Döv chaufför

Skye

Kör Mycket!

Vad kan man kräva av Åkeri och försäkringsbolag när försäsongen förstörs på detta sätt?
 

Q_Ball_Racing

New member
du kräver ersättning för din motorcykel och eventuell förstörd utrustning, fast det går ju då genom företagets försäkringsbolag...... vad mer tycker du att du ska ha???
 

Skye

Kör Mycket!
"Som vanligt är det inte personen i filmen som har skrivit brevet"
Hade det hänt mig så är erfarenheten att det kanske tar till Augusti innan det finns två hjul att åka på igen. I detta ligger förstörda planer på den semester som är planerad sedan förra året. De aktiviteter som är planerade som guide. Ta sig till och från jobbet. Det är ju knappast att man får en hyrcykel under tiden olyckan utreds som man hade fått om en bil hade blivit påbackad, eller? Ses Mc som nöjes eller nyttofordon och mindre värd?

Backkameror är populärt att installera på personbilar för folk som inte orkar vrida på huvudet bakåt. Varför är det inte standard på lastbilssläp när det ändå finns en sådan stor död vinkel?

Sån här olycka ödelägger så mycket mer än bara en tvåhjuling bara för att man är på fel plats vid fel tidpunkt. Helst hade jag om det hänt mig velat haft nåt att köra på i morgon men som svensk är det väl bara att stå med mössan i handen och vänta snällt på besked.
 

Kawasaki

New member
Det skulle kanske vara krav på att finnas backkamera på fordon då man har handikapp ex döv(eller finns det)själv har jag krav att ha glasögon då jag kör, som tur var blev det bara matriella skador den här gången men det hade kunnat gå värre.
 

Chopperbyggarn

New member
Råkade ut för exakt samma som motorcyklisten i filmen fast med bil för några år sedan! Jag kunde inte backa då det stod bilar bakom mig så det var bara att titta på när lastbilen mosade fronten på min bil..:(:(

Nej, föraren var inte döv i mitt fall.

Gjorde upp detta på plats med den Polske lastbils chauffören som var angelägen om att slippa polis. Fick en tredjedel av bilens värde i euros motsvarande ca 1500 kronor.

Vad jag förhoppningsvis lärt mig av detta är att försöka komma ihåg att mitt fordon är utrustad med tuta samt att alltid tänka på att stanna/parkera bakom en lastbil så att de har en chans att se mitt fordon i någon av deras backspeglar.

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!
Dessa jävla utländska chaufförer!
(Föraren av Varaderon har Danskt påbrå, vill jag minnas...?)

Sicken jäddra upplevelse, Jokern! Skönt att du kom undan med blotta förskräckelsen.
Lagom kul att ofrivilligt kunna läsa det finstilta på CSC-skylten, och vilken sagolik ironi om man monterat starktonshorn - men råkar ut för en hörselskadad chaufför. Vad är oddsen, liksom...?

Anyway - häng inte läpp för mycket. Det där ser ut som en given write-off i mina ögon.
Har du ett engagerat (MC-) försäkringsbolag och själv rycker i rätt tåtar så är det besiktigat, värderat och reglerat på 10 dagar ungefär.
Kanske, med teflon på alla ytor och denna filmen som underlag hos bolagen så kan du faktiskt teoretiskt ha pengar på kontot fredag veckan efter det hände.

Nej, tusan! Nästa vecka är ju kortvecka med torsdagen röd och fredagen som nationell och obligatorisk klämdag.
...för alla utan ambitioner.

Men ändå.
Längre tid skall det inte behöva ta att öppna ett sådant här ärende, handlägga det och sedan stänga det.
Allt älta grejer kostar tid och pengar det med.

Sedan är det absolut så att det finns ett problem med ersättningsfordon.
Med rätt försäkring har man tillgång till hyrbil - men vad är hyrbil värt när man är på MC-semester?
Eller skall till ett MC-arrangemang?

För oss är själva MC-resan njutningen, medans samma tripp i en bil blir en meningslöst lidande som bara kan kvitta.

Men;
Det är inte förbjudet att ta ut en hyr-MC som ersättning!
Anledning till försäkringsvillkorens utformning är att det finns ett uppbyggt system för hyrbilar med överblickbara taxor och finmaskigt nät av serviceställen för ut- och inlämning. Dessutom är ju "bil" norm i samhället, så...

Anyway - om det inte blir (mycket) dyrare med hyrhoj än hyrbil som ersättning så är det bara att snacka med
försäkringsbolaget!
Viktigt viktigt viktigt! Alla kostnader man iklär sig i en sådant här ärende skall först vara förankrade hos försäkringsbolaget - skriftligt!

