Bilsport och MC + sporthojar...

speedle

New member
Läser i MC Folket som kom hem i brevlådan idag och dreglar lite över testet av Aprillia RSV4R och undrar vad en sån kostar att försäkra. Ser till min förvåning att Bilsport&MC har en premie på 25k. När SMC ringde upp mig igår kväll och ville sälja på mig bilförsäkring mm så ville dom inte på några villkor försäkra min Fireblade från -98 via Bilsport&MC med motiveringen att den har för många hästar och väger för lite. Har dom gjutit bly i Aprillian ??? Nej då, den har 180 hästar på 184kg, ett sånt vikt/hk förhållande har inte min gamla hoj!

Hur hänger detta ihop. Är det endast trafikförsäkring via Bilsport&MC för 25k?

Undrar...
 

lime

Skriver inte
Jag tänker inte ens nämna vad de vill ha för att försäkra en R6:a från 2002. Huvudorsaken till premien: det är en privatimporterad hoj.
 

KarlHelmer

New member
SMC har valt ett riktigt bra försäkringsbolag att samarbeta med av alla bolag som finns därute. De tog det bolag som redan är billigt o fördelaktig att försäkra allt utom sporthojar i. För att blidka "gubbväldet" inom SMC. Kämpa för oss som faktiskt sköter oss på våra sporthojar o inte "bombar" sönder väg efter väg verkar de inte va speciellt intresserade av utan valde en enkel väg istället. För vi som åker sporthoj utgör ju bara ca 15-10% av alla medlemmar i SMC så varför ta hänsyn till oss i en sån här fråga.
 
Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
visserligen har jag aldrig varit egen företagare men om man försöker sätta sig lite grann i deras situation så kan man förstå varför de inte vill ha med sporthojar att göra.

Varför satsa på en grupp motorcyklar som innebär stora risker och stora kostnader?

Andra företag kanske tar lite mer risker och försäkrar sporthojar och kanske vinsten och konstnaderna blir lite annorlunda jmf med ett företag som inte vill ta några större risker.

// Amir
 
Last edited:

ezzo

New member
SMC har valt ett riktigt bra försäkringsbolag att samarbeta med av alla bolag som finns därute. De tog det bolag som redan är billigt o fördelaktig att försäkra allt utom sporthojar i. För att blidka "gubbväldet" inom SMC. Kämpa för oss som faktiskt sköter oss på våra sporthojar o inte "bombar" sönder väg efter väg verkar de inte va speciellt intresserade av utan valde en enkel väg istället. För vi som åker sporthoj utgör ju bara ca 15-10% av alla medlemmar i SMC så varför ta hänsyn till oss i en sån här fråga.

Verkligheten.
SMC jobbar vidare för ALLA hojtyper och ALLA medlemmar.
Sporthojsprojektet var ju riktat speciellt till just dessa 10% medlemmar.
Kan lova att det varit ramaskri bland de andra 90% för att det bara satsas på sporthojar.
Jag tycker det är förbannat tragiskt att ni inte kan se hela bilden. Ni målar in er i ert speciella intresserområde. och förväntar er att hela organisationen ska göra allt de kan för att det bara ska gynna en liten del av medlemmarna.
Sporthojarna har fått många mantimmars jobb sedan sporthojsprojektet drog igång. Arbetet fortsätter... Och om vi kan visa att folk som går våra kurser kraschar mindre så kan vi också få bilsport och mc att försäkra sporthojar med kravet att du gått smc kurser.

Folksam trodde på oss och gav oss KREDIT och skapade en försäkring som var spothojsvänlig. Vi som sporthojsförare klarde inte av att betala tillbaka den krediten. Det är därför det ser ut som det gör idag.
Nu är det upp till oss att visa att vi är KREDITVÄRDIGA innan de vill göra affärer med oss.

Istället för att gnälla på att en ideell organisation som SMCs har skapat ett avtal som gynnar 90% av deras medlemmar så börjar givetvis 10% att gnälla som kärringar.
Tyvärr så är läget som det är just nu. Ett läge vi själva har skapat...
Fixa kreditvärdigheten så ska ni se att försäkringsbolagen är på med.

