Bra övningshojj/pendelhojj

Cawwa

New member
Min sambo är under 160 och jag vill försöka få henne till att ta A-kort (obegränsad). Samtidigt vill jag ha en pendelhojj, FJRen känns lite overkill för 15 km men är ju förståss väldigt rolig att köra.

Hojjen skall vara billig i både inköp, drift och försäkring. Budgeten är begränsad så det får bli ett äldre objekt. Har ägt en Yamaha XJ900 tidigare och den känns bra för mig men kanske är den lite för hög för sambon?
Betoningen skall vara på lättkörd och lättunderhållen, gärna med kardandrift.

Har ni här på forumet några bra tips?
 

Bob Sweden

New member
Köp min ;-)

Som du fomulerar det "jag vill försöka få henne till att ta A-kort " antar jag att du vill att hon ska känna sig trygg med hojen och inte ha ångest för att tappa den (plast=dyrt) och med sin begränsade längd kanske hon inte vill brottas med något onödigt stort, tungt och dyrt.

Köp min!


Jo men allvarligt, som pendlarhoj på rimliga sträckor, och träningshoj (enkelt och lättkört) är det inte så knasigt som det först kan verka!
Total kontroll och rimlig effekt, liten, kompakt och väldigt lätt, direkt återkoppling på hur fort det går (ingen kåpa).
Du kan tappa den och bära dig åt nästan hur som helst med den, res upp, damma av och kör vidare!

En rätt så bra nybörjarhoj om du frågar mig, men vad vet jag, har ju bara kört hoj i 32 år, det senaste året på enbart den där Suzukin. :D

Den kan kliva på hyfsat bra på krokiga vägar, och funkar även för längre turer, men då får man inte ha alltför bråttom. Om hon är liten och lätt så är det inga som helst problem att marscha motorvägsfart, det är bara med mina 190 cm och 100 kg i sadeln som det gick lite trögt hem från Tyskland senast...

Nu är ju jag part i målet, men ändå, tänk "basic" hoj, lägg hellre pengar på utrustning / utbildning tills du / ni vet vad som behövs.
Du får massor av hoj för lite pengar om du tänker lite utanför lådan...
Nu kanske det här kanske är lite väl mycket utanför lådan för er smak, vad vet jag, men ändå, du riskerar ju i princip inga pengar heller, så se det som en första tränings och instegshoj?

Kardan är ju alltid trevligt, men utbudet är begränsat och priserna ofta nästan löjligt höga. Schysst drivpaket och smörj varje tankning så håller även en kedja länge. Väldigt länge.


Ta det nu inte dödligt seriöst, jag är inte helt allvarlig med att sälja till dig, men du kan ju ta till dig några av argumenten och tänk på dom när du kollar vidare bland alla hojjar som finns.
Vill du provköra, då ringer du bara. :)




/B
Jo, det är sant, jag ska skiljas från Gixxern... :(
 
H

honda cbf 500

Guest
Honda cb, cbf 500 är bra hojar för såväl erfarna som nybörjare dock har den inte kardan. Om det ska vara någon mindre hoj med kardan så kanske xv 400 se kan vara något?

Honda cm 400 t är också en modell som är värd att titta närmare på.

Det blir lättare att tipsa om du specificerar mera de önskemål hon har.Är det landsväg hon är ute efter? Finns det prestanda krav osv?

//Amir
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Pendling 1,5 mil och kortbent sambo + billigt låter för mig som en Honda cb 400 N tidigt -80 tal. (eller Suzuki eller en Yamaha 400cc samma årgångar)

Väldigt trevliga hojar som faktiskt har en massa kapacitet. ;)
 

Cawwa

New member
Nu hade jag tänkt mig att hon skall köra upp på samma hojj hon är/blir van att köra med, så då måste det bli en över 700 cc.
Inga speciella prestandakrav annat än att den skall vara lättkörd och det blir nog mest landsväg.

Gixxern verkar ju trevlig men verkar vara en sporthojj och jag har svårt att tänka mig att den är lätt att hantera för en nybörjare som inte ens kört moppe förut ... :)
 
H

honda cbf 500

Guest
Honda seven fifty och de äldre cb 750 har jag kört kortare sträcka och speciellt seven fifty kan jag tänka mig passar bra för att övningsköra. Upplevde den som lättkörd. Jag är 1.74 cm lång och väger mellan 77-78 kg. Dock saknar dessa hojar kardan.

//Amir


Nu hade jag tänkt mig att hon skall köra upp på samma hojj hon är/blir van att köra med, så då måste det bli en över 700 cc.
Inga speciella prestandakrav annat än att den skall vara lättkörd och det blir nog mest landsväg.

