Anmälningar till Trafikverket 2014

Hampe

Skriver massor!
Gott folk - Trafikverket befinner sig som alla vet i fritt fall och kan inte hitta sin egen näsa längre.

Vi måste alla hjälpa till för att vi skall komma någon vart:
Se till att agera mot Trafikverket, och involvera SMC så vi centralt får en bild av hur stort problemet är.

Man kan anmäla på http://www.trafikverket.se/Kontakta-oss/Anmal-skador-och-brister/

men då hamnar man på en puckad sida där det mest angelägna verkar vara Trafikverkets egna korruptionsproblem...

Anmäl misstankar om korruption, mutor eller jäv
Vägrapportör
Begäran om skadestånd

Jag valde istället att lämna en "synpunkt" via denna sidan: https://dka.vv.se/kundtjanstext/

Anmälan till Trafikverket skrev:
Igår, Torsdagen 6/3 färdades jag i Sörmland.
När jag körde på E4 söderut vid trafikplats 129 Jönåker/Stigtomta överraskades jag på själva motorvägspåfarten av mängder av lös sand; rester efter snabellagningar med klister och lösgrus utblåst ovanpå.

Arbetet var uppenbart nygjort, inte rensopat och heller inte utmärkt på något som helst sätt.

Jag har idag på morgonen talat med bekanta boende i Sörmland som meddelar att "Trafikverket verkar ha grusat upp varenda motorvägsavfart och -påfart i länet, men ingen har sett några skyltar någonstans".

Som bilist finner jag detta ytterst nonchalant av Trafikverket: Motorvägsavfarter trafikeras i - Häpp! motorvägshastighet, efter det att man lämnat motorvägen vidtar en kraftig inbromsning, oftast i nedförsbacke, inte sällan med en kruva dessutom. Skall detta plötsligt vara en grusväg utan att det märks ut? Skall Vägverket använda denna omdiskuterade nödlagningsmetod på 110-vägar? Utan att skylta?

Vad gäller påfarten så inleds den med en 90-graders sväng när man kommer från nordväst, och det var bara låg hastighet som hindrade mig att kasa ut i diket. Hade jag kört "normalt" hade jag fått stora problem redan när jag vände upp mot påfarten.
När jag blivit varse problemet kommer nästa svårighet:
Det som normalt är en "accelerationssträcka" i uppförsbacke är nu täckt med grus. Visst går det att tvinga upp bilen i den hastighet den skall ha för att kunna ta mig ut på motorvägen utan att störa annan trafik, men det innebär att jag blästrar sönder trösklarna på min nya bil. Vem betalar det?

Motorvägsav- och påfarter är synnerligen illa lämpade att vräka ut grus på och låta ligga, vare sig man skyltar och sopar - eller bara skiter i det, som i Sörmland.

Som aktiv motorcyklist räcker inte omdömet nonchalant.
Jag finner det oanständigt av Trafikverket att just i Sörmland inte vara noggrann med regler kring snabellagningar, skyltningar etc.

Ni har redan haft ihjäl minst en motorcyklist genom brister i ert arbetssätt i just Sörmland. Varför följer ni inte era egna regler?
Varför tar ni inte problem med slarviga snabellagningar på allvar?

Min anmälan gäller endast förhållanden vid trafikplats 129 eftersom det är det enda jag drabbats av själv, men flera andra berättar om en "storraid" nu i veckan kring Nyköping, helt utan skyltar.

Ansvarslöst, Trafikverket!

Hampe


Okay så eller...? Bara att klicka "sänd"?

Så fan heller!

Ett fel har inträffat, vi ber om ursäkt för detta. Försök gärna igen. Om felet kvarstår kontakta kundtjänst på telefon 0771-921 921 (Klicka här för mer kontaktinformation).

Överraskande! Detta råkade jag utför flera gånger förra våren, och anmälde även detta till Trafikverket.
Med mycket litet resultat, tydligen...

Det klart att man tror att allt är bra om man stoppar anmälningar från att nå pajasverket!

Wait for it! Det blir värre...

