Biltema´s Mc-tillbehör

puttepj

New member
Sorry. Fading på engelska, belägget blir överhettat och tar sämre. Finns det nåt bra svenskt ord för det?

Ordet "överhettning" känns annars både svenskt och rätt förklarande :-D
Annars betyder nog ordet 'vissnande' fast det låter rätt beige att direktöversätta till det...

/putte
 

VFRippe

Member
Har kört på Biltemabelägg till 929:an under förra sommaren och hittills i år. Både på Gokartbana & på Sviesta i torrt & blött men aldrig upplevt att de "fejdar" för mig.
 

adrian_vg

New member
Om kolvarna inte riktigt går tillbaka såpass mycket som de skall utan de istället ligger och trycker lite på beläggen(det handlar om nån tiondels mm här) kyls varken skiva eller belägg som det är tänkt. Beläggen kan då bli snedslitna vilket leder till att handtaget tar "längre in" innan det bromsar. "Glasning" av beläggen förekommer också.

Det blir så efter några beläggbyten eftersom det kan vara svårt att göra kolvarna riktigt rena innan man trycker in dem för de nya beläggen.

Jag tror och hoppas att du kommer uppleva en avsevärd skillnad.:)

Heh! Känns bekant det där med handtaget. Ska tydligen alltså renovera oken under semestern, tillsammans med det övriga fixandet av vinterhojen. Fyra veckors semester känns kort helt plötsligt. ;)

Tack för tipset!
 

adrian_vg

New member
Ordet "överhettning" känns annars både svenskt och rätt förklarande :-D
Annars betyder nog ordet 'vissnande' fast det låter rätt beige att direktöversätta till det...

/putte

Duh! Ibland snurrar man in sig i rejält. Överhettning... Självklart! :rolleyes:

Har kört på Biltemabelägg till 929:an under förra sommaren och hittills i år. Både på Gokartbana & på Sviesta i torrt & blött men aldrig upplevt att de "fejdar" för mig.

Kan vara som Roberth skriver i inlägg 20 att mina kaliprar ligger på lite och överhettar, och att en renovering antagligen skulle behövas.

Beläggen funkar bra annars i stad och på landsväg. Har inget att klaga på där.
 
Last edited:

adrian_vg

New member
Har kört på Biltemabelägg till 929:an under förra sommaren och hittills i år. Både på Gokartbana & på Sviesta i torrt & blött men aldrig upplevt att de "fejdar" för mig.

Kan vara som Roberth skriver i inlägg 20 att mina kaliprar ligger på lite och överhettar, och att en renovering antagligen skulle behövas.

Beläggen funkar bra annars i stad och på landsväg. Har inget att klaga på där.
 

Hellman

New member
Det cirkulerar ju många rykten på nätet om att Biltemas bromsbelägg sliter bromsskivor som attan. Om det finns sanning i detta vet jag inte men kan ju vara bra att ha i åtanke.

Annars tycker jag det sklijer för lite på biltema- och märkesbelägg för att orka bry mig.
Likaså oljefilterna. 105 spänn orginal, vem orkar då bry sig om piratalternativ? Anser jag iaf.
 

adrian_vg

New member
Det cirkulerar ju många rykten på nätet om att Biltemas bromsbelägg sliter bromsskivor som attan. Om det finns sanning i detta vet jag inte men kan ju vara bra att ha i åtanke.

Annars tycker jag det sklijer för lite på biltema- och märkesbelägg för att orka bry mig.
Likaså oljefilterna. 105 spänn orginal, vem orkar då bry sig om piratalternativ? Anser jag iaf.

Det skiljer ca 50kr mellan Biltema och original alltså. Mitt test om det är värt det eller inte, är som följer: skulle du plocka upp en 50-lapp om den låg på gatan eller skulle du låta den ligga där?

Jag skulle plocka upp den. Alltså spelar det roll, och 50-lappen är till Biltemas fördel. :)
 

Hellman

New member
Tja, alla är olika. Jag lägger hellre 50 spänn extra på ett filter (som bytes max en gång per år) och får märket hojtillverkaren själv har valt och kan således sova lite lugnare om nätterna. Men vi lever i ett fritt land.

Sedan sparar jag också 300 spänn på de "bra-att-ha-saker" som jag spontanköper på biltema när jag går in för att köra mitt "fulfilter". Vem sparade mest nu då? :D;)
 

adrian_vg

New member
Tja, alla är olika. Jag lägger hellre 50 spänn extra på ett filter (som bytes max en gång per år) och får märket hojtillverkaren själv har valt och kan således sova lite lugnare om nätterna. Men vi lever i ett fritt land.

