Bästa intercommen för 2?

gundj

New member
Dags att ge sig och skaffa intercom.
Förutsättningarna är att vi är 2 mc, en person på varje, båda vill kunna lyssna på sin musik eller ha navigation från telefonen och samtidigt bra kommunikation mellan förarna.
Vad är mest prisvärt idag?
Vi har en typ av industriheadset på jobbet från Sena som inte imponerar, är deras mc-grejer bättre?
Eller är det Cardo som gäller och i så fall vilken modell?

Tillägg, delen som sitter på utsidan av hjälmen måste vara lätt avtagbar och inte lämna stora saker på hjälmen då samma hjälmar ska kunna gå på bana.

Last edited:

nir_scorpio

New member
Jag har själv tittat efter någon form av intercom eller åtminstone ett headset som går att koppla ihop med telefonen. För min del lutar det åt Sena. Bl.a. baserat på nedanstående recensioner. Jag har dock inte provat någon av dem i verkligheten.

MCN - Product review: Sena 30K v Sena 20S EVO
https://www.motorcyclenews.com/product-reviews/2017/december/sena-30k-20s-evo/

Motorcycle.com - MO Tested: Sena 20S EVO Motorcycle Bluetooth Communication System Review
http://www.motorcycle.com/products/...orcycle-bluetooth-communication-system-review

Alexander76

Member
Problemet med Sena verkar ju vara att dom förutom att vara otroligt dyra även inte är vattentäta. Dom kör på tack vare gamla meriter kanske?

Mathias

Active member
Har testat 2 versioner av interphone och Scala Packtalk och jag skulle välja packtalken varje gång.
Nu finns det 2 versioner av packtalken, slim och bold. Tror att slim saknar några funktioner så bold är nog ett givet val.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

gundj

New member
OK, en som har provat i alla fall.
Tack för alla input. Jag ska ta en sväng till butiken o se om man kan prova en sats utan att montera och se hur bra det funkar.

Alexander76

Member
Jag rekommenderar verkligen att kika på testet jag länkade till. Han är lite konstig men jämför alla (typ) dessa som nämnts.

En viktig egenskap är tex att systemet inte förlitar sig på bluetooth (om man vill ha bra mottagning).

gundj

New member
Jag rekommenderar verkligen att kika på testet jag länkade till. Han är lite konstig men jämför alla (typ) dessa som nämnts.

En viktig egenskap är tex att systemet inte förlitar sig på bluetooth (om man vill ha bra mottagning).

Jodå jag har kollat den och mängder med andra tester, datablad och klipp.
Men det jag önskade här var erfarenheter från verkliga livet av de som använder sakerna.

Bob Sweden

New member
Jodå jag har kollat den och mängder med andra tester, datablad och klipp.
Men det jag önskade här var erfarenheter från verkliga livet av de som använder sakerna.

Jag har kört med Cardo G9 och G9x de senaste 7 åren, vissa år året om, mellan 1000 och 3000 mil / år.
Till största delen solo (mp3 via GPS samt GPS röstinstruktioner) och är totalt sett medel-nöjd.
Radio finns också i dom där...och det kan man använda...om man vill få hjärtinfarkt...
Herrejösses så uselt det fungerar, så uselt att det bara är att glömma. Enligt min erfarenhet iallafall.

G9 köpte jag ett par (2 st) nya, den ena lade batteriladdningen av i efter 5 år.
G9x köpte jag ett begagnat par i fjol, dom har lite hyss för sig, måste startas om ibland för att man ska kunna kommunicera men fungerar totalt sett...acceptabelt.

Scala, ergarenheter:
Totalt sett är jag inte alls imponerad, inte om man jämför med hur andra blåtand-apparater beter sig.
Det är långsamt att starta och koppla upp, kräver omstart emellanåt om man kör kommunikation mellan två enheter (händer något med ljudkvaliteten), det är helt enkelt inte på den nivå jag förväntar mig för 5000:- eller vad en sån där sats nu kan tänkas kosta.
Men visst, G9 är att betrakta som gamla nu, och även G9x produceras inte längre så man kan ju bara hoppas att dom moderna grejorna fungerar bättre men det vet jag inget om.

Ett konkret tips:
Köp begagnat. Nej, du har troligen ingen garanti på grejorna men å andra sidan betalar du hälften eller ännu mindre...
Om du köper nytt, köp i Sverige, och över disk.
Ja, det lär kosta en slant mer, men i sverige har vi något så unikt som tre års reklamationsrätt (oavsett vad tillverkaren säger om "garanti") och om du köpt över disk har du en fysisk person att ta den diskussionen med, om grejorna inte fungerar...

Vad du ska köpa?
Jag är av uppfattningen att du ska ha MINST 1000 m angiven räckvidd om det ska funka hoj-till-hoj.
Scala specar om jag minns rätt "1 mile" (1,6 km) och det funkar bra. 500-1500m beroende på terräng, iallafall med både G9 och G9x.
Grejor som klarar "ett par hundra meter" funkar säkert mellan förare och passagerare men jag har svårt att se hur det i verkligheten ska funka hoj till hoj.

Vad jag kommer satsa på nästa gång?
Förare till passagerare: Kabelbundet. För mycket strul med trådlöst.
Hoj till hoj: Oklart men ett är säkert: Det blir grejor rekommenderade av personer jag litar på.

