Biltema´s Mc-tillbehör

Hellman

New member
Jag var och köpe ett par mc-stövlar där igår för 599kr. Jag har varit runt och testat skor på lite olika ställen men inte hittat några som passar min breda fötter. Så jag åkte dit och testade dom, och dom satt riktigt bra. Går dom sönder så var dom inte så dyra, kan ju köpa minst 3 par för priset av ett utav de andra skor jag testat.

Känner igen det där problemet med breda fötter. De flesta stövlar klämmer som fasiken efter en stund på oss med "ankfötter".
Kan rekommendera Oxtar, eller TCX som de heter idag, passar mina fossingar iaf.
 

Efoo

New member
Känner igen det där problemet med breda fötter. De flesta stövlar klämmer som fasiken efter en stund på oss med "ankfötter".
Kan rekommendera Oxtar, eller TCX som de heter idag, passar mina fossingar iaf.

Får testa dom nästa gång om inte dom här "håller måttet". Man brukar ju få vad man betalar för.

Kvack kvack ;-)
 
Last edited:

Hoke

New member
Jag har också smått breda fötter och för mig passar Alpinestars och just Lindstrands bra just för dessa:)
 

Ronny A

New member
Ang. kedjesprayen..som smörjning på kedjan är den suveränt prisvärd.
Jag kör enduro och många med mej använder BARA den sprayen just på grund av att den smörjer riktigt bra o håller för vatten,lera o annan "skit".

Men på landsvägsmakninen så får man lägga en trasa eller nått på svingen...för den skvätter som sagt duktigt när man lägger på den..smörjer dock kanonbra för dom pengarna
 

Hellman

New member
Jag kan passa på att varna för deras hjälmrengöring! Den luktar som ett billigt och dåligt rakvatten.

Får lite äckelkänsla när jag tar på mig hjälmen nu så jag hoppas lukten försvinner fort.
Fick även den brilljanta idén att använda den i skinnställsbrallorna för det luktade som någon dött där i. Nu luktar det som någon dött där i med billigt rakvatten på sig... :(
 

jan-olovj

Active member
Jag kan passa på att varna för deras hjälmrengöring! Den luktar som ett billigt och dåligt rakvatten.

Får lite äckelkänsla när jag tar på mig hjälmen nu så jag hoppas lukten försvinner fort.
Fick även den brilljanta idén att använda den i skinnställsbrallorna för det luktade som någon dött där i. Nu luktar det som någon dött där i med billigt rakvatten på sig... :(

Jag har provat vanlig bilklädseltvätt från biltema, har inte tängt på att det skulle vara någon lukt som stör.
 

ingemar.l

New member
Ang. kedjesprayen..som smörjning på kedjan är den suveränt prisvärd.
Jag kör enduro och många med mej använder BARA den sprayen just på grund av att den smörjer riktigt bra o håller för vatten,lera o annan "skit".

Men på landsvägsmakninen så får man lägga en trasa eller nått på svingen...för den skvätter som sagt duktigt när man lägger på den..smörjer dock kanonbra för dom pengarna

Håller helt med om kedjesprayen. Den är bra. Själv penslar jag på den det funkar bra, inget stänkande.:)
 

Sodan

New member
Bromsklotsar

Får en känsla av att klossarna sliter mina skivor otroligt mkt. Reklamerar dem nu och köper riktiga.
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag har köpt mitt ställ, stövlar och handskar där. Stället ger faktiskt godkänt plus, nästan välgodkänt. Stövlarna gör jag tummen ner åt eftersom de blir genom blöta i regn och det känns som att man har flera deciliter vatten i stövlar efter att kört i regn. De tappar också passformen efter ett år.

Handskarna är nästan godkända...vid körning i regn så släpper de i genom vatten.

// Amir
 

påK-en

New member
Regnhandskar

Köpte regnhanskar (skydd att sätta utanpå vanliga handsken), har fungerat bra när det varit kallt och jag inte haft handtagsvärmare. Provade dom i regn, det var bättre att använda bara vanliga handskarna, man blev ungefär lika blöt men inte lika klumpig om händerna. Har annars köpt en hel del tillbehör som fyllt sin funktion.
 

