Biltema´s Mc-tillbehör

kentaj

New member
Jag skulle vilja höra andra hojåkares synpunkter på Biltema´s MC-grejor.Om det är något som är värt att köpa.Själv har jag köpt motorolja där och batteri till min hoj utan anmärkning men jag tänkte höra om ni andra har någon erfarenhet av deras reservdelar,MC-kläder m.m.
:confused:
 

Wånkan

New member
Biltema

Jag skulle vilja höra andra hojåkares synpunkter på Biltema´s MC-grejor.Om det är något som är värt att köpa.Själv har jag köpt motorolja där och batteri till min hoj utan anmärkning men jag tänkte höra om ni andra har någon erfarenhet av deras reservdelar,MC-kläder m.m.
:confused:


Köpte ett depåstöd (bak) förra veckan då det krisade med att få av hjulet och endast de hade öppet.
För det priset 229:- så måste jag säga att jag är mycket nöjd. Ska man endast använda det för sporadiskt meckande så verkar det fungera klanderfritt.

Köpte även kedjespray igår men denna har jag inte hunnit testa ännu, men är skeptisk. Så jag kan ju bara bli positivt överraskad.

För hur det än är så får man ju det man betalar för = ) :cool:
 

evve

=)
Har köpt både depåstöd fram o bak,mini Mx styre för 200:- med sammaT6 alu som "dyrare" varianter. För mig funkar det och är nöjd =)
Allt kanske jag inte skulle köpa där dock.
 

Zopilote

New member
Depåstöd fram: Lite för klent för 265 kg hoj, men duger för tvätt.
Kedja: Helt ok!
Handtag: Sopor... Har haft sönder två olika sorter vid påsättning (av handtagen ;))
Kedjefett: Det mesta hamnar på svingen och fälgen...
Styrändspeglar: Njaaa...men vettigt pris.
 

jan-olovj

Active member
Jag har bytt till bilterma bromsklossar och märker ingen skillnad mot orginal, men jag kör inte särskilt hårt heller. Jag har även satt på ett gashjälp, den var lite tjurig att få på men efter jag värmt den i kokande vatten så åkte den på. Jag är väldigt nöjd med det tillbehöret speciellt när priset är bara 45 spänn.
 
Last edited:

P-O Noren

New member
Kedjesprayen är egentligen en sk. klisterolja dvs inget vax. Följden blir att om man inte eftertorkar kedjan så blir det väldigt grisigt på fälgen.
Som Klisterolja funkar den, men själv föredrar jag kedjevax.

Hjälmen är skön och lätt, väldigt nöjd med den. Deras hjälmhuva är underbar till det priset.
 

SailorChief

New member
Hjälmarna görs enligt Biltema i Kina så där skulle jag inte köpa en hjälm. De testvärden jag fick i mailet var samma som han skrev till en annan kund, uppfyllde med "råge" dom.

Nä,lägg hellre ner lite mer slantar på säkerhetsutrustningen än Biltema's, de har dessutom ingen MC kunnig personal i butikerna
 

GuzziKungen

New member
Jag har bytt till bilterma bromsklossar och märker ingen skillnad mot orginal, men jag kör inte särskilt hårt heller. Jag har även satt på ett gashjälp, den var lite tjurig att få på men efter jag värmt den i kokande vatten så åkte den på. Jag är väldigt nöjd med det tillbehöret speciellt när priset är bara 45 spänn.

Gashjälp :confused:
Menar du PRO-greppet :D
Ha dé
 

P-O Noren

New member
Har monterat på och provat värmehandtagen under våren -> fungerar kanonbra!:)

Dom har jag monterat också, men inte helt positiv till dom. Glappar lite i relät, samt dålig värme-effekt. Greppen är samtidigt lite klumpiga och onödigt grovt mönster för mig.

Men jag tycker priset var rätt dock. Ska behålla det elektriska och beställa 30W element från en skoterfirma och klä handtagen i det gamla gummit. Bara löda in dom nya elementen.

(jag kanske fick ett måndagsex)
 

adrian_vg

New member
Till viffern:
Bromsklossar fram: OK, kört på bana och gata. Med rätt inkörning är dessa klossar bra.
Oljefilter: OK
Olja: OK
Tankskydd: OK
Kedjeolja: Suger stort. Blir långa gröna strängar som flyger av och sätter sig överallt. Obs! Jag menar verkligen överallt!
Tvättplugg: Ok, men fick skära av ca två tredjedelar för att få tätt mellan plugg och ljuddämpare. Borde ha valt den mindre modellen från början, men orkade inte åka tillbaka och byta. ;-)