Jag är inte heller nöjd med bilsport och mc.
För mig som instruktör innebär detta större ekonomiska förluster att hålla kurs. Men detaljer runt det ska vi inte gå in på här.
Men SMC bedriver en verksamhet som kostar pengar. Moderna försäkringar satsar en mycket högre summa på SMC än vad folksam gjorde.
De pengarna läggs sedan på verksamhet som du som medlem kan dra nytta av.
Så visst det blev en försämring i försäkringen. Men förbättringar på andra sätt för dig som medlem.

Det är inte lätt att se skogen för alla träden.
 

Pledians

New member
Det har dom väl inte laglig rätt att neka... resten kan dom neka halv/hel

Försäkringsbolagen har lönsamma och mindre lönsamma kunder. De sistnämnda gör de sig av med genom att sätta en skyhög premie. Finns inga juridiska hinder för det. Fenomenet är inget unikt för motorfordonsförsäkringar.
 

Kyssen

New member
Försäkringsbolagen har lönsamma och mindre lönsamma kunder. De sistnämnda gör de sig av med genom att sätta en skyhög premie. Finns inga juridiska hinder för det. Fenomenet är inget unikt för motorfordonsförsäkringar.

Haj alla :)

Blev uppringd härom kvällen av Moderna försäkringar som ville diskutera mina försäkringar och givetvis också sälja någon försäkring till oss. Eftersom vi har 3 hojjar försäkrade i Bilsport & Mc så bad jag killen att räkna på allt om vi la in båda bilarna och även villan hur det skulle se ut då för oss ang. årspremierna.
Vi fick 20% mindre årspremie med bibehållen försäkring, inga ändringar alltså! Villan blev 500:- dyrare men trots allt så tjänade vi 3100:- på att skifta :)

Jag ville diskutera en försäkring ang, en Hayabusa men då var det tvärstopp med hänvisning till samtal till Växjö. Jag ringer till dom i Växjö och berättar vad jag har i försäkringar idag i bolaget m.m och ställer då frågan på Hayabusan..... handen rakt upp i ansiktet :eek: Smått irriterat var att det inte är intressant av dom att ta en sådan mc i försäkring MEN.... dom är ju tvungna rent lagmässigt, sa killen.
Jag frågar varför och fick inget ordentligt svar, enligt honom så kvittar det hur länge du har haft kortet, hur många försäkringar du har hos dom och även hur mycket du tänker köra så är dom inte intresserade av att försäkra just den hojjen! Jag menar då att det finns ju olika kategorier som man kanske skulle titta på när det gäller för villka som köper just en sådan hoj men då var svaret att det finns andra bolag som försäkrar den typen av cyklar :cool:
Frågar åter ang. priset och det dom kan erbjuda är 25 000:-/år i trafik och inget annat!
Påpekar hur man kan resonera så när det finns andra hojar som kostar mer och säkert är lika bra på att åka av vägarna och kostar bolaget en massa pengar men utan respons :(

Tyvärr en tråkig erfarenhet från ett bolag men..... det finns ju andra bolag som han sa och då även de som kan erbjuda mig en annan helhets lösning kanske till ett annat år ;)

Mvh
Kyssen
 

moltospazioso

New member
Hej
Vill dom inte försäkra min hoj då lär dom inte få sälja några andra försäkringar till mig heller.
Många som blivit kontaktade av MF nu, undrar om SMC har lämnat ut sitt medlemsregister till dom ???
 

appelblom

New member
”Vi är oerhört glada över samarbetet. Det kommer nog att ge många motorcyklister en rejäl slant över i
plånboken”, säger Jesper Christensen, SMC:s generalsekreterare.

Yepp, och jag irriterar mig på att informationen kom när jag redan har betalat medlemsavgiften till SMC för 2010, men är "oerhört glad" att jag inte kommer att bidra till SMC's kassa 2011.

Att välja ett bolag som plockar russin ur kakan och struntar i kollektivet är ett svek i min värld. Det hade varit bättre att inte samarbeta med något bolag än ett "lycksökarbolag"!

Om SMC kommer till sans och kan presentera ett bra förslag för sporthojsåkare så kan jag givetvis omvärdera mitt beslut.
 

Bengt Allevad

New member
Jag kan inte låta bli att undra:
Är det bara försäkringspremien som spelar in när det gäller att värdera vad ett medlemsskap och att stödja SMC är värt.
 