Klickar man "för mer kontaktinformation" så får man upp idiotenkäten där man skall "tycka till om Trafikverket"


Hjälp oss göra trafikverket.se bättre - besvara tre frågor. Tack!
1
Är du positivt inställd till Trafikverket som myndighet? Ja Nej Ingen uppfattning
2
I vilken roll besöker du webbplatsen idag? Privatperson Företag, kommun eller organisation Journalist Annan:
3
Vilket område gäller ditt besök på webbplatsen idag? Fordon Kontakt Körkort Körkortsprov (Teoriprov och uppkörning) Lediga jobb Styrande dokument Trafiksäkerhet eller miljö Trafikinformation Väg- eller järnvägsbyggen

"Om jag är positivt inställd till Trafikverket som myndighet"...?
Nej, inte precis. Dom +10 gånger jag fyllt i den hittills så har det alltid varit "nej" i brist på mer tydliga, ciselerade och måleriska beskrivningar...

Ni retar ta mig tusan gallfeber på mig, Trafikverket!
Det verkar inte finnas något ni klarar av att reda ut; inte er hemsida, inte kontaktformulären, inte ert uppdrag varken på väg eller spår - hur orkar ni med er själva?

Jag orkar i vart fall inte gå vidare med detta. Jag har upptäckt och rapporterat ett allvarligt brott mot Trafikverkets egna regler som kunde lett till allvarlig skada för oss användare av vägarna - kunderna, typ...
Trafikverket förmår inte hantera min anmälan. Ynkligt!

Nu vill jag ha svar här i tråden istället, och det snabbt! Vad gör Trafikverket åt ett sådant här brott mot reglerna?
Måste vi ge oss ut och blockera snabelbilarna och polisanmäla när dom sprider grus utan att skylta? Är det det Trafikverket vill?
Vet Trafikverket ens något kring vad dom vill...?


Gott folk; samla era anmälningar och kontakter med Trafikverket i denna tråden.
Det kan bli en tragikomisk läsning...


Hampe


..och - det går om man vill!
156;an mellan Svenljunga och Tranemo samma dag var eexxeemmppllaarriisskktt skyltad, vid början och dessutom vid varje korsning och större tillfartsväg. Den tjejen eller killen som gjorde det jobbet visste hur en slipsten skulle dras!
Allt är inte skit, men det verkar att ju närmre Borlänge man kommer desto sämre blir det...
 
Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
jag gjorde ett test och skickade frågan via den sidan Hampe. Bad dem undersöka om det var något fel på anmälningssidan. Fick iväg mailet och fick svar med ärendenummer. Testa igen Hampe!
 

Hampe

Skriver massor!
jag gjorde ett test och skickade frågan via den sidan Hampe. Bad dem undersöka om det var något fel på anmälningssidan. Fick iväg mailet och fick svar med ärendenummer. Testa igen Hampe!

Ja, nu funkade det.

Jag antar att det ligger ett time-out script eller så som slår stenhårt mot oss som skriver mycket.
...eller vill vara noggranna med att beskriva vad som skett, vill fundera lite innan man skickar iväg det man skrivit, blir avbruten av hundar, ungar eller måste gå ta en slurk på det hembryggda äppelvinet innan man sänder iväg iväg sitt alster.

Hur som helst - den som inte kör cntrl+C på sin text får finna sig robbad på sin anmälan; backar man bakåt så är hela fältet rensat.
Lustigt nog står däremot kontaktuppgifterna man fyllt i kvar....
Inte så imponerande, Trafikverket.


Om igen: Fyll gärna på med era egna anmälningar till Trafikverket, så får vi se hur stort detta blir i år.




Hampe
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Hmm - jag noterar det kanske är behov för en typ av "alternativt MC orienterad" rapporterings system - jag lovar jag ska fundera lite på detta..

Med vänlig hälsning, MC-Verket /Christensen
 
Last edited:

Bansaie

New member
Suck!
Du ska bara veta hur det ser ut från insidan Hampe, och då ser jag ändå bara min lilla bit.
 

Hampe

Skriver massor!
Vissa misstankar har faktiskt börjat gro...