Det här med intercom är en trevlig grej, men det är ytterligare en teknisk pryl som ska funka och såna ska som sagt bara FUNGERA med minimalt strul.
Med Scala har jag aldrig upplevt det där "sömlösa", att det bara kopplar upp och fungerar, det är alltid lite av ett äventyr...och då inte på ett positivt sätt.

gundj

New member
Jag lutar åt Packtalk Bold.
Dyrt som f-n men förhoppningsvis hyfsat framtidssäkert, Cardo verkar ju uppdatera sina produkter då och då.
Eftersom vi bara kommer att använda det mellan 2 mc så borde överkapaciteten enligt reklamen ge lite marginal.
De Sena-grejer vi har på jobbet är inte lättanvända och med dålig räckvidd även över vatten, annars hade kanske Sena 30K varit ett alternativ.

Försöker just på röststyrningen i min Androidtelefon att fungera, hittills kan man väl säga att OK, Google funkar inte så bra :)

IvarS

New member
Köp samma märke som dina polare har är mitt tips.
Scala är lätt koppla ihop med andra Scala, Sena med andra Sena osv.
Åker du solo spelar det mindre roll.
Köper du Scala och din polare har annat märke kan det bli bekymmer.

gundj

New member
Köp samma märke som dina polare har är mitt tips.
Scala är lätt koppla ihop med andra Scala, Sena med andra Sena osv.
Åker du solo spelar det mindre roll.
Köper du Scala och din polare har annat märke kan det bli bekymmer.
Som det står i rubriken och i inlägget, jag letar efter ett system för två. Inte för att åka ett gäng.

IvarS

New member
Oi jäklar
Blev du sårad, förlåt ;)

Tänkte kanske andra också funderar på att skaffa intercom och ville bara dela med mig av det jag tycker är viktigt tänka på.

F800ST

Member
Har ett kit med cardo Q1, gjort för 2 på samma hoj. Funkat klockrent i de 3 år jag brukat kittet, aldrig problem att para eller koppla upp mot redan parade saker, har kopplat samman mobilen, Gps (tomtom rider 40) med Q1:an. Ser på gps display vem som ringer och kan via den välja att svara genom att trycka på skärmen, eller så trycker jag på Q1:ans knapp för att ta emot samtalet.

Enda jag saknar är att kunna byta låt på spotify via Q1 eller gps, men man kan inte få allt, så jag gör en lång låtlista med bra musik istället.

Ljudet är grymt, alla jag pratar med frågar om jag står still och tala med dom, brusreduceringen är otrolig, ljudet är enligt mig grymt bra, vill man ha lite bättre kan man byta ut högtalarna mot något från Koss, man får modda lite på kosslurarna men det går enkelt.

gundj

New member
Oi jäklar
Blev du sårad, förlåt ;)

Tänkte kanske andra också funderar på att skaffa intercom och ville bara dela med mig av det jag tycker är viktigt tänka på.

Visst, men, som du ser i tråden så är det fler ointressanta helt irrelevanta svar än nyttiga, och ditt bidrog inte precis heller.
Det handlar som du nog förstår inte om att bli sårad utan få tråden fylld med ovidkommande saker.

gundj

New member
Har ett kit med cardo Q1, gjort för 2 på samma hoj. Funkat klockrent i de 3 år jag brukat kittet, aldrig problem att para eller koppla upp mot redan parade saker, har kopplat samman mobilen, Gps (tomtom rider 40) med Q1:an. Ser på gps display vem som ringer och kan via den välja att svara genom att trycka på skärmen, eller så trycker jag på Q1:ans knapp för att ta emot samtalet.

Enda jag saknar är att kunna byta låt på spotify via Q1 eller gps, men man kan inte få allt, så jag gör en lång låtlista med bra musik istället.

Ljudet är grymt, alla jag pratar med frågar om jag står still och tala med dom, brusreduceringen är otrolig, ljudet är enligt mig grymt bra, vill man ha lite bättre kan man byta ut högtalarna mot något från Koss, man får modda lite på kosslurarna men det går enkelt.

Tack! Just byta låt i Spotify verkar vara svårt oavsett system.
Ett par Koss ligger i lådan, ska tänka på det om jag inte är nöjd med ljudet, de nyare Cardo ska visst låta rätt OK.

F800ST

Member
Glömde säga att detta är en gammal modell och jag köpte mitt duo-pack beggat, tror jag gav ca 1500kr. Visade sig att ena uppsättningen var oanvänd.
Mycket nöjd med mitt köp och de är vattentäta, bra monteringsmöjligheter och allt ingår.

Nypriser på comsystemen idag är ju rent av horribla för att vara mild i språket.

Alexander76

Member
Nypriser på comsystemen idag är ju rent av horribla för att vara mild i språket.
Ett alternativ är ju faktiskt att ringa med mobiltelefonen och fästa handsfreen i hjälmen. Jag spelade in pratet till en video på det sättet, funkade skitbra. Det är lite pill i början för du ska göra samtalet och sen lägga tillbaka telefonen i någon bra ficka - allt detta med hjälmen på - det kostar vad samtalet kostar men inga 3500kr i alla fall.

jansssson

New member
Köpte själv PackTalk Bold i veckan. Har inte kört med just intercom funktionen (varken DMC eller bluetooth) än, men ljudet från Spotify i telefon o den inbyggda radion är kalas. Körde några timmar igår, med telefonsamtal till polaren som saknar intercom, och det funka bra (utom när mobiltäckningen försvann, eller när hans headset strula). Kan inte uttala mig om alla funktioner (byta låt etc), det har jag inte lärt mig än. Men än så länge är jag helnöjd, o det var ganska bra pris på ProGearMoto.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk