Dagens ris / Dagens ros

Ducatista

New member
Dagens ris går till kreatören av bankurs-broschyren.
Vet inte om man ska skratta eller gråta när man ser den.
Trots kritiken förra året använder man samma motiv på framsidan.
Vi stod på motormässa i helgen och fick flera gånger be om ursäkt för bilden.
Hade vi vetat att bilden skulla vara likadan hade vi även i år tryckt upp en egen version.

Dagens ros går till gänget på kansliet som alltid lika vänligt hjälper mig när jag kommer med mina kluriga frågor eller behöver hjälp.

Smartswede

New member
Hur ser broschyren ut? :) Bild?

Tycker dock Trafikkontoret i Göteborg förtjänar dagens ris... from idag så får vi inte parkera vid cykelställ längre. Vi förväntas parkera på vanlig bilparkering och betala. Tyvärr samtidigt anser de vi inte ska parkera där för då kan vi irritera bilisterna... :eek: Så helst ska vi inte finnas alls.

Så broschyren kan väl få morgondagens ris istället?

Last edited:

Smartswede

New member
Tack Mathias för snabbt svar!

Tycker den är klockren! Iaf om den vänder sig till tuffa unga killar :cool:
Sådär vill de väldigt gärna kunna göra och lär utan problem så kan de göra så efter gått SMCs kurser. Den väcker nog intresse.

Fast för många andra så ger den lite fel bild av vad som görs och inte riktigt representativt för trafiksäkerhetsarbetet :rolleyes: Men att göra den manövern på bana är inte speciellt riskabelt på något sätt.

Monica

New member
mmm

fast om banåkningen = SMC´s BKK ska leda till bättre och säkrare körning i trafik, så ger det nog fel signaler. För vilken bilist vill möta denna åkare i denna position?? Och dessutom med "skymd" sikt. Tur det är mer än ett finger han/hon visar :D

SuperRetard

New member
Men gosh..

Att parkera sin hoj i cykelställ är inte tillåtet nånstans jag varit åtminstone. Att du ens VILL riskera att nån snorig skitunge tappar sin fula lilla cykel över din gör att det känns som att du lika gärna kan lägga den i diket, slänga ut en varningstriangel och se det som din parkering. Du verkar ju ändå inte bry dig!

Ställ hojen på en parkeringsplats. Får du böter anmäler du "inbrott PÅ din motorcykel" där p-biljetten blivit stulen och begär boten makulerad.

Bli lite innovativ och torka dina cykeltårar nu!

SuperRetard

New member
Bilden för bandagarna är enligt mig bra, om den outas på rätt sätt.

Att skicka ut till som ett DR-utskick slår fel, att sätta upp posters om den slår fel.

Men att stå på en mässa, få reaktioner och kunna försvara sig blir helrätt. Att kunna förklara att den bilden lockar till sig PRECIS den målgrupp som allra mest behöver kurserna för att minska olyckorna i trafik, det blir HELRÄTT!

Nu är jag inget helgon i trafiken, men jag tar inga onödiga risker (vissa beräknade dock :rolleyes:)

Och visst gör det mig lite mer sugen på att åka på kurs när man sett Gottis sladda runt i regn på slicks.. "Det där vill jag också klara" :tummenupp

Smartswede

New member
Voff voff! :D (svar till hund)
Översättning från hundspråket: Synd för er ni aldrig kunnat ha en sådan smidig parkering och du önskar det ska bli lika illa för oss på framsidan av Sverige. Jante? ;)

Monica, skilj på hur man kör på bana och i trafiken. Och när man är posör för kameran. Tror de flesta av Rossiewannabees vi har kan skilja på dessa. Dock kanske bilden borde va med mer racebakgrund :)

Väldigt många gör även akrobatiska konster med en hand på styret även på allmän väg. Nämligen hälsar på sina hojjkollegor.... det kan inte vara trafiksäkert ;)

SuperRetard

New member
Smartswede:

Haha, såg inte att du åkte BMW.. Då spelar det ju inte så stor roll, den är ju bepansrad :D!

Ärligt talat så tycker jag att din fulparkering i nordholland är allt annat än SMCs intresse.

