däck

H

honda cbf 500

Guest
Så nu är däck monterad och har kört en 10 mil. Mekanikern sa att jag borde ta det lungt de första milen för att nya däck kan vara hala. Det har jag inte hört tidigare men jag har ju alltid kört lungt i början av säsongen och oftast är då jag har åkt på däckbyte. Är det här med att nya däck skulle kunna vara hala, är det ngt som NI har erfarenhet av?

Bara vid ett tillfälle fick jag ett litet släpp på framhjulet men jag vet inte om det var grus eller däcket som orsakade det hela.

Det ska bli intressant och se hur länge dessa dual compound håller.


// Amir
 

TMax500

Member
Ja för 17, det kan vara snorhalt de första milen. Det är någon sorts "ytskikt" på däcken när de är nya (finns säker någon här på forumet som kan förklara).

Fick själv tipset att köra ett antal kilometer grusväg när däcken är nya för att slipa bort "ytskiktet". Vet inte om det funkar, men det låter ju logiskt...

Köpte nya däck i Borås häromåret, körde sedan 6 mil (i regn) till Göteborg. Tyckte att "nu borde väl det vara bra" och provbromsade lite extra hårt. Fick hjullåsning på framhjulet direkt. Hade även - ofrivilligt - hjulspinn bak vid rödljusen. Så ta det lugnt i början och slit in dem innan du ger dig på att skrapa fotpinnar! :)
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag hade ingen anning om att det kunde vara så halt, nu har jag kört 10 mil med dessa pilot road 2 däck och ska nog ta det lungt fram tills 100 mil är avverkat. Jag bör öka lutningen gradvis har jag hört.

// Amir



Ja för 17, det kan vara snorhalt de första milen. Det är någon sorts "ytskikt" på däcken när de är nya (finns säker någon här på forumet som kan förklara).

Fick själv tipset att köra ett antal kilometer grusväg när däcken är nya för att slipa bort "ytskiktet". Vet inte om det funkar, men det låter ju logiskt...

Köpte nya däck i Borås häromåret, körde sedan 6 mil (i regn) till Göteborg. Tyckte att "nu borde väl det vara bra" och provbromsade lite extra hårt. Fick hjullåsning på framhjulet direkt. Hade även - ofrivilligt - hjulspinn bak vid rödljusen. Så ta det lugnt i början och slit in dem innan du ger dig på att skrapa fotpinnar! :)
 

TMax500

Member
100 mil låter väldigt mycket... Gör gradvisa nedlägg så att du får ruggat upp gummit. Att jag halkade omkring berodde nog en del på ösregnet och den låga friktionen i vätan. Blev inte ordenligt inslitet på den korta turen.
 
H

honda cbf 500

Guest
Ok men jag ska ta det lite lungt ett tag i alla fall. Tills jag känner att jag kan lita på däcken. Just nu känns det inte så.

// Amir

100 mil låter väldigt mycket... Gör gradvisa nedlägg så att du får ruggat upp gummit. Att jag halkade omkring berodde nog en del på ösregnet och den låga friktionen i vätan. Blev inte ordenligt inslitet på den korta turen.
 

Frank S

New member
Jo men så är det väl så att det behövs lite temperatur på däcken för att ytskiktet ska försvinna. Man är ju inte direkt hjälpt av rådande temperaturförhållandena som är nu.
 

Ove 60+

Active member
Ja för 17, det kan vara snorhalt de första milen. Det är någon sorts "ytskikt" på däcken när de är nya (finns säker någon här på forumet som kan förklara).

:confused: Gör ett försök att förklara. Jag har ingen egen erfarenhet från just däckstillverkning men det är en massa saker som görs på ungefär samma sätt.

Man lägger i stomme och slitgummit i en form och vulkar ihop det under värme och tryck. Gummit är slätt när man lägger det i formen och det får mönstret i formen. För att däcket ska släppa används smörjmedel, och detta i kombination med den blanka ytan i formen gör att däcket har dåligt fäste innan det ruggats upp.

Bakdäcket är lätt att rugga - Gör några rivstarter i grus så är det klart, men fram är det bäst att bara ta det lugnt i början. :)
 

SuperRetard

New member
"För att däcket ska släppa används smörjmedel, och detta i kombination med den blanka ytan i formen gör att däcket har dåligt fäste innan det ruggats upp."


Utan att vara hundra på detta så tror jag detta är delvis sant.

Slicks etc saknar detta skikt och kan med däcksvärmare gås på rätt hårt från första metrarna om jag fattat rätt.

Det skikt av film som ligger över däcket är vad jag förstått också för att konservera däcket mot syre vilket bryter ned gummit över tid. Detta för att däcken inte ska bli gamla av att ligga på hyllan.

Praktiskt: Jag brukar inte oroa mig så mkt för bakdäck, det gör mig inte så mkt om det släpper lite. Däremot tar jag också det lugnt första milen och lägger succesivt ned mer och mer.
Framdäck däremot är jag mer nojig för, där brukar jag leta reda på en vägbit (har en precis utanför garaget) med rejält grov asfalt och bromsa hårt några ggr så att det slits igenom ordentligt.

Sen tror jag att det släpper rätt lätt när man väl "brutit förpackningen".

Ta det lugnt i vår!
 
H

honda cbf 500

Guest
Nu har jag kört en 70 mil med pilot road 2 däcken och det är en sak som jag undrar över, jag upplever mkt däck ljud är det ngt som Ni som har använt Er av pilot road 2 också upplevt?

// Amir
 

Ernest

New member
Jajamänsan,varje gång jag rullar i nedförsbacke med motorn avstängd och har precis lagom medvind för att fartvinden ska neutraliseras.
Annars inte.
 

micke.r

New member
Slicks etc saknar detta skikt och kan med däcksvärmare gås på rätt hårt från första metrarna om jag fattat rätt.

Mnja, det är snarare så att däcksvärmarna värmer bort skiktet, och precis som du säger så så kan man gå på hårt direkt

(Jag vet dock inte om det skiljer från märke till märke)

..men i så fall så räcker det med att köra de nya däcken så att de kommer upp i arbetstemperatur, så "försvinner problemet" :)

Att göra rivstarter verkar ju lite onödigt. Dock så finns det racerförare som (åtminstonde förr) torkade/gnuggade däcken med ex t-röd :rolleyes:

- Vissa gamla spöken försvinner aldrig

/ M
 
Top