Dessa jävla utländska chaufförer!
(Föraren av Varaderon har Danskt påbrå, vill jag minnas...?)
Sicken jäddra upplevelse, Jokern! Skönt att du kom undan med blotta förskräckelsen.
Lagom kul att ofrivilligt kunna läsa det finstilta på CSC-skylten, och vilken sagolik ironi om man monterat starktonshorn - men råkar ut för en hörselskadad chaufför. Vad är oddsen, liksom...?
Anyway - häng inte läpp för mycket. Det där ser ut som en given write-off i mina ögon.
Har du ett engagerat (MC-) försäkringsbolag och själv rycker i rätt tåtar så är det besiktigat, värderat och reglerat på 10 dagar ungefär.
Kanske, med teflon på alla ytor och denna filmen som underlag hos bolagen så kan du faktiskt teoretiskt ha pengar på kontot fredag veckan efter det hände.
Nej, tusan! Nästa vecka är ju kortvecka med torsdagen röd och fredagen som nationell och obligatorisk klämdag.
...för alla utan ambitioner.
Men ändå.
Längre tid skall det inte behöva ta att öppna ett sådant här ärende, handlägga det och sedan stänga det.
Allt älta grejer kostar tid och pengar det med.
Sedan är det absolut så att det finns ett problem med ersättningsfordon.
Med rätt försäkring har man tillgång till hyrbil - men vad är hyrbil värt när man är på MC-semester?
Eller skall till ett MC-arrangemang?
För oss är själva MC-resan njutningen, medans samma tripp i en bil blir en meningslöst lidande som bara kan kvitta.
Men;
Det är inte förbjudet att ta ut en hyr-MC som ersättning!
Anledning till försäkringsvillkorens utformning är att det finns ett uppbyggt system för hyrbilar med överblickbara taxor och finmaskigt nät av serviceställen för ut- och inlämning. Dessutom är ju "bil" norm i samhället, så...
Anyway - om det inte blir (mycket) dyrare med hyrhoj än hyrbil som ersättning så är det bara att snacka med
försäkringsbolaget!
Viktigt viktigt viktigt! Alla kostnader man iklär sig i en sådant här ärende skall först vara förankrade hos försäkringsbolaget - skriftligt!
Har man försäkring hos Bilsport o MC eller Svedea så finns det goda chanser att landa något sådant.
Ta fram en lämplig hoj från en riktig hyrfirma - kompisar duger INTE, och be dem skriva offert baserad på både snabb inlösen/10 dagar eller utdragen reparation/60 dagar.
Visa offerten på hojhyra och dubbla gärna med en prislista från OKQ8 eller något.
Är det inte märkbart dyrare så finns det INGEN anledning att nobba hyrhoj.
Dessutom är 60-dagars taxan ett utmärkt incitament att fösa bolaget in i inlösenhörnan...
See...? Man FÅR ingen hyrhoj när det händer något, men inget säger att man INTE FÅR.
Bolla med bolaget, håll igång en dialog - dom vill ha nöjda kunder som alla andra.
Men, det skall vara ett MC-försäkringsbolag! Dom andra fommarna kan man glömma.
Och, det bör också som i detta fallet finnas en tydlig motpart - som är vållande.
Då ökar chanserna betydligt. Råkar man själv tappa sin gamla CB 400 utför en trappa just innan avfärd så är chansen större att man får åka på semester i en Clio än en Guldvinge, om man säger.
Det är så lätt att se försäkringsbolagen som en polerad granitmonolit som ointagligt reser sig i skyn - men mina erfarenheter säger att i vart fall Bilsport & Mc är en liten, smidig virtuell enplansvilla där man kan ringa på med sina problem och ofta få dem lösta över dagen - och en kopp kaffe därtill.
Lycka till med regleringen, Flemming!
Hampe
Edit:
Ahlqvist / HondaCenter Göteborg har ett sidobolag under
http://www.mc-uthyrningen.se
Snacka med Claes - dom är kalas och hjälper dig med det du behöver.