Bensinförbrukning

Skye

Kör Mycket!
Jag vill inte sabba er illusion men....snip...

Tack för bra och nyttig information. Visar sig att det inte spelar någon roll vad det står för varumärke på bensinstationsskylten. Samma innehåll, olika pris.

Står det nånting om vinterförhållanden i datablad hur mycket etanol de pytsar i då? Kanske därför priset gått ner en liten aning.
 

tersan

New member
Står det nånting om vinterförhållanden i datablad hur mycket etanol de pytsar i då? Kanske därför priset gått ner en liten aning.
Haha... cynikern i mig vill nog bestämt hävda att enda anledningen till att bensinbolagen häller i (lågbeskattad) etanol är att de på så sätt kan höja sina marginaler... och sälja mer bensin eftersom förbrukningen ökar. :wink:

Ok, vintertid har ju bensinen alltid innehållit sprit för att motverka isning, men hur mycket har jag inte koll på.
 

Avarage

New member
VFR 750F -97

Landsvägskörning 0,54-0,56 l/mil oavsett normalt tempo eller aningen mer inspirerat. Väldigt lugn körning 0,49 l/mil och vid bankörning ca. 0,95-1,0 l/mil.

Och bränsleförbrukningen tycks inte påverkas nämnvärt av hur långt hojen har rullat dvs. det blir inte värre/sämre med tiden. Inte heller oktantalet är av någon större betydelse för bränsleförbrukningen vad det tycks oavsett 87-oktan eller 98-oktan (blyfri).
 
Top