Ballhead

New member
Får en känsla av att klossarna sliter mina skivor otroligt mkt. Reklamerar dem nu och köper riktiga.

En kille i Blackbirdklubben monterade Biltema belägg. Han tyckte det lät som äta bromskive ljud när han bromsade. vilket det tydligen också gjorde. Så jag kommer aldrig att montera Biltemas belägg på mina hojar.
 

Avarage

New member
Mina skivor har aldrig varit blankare än efter köpet av Biltemabeläggen. Jämna, blanka och fina alltså.

Bromsbelägg är något jag aALDRIG skulle köra med annat än original på en hoj jag kör på gatan med. Orsak: Tillverkaren av hojen har gjort alla tester som kan innebära fara för dig/mig.

Dessutom ger originalbeläggen väldigt ofta betydligt längre livslängd på skivan (som i sammanhanget är betydligt dyrare än beläggen) vilket INTE pirattillverkarna gör.

Kompisen har kör 32 000mil med sin VFR 750 -95 (jag 14 000mil -97, körde 22 500mil med min -89). Kompisen har kört originalbelägg precis som jag hela tiden. Kompisen har behövt byta skivor fram EN gång jag har ALDRIG behövt byta skrivor varken på min nuvarande -97:a eller min gamla hederliga -89:a.

Med originalbelägg har man samma bromsverkan FRÅN START oavsett väderlek och oavsett antal inbromsningar i en följd (nåja, upp till att vi börjar prata tävling i vilket fall som helst). Dvs. ingen fejdande bromsverkan i regn vare sig det är knappt plusgrader ute eller nästan 0-gradigt. Tappar heller, som sagt var, ingen bromsverkan efter upprepade kraftiga inbromsningar. BÅDA dessa beteenden är mycket vanligare med piratbelägg förutom att de också sliter skivan mycket fortare.

Anser jag då att Biltema är skit o bara säljer skitprylar till mc? NEJ, absolut inte! Jag använder deras depåstöd, verktyg, reservdunk osv. men INTE bromsbelägg/däck/kjedjor (i den mån de nu har). Kort och gott inget som kan orsaka en vurpa pga. felaktig konstruktion/material ELLER riskerar förstöra motor eller andra dyra delar å min hoj!

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

adrian_vg

New member
En kille i Blackbirdklubben monterade Biltema belägg. Han tyckte det lät som äta bromskive ljud när han bromsade. vilket det tydligen också gjorde. Så jag kommer aldrig att montera Biltemas belägg på mina hojar.

På senare tid har jag hört en del krasande också från skivorna fram på min VFR. Ska kolla detta denna helg. Kommer ev att få revidera min uppfattning om Biltemas bromsbelägg. Vi får se. :)
 

påK-en

New member
Anser jag då att Biltema är skit o bara säljer skitprylar till mc? NEJ, absolut inte! Jag använder deras depåstöd, verktyg, reservdunk osv. men INTE bromsbelägg/däck/kjedjor (i den mån de nu har). Kort och gott inget som kan orsaka en vurpa pga. felaktig konstruktion/material ELLER riskerar förstöra motor eller andra dyra delar å min hoj!

Just my 5 cent´s!
// Niklas

Håller med ovanstående talare i det mesta, däremot använder jag Brembo bromsbelägg istället för standard, tester har visat att dessa håller väl så hög kvalitet som standard (gällde visserligen BMW).
 

adrian_vg

New member
På senare tid har jag hört en del krasande också från skivorna fram på min VFR. Ska kolla detta denna helg. Kommer ev att få revidera min uppfattning om Biltemas bromsbelägg. Vi får se. :)

Innan jag tvättade av viffern nyss, snurrade jag på framhjulet och det krasade en del som sagt. Spolade sen på skivan samtidigt som jag snurrade hjulet och då krasade det inte mer. Antagligen bara skit mellan belägg och skiva.

Däremot är det smått oroande att det är knappt hälften kvar av belägget. Jag bytte i våras...

Tror jag ska skaffa märkesbelägg och prova. Jag är ute efter lite bättre känsla i handtaget. Trots bromsvätskebyte, luftning och stålomspunna bromsslangar är känslan i handtaget svampigt. :(
 
Top