Har man försäkring hos Bilsport o MC eller Svedea så finns det goda chanser att landa något sådant.
Ta fram en lämplig hoj från en riktig hyrfirma - kompisar duger INTE, och be dem skriva offert baserad på både snabb inlösen/10 dagar eller utdragen reparation/60 dagar.

Visa offerten på hojhyra och dubbla gärna med en prislista från OKQ8 eller något.
Är det inte märkbart dyrare så finns det INGEN anledning att nobba hyrhoj.
Dessutom är 60-dagars taxan ett utmärkt incitament att fösa bolaget in i inlösenhörnan...

See...? Man FÅR ingen hyrhoj när det händer något, men inget säger att man INTE FÅR.

Bolla med bolaget, håll igång en dialog - dom vill ha nöjda kunder som alla andra.
Men, det skall vara ett MC-försäkringsbolag! Dom andra fommarna kan man glömma.

Och, det bör också som i detta fallet finnas en tydlig motpart - som är vållande.
Då ökar chanserna betydligt. Råkar man själv tappa sin gamla CB 400 utför en trappa just innan avfärd så är chansen större att man får åka på semester i en Clio än en Guldvinge, om man säger.

Det är så lätt att se försäkringsbolagen som en polerad granitmonolit som ointagligt reser sig i skyn - men mina erfarenheter säger att i vart fall Bilsport & Mc är en liten, smidig virtuell enplansvilla där man kan ringa på med sina problem och ofta få dem lösta över dagen - och en kopp kaffe därtill.


Lycka till med regleringen, Flemming!


Hampe

Edit:
Ahlqvist / HondaCenter Göteborg har ett sidobolag under http://www.mc-uthyrningen.se

Snacka med Claes - dom är kalas och hjälper dig med det du behöver.
 
Last edited:

Hampe

Skriver massor!
Vad jag förhoppningsvis lärt mig av detta är att försöka komma ihåg att mitt fordon är utrustad med tuta samt att alltid tänka på att stanna/parkera bakom en lastbil så att de har en chans att se mitt fordon i någon av deras backspeglar.

Anders.J


Detta!


Det är så förbålt viktigt att hålla sig ur de döda sektorerna hos sina medtrafikanter.
Jag brukar lösa det genom att anpassa min hastighet så jag bara befinner mig där någon sekund - ha ha ha, men ibland blir man inlåst i omöjliga positioner.
"Fan vad du hetsar, det går inte att komna förbi lastbilen ändå" fick jag höra från en medpassagerare i bil en gång när vi satt fast i en kilometerlång kö med mötande trafik som grädde på laxen.

"Men, jag bara går ut och visar mig...?"
"Varför då?"

Ja, det kan kan man ju fråga sig - men MC-beteendet sitter så djupt rotat att det följer med in i bilen.


Det finns ett par andra intressanta iakttagelser att göra från filmen:

* så himla bra det är med ombordkamera även på en liten obetydlig resa hem från jobbet.
Hade det kunnat heta att "motorcykeln körde in i släpet med hög hastighet" annars kanske...?


* men, den allra viktigaste lärdomen att dra är hur "system" korrumperar!

Detta är inspelat i Helsingborgs Hamn - Västhamnen, rätta mig gärna om jag har fel.
Avlyst från allmän trafik, tunga truckar med begränsade siktfält, högt uppdrivet tempo i hanteringen (brukar maskeras under "effektivitet")
Ofta tydligt avgränsade ytor där olika fordonsslag får köra eller hålls separerade.
Arbetsfordon utifrån i personbilsstorlek måste hysta på en saftblandare på taket, och ingen tillåts röra sig till fots på området utan varselväst.
...och hjälm, samt stålhätta - om nu en 30 tonsburk skulle hamna snett.

Där! Bara där kan en chaufför komma på idéen att backa blint när kortläsaren inte fungerar.
Eftersom allt är ordnat och strukturerat. Eftersom någon har hand om säkerheten. Eftersom ingen lastbil syns i backspegeln.

Jag vågar påstå att samma chaufför aldrig i helvete skulle få för sig att dra samma stunt vid ett rödljus ute i den riktiga trafiken - SPECIELLT inte med sitt handikapp.
Men här händer det.

Fundera på varför, gott folk, och fundera på varför vi så gärna ger upp sans, balans, kritiskt tänkande och till och med vår egen självbevarelsedrift när det finns ett SYSTEM i närheten...


Så, vad händer nu?
Anläggningar som jag beskrivit lite schematiskt ovan har alltid en fancy säkerhetsplan och till det en säkerhetsansvarig - inte sällan högspänd och studsande på gummisulor, med hela handen redo att svepande åta sig nya ansvarsområden.

