Dagens ris / Dagens ros

SuperRetard

New member
Visst är bilden cool men trots det så lockar det inte de som kör kromslädar....

Men allvarligt talat. Det enda som skulle locka de gubbarna till bandagar är bilder på tält där de säljer fejk-krom, korvgrillar i full fart och fikabord med lite kaka.

Väljer man en hoj som är medvetet felkonstruerad, har 1,8 liters motor men ger 65 hk och väger som en Fiat så är man inte intresserad av att köra hoj.


Touringåkare är en helt annan sak, många älskar åkandet i sig även om tempot för mig i många fall ger Parkinssons dirReCkt. Men ju gubbar med fransjackor är en svår målgrupp. Och det känns helt meningslöst att försöka kombinera dem med kurser för riktiga hojar.
 

Syster-Tysk

New member
Chrome

Väljer man en hoj som är medvetet felkonstruerad, har 1,8 liters motor men ger 65 hk och väger som en Fiat så är man inte intresserad av att köra hoj./QUOTE]

chrome.jpg
 

SuperRetard

New member
Hund;4 [/QUOTE skrev:
Hahaha.. Tragiskt men larvigt.

Tror att de mupparna (som oftast också åker i jeans, t-shirt och jetetuf öppen hjälm) är de som behöver bandagarna näst mest (efter Rettafukkon).

Har åkt bakom många ggr och när man ser spårval, hur det bromsas hej vilt mitt i kurvor och vinglas som efter midsommarlunchen så funderar man på varför de sitter och gnäller om att jag råkade åka lite på ett hjul nån gång.
 

Syster-Tysk

New member
Image

Har åkt bakom många ggr och när man ser spårval, hur det bromsas hej vilt mitt i kurvor och vinglas som efter midsommarlunchen så funderar man ...

Det är väl Image det handlar om, vilket är ok om man gillar att åka korta sträckor eller ställa upp hojen utanför fiket. De har ju knappast valt motorcykel för att svänga på en femöring? :rolleyes:

image41.jpg
 

SuperRetard

New member
Det är väl Image det handlar om, vilket är ok om man gillar att åka korta sträckor eller ställa upp hojen utanför fiket. De har ju knappast valt motorcykel för att svänga på en femöring? :rolleyes:

Jag förstår det verkligen inte..

En Goldvinge är BEKVÄMAST, en motard/Streetfighter BUSIGAST, en offroad SNABBAST på grus och en sporthoj snabbast på bana..

Vad är en kromsläde bäst på? Att låta mkt i onödan?

Den imagen vill väl ingen ha i NÅT annat sammanhang? "Hej, mitt namn är.. mitt namn är.. my name is.. helt jävla i onödan"!

Jag skulle kunna tänka mig att köpa en gammeltrajja eller nåt. Flattrack-replika eller nåt sånt när jag blir gammal. Levererar ingenting i dagens mått. Men det är ändå coolt på samma sätt som en gammal sportbil.

Gamla touringhojar åker nog de flesta för att de inte har råd med nya, inget ont i det. Men att lägga vansinnigt mkt pengar på saker som totalt saknar funktion är att gödsla rabatterna med diamanter.

Vaffan, de flesta jag träffat som åker sånt där verkar vara översociala individer i regel. Kan de inte bjucka frugan på ett spa och äta kaka ihop utan att ha lagt 100 lök+ på en hoj som inte går att köra!?
 

Leif H..oj

New member
..........gubbar med fransjackor är en svår målgrupp. Och det känns helt meningslöst att försöka kombinera dem med kurser för riktiga hojar.

Mitt i prick.... men bara för att det KÄNNS meningslöst ska vi inte ge upp.
SMC ska ju erbjuda fortbildning för alla och då är BKK-kurserna på både gokartbana och stor bana tillgängliga. Här i norr finns det alltid plats för deltagare. Vi har börjat "jaga" för att hitta deltagare med fler hojtyper i målgruppen. Det är riktigt att sporthojarna var i största fokusgruppen för fortbildningsinsatser, men vi ska bredda oss.

Med stöd av riks satsningar för märkesklubbarna har Västernorrland i år lyckats få med grundkursinstruktörer från hela bredden av mc-typer.

BMW-klubben, Vulcan Riders, Gold Wing Club, HDCS och HOG-representanter och en halv fot inne hos Yamaha Custom Club (undertecknad medlem). Dess företrädare ska nu locka fler att gå våra kurser.

