Bilprovningen-märklig ny regel ang bromsprov

Marie

Banned
Då borde samma sak gälla de fyrhjulsdrivna bilar som inte får provas i bromsvågen......

Blir smalt besiktingsintervall för mig som brukar ta iväg hojen till Österrike i slutet av april och ta hem den igen i slutet av oktober... :(

Jag har alltid besiktigat i december efter service.
 

Kawasaki

New member
Ja precis Marie, hade besiktning på bilen för ett tag sedan och tog upp om besiktning av mc som har upphört på stationen jag brukar besikta bil/mc.
Och som svar var att dom inte får utföra trots att dom har en plan att göra det på att utföra bromsprov, pga att det är en mobil annläggning och då dom är på olika ställen och vissa har grusplan så går min annläggning under alla dom andra.
Så han besiktade bilen min och frågade mig den är väl inte 4 driven den här då får vi inte göra bromsprov på den ,what the fuck då kan man alltså godkänna en bil som man inte kan göra bromsprov men inte en mc?
 

Kawasaki

New member
En fundering min hoj ska besiktas senast feb 16 kan jag redan nu besikta den för att ha den i trafik färdigt till våren eller åker jag på besikta den igen då det blir 16?

Det är ju dumt att åka på en till besiktning till sommaren om det inte gäller att besikta nu och 2 år frammåt.
 

Krokmark

New member
Vad jag förstått ska det vara 2 år från det datum den senast godkändes oavsett när du besiktigade den.
 

Kawasaki

New member
Nu är det första besiktning som ska göras före mars16 4år. det går inte att besikta på vintern nu som jag förstått det.
Den är registrerad första gången120229
Min tanke var att besikta den nu så är den klar till våren då det brukar vara svårt att få besiktning nåt snabbt runtikring där jag bor.
Om man inte ska åka 30 mil.
Men vill ju inte upptäcka att jag besiktar den nu i höst och så får jag besikta den en gång till till våren/sommaren iallafall.
 

gundj

New member
MC har väl löpande tvåårsintervall? D v s du har körklart i 24 månader efter senaste godkända besiktning oavsett när?
 

paho

New member
Pratade precis med Opus bilprovningen just av samma orsak. de sa att om jag besiktar nu kommer perioden ändras till det datum jag gör besiktningen. Jag har fram till sista oktober så jag kommer att vänta ett tag.
 

V Saarela

New member
Idag var jag och besiktade min "nya vinterhoj" så man kan nu börja fila på den med nya sulor med dubb och allt annat vad det nu kan innebära i slutändan. Kan i alla fall nu vara ifred från det i två vintrar. Under tiden kanske bilprovningen löser detta med att besikta hojar på vintern. Besiktningsmannen berättade i alla fall att nåt är på gång, men när nåt kostar dyrt så tar det ju lite längre tid.

View attachment 7514
 

Hampe

Skriver massor!
Jaså, det skall vara en klämmig bild utanför besiktningsstationen i år...?
Nå, här är mitt bidrag:


008_zpshzs1szib.jpg



Jag pumpade min besiktningsman på vad han vet - och det är inte mer än att "man jobbar med det".
Alltså - det kan fortfarande gå att påverka utfallet hur detta kommer att bli!!!

Vill man vara säker på att inte ha snö, is eller grushalka under provkörningen här i Göteborgstrakten, så är det bara juni, juli och augusti som det säkert går att acceptera bokningar till.
April och maj får vara drop-in tider - om gatukontoret hunnit sopa bort sanden tills dess, och september, oktober också.

Därefter kommer halka och sand om vartannat - i vart fall risk för, så tidsbokning lär vara omöjligt.
Kommer dom att acceptera drop-in bokningar om det är bra väder?
Hur skall man kunna veta vid vilka stationer gatukontoret har sopat bort sanden?

Det här är en jäkla fars! Vad gör vi åt det?




Hampe


Edit: Besiktningen gick bra.
Betalde inget extra för kontroll av ABS-bromsar och krockskydd, dock...
 

Hampe

Skriver massor!
Nej, inte om man skall följa de argument som de nya företagen i besiktningsbranschen anför:

Man vill inte provköra motorcyklar om det är snö, is eller grus på marken.
Swedac kräver för framtiden provkörning i alla väglag utom is, och snö på is.
Bara "snö" är alltså inte anledning nog för en bilprovare att hoppa över provkörningen, säger Swedac.

Hårda bud, och jag förstår att man reagerar ute på stationerna.
Jag skulle heller inte känna mig bekväm med att skicka iväg en bilprovare på dubbat alldeles oavsett vilket väglag det handlar om...

Men, om bilprovarna nu inte vill provköra under vinterförhållanden, eller på grusig vägbana - när är då "säkra månader"...?

Vi har nattfrost och halka genom hela April hos oss. All vet väl att det kan komma ett helt sketalass med snö över påskhelge, eller hur?
Vad händer om man bokar en besiktning några veckor i förväg i April?
Hur skall besiktningsföretagen kunna acceptera bokningar under en period dom inte vet om det går att provköra på...?

Och "grus på vägen"? När plockas gruset bort i just din stad?
Hos oss är det när det inte finns risk för mer halka och ytterligare behov av sandning - någon gång i Maj, alltså.
Bilprovarna säger att dom inte tänker provköra när det är grus på vägen.

Nej, jag är inte ironisk. Jag bara drar en linje ifrån bilprovarnas egna argument, och låter strecket tangera verkligheten där vi motorcyklister finns och verkar. Konsekvensen som jag ser det, är att det finns 3, kanske 4, eventuellt 5 "säkra månader" man kan ta på sig tidbokningar för besiktning av motorcyklar. Resten blir ett jävla lotteri, baserat på dagstemperatur, väderlek och huruvida kommunen har sopat eller ej.

