Bra övningshojj/pendelhojj

Lomma

New member
Jag kan varmt rekommendera Kawasaki Zephyr 750. Denna modell var körskolornas favorit i förra generationen (90-talshojar).

Extremt lättkörd och den enklaste jag provat att köra konbanan med, alla kategorier.

Den som rekommenderade Virago kan inte ha varit nykter. Din tjej ska lära sig köra och köra upp på den. Viragon är INTE lättkörd på konbanan för en ny förare. :confused: Undrar hur de tänkte där....

ZR7 och Sevenfifty är rätt poppis nu, men ZR7 är faktiskt inte lika lättkörd. Jag vet för jag har provat.

Good luck.
 
H

honda cbf 500

Guest
De finns de som kör upp med sporthoj som inte är en optimal hoj för högfartsdelen men med övning går det med, bevisligen.

//Amir

Jag kan varmt rekommendera Kawasaki Zephyr 750. Denna modell var körskolornas favorit i förra generationen (90-talshojar).

Extremt lättkörd och den enklaste jag provat att köra konbanan med, alla kategorier.

Den som rekommenderade Virago kan inte ha varit nykter. Din tjej ska lära sig köra och köra upp på den. Viragon är INTE lättkörd på konbanan för en ny förare. :confused: Undrar hur de tänkte där....

ZR7 och Sevenfifty är rätt poppis nu, men ZR7 är faktiskt inte lika lättkörd. Jag vet för jag har provat.

Good luck.
 

DearHunter

New member
Vill Du ha en hoj som passar både dig och din sambo med kardan bör Du nog kolla på 80-90 tals Guzzi. För dig en hipp faktor (Hey, it's a V-twin :D). För henne en hoj som troligen passar längdmäsigt.

Testa en Guzzi är mitt råd. Några exempel, från sport till custom:

http://www.blocket.se/stockholm/Moto_guzzi_quota_1000_29508252.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/blekinge/Moto_Guzzi_850_T5_28573380.htm?ca=11&w=3

http://www.blocket.se/stockholm/Moto_Guzzi_Nevada_750_29652572.htm?ca=11&w=3

Själv så druttar jag omkring för det mesta på en CX500 med kardan. Rekommenderas ej till kortväxta pga den relativt höga tyngdpunkten.
 

Kjell-Anders

New member
Ett bra alternativ, något sportigare dock, är Suzuki SV650. Mycket trevlig motor och hojen är föredömligt lätt, något även fullfuxna karlar har glädje av. Med undantag av en något mjuk framgaffel är denna hoj ett fordon man inte växer ur i första taget.

Jag hjälpte nyligen en tjejkompis att köpa en sådan här i Stockholmstrakten, priset blev mycket lågt. Jag har provat SV650 tidigare och upplevt stor körglädje, samma på denna trots att den hade en del smärre brister. Trevlig motor med bra effekt, lättsvängd så man kan ha skoj på krokiga vägar - eller ännu hellre på SMC:s knixkurser på go-cartbana - och lättmekad.
Efter lite vinterfix ska vi dra igång med övningskörandet. Det hör till saken att hon ska gå på körskola och avser att köra upp på deras hoj, så att Suzukin är under 700cc spelar ingen roll.
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Samma fenomen som vanligt, alla rekommenderar sin egen hoj.

Som svar till den påstod att sporthoj var dåligt för just högfartsdelen..??? Slant du när du tänkte nu?

Tjejen hade CBR600F som förstahoj och hon var nöjd, och klarade kortet. Däremot hade jag hellre sett henne på (men man får ju inte bestämma allt) exempelvis:

Honda 600/900 Hornet
Yamaha XJ600
Ducati monster 600/750/900
Kawasaki Z750
Suzuki SVF650 / GSR600 / SV650

I många fall är längden problemet. Så en hyfsat låg hoj är oftast deras förstaval. Sen är inte en bottenstark twin det bästa innan gaskontroll och grundbalans är på plats. Nu, efter ett tag med eget kort för hennes del skulle jag gärna överlåta SuperDuken till henne nu när jag ska byta (ner mig) däremot.
 