Jag passade på att gå igenom förra årets anmälningar:


Hej,

Tack för att du har kontaktat Trafikverket! Vi kommer behandla ditt ärende så snart som möjligt.
Om du kontaktar oss i detta ärende bör du uppge ditt ärendenummer TRVKT 2013/13515.

Detta meddelande går inte att besvara.

Med vänliga hälsningar
Trafikverkets kundtjänst för väg, järnväg, färja
Telefon: 0771 – 24 24 24

Hej,

Tack för att du har kontaktat Trafikverket! Vi kommer behandla ditt ärende så snart som möjligt.
Om du kontaktar oss i detta ärende bör du uppge ditt ärendenummer TRVKT 2013/13680.

Detta meddelande går inte att besvara.

Med vänliga hälsningar
Trafikverkets kundtjänst för väg, järnväg, färja
Telefon: 0771 – 24 24 24


Hej,

Tack för att du har kontaktat Trafikverket! Vi kommer behandla ditt ärende så snart som möjligt.
Om du kontaktar oss i detta ärende bör du uppge ditt ärendenummer TRVKT 2013/13682.

Detta meddelande går inte att besvara.

Med vänliga hälsningar
Trafikverkets kundtjänst för väg, järnväg, färja
Telefon: 0771 – 24 24 24

Tre ärenden. Inga svar.
Ingen återrapportering, inga besked - inget. Rakt i papperskorgen...?


Däremot ett svar på ett annat ärendenummer jag själv inte hittar kopia på.
Ett bra svar?

Angående ditt ärende TRVKT 2013/13664

Hej Hampe!

Tack för att du kontaktar Trafikverket angående detta, jag ber om uräkt för att du fått vänta på svar. Jag har tagit det vidare till PEAB som är vår entreprenör för underhåll av vägar i detta område.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

SK (namn ändrat till initialer)
Kundtjänsthandläggare

Telefon: 0771-921 921

Trafikverket
781 89 Borlänge
www.trafikverket.se

Tja, vad säger det svaret? "Goddag Yxskaft"...?
Kom Peab tillbaka med något besked?

Så värdelöst fungerar Trafikverkets rapporteringstjänst:
Inga svar ->som kommer försent -> som inte säger något.

Ni fattar att vi behöver ta tag i detta och styra upp det...?



Hampe
 

Skye

Kör Mycket!
@bansaie Vi behöver inte utsätta dig som visselpipa, vi förstår ändå. Det är ingen som tar klagomål på allvar då staten har avkastningskrav på sina affärsverk. Det innebär att begreppet service och kommunikation uteblir.

Sveriges eller som det hette förr Statens vägar och järnvägar skall bara innefatta de som behöver de mest, resten skiter dom i då endast lönsamma sträckor ger positivt resultat. Resten får allmän nyttan stå för och hoppas att ingen klagar.
 
Du skall veta Hampe och andra, jag har skrivit och ringt till Trafikvärket, jag har precis samma åsikt som du-Goddag yxskaft! En gång mejlade jag och frågade varför hastigheterna på vägarna skall sänkas samtidigt som hastigheten på järnvägen skall höjas. Det kan inte vara i paritet med önskan om att sänka energiförbrukningen! Svaret jag fick var att "det spelar ingen roll, tåget drar inte mer energi om hastigheten ökar" !!!!!!!!!!!!!!!

Sänkta hastigheter.( på vägarna)
Mer övervakning.
Sämre vägar.
Fler vajerräcken.

Det är nog framtiden enligt Trafikvärket (borde stavas så).
 

Hampe

Skriver massor!
I väntan på fler spännande ärenden här i tråden så motionerar vi ursprungshistorian från ämnesstarten:


Hej!

Stänger detta ärendet, då du redan har ett pågående ärende med samma innehåll TRVKT 2014/3021

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

FE (Ändrat till initialer)
Kundtjänsthandläggare

Telefon: 0771-921 921

Trafikverket
781 89 Borlänge

Tydligen så gick min ursprungliga anmälan igenom, trots felmeddelande.
Något svar från entreprenören? Det lär dröja...




H
 

Hampe

Skriver massor!
Nä!