Gixxern verkar ju trevlig men verkar vara en sporthojj och jag har svårt att tänka mig att den är lätt att hantera för en nybörjare som inte ens kört moppe förut ... :)
 

Bob Sweden

New member
Illa...

Nu hade jag tänkt mig att hon skall köra upp på samma hojj hon är/blir van att köra med, så då måste det bli en över 700 cc.
Inga speciella prestandakrav annat än att den skall vara lättkörd och det blir nog mest landsväg.

Gixxern verkar ju trevlig men verkar vara en sporthojj och jag har svårt att tänka mig att den är lätt att hantera för en nybörjare som inte ens kört moppe förut ... :)

Men det var värt ett försök...
Över 700 cc, hmmm, det enda jag haft i den vägen var en rysk Dnepr, och det skulle jag inte rekommendera till någon, även dom är lätta, har låg tyngdpunkt och man sitter lågt. Dock är det frågan om den är så lämplig som uppkörningshoj... :p

En gammal (=billig) hoj över 700 cc blir troligen ett tungt gammalt bojsänke, så ska du upp i cc måste det nog troligen bli lite nyare (modernare), typ 1990 eller senare. Tänk på att en "lätt" hoj som GSX-R 750 introducerades 84-85...

Definera "billig i inköp" så kan du säkert få lite mera konkreta tips.
Snackar vi <10 000, <20 000 eller <30 000?
 

V Saarela

New member
Precis Bob. Vad är definitionen på billigt?
Själv tycker jag <100.000 för hoj är billigt. Dock tycker jag >20.000 för bil är för jävla dyrt :)

160 i strumplästen är ju inte direkt lång. Ingen körvana(?) så finns risken att hon skräms iväg av en tung +700. Speciellt dom äldre motorcyklarna känns som bly.

Som sagt var, så finns det alldeles för lite info från TS. men....
Neeh, för att satsa på att få snabbare körkoret, satsa på en mellanklass, tex en ER-5 av äldre årgång ca 98,(låg sadelhöjd redan orginal) färdigstrypt variant.
Funkar även bra som pendlarhoj.

Kedja är väl i princip underhållsfritt? Förutom dom som ska kladda konstant sprej på dom. Jag har nu kört 770 mil med min, har inte sprejat någon kedjespray på(ämnar inte göra det heller) och jag har inte justerat den en endaste gång.....testar bara :)
 

Cawwa

New member
Tack för tipsen ... :)
När jag skrev så tänkte jag mig max 20000. Jag tänkte också pendlarhojj till mig själv - året runt ... :) ... men då är det väl bara offroad-liknande som gäller antar jag. Skulle det dessutom vara en med över 700 cc så skulle den bli stor och otymplig och på tok för hög för henne.

Mina jobbarkompisar föreslog direkt en Viagra ... err Virago eller Intruder som lättkörda. Har personligen inga positiva vibbar från denna typ av cyklar men kan tänka mig någon sådan som pendlarhojj i absoluta nödfall om inga andra alternativ finns.

Mjae ... bojsänken för en 80-tals hoj? Min gamla XJ900 -83 och den var inte alls så tokig men som sagt lite hög för henne.

Hmm ... mellankort låter inte lockande. Är det verkligen idé när målet är obegränsad behörighet?
 

Bob Sweden

New member
Ingen körvana(?) så finns risken att hon skräms iväg av en tung +700. Speciellt dom äldre motorcyklarna känns som bly.

Neeh, för att satsa på att få snabbare körkoret, satsa på en mellanklass, tex en ER-5 av äldre årgång ca 98,(låg sadelhöjd redan orginal) färdigstrypt variant.
Funkar även bra som pendlarhoj.

Tror nog att det finns en anledning till att mellanklasshojar är relativt populära: Dom räcker till!
Inledningen var som sagt "jag vill försöka få henne till att ta A-kort".
Satsa 12 000 på en GS500 eller ER5 så hon får upp värmen först, sedan kan du säkert hitta en schysst 750 om hon känner att hon behöver det!

Parkera henne på en 700 direkt och du riskerar att det blir en gång och aldrig mer.
Men jag vet ju inte vad hon går för förståss, relaterar bara till egen erfarenhet...

Kromsläde, inte allvarligt va? Kan man verkligen köra en sådan där utan att få akuta allergiska reaktioner... :D

/B
 
H

honda cbf 500

Guest
Yamaha sr 500 kanske kan vara något? 500 cc och inte så blodigt tung.

Savage 650 är ett annat förslag.

//Amir
 

Cawwa

New member
När jag tittar på de förslag ni kommit med så tycker jag Honda seven fifty eller cb750 verkar passa bäst. Men då är ju frågan vad min käresta tycker ... :) ... men bara den är röd så går det nog bra ... hehe

Ja kanske idén med mellankort inte är så dumt, men då får hon ju köra upp igen för obegränsad behörighet och med en motsvarande cykel. Så är regelverket nu väl?
 