H

honda cbf 500

Guest
Hund, nu börjar du skälla igen utan att tänka dig för :p. Om jag inte missminner mig så måste man göra en vändning i slutet av högfartsdelen och så vitt jag vet så är inte vändradien det optimala på en sporthoj eller?:rolleyes:

Det finns bättre hojar att använda om man vill göra en snabb vändning;)

//Amir

Samma fenomen som vanligt, alla rekommenderar sin egen hoj.

Som svar till den påstod att sporthoj var dåligt för just högfartsdelen..??? Slant du när du tänkte nu?

Tjejen hade CBR600F som förstahoj och hon var nöjd, och klarade kortet. Däremot hade jag hellre sett henne på (men man får ju inte bestämma allt) exempelvis:

Honda 600/900 Hornet
Yamaha XJ600
Ducati monster 600/750/900
Kawasaki Z750
Suzuki SVF650 / GSR600 / SV650

I många fall är längden problemet. Så en hyfsat låg hoj är oftast deras förstaval. Sen är inte en bottenstark twin det bästa innan gaskontroll och grundbalans är på plats. Nu, efter ett tag med eget kort för hennes del skulle jag gärna överlåta SuperDuken till henne nu när jag ska byta (ner mig) däremot.
 

DearHunter

New member
Åh herregud..... vad händer om hjälmen ha fel färg. Om brallorna skär in i skrevet. Vad händer om man inte kan fälla ner fotstödet när en brutta tittar på och man tappar hojen... när man inte får ut apotekets gula öronproppar... hjälp mig.... jag behöver tröst..... ge mig ett tecken, ett råd...!

- Min son Du är bönhörd. Feministiskt inititativ är bäst i sängen. Amen !........:D
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Hund, nu börjar du skälla igen utan att tänka dig för :p. Om jag inte missminner mig så måste man göra en vändning i slutet av högfartsdelen och så vitt jag vet så är inte vändradien det optimala på en sporthoj eller?:rolleyes:

Det finns bättre hojar att använda om man vill göra en snabb vändning;)

//Amir

Ok, blev nog lite hårdare än det var i mitt huvud (stressfaktorer ;)).


Men vändningen är inga som helst probs med sporthoj heller, så brant är inte den radien. Tjejen gjorde det ju som sagt i fjol med sporthoj och jag gjorde alla moment på hennes hoj för att veta vad jag snackade om när hon skulle få tips och instruktioner.

Vad som däremot blir svårare är att hålla upp blicken, eftersom man sitter lite mögigt! Men det verkar ju vara lite kroniskt för alla noobs iaf så det spelar nog inte heller nån roll :D!
 
H

honda cbf 500

Guest
Ingenfara hund, i mitt första inlägg så skrev jag följande :" De finns de som kör upp med sporthoj som inte är en optimal hoj för högfartsdelen men med övning går det med, bevisligen."

Med det menade jag att även om man kör en hoj som inte är optimal för ändåamålet så går det också bra om man övar tillräckligt mkt.

//Amir





Ok, blev nog lite hårdare än det var i mitt huvud (stressfaktorer ;)).


Men vändningen är inga som helst probs med sporthoj heller, så brant är inte den radien. Tjejen gjorde det ju som sagt i fjol med sporthoj och jag gjorde alla moment på hennes hoj för att veta vad jag snackade om när hon skulle få tips och instruktioner.

Vad som däremot blir svårare är att hålla upp blicken, eftersom man sitter lite mögigt! Men det verkar ju vara lite kroniskt för alla noobs iaf så det spelar nog inte heller nån roll :D!
 

Lomma

New member
De finns de som kör upp med sporthoj som inte är en optimal hoj för högfartsdelen men med övning går det med, bevisligen.

