Låt mig ställa en fråga till dig?
Brukar du gå på våra kurser på storbana?
Dessa kurser kostar idag ca 1500kr för en kursdag efter höjningen av priset inför 2009.
För att kunna hålla ett bra pris till ALLA MEDLEMMAR måste kurserna finansieras på något sätt.
Detta har gjorts genom bidrag från folksam och kurspriset.
Att inte ha ett försäkringsbolag som samarbetsparter skulle medföra att kurspriset skulle bli tvunget att justeras igen. Och då talar vi inte om några hundringar upp.. Utan betydligt större höjning...
Ett annat alternativ är att SMC lägger ner kursverksamheten helt och hållet.
Konsekvenserna av det lär bli fortsatt höjning av olycksstatistiken.
Det finns många parametrar att ta in i detta. Och jag lovar dig att SMC jobbar för att få till en försäkring för sporthojar.
Men som jag sagt i mitt tidigare inlägg. Vi fixade inte krediten vi fick.
Nu måste vi visa att om du går våra kurser så klotar vi mindre... och blir en liten risk för bolaget.
När vi kan visa det DÅ släpper de också in oss.
Ezzo, jag märker att du är engagerad och hängiven.
Själv är jag kanske inte lika hängiven men dock engagerad, det började med att jag blev medlem för att SMC-försäkringen gav mig en ekomomisk möjlighet att bibehålla en god kontakt och ett delat mc-intresse med min son då det enda han är intresserad av är sporthoj om han skulle fortsätta att åka hoj efter 125'an, en Aprilia RS125 , det får väl anses vara 125'ornas sporthoj. Jag kontrollerade givetvis att det var ok att teckna en försäkring på mig men att min som också fick köra motorcykeln, det var helt ok så länge han bor på samma adress som mig. Utan denna möjlighet så hade det inte varit aktuellt då jag gissar på att kostnaden för försäkring av en R6'a för en 18-åring är klart över vår smärtgräns. Det var en mycket komprimerad historia för att ge en bild av hur och varför vi blev SMC-medlemmar.
Detta med sporthoj kan man diskutera, men jag väljer att se det som så att kan jag överföra mitt intresse och samtidigt vara en god förebild och lära honom köra som folk och att vi samtidigt har råd med detta så måste det vara en framgång för motorcyklismen i sverige, dvs både tillväxt med ungdomar samt att dom får lov att leva så att att dom blir gamla och kloka...
Väldigt snart så testade vi att köra BKK på gocartbana, det utvecklade sig till att vi båda är instruktörs-aspiranter. Strax efter detta så blev jag invald som ledamot i SMC-styrelsen lokalt på orten, så engagemang finns.
Jag ställer upp på en organisation som stödjer alla varianter av hojar, framför allt när den skapar förutsättningar för att få igång ett intresse i tidig ålder och kan ge utbildning för att man skall överleva.
Men när SMC aktivt talar om att sporthoj inte är intressant genom att man väljer ett samarbete med ett nischat försäkringsbolag som plockar russin ur kakan då känns det som att någon lobbyist någonstans har vunnit en seger i nedmontering av utveckling av motorcyklismen i Sverige.
Du, Ezzo, pratar om kostnader för storbanekurser och att om det inte finns stöd ekonomiskt så blir dom kanske inte av, jag ser det som att om man tar bort en möjlighet för tillväxt av sporthojsåkare så kanske det inte finns så många som vill/kan köra sporthoj om några år och således kanske intresset för storbanekörning minskar då jag gissar på att det är många sporthojar som är med på dessa kurser. Kvar blir kanske bara en gubb/tant organisation om tillväxten inte säkras, nu kör väl inte alla ungdomar sporthoj, men dom flesta sporthojsåkare jag känner till är ungdomar.
Gissningsvis för min egen del så blir det en fördubbling (ca 24 000:-/år) av försäkringskostnaden så länge samma förutsättningar gäller, dvs registrerad på mig och en försäkring som tillåter att boende på samma adress får köra. Detta kommer jag givetvis att försöka ordna för min son så länge han bor hemma, men den dag som han flyttar hemifrån och måste teckna en sannolikt väldigt kostsam försäkring så gissar jag på att hojåkningen läggs ner.
Jag måste säga att jag är besviken på SMC's agerande då jag tror att man kunde ha valt ett ansvarstagande försäkringsbolag som säkerligen hade gett en bra prisbild till flertalet medlemmar och åtminstone en möjlighet att försäkra en sporthoj. Men det är ju vad jag tror...
Slutligen, nej, jag har inte kört på storbana i SMC's regi. Första kursen på Gotland går i år...