilden tycker jag täcker allt!

Om man bortser från att unga sporthojsförare än den nästan viktigaste målgruppen.

Och jag som inte ens är varken ung eller sporthojsförare längre skulle inte känna mig lockad av att dela tid med såna rundningsmärken.
 

loffe1

New member
Om man bortser från att unga sporthojsförare än den nästan viktigaste målgruppen.

Och jag som inte ens är varken ung eller sporthojsförare längre skulle inte känna mig lockad av att dela tid med såna rundningsmärken.


Det är ju därför det finns olika hastighetsgrupper. Själv tycker jag det är häftigt när det kommer gamla gubbar på glidare och touringlok och visar att det går att köra fort på dom också. Dom brukar alltid vara trevliga och snacka med.

Förstår inte vad det är för fel på bilden. Det verkar ju vara mest sporthojsförare som kommer på körningarna oavsett hur smc än marknadsför körningarna.
 

micke.r

New member
Den här bilden tycker jag täcker allt!

Citerar mig själv igen..

Täcker allt ?? Vilka målgruppper tror du känner sig attraherade av den bilden ;)
En Custom hoj, en 125:a, en Scooter (!!) och sist en plastförsedd Enduromaskin (KTM RC8) :p

Den täcker inte riktigt allt.. Tro du att den lockar en 25-30 åring på en 1000cc sporthoj - oavsett hur bråttom eller hur lungt han eller hon har i trafiken eller på bana??
:rolleyes:


Vi har i Väst valt ETT namn, mest för att innehållet ÄR exakt samma !!
Hastigheten bestämmer NI som deltagare och vi som arrangör försöker att underlätta för er genom att göra en hastighetsindelning

Ang namnet;

Något måste ju kurserna heta och vi hade att välja på;
1 Sporthojskurs ( det var ju det som vi ville arrangera)
2 BKK (det var det vi började att kalla kurserna)
3 Ett helt nytt namn - bättre ?? Kanske/Kanske inte. Det skulle nog förvilla ganska mycket !!

Hmm

Både BKK och Sporthojskurser då ??
Ok !! För det första; var går gränsen ?? Får "jag" vara med som kör en..
Kommer vi att fylla de "olika" kurserna

DET värsta som kan hända om man har olika namn (och olika målgrupper) är att vi får deltagare som går 1, 2, 3 kanske 6 BKK kurser och sedan anser sig duktiga nog att prova på en Sporthojskurs :cool:

Vad tror ni reaktionen blir då de kommer till Steg 1 och får börja med gaskontroll, en växel och ingen broms - IGEN !!!

Tack för input'sen ni som tvekade lite innan ni anmälde er !! Jag (vi) ska fundera vidare lite på just det !!

Välkomna ALLA motorcyklister, till våra kurser !!

/ Micke

SMC Väst / "Sporthojsgruppen" :cool:
 

HåkanP

New member
Självfallet kommer vi micke. SMC Väst är ju trots allt i väst, men nog kunde vi i alla fall enas inom SMC om att ha samma benämningar eller?
 

Ducatista

New member
Skåne har valt att jobba under ett mer "allmänt" namn just för att attrahera alla typer av mc:

Bättre KörKunskap

Ang vem som behöver utbildningen mest skulle jag nog vilja hävda att ALLA behöver vidarutbildning, oavsett vilken typ av mc man kör. Jag ser lika många avskräckande exempel på custom som på sporthoj.

"Den som anser sig färdigutbildad är nog snarare mer färdig än utbildad"
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jo, det skulle man ju kunna tycka... :rolleyes:

/ Micke

Vi är numera en Roiksorganisation, vilket betyder att alla har överenskommit om att vi gör "sama sakar"

Båda träningsledare, Distriktens Ordförande, samt huvudparten av instruktörskåren och kansliet, har önskad att vi i framtiden kommer jobba med samma namn - nu när vi i princip alla jobbar efter fortbildningarnas "Råd & Riktlinjer"

Därför kommer årets olika varianter att utvärderas under höstens vanliga demookratiska möten bland träningsledare, MCT, Ordis och styrelsen - och kansliet kommer "peka med hela handen" inför 2010 ;)
 

Avarage

New member
Ang vem som behöver utbildningen mest skulle jag nog vilja hävda att ALLA behöver vidarutbildning, oavsett vilken typ av mc man kör. Jag ser lika många avskräckande exempel på custom som på sporthoj.

Absolut, håller med, men det fråntar ju inte den ev. resursbrist som finns inom organisationen vilket innebär att viss prioritering måste/bör ske. HUR den prioriteringen skall ske finns nog lika många viljor som människor så även skälen till dessa prioriteringar. ETT av dessa skäl KAN ju vara statistiken från vv. som ligger till grund men det kan finnas andra prioriteringsskäl också!

Mvh!
// Niklas
 

HåkanP

New member
Vi är numera en Roiksorganisation, vilket betyder att alla har överenskommit om att vi gör "sama sakar"

...i framtiden kommer jobba med samma namn - nu när vi i princip alla jobbar efter fortbildningarnas "Råd & Riktlinjer"

Låter ju vettigt när det är exakt samma utbildning och samma steg oavsett kursnamn. Ser inget större problem med namnen på kurserna i sig. Minns dock från första gången att jag blev förbryllad av att vissa hette BKK och andra SHK men att bägge vände sig till alla slags typer av mc och alla hade samma fyra steg i utbildningen. Att namnet i sig inte har så stor betydelse visar väl eg. att de på SH tycks vara i majoritet oavsett om det heter SHK eller BKK ( i alla fall min erfarenhet)

Har också varit på SHK med SMC Väst med mitt lok som lustigkurrarna på japanska symaskiner här hemma kallar den och man är välkommen. SÅ det finns ingen anledning att inte komma. Det är bara att skriva in sig, ha roligt och lära sig en massa nyttigt som man kan träna på till jobbet hela sommaren.

Men samtidgt kanske man också skall försöka locka SH förare extra till kurserna om VV:s statistik är som alla säger... Det är nog inte helt enkelt det här med namn. De flesta instruktörer jag träffat på tycks också åka SH så man kan förstå deras engagemang kanske.

Själv känner jag mig mest avundsjuk på att inte jag också har en, fast då vill jag ha två fordon i garaget, för min tiger är överlägset bäst mellan hemmet och jobbet.
 

HW

New member
Jag förslog redan när vi gjorde första foldern att den skulle ha 2 framsidor i följd så man kan riva bort den som inte passar aktuell målgrupp. Det skulle dessutom ge en underbar "ice-breaker" när man delar ut foldrarna.

-Hej vad kör du för hoj? Ritch!!! ok då är det den här foldern du skall ha!


/HW
 

micke.r

New member
Jag förslog redan när vi gjorde första foldern att den skulle ha 2 framsidor i följd så man kan riva bort den som inte passar aktuell målgrupp. Det skulle dessutom ge en underbar "ice-breaker" när man delar ut foldrarna.

-Hej vad kör du för hoj? Ritch!!! ok då är det den här foldern du skall ha!


/HW

En riktigt bra idee !!!

:D

Micke
 
vägverkets "nya" lagningar på asfaltvägar består ju av "fattigmansasfalt". vilket ju är för oss livsfarligt, om man dessutom INTE varnar för slika åtgärder. Då händer det som hände mej i går: nypande vänster kurva, c:a 60 km/tim= skogs kullerbytta och inlämning till verkstad
 
Top