Mina skivor har aldrig varit blankare än efter köpet av Biltemabeläggen. Jämna, blanka och fina alltså.
Bromsbelägg är något jag aALDRIG skulle köra med annat än original på en hoj jag kör på gatan med. Orsak: Tillverkaren av hojen har gjort alla tester som kan innebära fara för dig/mig.
Dessutom ger originalbeläggen väldigt ofta betydligt längre livslängd på skivan (som i sammanhanget är betydligt dyrare än beläggen) vilket INTE pirattillverkarna gör.
Kompisen har kör 32 000mil med sin VFR 750 -95 (jag 14 000mil -97, körde 22 500mil med min -89). Kompisen har kört originalbelägg precis som jag hela tiden. Kompisen har behövt byta skivor fram EN gång jag har ALDRIG behövt byta skrivor varken på min nuvarande -97:a eller min gamla hederliga -89:a.
Med originalbelägg har man samma bromsverkan FRÅN START oavsett väderlek och oavsett antal inbromsningar i en följd (nåja, upp till att vi börjar prata tävling i vilket fall som helst). Dvs. ingen fejdande bromsverkan i regn vare sig det är knappt plusgrader ute eller nästan 0-gradigt. Tappar heller, som sagt var, ingen bromsverkan efter upprepade kraftiga inbromsningar. BÅDA dessa beteenden är mycket vanligare med piratbelägg förutom att de också sliter skivan mycket fortare.
Anser jag då att Biltema är skit o bara säljer skitprylar till mc? NEJ, absolut inte! Jag använder deras depåstöd, verktyg, reservdunk osv. men INTE bromsbelägg/däck/kjedjor (i den mån de nu har). Kort och gott inget som kan orsaka en vurpa pga. felaktig konstruktion/material ELLER riskerar förstöra motor eller andra dyra delar å min hoj!
Just my 5 cent´s!
// Niklas