Last edited:

appelblom

New member
Jag kan inte låta bli att undra:
Är det bara försäkringspremien som spelar in när det gäller att värdera vad ett medlemsskap och att stödja SMC är värt.

Finns säkert olika åsikter om detta, men min åsikt är 2-delad:
1. Felaktigt och ytterst tvesamt beslut att välja ett "plocka russinen ur kakan" försäkringsbolag då man ger ett sken (skenheligt) av att man verkar för alla motorcyklister.

2. 24000 om året som billigast med mina förutsättningar från billigaste föräkringsbolaget, men 12000 om året med SMC-försäkringen hos Folksam! Det gör att man är glad när man betalar medlemsavgiften till SMC.

SMC har nu medvetet tagit bort den glädjen för mig och jag tar bort min utgift till SMC då min plånbok är viktigare för mig än dom "värderingar" som jag tror att du syftar på. Om tillräckligt många protesterar mot något som man inte stödjer så kanske man kan driva igenom en förändring. Politiska partier har säkert bra koll på hur lätt man kan tappa röster genom felaktiga beslut eller åsikter. Att forsätta betala medlemsavgift och skicka ett mail till ordföranden i SMC om att jag tycker att man har fattat ett felaktigt beslut tror jag inte har så stor effekt. Om det blir ett betydande tapp av medlemmar 2011 så kanske att det kan ge en signal om att man gjorde fel.

Sedan kan det ju faktiskt bli som så att debatterandet som har satt igång nu faktiskt påverkar till en förändring. Själv är jag inte sämre karl än att jag kan ändra mitt beslut igen!
 

Igge

New member
Finns säkert olika åsikter om detta, men min åsikt är 2-delad:
1. Felaktigt och ytterst tvesamt beslut att välja ett "plocka russinen ur kakan" försäkringsbolag då man ger ett sken (skenheligt) av att man verkar för alla motorcyklister.

2. 24000 om året som billigast med mina förutsättningar från billigaste föräkringsbolaget, men 12000 om året med SMC-försäkringen hos Folksam! Det gör att man är glad när man betalar medlemsavgiften till SMC.

SMC har nu medvetet tagit bort den glädjen för mig och jag tar bort min utgift till SMC då min plånbok är viktigare för mig än dom "värderingar" som jag tror att du syftar på. Om tillräckligt många protesterar mot något som man inte stödjer så kanske man kan driva igenom en förändring. Politiska partier har säkert bra koll på hur lätt man kan tappa röster genom felaktiga beslut eller åsikter. Att forsätta betala medlemsavgift och skicka ett mail till ordföranden i SMC om att jag tycker att man har fattat ett felaktigt beslut tror jag inte har så stor effekt. Om det blir ett betydande tapp av medlemmar 2011 så kanske att det kan ge en signal om att man gjorde fel.

Sedan kan det ju faktiskt bli som så att debatterandet som har satt igång nu faktiskt påverkar till en förändring. Själv är jag inte sämre karl än att jag kan ändra mitt beslut igen!

http://forum.svmc.se/showpost.php?p=59759&postcount=9
Läste du detta inlägg?

Där har du mycket förklarat. Det som får försäkringbolad (eller alla?) att gå runt är att de har inkomster som täcker utgifterna. Däremot har de s.k. sporthojarna kostat mycket mer än de dragit in TROTS att de är väldigt dyra att försäkra.
Att folksam inte tycker det är lönsamt och därmed inte förlänger avtalet ser inte jag som att SMC "medvetet tagit bort den glädjen"


Inte för att vara elak på något vis alls, men läser du runt på diverse forum (sporthoj.com bl.a.) där det diskuteras om detta så ser du nog att trådarna består generellt sett av två typer av inlägg.
Först har vi inläggen där det är sporthojsägare som säger att det här är ett svek att SMC inte hittat någon som vill samarbeta med sporthojar, mest bara gnäll och svordomar utan speciellt mycket logiskt tänkande.
Sedan har vi gruppen av andra sorters åkare och en viss mängd sporthojsägare som tycker det är beklagligt att folksam inte fortsätter med samarbetet och samtidigt försöker förklara, med väldigt logiska resonemang, för den tidigare gruppen att SMC verkar ha gjort allt de kan och att det är rimligt att de inte hittat någon som vill göra specialavtal med sporthojar.