Kawasaki

New member
Även om man kör upp för mellanklass så uppgraderas man efter 2 år till obegränsad så det kan ju vara ett allternativ.
Kolla före ni köper en mc oavsett vilken behörighet man väljer att köra upp för så att cc/effekt stämmer över ens med bestämmelserna med gokänd uppkörnings cyckel, själv så kunde jag inte köra upp med min för den hamnade mellan klasserna.
en custom hoj kan vara lite jobbigare att köra lågfartsdelen med beroende av längre hjulbas.

Om inte jag har missat något regelverk som kommit nyligt så har det då varit att man automatiskt klivit upp i behörighet efter 2 år.
 
Last edited:

Cawwa

New member
... // ...

Om inte jag har missat något regelverk som kommit nyligt så har det då varit att man automatiskt klivit upp i behörighet efter 2 år.

Hmm ... så här står det på körkortsportalen:
A (obegränsad effekt)

motorcykel som har högre effekt än 25 kW eller ett förhållande mellan effekt och tjänstevikt som överstiger 0,16 kW/kg.

Tung motorcykel med obegränsad effekt får du köra om du har körkort med behörighet A med begränsad effekt och

* har haft behörigheten under minst två år eller
* har fyllt 21 år och godkänts i ett körprov för sådan motorcykel. /fetstilat av mig/

EDIT ... ah ... såg inte ELLER ... då stämmer det ju som du säger Kawasaki ... :D
 

GeCe

New member
Yamaha XJ 900 har en lillasyster på 600 cc som är låg, lättkörd och väldigt smidig att hantera, endast 770 hög. Trots sin litenhet är det en fullvuxen hoj med gott om plats för passagerare. Använder en sådan som 2:a hoj. Du kan hitta ett nyligen inkörd ex. för under 20 lappar och de brukar vara i bra skick. Är känd som pålitliga slitvargar. Riktigt trevlig på småvägar om man gillar att gasa lite. Varvar 4000 r/m vid 90 km vilket är bra för den storleken på hoj. :)
 

Pikkusisko

New member
Suzuki gs500f

Jag tog A-kort begränsad för 2 år sedan (dvs. får köra obegränsad nu) med min Suzuki gs500f som då var strypt till 25 kW. Tog bort strypningen nyligen och jag lovar att lilla Suzukin har varit jättebra för mig både som övningshoj och som pendlarhoj (pendlar ca 8 mil om dagen).

Jag är tjej och 160 cm lång. Sambon som väger 40 kg mer och är 30 cm längre vill köra en större hoj och vi ska därför sälja Suzukin och köpa en större mc nästa år. (En lagom stor som passar både honom och mig.)

Du skrev: "Hmm ... mellankort låter inte lockande. Är det verkligen idé när målet är obegränsad behörighet?" Mitt svar på det är att jag klarade inte av att köra en 750 cc Honda i trafikskolan i början. Den var inte ens rolig att övningsköra eftersom den var så tung och jag nådde knappt ner med tåspetsarna. Med mindre hoj har jag kunnat träna både teknik och självförtroende och det är såååå mycket roligare att köra när man känner att man har full kontroll.
 
Last edited:

Cawwa

New member
Tack för era synpunkter. Nya vägar öppnar sig om man kan klara sig med mellanklass, helt klart finns det flera billiga objekt att välja på. Det här tåls att fundera på.

Under tiden skall vi boka in lite körlektioner på körskola så får vi ta det därifrån sedan ... :)
 
H

honda cbf 500

Guest
När jag tog mckort 2005 så övningskörde jag med en yamaha sr 250 special. Jag övningskörde privat och tog en del körlektioner. Jag är kort och inte så stark av mig Jag hade bekymret att körskolans hoj var lite tung för mig och var själv nära att ta mellankort av det skälet. Dock övertygade kompisar att fortsätta satsa på A-tung-kortet. Körskolans hoj var en Bonneville av årsmodell 2005. Man vänjer sig vid vikten. Idag fattar jag inte vd jag hade problem med. Jag har idag kört betydligt tyngre hojar.

Det jag vill säga är att det kan vara en tanke att köpa en mindre hoj och kör upp med körskolans hoj. Öva upp färdigheterna med den mindre hojen och öva upp de sista detaljer med körskolans hoj.

//Amir

Tack för era synpunkter. Nya vägar öppnar sig om man kan klara sig med mellanklass, helt klart finns det flera billiga objekt att välja på. Det här tåls att fundera på.

Under tiden skall vi boka in lite körlektioner på körskola så får vi ta det därifrån sedan ... :)
 
Top