Bilprovningen-märklig ny regel ang bromsprov

V Saarela

New member
Hörde det tidigare, men trodde inte det var sant...men fått det bekräftat nu

Ny regel att en motorcykel ska provköras för att testa bromsarna. Helt okej med en sån regel, men bör man då också erbjuda att man också har utrustning för det?
För bromsprovet så skall det alltså vara barmark. Innebär alltså att hojarna ej besiktas vintertid. Visst, finns ju inga regler om vinterdäck för hoj så jag kan ju givetvis besikta den tidigare på året med vinterdäck på. Men, känns sådär att dom ska harva ner mina dubb med ett bromsprov.

Byta till sommardäck? Nja, eftersom jag använder bara hojen vintertid och.....dom som bytt dubbade crossdäck vet vilket jobb det är.

Det jag också funderar är.....hur kommer alla företag norrut göra när dom byter in hojar vintertid?

111208b1.jpg
 

Fores

New member
Låter märkligt. Då blir ju testet väldigt subjektivt. Då vissa prövare kan tycka det är bra och andra dåliga bromsar. Varför inte i en bromsbänk och få siffror på det?
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Detta har inte varit några problem tidigare. Det är ingen ny regel, föreskriften trädde i kraft 2010. Senaste kontrollprogrammet för MC kommer från 2011, sid 91 och framåt:. http://www.transportstyrelsen.se/globalassets/global/regler/tsfs_svenska/tsfs-2011/tsfs-2011_101.pdf
Jag tror inte att något besiktningsorgan kommer att provköra MC under vintern. Det behöver ej genomföras om det inte är möjligt med hänsyn till väder.
Orsaken till att kontrollbesiktning görs är att öka trafiksäkerheten. Ytterst få MC-olyckor beror på tekniska fel, både i Sverige där vi har krav på besiktning av MC men också i alla länder som inte har någon MC-besiktning.
 

V Saarela

New member
Ja alltså, jag har besiktat massor av hojar vintertid.(ink med sommardäck). Det har då gjorts en not om att den inte är provkörd(broms)

Det som nu är nytt är att alla hojar ska bromsprovas på barmark, vilket innebär att det helt enkelt att dom inte besiktar hojar på vintern.

Källan är då Opus bilprovning i Boden

@Fores: Det är ju det jag tänkte mig att....gör man en regel så bör man ju också kunna erbjuda möjlighet till bromsprovet inomhus(vilket dom inte har)
 

Kawasaki

New member
Jag har brukat besikta hojen i Överkalix, men som jag hört ska det upphöra och orsaken är tydligen att planen är för dålig (om det är rätta uppgifter) så att det är inte säkert att testa mc för personalen. Om det är för bromsprovet skull?
Och det gäller även på sommaren så tekniskt sett så kan man inte besikta hojen alls där.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Det som nu är nytt är att alla hojar ska bromsprovas på barmark, vilket innebär att det helt enkelt att dom inte besiktar hojar på vintern.

Källan är då Opus bilprovning i Boden

Om detta stämmer så är det alldeles uppåt väggarna galet! Det kan finnas många skäl till att man behöver besiktiga vintertid som tex vinterkörning, utlandsresa ,arbetsförhållanden mm.
Detta måste väl ändå vara något som just den aktuella bilprovningen har snickrat ihop själva?

Anders.J
 

Hansi

Skrivit för mycket
Borde ju vara precis som med bil, har massor med protokoll från 4WD bilar där bromsprov ej utförts pga väglaget eller liknande formulering.
 

Maverick

New member
När vi besiktar rallybilar, som inte besiktigas hos bilprovningen, så har vi uppställda krav från Transportsstyrelsen. Som jag antar är desamma som vid en flygande besiktning. Rent konkret innebär det 50km/h och max stoppsträcka är 19,5m. Kanske svårt att bilda sig en uppfattning om vad det innebär, men en vanlig bil stannar på kanske 5-7m. Dvs kravet är så lågt ställt att bromsen i princip måste vara trasig för att inte nå kravet. Borde rimligen inte vara något annat krav för mc. Så man kan nog lugnt låta dom testa mc:n oavsett dubb eller inte.

Jag gissar att många skiter i att testa dock om de inte av någon anledning misstänker att bromsen är just trasig.

/Freddo
 

Hampe

Skriver massor!
Så här är det:

Det är en konflikt under uppsegling mellan den nya bukett av besiktningsföretag som vi drabbats av, och SWEDAC (gamla SP) som är den myndighet som har förordnandet att övervaka kvaliteten på besiktningarna som görs.

Varje enskild besiktningsman har tidigare haft rätten/möjligheten att utelämna själva provkörningsdelen i besiktningsprocessen - om yttre omständigheter så påkallat. Snö och halka har väl varit den enda giltiga anledningen att skriva in anmärkningen "ej provkörd pga väderlek" och ändå lämna sitt godkännande för fordonet.