Det här är så jag uppfattat situationen, med mitt sätt att tänka och det jag hittils läst, men vad vet jag?
Jag kanske bara är en lättlurad person som går på det den senare gruppen säger.

Mvh Erik
 

appelblom

New member
Ja, jag har nog läst alla inlägg på SMC's forum och även på Sporthoj.

Hur förhandlingarna med Folksam och andra bolag har gått till tänker jag inte spekulera i. Ezzo i inlägget som du hänvisar till verkar veta mycket och har en fast ståndpunkt av egna åsiker och tydligen inte SMC's åsikter. Det ändrar dock inte min inställning på att SMC aktivt väljer ett bolag som plockar russin ur kakan.

SMC har gjort sitt val, jag har full förståelse för att man väljer något som "glädjer" 90%, eller hur många SMC'are det nu kan vara som inte åker sporthoj, jag tror att det bortfall det kan bli i medlemmar är kalkylerat och inte av något värde för SMC.

Jag är inte intresserad av att debattera, SMC har som jag skriver fattat ett beslut, jag tar mig friheten att uttrycka min åsikt om beslutet på SMC's hemsida. Självklart är det mer som att sparka in en öppen dörr att skriva om detta på sporthoj.com. De som vill försvara SMC's beslut och kritiserar mina åsikter är fria att göra det, dock så kommer jag kanske inte att bemöta fler svar då jag har klargjort min åsikt och sannolikt inte kommer att ändra på det.
 
H

honda cbf 500

Guest
Den lilla rabbatt som jag får av bil sport och mc försäkringar motsvarar för att jag är medlem smc motorsvara smc-avgiften så det är inte därför jag är medlem. Att jag är medlem i smc beror mest på att det är en organisation som verkar som en motpol till statens ibland vilda ide'er. Till exempel som när staten försökte under 70 talet att införa en begränsning på 250 cc i Sverige.

När det gäller parti politik och politisk ideologi viktiga frågor så tror jag inte att smc har så stor inverkan på regeringen.

Det är enligt min uppfattning en fördel att smc existerar. Värre vore om de inte existerade tror jag.

// Amir

Jag kan inte låta bli att undra:
Är det bara försäkringspremien som spelar in när det gäller att värdera vad ett medlemsskap och att stödja SMC är värt.
 
Last edited:

ezzo

New member
Hur förhandlingarna med Folksam och andra bolag har gått till tänker jag inte spekulera i. Ezzo i inlägget som du hänvisar till verkar veta mycket och har en fast ståndpunkt av egna åsiker och tydligen inte SMC's åsikter. Det ändrar dock inte min inställning på att SMC aktivt väljer ett bolag som plockar russin ur kakan....

Låt mig ställa en fråga till dig?
Brukar du gå på våra kurser på storbana?
Dessa kurser kostar idag ca 1500kr för en kursdag efter höjningen av priset inför 2009.
För att kunna hålla ett bra pris till ALLA MEDLEMMAR måste kurserna finansieras på något sätt.
Detta har gjorts genom bidrag från folksam och kurspriset.
Att inte ha ett försäkringsbolag som samarbetsparter skulle medföra att kurspriset skulle bli tvunget att justeras igen. Och då talar vi inte om några hundringar upp.. Utan betydligt större höjning...

Ett annat alternativ är att SMC lägger ner kursverksamheten helt och hållet.
Konsekvenserna av det lär bli fortsatt höjning av olycksstatistiken.

Det finns många parametrar att ta in i detta. Och jag lovar dig att SMC jobbar för att få till en försäkring för sporthojar.
Men som jag sagt i mitt tidigare inlägg. Vi fixade inte krediten vi fick.
Nu måste vi visa att om du går våra kurser så klotar vi mindre... och blir en liten risk för bolaget.
När vi kan visa det DÅ släpper de också in oss.
 

appelblom

New member
Låt mig ställa en fråga till dig?
Brukar du gå på våra kurser på storbana?
Dessa kurser kostar idag ca 1500kr för en kursdag efter höjningen av priset inför 2009.
För att kunna hålla ett bra pris till ALLA MEDLEMMAR måste kurserna finansieras på något sätt.
Detta har gjorts genom bidrag från folksam och kurspriset.
Att inte ha ett försäkringsbolag som samarbetsparter skulle medföra att kurspriset skulle bli tvunget att justeras igen. Och då talar vi inte om några hundringar upp.. Utan betydligt större höjning...

