Bilprovningen-märklig ny regel ang bromsprov

CB_Tobbe

New member
En mc körs ofta få mil per år i bra väder på sommarhalvåret. Det gör att man inte får korrosionsskador på komponenter. En stor skillnad mot en bil är att alla komponenter sitter synligt och är lätt åtkommligt för inspektion. Den årliga servicen hos mc verkstaden är i princip en kontrollbesiktning rent arbetsmässigt.
 

vovvelivovven

New member
Hej!
Som återinträdd SMC-medlem (var medlem i slutet av 70-talet och större delen av 80-talet) läser jag denna tråd med förundran! Jag registreringsbesiktigade en MC i våras på en station som inte besiktigar MC i form av kontrollbesiktning.
Registreringsbesiktningen innebär att fordonet är godkänt för trafik.

Det som utfördes av den specielle besiktingsingenjören var kontroll av ramnummer och motornummer, axelavstånd, däckdimension, vikt fulltankad och besintankens volym samt motorns effekt. Bromsar kontrollerades inte. Utomhus startades motorn och belysning fram o bak kontrollerades (att det lyste) - alltså ingen kontroll av ljusbild.

Det är ju roligt att det fortfarande finns en del fördelar för oss som väljer litet äldre hojar...

Bästa hälsn. / Ingvar
 

Smurfen

Airhead Traveller
vovvelivovven;126040 .... Registreringsbesiktningen innebär att fordonet är godkänt för trafik. ... Bästa hälsn. / Ingvar[/QUOTE skrev:
Äru helt hundra på det?

Nu är det länge sen jag själv regbesiktade nåt men jag har för mig att Registreringsbesiktning är bara aktuellt om man ändrat/byggt om nåt, själv byggt eller importerat fordonet, eller om det av nån annan anledning inte redan är reggat.
MEN att det inte ersätter eller gäller som kontrollbesiktning, utan den måste man göra ändå/också.

Jag blev nyfiken och kollade på Transportstyrelsens och Bilprovningens hemsidor, men i det här fallet är det så otydligt att jag inte kan hitta just det.

Kanske värt att kolla så du inte får trassel.
 

gundj

New member
Kan bero på hur gammal hans hoj är. Han skrev ju att det var en lite äldre hoj. Gammal nog så är den ju besikningsbefriad.
Men annars så har i alla fall jag fått både regbesiktiga och kontrollbesiktiga vid import av fordon. Men det var ett par år sedan senast.
 

V Saarela

New member
Tänker på det som Bob Sweden skriver också. Nu kryllar det av besiktningsmän för hojar. Förut var det enstaka utvalda och åtminstone dom som besiktade mina mc.n kännde och visste jag om att dom var hojåkare och kunde mc.
Nu kanske en och annan drömmare som nu fått chansen att få sitt körkort för mc genom bilprovningen. Att dom förutom ska också besikta(jo, jag har fått visa hur man kontrollerar) så ska dom också ut och provköra. Många av dom har väl knappt kört hoj ens gissar jag, än mindre äger en sån ens.

Bara för att man har en "lapp" i handen på uppkörning och besikta hoj så gör det inte personen till proffs
Oroande utveckling! :(
 

vovvelivovven

New member
Hej!
Jo det stämmer att den jag registreringsbesiktigat i våras är årsmodell 1938. Av någon märklig anledning finns inte hojen med i något av de arkiv som borde innehållit uppgifter om denna som var i trafik så sent som in på 1960-talet med regnummer F103. Så det blev nyregistrering... (Ursprungskontrollförfarandet trodde jag skulle bli segdraget och besvärligt, men det var blixtsnabbt - eftersom det inte fanns arkivuppgifter så ville man ha originalhandlingarna jag hade, alltså ett kvitto när jag köpt den och de gamla försäkringspapper som fanns (jo där fanns ramnummer och modellbeteckning))

Nej besiktningsingenjören var inte alls sugen på att provköra men testade iallafall tutan mycket försiktigt.


Bästa hälsn. // Ingvar
 

V Saarela

New member
Fick igår pappren på att CBR:en ska besiktas innan December. Just nu visar tempmätaren -5 grader.
Går jag in på Opus bokningssida så är den första lediga tiden 29/10 i Boden. Verkar gå finfint att boka och betala. Dock, skulle man ju förmodligen få vända vid dörren när man skulle ta sig dit?
 

Bob Sweden

New member
Fick igår pappren på att CBR:en ska besiktas innan December. Just nu visar tempmätaren -5 grader.
Går jag in på Opus bokningssida så är den första lediga tiden 29/10 i Boden. Verkar gå finfint att boka och betala. Dock, skulle man ju förmodligen få vända vid dörren när man skulle ta sig dit?

Du har bokat och betalat.
Om Opus inte kan tillhandahålla den tjänst du betalat för, då blir det reklamation.
 

V Saarela

New member
Nejdå, jag har inte bokat och betalat. CBR:en ska nu gå i pension......kanske?

Men, jag bara testade för skojs skull och....om man nu(tror inte heller många vet om att dom inte besiktar) skulle ha råkat ta ledigt, fixat med hojen etc etc och sen får kalla handen när man står där på plats. Personligen så skulle jag ju bli lite ledsen(läs:sur som fan)
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag träffar Transportstyrelsen och besiktningsorganen nästa vecka. Går det att boka och betala? Hör av er så ställer jag frågan om vad som händer när man dyker upp.
 

V Saarela

New member
....och såhär blev då min nybesiktade nya vinterhoj....som jag nu slipper fundera på om man kan besikta eller inte :)

Tack för den positiva noteringen om Norrbotten Petra :)




Funderar ibland....är det nån som hört nåt muttrande ännu från handlarna om besiktningarna? (norrut tänkte jag då)
 
Top