Det gynnar SMC att vi kan erbjuda alla med tvåhjuliga motorfordon fortbildning som knyter an till trafiksäkerhet. SMC har arbetet med "Nationell strategi för MC och mopedsäkerhet" i full gång nu.
PICT5025.JPG
 

SuperRetard

New member
Mitt i prick.... men bara för att det KÄNNS meningslöst ska vi inte ge upp.

Bra!

Viss skillnad dock här nere. Kurserna är fullbokade och det finns alla möjligheter att skapa kurser ENBART för fransjackor.

SMC Östergötland kommer tydligen köra en Avrostningskurs för Custom/Touring/nybörjar-åkare under maj. Hedervärt initiativ tycker jag.

Jag har trots allt full förståelse för att det känns motigt att ta sig till Gelleråsen eller Sviestad om man åker Virago 250. Depåsnacket ligger i en värld som inte är bekant, tempot är überhögt i alla grupper och snittåldern är väl sådär 24,5 år.

Eller inte.... Men det vet inte fransjackorna, för det har aldrig varit där!

I långsamma gruppen på Rörken kan en vältränad cyklist hänga med i tempot. Hur förklarar man det för en Fransjacka? Vart finns öht Fransjackorna, när de är öppna för diskussion? Hur ser f.ö en genomsnittlig Fransjacka ut :confused:? Vad får en Fransjacka att VILJA bli en bättre MC-förare? (och där kom den!)

Visst kör jag betydligt fortare än medelfransen. Jag är med all säkerhet dock en bättre förare än medelfransen också, så frågan handlar egentligen om riskanalys, inte hastighet (nämnas bör att jag 1. inte är SÅ bra på att köra. 2. Inte heller kör SÅ fort). Men även jag reagerar när man i regn ligger bakom en fransjacka vars hoj har chassie som en sunkig tvättsvamp och däck med MAX 2mm mönster och 8 nu mer stenhårda år på nacken. Att han då håller ett tempo som för mig känns ok, men som jag inte skulle vilja höja (trots Österikiskt stål, nya Pirelli Diablos och en 12-årig crosskarriär i ryggen). Då reagerar jag!

Hur väcker man en snarkande björn?
 

Olsson

New member
Bra!

..och det finns alla möjligheter att skapa kurser ENBART för fransjackor.


... Men det vet inte fransjackorna, för det har aldrig varit där!

....Hur förklarar man det för en Fransjacka?

Vart finns öht Fransjackorna, när de är öppna för diskussion?

...Hur ser f.ö en genomsnittlig Fransjacka ut :confused:?

...Vad får en Fransjacka att VILJA bli en bättre MC-förare? (och där kom den!)

...Visst kör jag betydligt fortare än medelfransen.

....Jag är med all säkerhet dock en bättre förare än medelfransen också..

...Men även jag reagerar när man i regn ligger bakom en fransjacka vars hoj...

Hur väcker man en snarkande björn?

Frågan är väl snarare hur man väcker någon som på detta vis, så totalt förlöjligar andra motorcyklister. Lycka till. :)
 

SuperRetard

New member
Frågan är väl snarare hur man väcker någon som på detta vis, så totalt förlöjligar andra motorcyklister. Lycka till. :)

Hade du varit med lite, läst fler inlägg och druckit upp kaffet så kanske även du sett att jag förlöjligar ALLT!

Men visst, för sakens skull så tycker jag på riktigt att fransar är för medelålders gubbar vad Buffaloskor är för fjortis-tjejer. Onödigt, fult och nördigt! Jag ser heller inget annat än meningslöst slöseri i att lägga så mkt pengar på nåt som inte fyller nån som helst funktion.


Däremot har jag inget personligt emot de som står andra (den mörka :D) sidan, det är upp till dem att betala dyrt för oljud och saker som blänker men är plast.

Om du inte funnit det än, så är det för flera grupper som kör hoj:

Sporthojsfukkon
Fransjackor
Busschaufförer
osv..

Av dessa är det nog endast KTM-förare som är enkom av godo ;)!
 

Ducatista

New member
"Målgruppen för sporthojsprojektet har varit den överrepreseterade sporthojsföraren. "

I mina ögon är den formuleringen ganska tydlig. Och SportHojsKurserna riktar sig nog rätt hårt mot just sporthojsförare.