Byter olja och filter två ggr per säsong, en gång mitt i och en gång alldeles innan jag kapellar den över vintern. Får två byten per år för samma pris. Ett fritt land som sagt. :D

Sedan sparar jag också 300 spänn på de "bra-att-ha-saker" som jag spontanköper på biltema när jag går in för att köra mitt "fulfilter". Vem sparade mest nu då? :D;)

Jag brukar oftast kunna hålla mig. Har med mig en inköpslista i förväg. Funkar på Ica, funkar på Biltema. ;)
 

Hellman

New member
Tror din inköpslista är en vit lögn. INGEN man kan gå genom biltema eller clas olson utan att handla för MINST 300:-.
Att man sedan kan förneka detta på ett internetforum är bara skamligt! ;););):D:D:D
 

Benny

New member
Jag köpte bromsbelägg till min X11 förra veckan. Jag har kört ganska mycket gata och landsväg under veckan som gick samt en hel deg på Ring Knutstorp i måndags. Jag märker ingen försämring i bromsverkan. Sen kan det ju mycket väl vara så, som någon påtalar, att de sliter mycket skiva. Det återstår att se.
Jag har köpt tankskydd där, sadelväska till en tidigare hoj och de tunna crosshandskarna. Avfettningsmedel och bilmotorolja.
Jag är nöjd med Biltemas varor i allmänhet.
 

-ah

New member
Tror din inköpslista är en vit lögn. INGEN man kan gå genom biltema eller clas olson utan att handla för MINST 300:-.
Att man sedan kan förneka detta på ett internetforum är bara skamligt! ;););):D:D:D


HA!!
Jag var där i går kväll, och lyckades komma undan med 54:90 !
Kan tom lägga upp kvittot som bevis! :D
 

adrian_vg

New member
Jag är nöjd med Biltemas varor i allmänhet.

Med Biltemas sortiment får man nästan prova sig fram till vad som är bra. Jag gillar deras sortiment allmänt också. Det jag inte gillar däremot är skillnaderna i kvalitet på en och samma grej över en period, och då speciellt slitgrejor till bilen.
 

P-O Noren

New member
När jag sa att jag skulle till biltema i måndags fick hustrun flackande blick undrade hur mycket jag skulle köpa...

Biltema och claesOlson är affärer som triggar mitt köpbegär.
Man kommer hem med de mest besynnerliga saker man inte visste att man behövde...

:D:D:D
 

puttepj

New member
När jag sa att jag skulle till biltema i måndags fick hustrun flackande blick undrade hur mycket jag skulle köpa...

Biltema och claesOlson är affärer som triggar mitt köpbegär.
Man kommer hem med de mest besynnerliga saker man inte visste att man behövde...

:D:D:D

Så sant. Att bara slötitta genom Kjell & Co, Clas Ohlson & Biltemas kataloger föder många ideer på sånt man inte visste att man alltid velat ha....

Biltema har alltid fått dras med ett oförtjänt dåligt rykte. Eller föresten kanske inte helt oförtjänt, för visst säljer de en del skräp, men den som är kritisk köpare kan köpa rätt saker till rätt pris.

/putte
 

Hellman

New member
HA!!
Jag var där i går kväll, och lyckades komma undan med 54:90 !
Kan tom lägga upp kvittot som bevis! :D

:D:D:D

Kan du lägga upp bevis på att du inte sa i kassa:

"Kan du köra denna på separat kvitto så jag kan trycka upp Hellmans teorier i daimkrysset på honom"?

Nähä, inte det? ;)

Lika omöjlig för en man att sansa sig på Biltema som det är för en kvinna på kläd- sko- eller väskrea. Mao omöjligt! :)

(Kolla en snygg oljepuggsats! Behöver jag den, absolut inte. Vill jag ha den, absolut! Behöver jag den? Defenitivt inte!. Köper jag den? Självklart! Människan är dett lättlurat släkte)
 

Efoo

New member
Biltema Mc-stövlar

Jag var och köpe ett par mc-stövlar där igår för 599kr. Jag har varit runt och testat skor på lite olika ställen men inte hittat några som passar min breda fötter. Så jag åkte dit och testade dom, och dom satt riktigt bra. Går dom sönder så var dom inte så dyra, kan ju köpa minst 3 par för priset av ett utav de andra skor jag testat.
 
Top