Visst, några tröttmössor här och var har väl tyckt att även regn och blåst varit anledning nog att inte köra hoj, och andra verkar anse att är det bara en enda hoj bokad på hela morgonen så är det för jobbigt att dra på sig hjälm och grejer för en löjlig provkörning.

Men på det hela taget och med ett vettigt utnyttjande så är det sett ur säkerhetsperspektivet för den enskilde besiktningsmannen en bra bail-out:
Är det halt och jävligt så ger en provkörning ändå bara nada, men innebär däremot en betydande risk för både besiktningsman och maskin - en hoj som den som besiktigar dessutom inte är inkörd på.


Men det anser inte SWEDAC.
"Kör för helvete!" säger dom.
En besiktning utan provkörning är inte en besiktning, menar man och jag har lite känslan av att det finns någon slags rating i bakgrunden, där en besiktning utan genomförd provkörning genererar ett sämre betyg åt det specifika besiktningsföretaget.

Alltså sitter nu de besiktigande företagen i Sverige och håller på att snacka ihop sig: man skall inte acceptera att besiktiga motorcyklar alls under "den hala perioden."

Nähä...? Hur fan skall man definiera den?

Jag besiktigade senast december 2014, och fick följande besked:

"Jag kommer inte att provköra idag - som du förstår. (5+, uppehåll men grus på deras egen gård från tidigare halkbekämpning, jag hade själv kört dit)
Men hojen blir godkänd ändå. Du kommer att få nästa inställelsetid senast December månads utgång 2016, men se till att vara ute i god tid under hösten det året - vi kommer inte att besiktiga motorcyklar på vintern i fortsättningen. "
(Besikta heter företaget, och nej!, jag har inte stavat fel eller tappat några bokstäver. Företaget kallar sig verkligen så. Det är väl turkiska ägare, kan tänka. Tror koncernen äger något fotbollslag också...)

Anyway:

Jag larmade kansliet direkt - det här är helt sjukt!
Hur skall man begränsa tiden när man accepterar besiktningar?

Baserat på verklig halka?
Den enskilde hojåkaren kan då boka tid en månad i förväg, men kan komma att bli nobbad på dagen dag?

Eller skall besiktningsföretagen bestämma sig för några datum när det inte går att besiktiga längre, och ett nytt datum när det är säker?
Första frosten här nere hos oss brukar komma i September, men någon enstaka gång redan i Augusti.
Första riktiga halkan typ oktober - eller inte alls.
När skall man dra snöret...?

På vårkanten har vi alla upplevt ishalka och snökaos fram i April och rent av Maj.
...så när är det 'säkert' att acceptera bokningar till MC-besiktningar?
När vägarna är röjda från det grus som stoppade provkörningen av min hoj nu senast?

Juni och Juli som 'säkra månader' att besiktiga hojar på?
Ha ha ha!

Och hur ställer sig besiktningsmannen när någon rullar in en tidig Junimorgon i regn och 5 grader - med en hoj som är skodd med 880 Marathon...?
Personligen kör jag hellre odubbat på snö än 880 i väta - för då kan man ändå påverka färden något litet...


Detta tramset är inget som drabbar endast Veijo, mig och tre till.
Allt fler kör hoj året runt för att det är roligt. Allt fler arbetspendlar på MC.
Bompengar, pendlingsskatt och Jobbskattetillägg styr över allt fler till att köra så länge som klimatet tillåter.
Skall vi inte kunna göra det för att SWEDAC jävlas med besiktningsföretagen?

"Men det är ju bara att vara ute i god tid...?"

Nej nej nej!

Eller, kanske om vi låtsas att man bara har en hoj.
Hur många har det? Ingen jag känner.

Sätter man ihop en vinterhoj, så skall man inte kunna besikta den förrän till våren då?
Sommaren...?

Och, när man torpederas av en biljävel mitt i vintern, då måste man begränsa sin sökning på Blocket till endast de besiktigade hojarna för att kunna komna igång och pendla igen?

Jag har besiktigat på vintern i hela mitt MC-liv. Dubbat, odubbat - oftast kört dit, men fina hojar har fått åka hästakärra när det varit saltslask.
Slut på det nu?

Ännu en avreglering som bara blivit skit!
Dyrare, sämre - och piss-DEKRA som tillåts lobba i
Bryssel för tätare besiktningsintervaller och för att få lägga sina flottiga fingrar på fler typer av fordon.

Tvi vale vilken lekstuga!