Till vinterhojen:
Oljefilter: OK
Olja: OK
Offroadstövlar: OK, men spännena blir spröda i kyla. Bröt av ett, reklamerade det och fick två nya spännen gratis samt en uppmaning att vara försiktig med stövlarna i kyla... :rolleyes: Har skruvat i ca fem skruvdubbar i sulan på vardera stöveln med resultatet att ena stöveln läcker lite nu, men oj vilket grepp man har när man kliver av järnstaketet! :D
Kedjeolja: Se viffern ovan.
Cykeldator: OK, fick aldrig fast magneten i hjulet fram, men monterade datorn och klippte sladdarna och fick den klocka jag från början ville ha. :)

Till frun:
Öppen hjälm: OK, frun klaustrofobisk i integralhjälmar...
Skyddsjacka: OK. Tänkte köpa ett ryggskydd åt henne egentligen, men rätt storlek fanns inte, så vi kollade på skyddsjackan ist som visade sig ha ett inbyggt ryggskydd i rätt storlek. Skyddsjackan funkar bra med det tio år gamla skinnstället som inte har skydd på axlar/armbågar/knän mer än ett uppbyggt lager av skumplast (tänk sängmadrass, men tunnare).
Knäskydd: OK, men glider en del neråt när man går med dem på.
 
Last edited:

800cc

New member
inga jätteinvesteringar men dock har jag köpt tvättpluggar till min vfr 800 ,ett mkt bra hjälpmedel när man tvättar hojen ,på vfr är avgas(från 02)uppdraget under sadeln så det är lätt gjort att få in vatten,dom sitter fast som dom ska,sen köpte jag en insektsduk,men den är lite tveksam...föredrar nog hellre en mikrofiberduk ,och faktum är att imorgon så ska jag ta en hojtur till biltema borlänge och inhandla bromsbelägg bak till hojen,som jag efter att kollat runt på the internet har förstått ska vara helt ok,kan ju återkomma efter montering och inkörning,har sett på olika forum att intresset för biltemas mc grejor ökar,så det lär nog bli skriverier om ämnet när folk börjat testa
 

Hellman

New member
Har inte handlat så mycket MC-tillbehör på Biltema, men har testat:

Tvättpluggar: Skitbra och billiga.
Kjedjeborste: Helt ok och billig.
Fjäderspännare: Höll den gången jag använt den, billig.
Depåstöd bak: Funkar vid tvätt även om man hör mycket illavarslande sägner om dess vekhet, lämnar ine hojen obevakad på det.
Lädertvål: Bra och billig.

F.ö. tycker jag Biltemas vertyg med 10-års garanti är mycket för pengarna. Inget har gett upp än. Deras 20-240(?) momentnyckel tycker jag ger förtroende (kan dock inte beräfta med fakta att den drar rätt moment).

Biltema för mig precis som alla andra "pojkdagis", det gäller att plocka russinen ur kakan. Vill aldrig använda t ex olja därifrån (trots att internetmobben påkallar dess fullkomlighet och att polarens hoj inte rasat än efter 700 mil) för att jag är ovillig att chansa.
Att hylsnyckeln går av kan jag leva med, att vevaxel gör det kan jag inte leva med... Ungefär så resonerar jag.
 

adrian_vg

New member
Körde på bana idag (Rörken) och mina Biltemabelägg fram fejdade en del för första gången hittills i slutet på alla fyra passen. Har aldrig råkat ut för det på bana tidigare, förutom med min R100RS och SBS-beläggen på Anderstorp Racingway för ca sjutton år sen.

Vid gatkörning har jag aldrig råkat ut för fejdning oavsett beläggmärke.
 

Roberth

New member
Körde på bana idag (Rörken) och mina Biltemabelägg fram fejdade en del för första gången hittills i slutet på alla fyra passen. Har aldrig råkat ut för det på bana tidigare, förutom med min R100RS och SBS-beläggen på Anderstorp Racingway för ca sjutton år sen.

Vid gatkörning har jag aldrig råkat ut för fejdning oavsett beläggmärke.

Det kan vara dags att renovera oken. Plocka ur kolvarna och gör rent samt smörj upp gummiringarna i oken.
 

Roberth

New member
Renovering kan jag förstå är sunt att göra då och då, men hur påverkar det fejdning?? Eller handlar det mer om att hålla grejorna i bra skick?

Om kolvarna inte riktigt går tillbaka såpass mycket som de skall utan de istället ligger och trycker lite på beläggen(det handlar om nån tiondels mm här) kyls varken skiva eller belägg som det är tänkt. Beläggen kan då bli snedslitna vilket leder till att handtaget tar "längre in" innan det bromsar. "Glasning" av beläggen förekommer också.

Det blir så efter några beläggbyten eftersom det kan vara svårt att göra kolvarna riktigt rena innan man trycker in dem för de nya beläggen.

Jag tror och hoppas att du kommer uppleva en avsevärd skillnad.:)
 
Top