//Amir

Japp. Nu är ju inte Virago en sporthoj och dessutom var frågan från trådskaparen en lättkörd hoj, som leder till obegränsat körkort (minst 700 cc) samt som går att pendla med = problemfri.

Jag rekommenderar inte (se där Hund, undantag finns) min egen hoj då jag tycker en TRX vore svårkörd som förstaval / övningshoj. Visst går det men det finns bättre. Mycket bättre. Detta gäller då förstås i princip alla sporthojar, customhojar osv. En relativt låg hoj med mycket upprätt körställning och central tyngdpunkt ligger med andra ord bra till.

Dryg? Nej jag är bara snäll och hjälpsam :cool:
 

SuperRetard

New member
Jag rekommenderar inte (se där Hund, undantag finns) min egen hoj då jag tycker en TRX vore svårkörd som förstaval / övningshoj. Visst går det men det finns bättre. Mycket bättre. Detta gäller då förstås i princip alla sporthojar, customhojar osv. En relativt låg hoj med mycket upprätt körställning och central tyngdpunkt ligger med andra ord bra till.


;)

Jag har rätt begränsade erfarenheter av customhojar, pappas gamla CB750 -82 är väl det närmsta jag kommer som jag kört mer än runt en parkering.

Min uppfattning (vad minnet tillåter) är att det inte alls är lättkört. Man får inte grepp med knäna, styret är högt och långt bort och sittställningen gör att man hänger i styret även när man står still vid ett rödljus. Vad är fördelarna med det?

En alldeles vanlig streethoj borde vara ett självklart val för alla trafikskolor, övningskörare och förstahojsköpare. Om det sen är en Hornet 600, en Ducce StreetFighter S eller en turbo-Busa är nog lämplighetsmässigt mer upp till mognad och gaskontroll. Något som många faktiskt har båda av utan att ha kört hoj förut då detsamma gäller för bilar och till stor del hänger på den magiska "känslan".
 

Lomma

New member
;)

Jag har rätt begränsade erfarenheter av customhojar, pappas gamla CB750 -82 är väl det närmsta jag kommer som jag kört mer än runt en parkering.

Min uppfattning (vad minnet tillåter) är att det inte alls är lättkört. Man får inte grepp med knäna, styret är högt och långt bort och sittställningen gör att man hänger i styret även när man står still vid ett rödljus. Vad är fördelarna med det?

En alldeles vanlig streethoj borde vara ett självklart val för alla trafikskolor, övningskörare och förstahojsköpare. Om det sen är en Hornet 600, en Ducce StreetFighter S eller en turbo-Busa är nog lämplighetsmässigt mer upp till mognad och gaskontroll. Något som många faktiskt har båda av utan att ha kört hoj förut då detsamma gäller för bilar och till stor del hänger på den magiska "känslan".



Hehe. Här måste föreligga något missförstånd. Jag rekommenderar INTE customhojar. Jag förespråkar däremot en enkel hoj med hyfsat upprätt sittställning och vanligt rakt styre som är i en sådan höjd att föraren sitter vilsamt och balanserat.

Läs mitt inlägg igen så ser du vad jag menar ;)
 

SuperRetard

New member
Hehe. Här måste föreligga något missförstånd. Jag rekommenderar INTE customhojar. Jag förespråkar däremot en enkel hoj med hyfsat upprätt sittställning och vanligt rakt styre som är i en sådan höjd att föraren sitter vilsamt och balanserat.

Läs mitt inlägg igen så ser du vad jag menar ;)

Lite miss där, var inte riktat till dig. Mer en allmän frågeställning då många rekommenderar det till noobs, som då ofta också tror på det pga att de "är till för att köras långsamt" or whatever.
 

Cawwa

New member
Tack för era synpunkter. Nya vägar öppnar sig om man kan klara sig med mellanklass, helt klart finns det flera billiga objekt att välja på. Det här tåls att fundera på.