Ett annat alternativ är att SMC lägger ner kursverksamheten helt och hållet.
Konsekvenserna av det lär bli fortsatt höjning av olycksstatistiken.

Det finns många parametrar att ta in i detta. Och jag lovar dig att SMC jobbar för att få till en försäkring för sporthojar.
Men som jag sagt i mitt tidigare inlägg. Vi fixade inte krediten vi fick.
Nu måste vi visa att om du går våra kurser så klotar vi mindre... och blir en liten risk för bolaget.
När vi kan visa det DÅ släpper de också in oss.

Ezzo, jag märker att du är engagerad och hängiven.

Själv är jag kanske inte lika hängiven men dock engagerad, det började med att jag blev medlem för att SMC-försäkringen gav mig en ekomomisk möjlighet att bibehålla en god kontakt och ett delat mc-intresse med min son då det enda han är intresserad av är sporthoj om han skulle fortsätta att åka hoj efter 125'an, en Aprilia RS125 , det får väl anses vara 125'ornas sporthoj. Jag kontrollerade givetvis att det var ok att teckna en försäkring på mig men att min som också fick köra motorcykeln, det var helt ok så länge han bor på samma adress som mig. Utan denna möjlighet så hade det inte varit aktuellt då jag gissar på att kostnaden för försäkring av en R6'a för en 18-åring är klart över vår smärtgräns. Det var en mycket komprimerad historia för att ge en bild av hur och varför vi blev SMC-medlemmar.

Detta med sporthoj kan man diskutera, men jag väljer att se det som så att kan jag överföra mitt intresse och samtidigt vara en god förebild och lära honom köra som folk och att vi samtidigt har råd med detta så måste det vara en framgång för motorcyklismen i sverige, dvs både tillväxt med ungdomar samt att dom får lov att leva så att att dom blir gamla och kloka...

Väldigt snart så testade vi att köra BKK på gocartbana, det utvecklade sig till att vi båda är instruktörs-aspiranter. Strax efter detta så blev jag invald som ledamot i SMC-styrelsen lokalt på orten, så engagemang finns.

Jag ställer upp på en organisation som stödjer alla varianter av hojar, framför allt när den skapar förutsättningar för att få igång ett intresse i tidig ålder och kan ge utbildning för att man skall överleva.
Men när SMC aktivt talar om att sporthoj inte är intressant genom att man väljer ett samarbete med ett nischat försäkringsbolag som plockar russin ur kakan då känns det som att någon lobbyist någonstans har vunnit en seger i nedmontering av utveckling av motorcyklismen i Sverige.

Du, Ezzo, pratar om kostnader för storbanekurser och att om det inte finns stöd ekonomiskt så blir dom kanske inte av, jag ser det som att om man tar bort en möjlighet för tillväxt av sporthojsåkare så kanske det inte finns så många som vill/kan köra sporthoj om några år och således kanske intresset för storbanekörning minskar då jag gissar på att det är många sporthojar som är med på dessa kurser. Kvar blir kanske bara en gubb/tant organisation om tillväxten inte säkras, nu kör väl inte alla ungdomar sporthoj, men dom flesta sporthojsåkare jag känner till är ungdomar.

Gissningsvis för min egen del så blir det en fördubbling (ca 24 000:-/år) av försäkringskostnaden så länge samma förutsättningar gäller, dvs registrerad på mig och en försäkring som tillåter att boende på samma adress får köra. Detta kommer jag givetvis att försöka ordna för min son så länge han bor hemma, men den dag som han flyttar hemifrån och måste teckna en sannolikt väldigt kostsam försäkring så gissar jag på att hojåkningen läggs ner.

Jag måste säga att jag är besviken på SMC's agerande då jag tror att man kunde ha valt ett ansvarstagande försäkringsbolag som säkerligen hade gett en bra prisbild till flertalet medlemmar och åtminstone en möjlighet att försäkra en sporthoj. Men det är ju vad jag tror...

Slutligen, nej, jag har inte kört på storbana i SMC's regi. Första kursen på Gotland går i år...
 
Top