Ducatista

New member
Monica, skilj på hur man kör på bana och i trafiken. Och när man är posör för kameran. Tror de flesta av Rossiewannabees vi har kan skilja på dessa. Dock kanske bilden borde va med mer racebakgrund :)
Hade broschyren avser rena bankörningar och inte Broms & Kurvkurser hade bilden var rätt. Men så är inte fallet. En bild ska locka målgruppen och inte bara vara cool.

Håller med Monica att bilden ger helt fel signaler speciellt som den är ämnad för att locka vanliga motorcyklister till trafiksäkerhetskurser.

Hur många custom/touringåkare tror du lockas att gå kurs med denna bild som lockbete?
När vi försöker värva deltagare till våra kurser får vi ofta svaret att "det är inget för mig för de är ju bara för sporthojsåkare". Det är ju inte konstigt att de tror det om alla bilder bara visar knäskap på en sporthoj.

ezzo

New member
Målgruppen för sporthojsprojektet har varit den överrepreseterade sporthojsföraren.
Jag tycker att bilden är kanon för att locka dem.
Sen står det ju på häftet. Kurser på bana.
Och jag skulle hellre möta tjejen som kör denna hoj på en allmän väg än många av de nötter jag möter en onsdagkväll. Även om hon skulle göra exakt samma sak där.
Vad är det trafikfarliga i denna bild? Ni säger att hon skymmer sikten med sin hand... När vägen svänger åt höger.. Blicken ligger knappast på handen utan snarare till höger om den.
Jag kör väldigt mycket med en hand under våra kurser. Jag pekar och tecknar med den andra handen under fulla nedlägg. Talar om vart en deltagare ska ligga.. Vad den ska titta på mm.

I smc stockholm gjorde vi en egen folder till mässan. En bild på mig med knäskrap och en på en custom.
Gillar ni inte det ni får skapa något eget då. Sen är det bara att sälja.

SuperRetard

New member
Målgruppen för sporthojsprojektet har varit den överrepreseterade sporthojsföraren.
Jag tycker att bilden är kanon för att locka dem.

Vad är det trafikfarliga i denna bild? Ni säger att hon skymmer sikten med sin hand... När vägen svänger åt höger.. Blicken ligger knappast på handen utan snarare till höger om den.

Ord..

Mathias

Active member
Visst är bilden cool men trots det så lockar det inte de som kör kromslädar OCH/eller andra hojar att köra på bana. Tar man fram ett centralt material så får det rikta sig till majoriteten, tycker jag.
Skåne tog fram en egen folder förra året just för att Riks brochyr hade en sporthoj på framsidan. Men vi trodde i vår enfald att man skulle ta åt sig av kritiken (vi var inte ensamma) och kanske sätta en bild med FLERA sorters hojar på. Men tydligen inte.

SMC´s kurser riktar sig väll INTE bara till sporthojsförare (eller har vi fattat det fel???). :rolleyes:

SuperRetard

New member
SMC´s kurser riktar sig väll INTE bara till sporthojsförare (eller har vi fattat det fel???). :rolleyes:

"Målgruppen för sporthojsprojektet har varit den överrepreseterade sporthojsföraren. "

I mina ögon är den formuleringen ganska tydlig. Och SportHojsKurserna riktar sig nog rätt hårt mot just sporthojsförare.

Däremot kan jag hålla med om att BKK kanske borde profileras separat. Där är ju problemet tvärtom att intresset är noll eftersom gubbarna på Virago 250 minsann kört hoj sen 1463 och är väääärldens säkraste förare. En betydligt mer svårflörtad målgrupp! Inte alls oviktig dock.

Leif H..oj

New member
SMC%20School_SverigesBästa.JPG

Foto: Magnus Klys som hjälpte oss med bild till roll-up.

Molgan

New member
Va gnälligt, "be om ursäkt"? För vadå? Hade folk blivit upprörda om bilden visat nån som åkt runt på en touringhoj och vinkat glatt? :rolleyes:

Edit:
bild

Foto: Magnus Klys som hjälpte oss med bild till roll-up.
Hojen på bilden, det var den som jag fick åka på när jag stod med punka i Sundsvall i fjol. Känner igen mugghållarna. :D

Last edited:

SuperRetard

New member
Edit:
Hojen på bilden, det var den som jag fick åka på när jag stod med punka i Sundsvall i fjol. Känner igen mugghållarna. :D

Haha..

Ser ut som nåt man använder till att slå in dörrar med. Med lite fransar på för att lura vakthundarna eller nåt.. Väldigt 60-talstysk design iaf!