Under tiden skall vi boka in lite körlektioner på körskola så får vi ta det därifrån sedan ... :)

Jo så gjorde vi/jag. Resultatet blev .... ALDRIG I H-E att jag sätter mig på mc igen!!
Katastroflektion, total låsning och skräckupplevelse ... suck. Så nu är det bara att jobba den långa vägen som nog alla killar har gjort ... börja med moppe så får vi se i framtiden. Just nu är det uteslutet för henne att själv köra mc.

I stället skaffar jag mig en endurohoj - vilket i sig blir ett alldeles utmärkt sätt för mig att få lite styrka och kondition. I nuläget är jag en total soffpotatis utan någon som helst motivation att konditions/styrke träna på något motionscenter. Springa är bara SÅ tråkigt och jobbigt. MEN köra mc är ju bara SÅÅÅÅÅÅ underbart. Vad kan vara bättre än att komplettera mitt intresse med träning ... :D ... se upp i skogarna!!
 

SuperRetard

New member
Jo så gjorde vi/jag. Resultatet blev .... ALDRIG I H-E att jag sätter mig på mc igen!!
Katastroflektion, total låsning och skräckupplevelse ... suck. Så nu är det bara att jobba den långa vägen som nog alla killar har gjort ... börja med moppe så får vi se i framtiden. Just nu är det uteslutet för henne att själv köra mc.


Jag blir uppriktigt ledsen av att läsa det här. Otroligt tråkigt att skiten träffade fläkten så.. Vad hände?

(Det här blir nog ett långt inlägg...)


Jag har nämnt kommande tidigare, och de flesta, oavsett kön verkar instämma. Den största skillnaden mellan tjejer och killar på två hjul är varken talang, styrka eller intresse av att lära sig. De tjejer jag känner till som tagit kortet har i högre utsträckning än motsv. killar varit enormt beslutna att detta är något de ska göra.

Den avgörande faktorn verkar vara rädslan att misslyckas. Och när misslyckandet kommer (för i mer eller mindre hög grad så blir det så för alla i början) inställningen till det. Tjejer verkar nästan skämmas över att inte köra hoj som Rossi från första metern. Skammen i att tappa hojen är omätbart hög och att själv tro att omgivningens acceptens är enormt hög gentemot en noob verkar otänkbart.

Min fröken lyckades krascha i ca 80 genom att låsa framhjulet i en bromsning 3e gången hon någonsin håll i styret. Hennes första fråga var hur det gick med hojen, den andra om någon såg! Det tog ett bra tag innan hon bringade mod till att vilja ge sig på det igen, lyckligtvis tog det än längre tid att svetsa kopplingskåpa och få ihop resten av hojen.


Jag kan inte annat än anta att fenomenet kommer ur nån socio-kulturell barndomspräglan (jag hatar att låta som en feminist :mad:). Men någonting är det som händer tjejer i mansdominerade miljöer närheten av motorer. Häst-tjejer är stentuffa, men där är ju mest tjejer också.

Jag är ingen pedagogisk teoretiker, men borde det inte gå att bygga en pedagogik som bygger lite självförtroende inför det här "okända" som hojåkande ofta utgör? Så att tjejer på samma sätt som killar kan uppskatta det trail-and-error lärande som de flesta av oss andra genomgått.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Till TS. Moppe verkar va ett bra sätt att bygga lite balans, känsla för vad gasen gör för balansen och kopplings-/bromskontroll. Det är klart att det är annorlunda när alla reglage inte sitter där "de ska" som på en bil. Få hon börja i en ända hon känner sig trygg med, kommer det nog snart släppa igen. Det stora problemet är väl tyvärr att få henne att vilja :(.

Lycka till!
 