Däremot kan jag hålla med om att BKK kanske borde profileras separat. Där är ju problemet tvärtom att intresset är noll eftersom gubbarna på Virago 250 minsann kört hoj sen 1463 och är väääärldens säkraste förare. En betydligt mer svårflörtad målgrupp! Inte alls oviktig dock.

Det må vara att SporthojsKurserna riktar sig till sporthojsåkarna men om du tar dig tid att läsa vilka kurser som finns i broschyren so ser du att det finns fler BKK än SHK.

Varför inte vända på steken till nästa åt sätta en glidarhoj på framsidan till broschyr för Sporthojskurserna. När det nu inte spelar någon roll som du verkar anse... Det är ju som du skriver BKK som borde profileras. Undrar hur många sporthojsnissar som plockar åt sig den broschyren?

Människor har ett visst beteende och varför jobba mot strömmen när man kan köra i medvind?
 

Patrik Ericsson

New member
Jag kan bara se att det är många som har åsikter om en bild.
Sorry om det retat upp någon och jag kan glädja er med att den inte kommer att vara med nästa år.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Varför inte vända på steken till nästa åt sätta en glidarhoj på framsidan till broschyr för Sporthojskurserna. När det nu inte spelar någon roll som du verkar anse... Det är ju som du skriver BKK som borde profileras. Undrar hur många sporthojsnissar som plockar åt sig den broschyren?

Människor har ett visst beteende och varför jobba mot strömmen när man kan köra i medvind?

Vilket liv över 1 bild... Men, kanske bra det!

Sorry, men jag måste kommentera..
För endast några år sedan var SMC i allmänhetens uppfattning en gubbig organisation, endast en en specifik kategori av hojåkare. Detta anså flera var en viktig del av medlemstabbet, samt det saknades föryngring och folk som åkte sporthoj.. Och dessa var även en grupp som stod för +60% av alla dödsolyckor och därmed grunden for ett politisk hot om förbud mott effektstärka MCs - dvs nått som snabbt ku smitta av på f.ex. den typ av stärka custom och touring hojer som finns i marknaden idag!

Sporthojsprojektet - fick i början ungefair splittrad lille SMC åt!
Men, vi lyckades och få en enig organisation som repsekterar alla hoj kategorier och vi lärde oss igen att ha kul ihopp!
SMCs verksamhet tog ett jätte kliv fram och vi fick många nya ideella eldsjälar, som igen lyfter verksamheten fram.

Vi har ändrad SMCs image till att vara en organisation som företräder alla motorcyklister. Detta ställer oxå krav på verksamheten över allt i SMC. Vi har ändrad från att vara en Centralorganisation till en Riksorganisation. Med andra ord, ska vi i framtiden börja att ha och erbjuda likvärdiga sakar över allt i SMC. Kurserna är SMCs viktigsta politiska vapon och därför är det viktigt att vi i fortsättningen har dom likriktade.

2009 kommer vi ha +100 kurstillfällen på +13 gokartbanor, alla på samma sätt. Grundkurserna fngerar istort över samma grundkoncept. Sen har vi ett mix av olika titler och namn på bankurserna och även riktningar mott olika målgrupper. Självklart har enstaka distrikt som haft denne för SMC nyare verksamhet lång tid lokala variationer i marknadsföring, mm.
2010 är SMC Riks ombett att peka med hela handen, så vi har en likriktning av verksamheten över hela SMC (utan att kväva lokala initiativ och utveckllingar). Bl.a ger detta marknadsföreings fördelar, som alla kommer nyttja av. Idag har vi inte dessa möjligheter. Men, det kommer vi få och därmed är jag övertygad om att vi även kommer rätt material för rätt målgrupp.

Exact som bilden av Linda var på den omdiskuterade folder om kurser på bana - som vi producerade för att på MC-mässan rikta oss mott riskgruppen på sporthoj. Vi lyssnade där på flera medlem som ville ha en kaxig sporthojsbild med en flicka..
- Att vi under ett extremt press med National strategi, och allt annat valde att ta förre årets design inför årets MC-mässa är mitt fel - och jag tar därför dagens ris med öppen hjälm! Och lovar att lyssna när Ducatista påminnar mig inför nästa års MC mässa.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Dagens ROS;
Ska SMC Skåne & Blekinge dela med MC Folket.
SMC Skåne & Blekinge för dom villa ha boken Full Kontroll att dela ut till alla som kom på fortbildningarna. MC Folket för dom nappade på ideen med att ha den med i tidningen. Så det kommer läsning om några veckor - och bilden på framsidan är bra....

