Jodå jag har kollat den och mängder med andra tester, datablad och klipp.
Men det jag önskade här var erfarenheter från verkliga livet av de som använder sakerna.
Jag har kört med Cardo G9 och G9x de senaste 7 åren, vissa år året om, mellan 1000 och 3000 mil / år.
Till största delen solo (mp3 via GPS samt GPS röstinstruktioner) och är totalt sett medel-nöjd.
Radio finns också i dom där...och det kan man använda...om man vill få hjärtinfarkt...
Herrejösses så uselt det fungerar, så uselt att det bara är att glömma. Enligt min erfarenhet iallafall.
G9 köpte jag ett par (2 st) nya, den ena lade batteriladdningen av i efter 5 år.
G9x köpte jag ett begagnat par i fjol, dom har lite hyss för sig, måste startas om ibland för att man ska kunna kommunicera men fungerar totalt sett...acceptabelt.
Scala, ergarenheter:
Totalt sett är jag inte alls imponerad, inte om man jämför med hur andra blåtand-apparater beter sig.
Det är långsamt att starta och koppla upp, kräver omstart emellanåt om man kör kommunikation mellan två enheter (händer något med ljudkvaliteten), det är helt enkelt inte på den nivå jag förväntar mig för 5000:- eller vad en sån där sats nu kan tänkas kosta.
Men visst, G9 är att betrakta som gamla nu, och även G9x produceras inte längre så man kan ju bara hoppas att dom moderna grejorna fungerar bättre men det vet jag inget om.
Ett konkret tips:
Köp begagnat. Nej, du har troligen ingen garanti på grejorna men å andra sidan betalar du hälften eller ännu mindre...
Om du köper nytt, köp i Sverige, och över disk.
Ja, det lär kosta en slant mer, men i sverige har vi något så unikt som tre års reklamationsrätt (oavsett vad tillverkaren säger om "garanti") och om du köpt över disk har du en fysisk person att ta den diskussionen med, om grejorna inte fungerar...
Vad du ska köpa?
Jag är av uppfattningen att du ska ha MINST 1000 m angiven räckvidd om det ska funka hoj-till-hoj.
Scala specar om jag minns rätt "1 mile" (1,6 km) och det funkar bra. 500-1500m beroende på terräng, iallafall med både G9 och G9x.
Grejor som klarar "ett par hundra meter" funkar säkert mellan förare och passagerare men jag har svårt att se hur det i verkligheten ska funka hoj till hoj.
Vad jag kommer satsa på nästa gång?
Förare till passagerare: Kabelbundet. För mycket strul med trådlöst.
Hoj till hoj: Oklart men ett är säkert: Det blir grejor rekommenderade av personer jag litar på.
Det här med intercom är en trevlig grej, men det är ytterligare en teknisk pryl som ska funka och såna ska som sagt bara FUNGERA med minimalt strul.
Med Scala har jag aldrig upplevt det där "sömlösa", att det bara kopplar upp och fungerar, det är alltid lite av ett äventyr...och då inte på ett positivt sätt.