Cawwa

New member
Ska jag vara helt ärlig så tycker jag körskolläraren var en idiot. Men det värsta var att det inte var samma kille som kvällen innan visade hur allt fungerade på ett mycket lungt och pedagogiskt vis. Hon fick verkligen förtroende för den killen. Hade vi, speciellt jag som drivit på detta, varit lite kloka så hade vi avbokat och bett att få återkomma när "den sanne och duktiga pedagogen" var tillgänglig.
Nu kände hon ingen trygghet i "den andre" och allt blev fel. T.ex fick hon hjärnsläpp och vred gasen i botten med växel i och kopplingen intryckt. Körläraren fick panik och slog undan hennes gashand och stormskällde på henne.
Jag var nära att klippa till honom men behärskade mig och försökte hjälpa till att släta över (vilket jag djupt ångrar idag) för att få henne lungn för att kunna fortsätta och försöka hjälpa henne att hitta balans.
Det är så att det gör ont att t.o.m skriva om det så här långt efteråt. En djup suck över hur vi män, eller i alla fall jag, reagerar och tycker det är konstigt att det skall vara så svårt att förstå samverkan mellan gas broms koppling växlar och gud vet allt. För tusan vi är ju uppväxta med det. Min sambo hade aldrig cyklat förrän hon kom till svedala från Makedonien, än mindre kört något motorburet.

Kort sagt - Körläraren var en idiot, jag är en idiot och min sambo föll inte med flaggan i topp. Hon ramlade nämligen aldrig ... :) ... nä, moppeutveckling väntar ... :)
 

Diptera

New member
Jag vill bara ge ett litet tips. Tog själv kortet förra hösten efter att ha suktat efter det i många år :D
Men jag hade nog lite tur, fann en körskola som hade BMW F650GS (800cc V-twin) som övningshoj. Samma på Risk 2:an som numera är obligatorisk.
Denna cykel är inte bara lätt kilomässigt att hantera utan också fruktansvärt lätt och följsam att köra. Ska tilläggas att jag har nästan aldrig kört MC förut, min erfarenhet kommer från mopedkörning för 20 år sen, vid 2 olika tillfällen testat 80cc samt 250cc Crossar och ytterligare en gång kört en 125:a.
Men man lär sig väldigt fort att hantera hojen, det jag känner är att jag vill utvecklas och det kommer jag att göra förhoppningsvis i framtiden därav mitt val av mellanklasshoj nu till en början.

Saken hör till den att du kan få tag på mellanklasshoj i samma modell (F650) fast med en cylinder o strypt motor för en billig peng.
Finns som Funduro och Strada under nittiotalet, senare kallas de för GS (tror det är från -00 fram tills nu?!).

Har själv köpt en F650ST nyligen (hade en Xj600 45kw innan) och jag känner att den hojen kommer att räcka för mig ett tag tills jag lär mig hantera den på ett såpass säkert sätt så jag kan byta upp mig...och när plånboken tillåter ;)
Då lutar det att en av dessa modeller:
BMW F650GS (V-twin)
BMW F800
Honda VFR800
Suzuki V-strom DL1000
Yamaha TDM900

Denna gamla F650 är både billig i försäkring samt inköp. Enligt väldigt många på forumen så duger den till både grus o touring (funduro särskilt på grus).
 
Last edited:

jskanerva

New member
Thunderbird

Förlåt att ja inkränker till den heliga Japan/ BMW sfären, men vad vore
en Triumph Thunderbird, eller Legend.
Enlig egen erfarenhet en bra hoj. med låg sitthöjd
 

Diptera

New member
Förlåt att ja inkränker till den heliga Japan/ BMW sfären, men vad vore
en Triumph Thunderbird, eller Legend.
Enlig egen erfarenhet en bra hoj. med låg sitthöjd

Skulle gärna ville ha en Triumph ... ;)
men de är alldeles för dyra. Dock dagdrömmer jag om den nya Triumph 800 :D
 

Thomas_7i

New member
Jag körde iofs inget alls i skola men, på uppkörningen så hade jag farsgubbens Yamaha XV750SE från tidigt åttital. Helt perfekt tycker jag iaf.
 
Top