Dagens RIS;
Ska Vägverket ha för att det inte framgår tydigt i Djupstudierna att i 75% av MC korsningsolyckorna var det skymt sikt - så bilisten och motorcykeln inte ku se varandra!
 

rednax

New member
Men gosh..

Att parkera sin hoj i cykelställ är inte tillåtet nånstans jag varit åtminstone. Att du ens VILL riskera att nån snorig skitunge tappar sin fula lilla cykel över din gör att det känns som att du lika gärna kan lägga den i diket, slänga ut en varningstriangel och se det som din parkering. Du verkar ju ändå inte bry dig!

Ställ hojen på en parkeringsplats. Får du böter anmäler du "inbrott PÅ din motorcykel" där p-biljetten blivit stulen och begär boten makulerad.

Bli lite innovativ och torka dina cykeltårar nu!

:eek:men hallå, det har ju varit skitbra att kunna parkera vid cykelställen. Har aldrig råkat ut för någon skada där och har dessutom kommit i samspråk med en massa unga som gamla cyklister som är nyfikna på hojen. Nog större risk att hojen blir påbackad av någon "blind" bilist. Dessutom är det banne mig ingen enkel affär att få p_bot makulerad i Göteborg.
 

Cyborg

New member
Om en bild på en sporthoj kan orsaka så här mycket tycker jag att man kunde göra så här: Man väljer ut en lämplig kurva, relativt stor på någon trevlig bana sedan låter man en custom, en sporthoj, en offroad, en touring och en vanlig hoj utan kåpor eller något knäskrapa, alla på rad dock så man ser vad det är för typer av hojar, då borde det väl locka dom flesta? :cool:

Sedan tänker jag att bilden kan ge lite dubbla budskap kanske en customåkare ser att en customhoj knäskrapar bredvid en sporthoj och tänker: oj är det möjligt att köra så med en customhoj? :cool:

Om ni använder mitt förslag vill jag inte ha en reflexväst utan en gratiskurs i kurvteknik :D

Just det, dagens ris och ros, hmm:

Rosen går till McFolkets full kontroll-del, den var mycket intressant.

Riset går till Elving Solli som vill ha ABS som standard på alla hojar han testar.
 
Last edited:

micke.r

New member
SMC%20School_SverigesBästa.JPG


Perfekt bild till en kursbroschyr!

Nu när vi lugnat ner oss lite, kanske vi kan fortsätta diskutera lite sakligt och konstruktivt ;)

Perfekt bild - för vad ??

Om vi vill locka en medelålders mc förare på en customhoj kanske..:p
Lockar vi en ung förare på en 1 liters sporthoj med den bilden ??

Svar nej !!

HUR ser den marknadsföringen ut, som lockar båda parter ??
HUR får vi både den riktiga racerföraren, den farlige 24-åringen på 1000 kubikaren OCH customföraren till samma kurs ?? :cool:

För alla tre KAN ju med fördel samsas på samma kursdag (storbana) då de (för det mesta) är hastighetsindelade..

Några saker vet vi ju redan..

Den genomsnitzlige customföraren är inte fullt så intresserad av att öva kurvtagning på bana (åtminstonde inte innan han själv har fattat att han vill det..)

Sporthojsförarna står fortfarande för en stor andel av skadekostnaderna för försäkringsbolagen (och samhällets vårdinsatser också för den delen)

Båda dessa kategorier ÄR svårlockade :mad:

Jag tänker då närmast på unga tuffa sporthojsåkare i jeans och t-shirt, wheelandes på mittlinjen i stan...likväl som alla trögskaft till "vanliga" hojåkare som inte anser sig behöva någon kurs (allt som oftast även de i bristfällig klädsel), men som likväl förr eller senare hamnar i statistiken. Deras enda räddning är att det oftast inte går så fort att de stryker med (tyvärr händer även det ibland, vilket gör det hela extra tragiskt.. :( )

Dessa målgrupper kräver förmodligen en god portion av riktad marknadsföring för att locka dem till fortbildning i allmänhet och avancerade kurser i synnerhet !!