Menar bilprovarna och/eller Swedac allvar så kommer vi att få en avsevärt mycket kortare säsong att besiktiga på.

Inte okay!


Hampe
 
Last edited:

Ducant

New member
Varför inte bara boka en tid i juni/juli/augusti och fortsätta besiktiga då? Har själv gjort så just för att jag inte vill att de skall ut och prova min dyrgrip när det är grus... De lär ju få lite tajtare dessa månader, men då får de väl öka antalet tider? Just att det blir tajt anser jag vara ett större problem än att infinna mig under någon av sommarmånaderna. Men, är man borta hela sommaren är det ju så klart problematiskt, det förstår jag.
 

Marie

Banned
Det är inte särskilt lätt att besiktiga i juni/juli/augusti när både hojen och jag är i Österrike från maj till oktober....
 

Hampe

Skriver massor!
Varför inte bara boka en tid i juni/juli/augusti och fortsätta besiktiga då? Har själv gjort så just för att jag inte vill att de skall ut och prova min dyrgrip när det är grus... De lär ju få lite tajtare dessa månader, men då får de väl öka antalet tider? Just att det blir tajt anser jag vara ett större problem än att infinna mig under någon av sommarmånaderna. Men, är man borta hela sommaren är det ju så klart problematiskt, det förstår jag.


Hej och välkommen till forumet med detta ditt förstainlägg!

Jag hör till dem som kör året runt, och besiktigar året runt också.
Med pendlingsskatt, aka. "jobbskattetillägg" så blir vi faktiskt fler och fler som tar oss till jobbet på det viset - förutom all nöjeskörning.

Men, blir man torpederad mitt i vintern av någon ouppmärksam bilist och måste skaffa ny hoj, så går det oftast inte utan att besiktiga den nya pärlan.
För vinterpendling är det inte främst det som står i handlarnas upplysta hallar som man siktar in sig på, utan udda, äldre, billiga hojar som säljs privat.
Det är sannerligen inte något stort urval man har att sladda runt bland på begagnatmarknaden under lågsäsong, och om det dessutom blir omöjligt att sätta de obesiktigade hojarna i trafik så blir det inte mycket kvar att välja på.

Att strypa besiktningssäsongen går emot allt vi jobbat för, och försvårar för de som verkligen använder sin hoj.




Hampe
 

Chopperbyggarn

New member
Fema har visat uppgifter som tyder på att vi sannolikt skulle klara oss precis lika bra helt utan kontrollbesiktning av motorcyklar ur trafiksäkerhetssynpunkt, så med det som bakgrund kan man tycka att det är märkligt att besiktnings organen börjar att krångla om detta med provkörning av de få motorcyklar som besiktigas under vinterhalvåret.

Anders.J
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har träffat Transportstyrelsen som ska komma med ett förslag utifrån det beslutade besiktningsdirektivet. Det är en utopi att tro att Sverige ska avskaffa kontrollbesiktning för MC. Däremot finns möjlighet att befria fordon äldre än 30 år från besiktning. Återkommer med mer info när det börjar hända något.
 

Bob Sweden

New member
Det verkar som om besiktningsföretagen kommer behöva se över sina kostnader framöver.

Att besikta en enstaka hoj emellanåt tar tid, särskilt provkörningen. Det är kläder på, kläder av, provkörning osv.
Jag har vid ett flertal tillfällen varit med om att man struntat i provkörningen även om det har varit torrt på marken och i övrigt "bra motorcykelväder".
Eller han den yngre besiktningskillen som inte var så lång och troligen inte heller så erfaren, och där kom jag med en BMW GS...
Efter lite övertalning så tog han iallafall en provtur och se där, den spänt skräckslagna killen kom tillbaka med ett stort leende; "-Den är ju otroligt lättkörd", men sedan höll han på att vippa när benen inte räckte ner ordentligt... :rolleyes:

Åter till ämnet:
Om det nu dessutom blir så att en stor del av stationernas "huvudverksamhet" försvinner, ja då lär det inte bli enklare för oss "udda-kunder"...

View attachment 7527
Källa; Corren.se 2015-08-24
 

Hampe

Skriver massor!
Sälja ut, och sedan förändra spelreglerna.

Antingen har man gjort det med berått mod och onda avsikter, eller också är det ännu en exponent för hur kortsiktigt och fragmenterat dagens politiker tänker.

Osnyggt och skämmigt vilket som.



Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Sverige valde att avskaffa monopolet på besiktning för öka tillgängligheten, konkurrensutsätta Bilprovningen och kanske rentav få lägre priser. Resultatet har blivit ökad tillgänglighet, främst på större orter. Högre priser. Ett antal olika besiktningsorgan som ska ha gemensam tillämpning av fordonsregler och föreskrifter. Sveriges regering, riksdag och EU-parlamentariker har påverkat beslutet om besiktningspaketet i den riktning man ville. Alla besiktningsorgan har varit med och jobbat fram förslaget - som inte riktigt blev vad man ville ha. Om kontrollbesiktning inte behövs för att upprätthålla trafiksäkerhet (få MC-olyckor sker pga tekniska problem) och miljö (testas öht inte på MC) då är det helt rätt att utreda om besiktningsintervallen ska ändras. SMC har föreslagit att äldre motorcyklar ska besiktningsbefrias. 2003 glesades kontrollbesiktning ut för MC, det har inte lett till fler olyckor eller sämre godkännandestatistik i kontrollbesiktning.
 
Top