ApelsinsaftsVaraderon har nu genererat ett 'tillbud'.
Inte bra. Inte bra för statistiken.
Kraftfulla åtgärder krävs!
För att förhindra att liknade olyckor händer på nytt...?
Ja, eller också bara för att "kraftfulla åtgärder krävs" för att manualen skall följas...


Så, vad blir följden av denna incident...?
Att man försöker minimera skadeverkningarna av att alltför många litar allt för mycket på ett 'system'?
Att man försöker påminna folk som besöker hamnen att behålla hjärnan inkopplad även innanför grindarna?

Säkert!
...inte.

Då ligger det nog närmare till hands att helt stoppa oskyddade trafikanter inom området.
"En kraftfull åtgärd" vore att man tvingas ställa hojen vid Gaten, och så ringer vakten efter en vadderad minibuss med blixtljus på taket som transporterar en till den plats man skall till inom området.

Varför försöka utbilda och informera, forma och utveckla?
Blinkade ljus skapar en mycket mer dramatisk fond åt de "kraftfulla åtgärder" som krävs för att man skall kunna hänvisa till ett system.



Hampe
 

Chopperbyggarn

New member
Hampe
Jag vågar påstå att samma chaufför aldrig i helvete skulle få för sig att dra samma stunt vid ett rödljus ute i den riktiga trafiken - SPECIELLT inte med sitt handikapp.


Kanske inte just denna chaufför men väl vissa andra:

50 sträcka på genomfartsled i västsvenskt småsamhälle, lastbils chauffören kommer plötsligt på att han precis missade gatan där han skulle svänga höger och stannar tvärt med omedelbar köbildning som följd och börjar att backa som om han förväntade sig att bilarna bakom skulle backa även de... vilket de inte gjorde, först i denna kö stod min vita mercedes diesel exakt i döda vinkeln medans bakomvarande bilar rimligtvis måste ha synts i hans backspeglar.
Någon förklaring kunde jag inte få då han endast talade polska vilket jag inte behärskar.

Så ja, håll för guds skull undan för dessa långtradare då vissa bokstavligen vill "äta upp dig" oavsett om du befinner dig framför eller bakom...:(:(

Anders.J
 

Krokmark

New member
Det är så lätt att se försäkringsbolagen som en polerad granitmonolit som ointagligt reser sig i skyn - men mina erfarenheter säger att i vart fall Bilsport & Mc är en liten, smidig virtuell enplansvilla där man kan ringa på med sina problem och ofta få dem lösta över dagen - och en kopp kaffe därtill.

Lite smålustigt att just Bilsport & MC i Växjö tidigare huserade i ett litet villaliknande kontorshus på ett plan... :)
 

Bansaie

New member
Inslag om kollisioner mc - bilar på TV4 Nyheterna ikväll :http://www.tv4play.se/program/nyheterna?video_id=3179464
Jättebra initiativ av TV4 och SMC, men varför är svenska myndigheter så himla flata när det gäller trafikinformation!?

Kollar man på YouTube kryllar det av informativa och roliga klipp från England, Australien och Tyskland riktade både till bilister resp. MC-förare. Säker från andra länder med om man bara kan leta på rätt språk men här hemma har man knappt sett en trafikinformationsfilm sen 80-talet.
 

Marie

Banned
Ok.
En rak fråga: Fungerar den här typen av information??


Anders.J

En mycket bra fråga. Jag minns ett antal trafikrelaterade informationsfilmer från TV då jag var ung (bl.a. en som påpekade att halvljuslagen även gäller traktorer. - En häst som gnäggade: "Halvljus på dagen - så säger lagen!"). Men från det senaste kvartsseklet kan jag inte påminna mig en enda trafikinformationsfilm från TV !!!!!
 

Hampe

Skriver massor!
Helt enkelt för att svenska myndigheter inte tror på denna typ av information. Dock slog Transportstyrelsen till med några filmer om rattsurfing i vintras, riktade mot ungdomar. http://www.slutarattsurfa.se/

Nej, egentligen är det inte "myndigheter" utan det är Tingvalls slagskugga som skrämmer ner alla andra till tystnad.
Han - Tingvall, tror inte på kommunikation; därför skall alla tiga still i ämnet.

Det är i sig signifikant att det var just Transportstyrelsen - dit Tingvall svårligen kan nå, som dristade sig att rulla igång "Sluta rattsurfa".
Jag tycker filmerna var BRA ihopsatta! Frågan är vilken impact dom fick?
Hur hårt exponerades dom? Jag såg en av en slump, och sökte aktivt upp resten på Youtube.


