Nej, inte om man skall följa de argument som de nya företagen i besiktningsbranschen anför:
Man vill inte provköra motorcyklar om det är snö, is eller grus på marken.
Swedac kräver för framtiden provkörning i alla väglag utom is, och snö på is.
Bara "snö" är alltså inte anledning nog för en bilprovare att hoppa över provkörningen, säger Swedac.
Hårda bud, och jag förstår att man reagerar ute på stationerna.
Jag skulle heller inte känna mig bekväm med att skicka iväg en bilprovare på dubbat alldeles oavsett vilket väglag det handlar om...
Men, om bilprovarna nu inte vill provköra under vinterförhållanden, eller på grusig vägbana - när är då "säkra månader"...?
Vi har nattfrost och halka genom hela April hos oss. All vet väl att det kan komma ett helt sketalass med snö över påskhelge, eller hur?
Vad händer om man bokar en besiktning några veckor i förväg i April?
Hur skall besiktningsföretagen kunna acceptera bokningar under en period dom inte vet om det går att provköra på...?
Och "grus på vägen"? När plockas gruset bort i just din stad?
Hos oss är det när det inte finns risk för mer halka och ytterligare behov av sandning - någon gång i Maj, alltså.
Bilprovarna säger att dom inte tänker provköra när det är grus på vägen.
Nej, jag är inte ironisk. Jag bara drar en linje ifrån bilprovarnas egna argument, och låter strecket tangera verkligheten där vi motorcyklister finns och verkar. Konsekvensen som jag ser det, är att det finns 3, kanske 4, eventuellt 5 "säkra månader" man kan ta på sig tidbokningar för besiktning av motorcyklar. Resten blir ett jävla lotteri, baserat på dagstemperatur, väderlek och huruvida kommunen har sopat eller ej.
Menar bilprovarna och/eller Swedac allvar så kommer vi att få en avsevärt mycket kortare säsong att besiktiga på.
Inte okay!
Hampe