Den naturliga gången bör ju ändå vara först "avrostning" sedan sporthojskurs eller i BKK..

Inte olika målgrupper olika fortbildningar.. och speciellt inte vi och de !!

/ Micke
 
Last edited:

Smartswede

New member
Det är jättesvårt att locka olika människor som ska identifiera sig med en bild.
Går det så är det bästa att marknadsföra sig olika till olika kategorier. Fast det är oftast dyrare än samma för alla (t.ex. olika tryck och text i broschyrer för olika mcåkare).

Har lite erfarenhet av BMW-klubben.
För många där är en sporthojsförare helfel bild för att sälja in kurserna (möjligen någon bild på sportig standard BMW). Racerförare är inget de identifierar sig med eller strävar att bli.
De flesta jag känner där har haft sin ingång till att börja köra med SMC på storbana antingen genom en "BMW-dag" på storbana eller genom de gått kurs på Gokartbana som givit mersmak och även tillfälle att "känna och klämma" lite på instruktörerna och vad som faktiskt lärs ut.

Jag var senast nu instruktör på en HD-klubbs fortbildning (avrostning) och en deltagare där hade anmält sig till SMC-kurs men var väldigt orolig för att fullständigt skulle göra bort sig (trots van mc-förare och dessutom skulle köra på en 750 standardmc). Hade han inte frågat hade han troligen avanmält sig för hans uppfattning var dessa kurser främst är för unga sporthojjare.
Så där hade han nog träffat marknadsföring (papper eller instruktör) på SMC-delen som betonar unga sporthojsåkare.

Däremot till de som hänger på sporthojj.com så är en raceförare högintressant för många. MEN det finns även andra grupper av förare där som skräms iväg av det (många rädda för göra bort sig och de ses som blåbär).

Hur man än vänder på det så kan det bli fel. För specifikt till fel målgrupp skrämmer iväg många och även för generellt lockar inte vissa specifika grupper. En svår balansgång helt klart!
 

Avarage

New member
Hade vi haft en sådan här debatt om vi hade tryckt upp foldrar för olika målgrupper?

Är det så onaturligt att marknadsföra mot EN enskild målgrupp?

Trycker jag upp en folder med bild på mopeder och visar unga människor vid korvkiosken och någon bild med scootermoped ute på bana och med en text riktad mot ungdomar 14-17 år är det då konstigt att jag får mest unga mopedintresserade ungdomar på kurserna i stället för medelålders par med utflugna barn som precis köpt var sin mc av vilken typ som helst men som nu vill ha lite spänning i livet (efter allt slit med barn mm.)?

Vill jag ha just bakåtlutade hojar med flack gaffelvinkel och låg markfrigång samt moderata bromsar men med allt från gräsklipparmotorer till effektmonster allt drapperat med fransar och lädervästar ja då skall jag ju visa en bild som lockar just dessa.

Om jag däremot har begränsade resurser i form av tid/personal/pengar (what ever) och vill försöka påverka olycksstatistiken (fakta från vv.) i närtid (närmaste 2-3 åren) då skall jag, lika naturligt, marknadsföra kurserna riktade mot den grupp som är enskilt störst i statistiksiffrorna från vv.

Vilken grupp är då det???

Jag vet svaret och ni kan ta reda på det! Men innan NI vet finns stor risk för missförstånd och onödig irritation i debatten så därför fortsätter jag inte mitt resonemang.

Vill man däremot rikta en kurs till så stor målgrupp som möjligt (i vilket syfte?) så kan man naturligtvis inte nöja sig med EN bild så till vida inte hojarna står still och alla knuttar/knuttor ligger upplagda som döa sillar :D på asfalten framför). För så fort en hoj är i rörelse (eller till synes är det) och det bara kan vara EN hojtyp som ligger först i en radda av hojtyper så kommer bilden ge ett budskap riktat MER till en grupp än till andra!

Hur man än vänder sig har man röva bak! Så mitt tips/förslag inför nästa år är:

Tryck upp flera olika foldrar riktade till olika kattegorier knuttar!

Nackdel: Ser i dagsläget väldigt få kurser som ENBART riktar sig till tex. custom/tjejer/touring så de riskerar åter igen att känna sig utanför vad gäller kursutbudet från SMC så tuill vida vi inte hittar och orkar plocka fram fler idéellt arbetande människor som jobbar specifikt med detta!?

Just my 5 cent´s!
 
Top