Jo så gjorde vi/jag. Resultatet blev .... ALDRIG I H-E att jag sätter mig på mc igen!!
Katastroflektion, total låsning och skräckupplevelse ... suck. Så nu är det bara att jobba den långa vägen som nog alla killar har gjort ... börja med moppe så får vi se i framtiden. Just nu är det uteslutet för henne att själv köra mc.
Jag blir uppriktigt ledsen av att läsa det här. Otroligt tråkigt att skiten träffade fläkten så.. Vad hände?
(Det här blir nog ett långt inlägg...)
Jag har nämnt kommande tidigare, och de flesta, oavsett kön verkar instämma. Den största skillnaden mellan tjejer och killar på två hjul är varken talang, styrka eller intresse av att lära sig. De tjejer jag känner till som tagit kortet har i högre utsträckning än motsv. killar varit enormt beslutna att detta är något de ska göra.
Den avgörande faktorn verkar vara rädslan att misslyckas. Och när misslyckandet kommer (för i mer eller mindre hög grad så blir det så för alla i början) inställningen till det. Tjejer verkar nästan skämmas över att inte köra hoj som Rossi från första metern. Skammen i att tappa hojen är omätbart hög och att själv tro att omgivningens acceptens är enormt hög gentemot en noob verkar otänkbart.
Min fröken lyckades krascha i ca 80 genom att låsa framhjulet i en bromsning 3e gången hon någonsin håll i styret. Hennes första fråga var hur det gick med hojen, den andra om någon såg! Det tog ett bra tag innan hon bringade mod till att vilja ge sig på det igen, lyckligtvis tog det än längre tid att svetsa kopplingskåpa och få ihop resten av hojen.
Jag kan inte annat än anta att fenomenet kommer ur nån socio-kulturell barndomspräglan (jag hatar att låta som en feminist
). Men någonting är det som händer tjejer i mansdominerade miljöer närheten av motorer. Häst-tjejer är stentuffa, men där är ju mest tjejer också.
Jag är ingen pedagogisk teoretiker, men borde det inte gå att bygga en pedagogik som bygger lite självförtroende inför det här "okända" som hojåkande ofta utgör? Så att tjejer på samma sätt som killar kan uppskatta det trail-and-error lärande som de flesta av oss andra genomgått.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Till TS. Moppe verkar va ett bra sätt att bygga lite balans, känsla för vad gasen gör för balansen och kopplings-/bromskontroll. Det är klart att det är annorlunda när alla reglage inte sitter där "de ska" som på en bil. Få hon börja i en ända hon känner sig trygg med, kommer det nog snart släppa igen. Det stora problemet är väl tyvärr att få henne att vilja
.
Lycka till!