Biltema´s Mc-tillbehör

Jonathanh

New member
Skulle vara intressant att höra vad ni andra tycker om biltemas hjälmar. Såg att vår kära Sverker Olovson på PLUS testade 3 hjälmar där en av dessa var budjet varianten från biltema (500-600kr).
Den dyra Nolan hjälmen höll inte testet meddans biltema fick klart godkänt.
Någon som också såg detta? reflektioner?
 

P-O Noren

New member
Skulle vara intressant att höra vad ni andra tycker om biltemas hjälmar. Såg att vår kära Sverker Olovson på PLUS testade 3 hjälmar där en av dessa var budjet varianten från biltema (500-600kr).
Den dyra Nolan hjälmen höll inte testet meddans biltema fick klart godkänt.
Någon som också såg detta? reflektioner?
Finns en egen tråd om detta:
http://forum.svmc.se/showthread.php?t=3554

Det mesta är väl sagt där, det är spridda åsikter om dessa hjälmar.
Personligen tror jag hjälmen ger ett fullt acceptabelt skydd. Några säger att hjälmen har hög ljudvolym av mina kamrater. Såg att hjälmen kostar 699:- numera i nya katalogen. Om de höjer priset ytterligare till ungefär 3500:- så kommer det bli en kanonfin hjälm.:rolleyes:
 

abata

New member
Biltema Toppboxar

Jag har nu kommit in som ny medlem. Därför bygger jag vidare på detta spår från förra året.
JAg letar efter en toppbox. Eftersom det blivit mycket pengar på MC, utrustning mm som ny MC-åkare, tänkte jag ta det lite billigare och titta på Biltemas boxar is tället för Giwi. Någon som har erfarenhet av dessa?
 

Jan E

New member
Biltema Toppboxar

Här är mina erfarenheter:

Den är vekare i plasten än Givis. Det går att komma mellan med en skruvmejsel om man vill öppna utan nyckel.

På wiren som håller locket lossnade rätt snabbt det ditklämda wirelåset.

Man ser att det är en Biltemabox på långt håll.

Den fyller sitt syfte, men man kanske kan bedöma om hojen är värd något bättre? Jag har kört med Biltemabox på min XJ 600 93:a i ett år. Här är det OK. På min nya hoj TDM 900 04:a, hör en Biltemabox inte hemma.
 

adrian_vg

New member
Jag har nu kommit in som ny medlem. Därför bygger jag vidare på detta spår från förra året.
JAg letar efter en toppbox. Eftersom det blivit mycket pengar på MC, utrustning mm som ny MC-åkare, tänkte jag ta det lite billigare och titta på Biltemas boxar is tället för Giwi. Någon som har erfarenhet av dessa?

Kanske finns nåt begagnat och lite mer robust än Biltemaboxen på Blocket exvis?

Har du funderat på en tankväska ist? Jag skaffade Biltemas minsta magnettankväska, den på ca åtta liter. Funkar perfekt för dagsturen och till-och-från-jobbet-körningar. Se bara till att underlaget är rent innan du slänger på väskan, så slipper du repor på tanken... ;)

Om budgeten finns kan jag varmt rekommendera Bagsters tankskydd och väskorna man snäpper fast på dessa.
 

Gibbson

New member
Mc-överdrag

Köpte ett överdrag/kapell till min CBF, funkar kanon för både inne och ute. Har garage och vill täcka hojen när jag sågar och donar. Kan rekomenderas.:)
 
B

Batman

Guest
Köpte ett överdrag/kapell till min CBF, funkar kanon för både inne och ute. Har garage och vill täcka hojen när jag sågar och donar. Kan rekomenderas.:)

köpte mitt överdrag 2007 på Biltema och det funkar "i ur och skur" hur bra som helst
 

Zopilote

New member
Kapellet funkar kanonbra, bara man håller det borta från varma delar...:eek:
Styrändspeglarna är sisådär.
Crosshandtagen är rent skit.
Endurodäcken funkar bra i lera och grus, men är extremt hala på snö.
Depåstöden är alldeles för veka om man har en lite tyngre hoj.
Vajersmörjaren är helt ok.
 

Pathfinder_5555

New member
Jag kan passa på att varna för deras hjälmrengöring! Den luktar som ett billigt och dåligt rakvatten.

Får lite äckelkänsla när jag tar på mig hjälmen nu så jag hoppas lukten försvinner fort.
Fick även den brilljanta idén att använda den i skinnställsbrallorna för det luktade som någon dött där i. Nu luktar det som någon dött där i med billigt rakvatten på sig... :(

Håller med, bläääää :( ...lukten man vill ha bort sitter kvar & dessutom luktar det verkligen "billigt och dåligt rakvatten".....möjligtvis gör den rent från bakterier ändå....vem vet.
Jag tvättade min med såpa efteråt & lukten av biltemas "deo" gick nästintill bort....så nu blir det enbart grönsåpa framledes...:)
 
Last edited:

Zopilote

New member
:D Nähä?

Till och med endurodubbat är småhalt på snö/is. :D

Nja, det är skillnad på halt och HALT... Hade TKC80 tidigare, och de gick att åka hjälpligt med på vintern. Biltemas endurodäck var däremot inte körbara alls på vitt underlag.
 
B

Batman

Guest
Kapellet funkar kanonbra, bara man håller det borta från varma delar
Depåstöden är alldeles för veka om man har en lite tyngre hoj.

Om du lägger te.x. Kevlar eller något annat tyg, på en varm motordel så kommer det att gå sönder oxå

Bakre depåstöd funkar hur fint som helst för en Suzuki DL1000 Vstrom
 

Zopilote

New member
Även på en TDM900!:D

Bakre har jag inte provat... Köpte ett lite kraftigare (och mycket dyrare), eftersom jag har hojen vinteruppställd på det.
Främre stödet däremot vek sig när jag ställde upp 265 kg framtung MT-01 på det. Lyckligtvis stod jag vid sidan av hojen just då, men det resulterade i en ful repa på ena gaffelbensskyddet :mad:
 

SGM

Moderator
Nja, det är skillnad på halt och HALT... Hade TKC80 tidigare, och de gick att åka hjälpligt med på vintern. Biltemas endurodäck var däremot inte körbara alls på vitt underlag.

Fast det är nog inte så däcken är tänkta att användas ändå.

Biltemas crossdäck fungerar klart över förväntan till motocross på både gegga, sand och hårda jordbanor i alla fall. Jag är kalasnöjd, och antar att min 2-t 250 är lite stygg med däck. :)
 
Top