Utomlands kör Tyskland med både korta snuttar och långa sjok


samt Schweiz (och självklart Österrike) på samma tema:


"Lenken statt Ablenken"

Svårt att översätta till snärtig svenska, men:

"Kör! istället för att låta dig avledas" är vad det handlar om.
Intressant är att man förutom 'telefon' även pinpointar ätande bakom ratten, spellistor, navigatorer, sminkning och all annan skit folk håller på med som livsfarlig distraktion.

Förlåt Skye och Jokern - vi är långt från det ursprungliga ämnet nu, men jag tycker det är absolut självklart att det skall finnas en dialog med trafikanterna, en vilja att forma, förklara och påverkas.
Hela den civiliserade världen tycker det, och jobbar konstant med olika sätt att upplysa och skapa opinion.

Utom Sverige.
Här har vid vajerräcken, plåtpoliser och ständigt sänkta hastighetsgränser.
...och stadigt allt fler oskyddade trafikanter som dödas eller skadas allvarligt.

Tack för det, Tingvall!



Hampe
 
Last edited:

Hojkul!

New member
Det är så lätt att se försäkringsbolagen som en polerad granitmonolit som ointagligt reser sig i skyn - men mina erfarenheter säger att i vart fall Bilsport & Mc är en liten, smidig virtuell enplansvilla där man kan ringa på med sina problem och ofta få dem lösta över dagen - och en kopp kaffe därtill.

Kan återge en trist historia (dock sann) ur verkligheten/MC-livet.

En MC stals i slutet av mars. Återfanns samma dag, sönderbruten och div. småskavanker. Bärgades direkt till verkstad.

Efter 3 veckor hade omtalat F-bolag INTE skickat bekräftelse på att anmälan om stöld var mottagen och INTE kontaktat ägaren över huvud taget. Ägaren kontaktade därför själv F-bolaget för att fråga vad som händer i ärendet, dvs. om hojen snart är färdigreparerad. Bolaget hade inte fått kostnadsförslag från verkstaden och ägaren ombads kontakta verkstaden (?!).
Verkstaden inväntade svar från en särskilt yrkeskunnig "hantverkare" huruvida reparationen kunde utföras eller inte.
1 månad efter stölden hörde F-bolaget i fråga av sig till ägaren och frågade om denne vill ha hojen reparerad, trots att det kan komma att dröja "obestämd tidsåtgång"? Det ville ägaren, om än motvilligt såklart (med avseende på den oklara tidsaspekten).
Ytterligare 3 veckor senare hade INGENTING hänt hos verkstaden, och ägaren tröttnade på F-bolaets och verkstadens bristfälliga hantering av ärendet och kontaktade återigen F-bolaget.
Det hela slutade med att MC´n löstes in av F-bolaget.

Närapå 2 månaders uteblivande av MC för ägaren blev resultatet (av en säsong som ändå är kort i Sverige). Samt att ägaren tvingas "jaga" en annan MC, vilket inte är det enklaste.

Så det där att få ett ärende hanterat "över dagen" samt en kopp kaffe, nej Hampe, det tror inte den f.d. MC-ägaren på. Inte hos berört F-bolag i vilket fall. Tyvärr.
 

Marie

Banned
Nu var det ju 10 år sedan jag kraschade, men min erfarenhet av Bilsport & Mc den gången innebar en föredömligt snabb hantering. Jag kraschade kvällen 22 mars, kontaktade f-bolaget på förmiddagen 24 mars (skärtorsdag) från plåsterhotellet. Skrev ut mig själv på eget ansvar från nämnda plåsterhotell 29 mars och hade köpt annan hoj på kvällen den 1 april. Och då var det lediga dagar 25-28 mars (påskhelgen). Kan det gå mycket snabbare?
 

Hojkul!

New member
Nu var det ju 10 år sedan jag kraschade, men min erfarenhet av Bilsport & Mc den gången innebar en föredömligt snabb hantering. Jag kraschade kvällen 22 mars, kontaktade f-bolaget på förmiddagen 24 mars (skärtorsdag) från plåsterhotellet. Skrev ut mig själv på eget ansvar från nämnda plåsterhotell 29 mars och hade köpt annan hoj på kvällen den 1 april. Och då var det lediga dagar 25-28 mars (påskhelgen). Kan det gå mycket snabbare?

Bara att gratulera Marie :) Du fick "rätt" handläggare hos B&MC och var duktig att söka en annan MC på ett snabbt och effektivt sätt, så du slapp vara utan en tvåhjuling för länge.

Kan tillägga att en ytligt bekant kraschade för ett par år sedan, och även den personen tvingades "jaga" handläggaren hos B&MC för att det skulle hända något. Det dröjde visst drygt 1 månad innan ägaren lyckades få till inlösen och utbetalning av ersättning.
 
Top