Hampe
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Sammanfattning av svar från Transportstyrelsen:
TS har inte ändrat reglerna utan det är Swedac som tagit en del besiktningsföretag ”i örat”. TS anser att provkörning och bromsprov är en viktig del av kontrollbesiktningen på en motorcykel. Regeringens intentioner med omregleringen var bl.a. att öka servicen till fordonsägarna. Transportstyrelsen har bl.a. tilluppgift att följa teknikutvecklingen hos besiktningsorganen, något vi inte sett ännu. Det är fullt möjligt att göra retardationsprov på en motorcykel även under vinterhalvåret. Besiktningsorganet måste bara se till att man kan erbjuda en sträcka med tillräcklig friktion så att ingen motorcykel underkänns felaktigt. Enligt uppgift så finns det även rullbromsprovare anpassade för motorcyklar (saknas i Sverige enligt Bilprovningen men finns i andra länder).
Motorcyklar har inte en styrd inställelsetermin som personbilar och lätta lastbilar har. De flesta motorcykelägare genomför troligen sin kontrollbesiktning någon gång under 24 månaders-perioden, då det råder barmark. Störst bekymmer tycks vissa motorcykelhandlare fått. De har sammanförts med Swetic (besiktningsbranschens organisation) för att komma fram till en lösning på problemet."
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har också bett Bilprovningen inkomma med statistik över hur många besiktningar som görs nov-feb och synpunkter hur man hanterar besiktningar utanför MC-säsong. Återkommer när jag fått svar. Kan undersöka hur samtliga besiktningsorgan hanterar detta vintertid.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Hej igen. Fick svar från min kontakt på Bilprovningen när jag var på semester. Sedan hamnade det i inboxen och jag tappade bort det. Här kommer svaret! jag tror inte jag kommer särskilt mycket längre i denna fråga. har ingen koll på hur många MC-förare som bara kan besikta sin motorcykel under vintermånaderna och hur man ska lösa detta för denna grupp i hela landet och samtliga besiktningsorgan.

SVAR: "Bilprovningen kommer inom den närmaste tiden redovisa utfallet från 2014 års kontrollbesiktningar av motorcyklar. Däremot kommer vi inte att redovisa hur många motorcyklar som har kontrollbesiktats under perioden november – februari (statistiken inte publicerad ännu - Marias kommentar).

Hur kontrollbesiktning av motorcyklar ska genomföras styrs av ”Transportsstyrelsen föreskrifter och allmänna råd om kontrollbesiktning” (TSFS 2010:84).
Där anges att bromskontroll genom retardationsprov ska utföras. Provet kan utföras om det finns en betong- eller asfalterad provsträcka på ca 20 m tillgänglig, som är plan, jämn och fri från sand eller annat löst material. Efter samråd med Transportstyrelsen har besiktningsbranschen kommit överens om att retardationsprov med godkänt resultat får tillgodoräknas även om provsträckan inte är fri från sand eller annat löst material!
Det innebär att kontrollbesiktning av motorcykel kan göras större delen av året men inte de dagar då det är kraftigt snöfall eller när temperaturen hastigt sjunker och provsträckan beläggs med is. Vid dessa tillfällen går det inte att uppnå ett godkänt retardationsvärde vid retardationsproven på provsträckan och då kan inte kontrollbesiktningen slutföras!
Det kan nämnas att det är mycket ovanligt att motorcyklar har en otillräcklig retardation och i dessa få fall får ett underkännande endast får ske om retardationsprovet genomförts på en provsträcka som är fri från sand eller annat löst material som försämrar friktionen!
I praktiken innebär det att besiktningsföretagen inte får planera för kontrollbesiktning av motorcyklar om man vet att väderförhållandena är sådana att ett retardationsprov med godkänt resultat inte kan uppnås!
Besiktningsföretagen har också ett ansvar för att inte utsätta besiktningsteknikerna och kundernas motorcyklar för den ökade risken att skadas om provkörning och bromskontroll görs när det är mycket halt väglag!

Självklart verkar besiktningsbranschen för att hitta en bra lösning på det uppkomna men begränsade problemet.
I de fall då hastiga väderleksförändringar medför att retardationsprov med godkänt resultat inte kan göras får fordonsägaren/kunden återkomma vid ett senare tillfälle när väderleksförhållanden medger att retardationsprov kan utföras."
 

V Saarela

New member
Grymt tack Maria!

Beskedet är i alla fall ingen trevlig läsning....

Statisik bygger ju också på vad som händer söderut. Här uppe i Norrbotten är det väl risk för snö mellan 1/9 och 30/4. Mellan 1/10 och 30/3 är det då definitivt inga provkörningar på mc på besiktning( egentligen så slutar dom prova tidigare än det likaså som börjar senare)
 

jan-olovj

Active member
Varför kan bilprovningen inte använda det som finns på stationen det gäller bara att rätt fixera hojen.
 
Top