Snabbaste svaret någonsin - en vecka bara!
Tänk vad bra det är med Facebook ändå...

Hej Hampe!

Tack för dina synpunkter, jag ber om ursäkt för att svaret har dröjt. Till att börja med kan jag meddela att i samband med att din vän kontaktade oss på Facebook, för att uppmärksamma oss på ditt inlägg i SMC:s forum, så kontaktade vi driftentreprenören direkt. De åkte då ut till trafikplats 129 och kunde konstatera att skyltarna hade hamnat i diket. Denna kontroll gjordes ett par dagar efter avslutat arbete, efter att du hade kontaktat oss, och då fanns det inte något behov av sopning. I standardbeskrivningen till driftentreprenören står det att de har 48 timmar på sig efter avslutat arbete med snabellagaren att se till att det är rent på platsen.

Jag har i och med detta ärende även varit i kontakt med den ansvariga projektledaren för underhåll på Trafikverket. Dina synpunkter är viktiga för oss och arbetet pågår med att hitta en lösning på problemet.
I kommande möten med driftentreprenören kommer dina synpunkter att finnas med.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

AB (nedkortat till initialer)
Kundtjänsthandläggare


Sicken otur! Skyltarna i diket. Igen.

Och ånyo, denna gången också, encore, da capo, ad infinitum.
Vad hette det där programmet från någon av SVTs provinsredaktioner...? "Har ni hört den förut"...?



Well well, jag tror att detta är enda vägen att gå framåt.

SMC Centralt jobbar uppifrån och politiskt, påpekar brister och förmedlar medlemmarnas allmänna uppfattning.
Men, även vi enskilda motorcyklister måste engagera oss och anmäla, anmäla, anmäla alla dessa farliga brister i vägunderhållet.
Brister i väg underhållet och brister i hur själva vägunderhållet utförs.
Brister som innebär besvär eller möjligen obehag för bilster, men som kan vara dödliga för oskyddade trafikanter.

Vi måste ta oss besväret och tiden att anmäla all skit vi ser ute på vägarna för att få upp det på Trafikverkets agenda.
Dom har mycket annat att tänka på, och vi glöms väldigt lätt bort...



Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Ett upprop kommer i nästa nummer av MC-Folket och även här på webben. Inte den tidning som landar nästa vecka utan nästa. PS Hampe. Det är jag som är din vän.
 

Diversion

New member
Ett tips till er som skriver längre texter. Ibland klickar det och man kan inte gå tillbaka, hela texten är borta. Skriv brevet/inlägget i notepad, word eller liknande och spara det. När det är dags kopierar ni och klistrar in. Då slipper man få magsår av att 20 minuters arbete gick upp i rök.
 

Hampe

Skriver massor!
Det här svaret från tidigare i tråden känner ni igen?

Hej Hampe!

Tack för dina synpunkter, jag ber om ursäkt för att svaret har dröjt. Till att börja med kan jag meddela att i samband med att din vän kontaktade oss på Facebook, för att uppmärksamma oss på ditt inlägg i SMC:s forum, så kontaktade vi driftentreprenören direkt. De åkte då ut till trafikplats 129 och kunde konstatera att skyltarna hade hamnat i diket. Denna kontroll gjordes ett par dagar efter avslutat arbete, efter att du hade kontaktat oss, och då fanns det inte något behov av sopning. I standardbeskrivningen till driftentreprenören står det att de har 48 timmar på sig efter avslutat arbete med snabellagaren att se till att det är rent på platsen.

Jag har i och med detta ärende även varit i kontakt med den ansvariga projektledaren för underhåll på Trafikverket. Dina synpunkter är viktiga för oss och arbetet pågår med att hitta en lösning på problemet.
I kommande möten med driftentreprenören kommer dina synpunkter att finnas med.

Om du svarar på detta meddelande är det viktigt att du inte ändrar i ämnesfältet för att ditt svar ska hamna rätt.

Med vänlig hälsning,

AB (nedkortat till initialer)
Kundtjänsthandläggare


Jag tycker inte att "hamnat i diket" är ett acceptabelt svar, inte när man hört liknade undanflykter tidigare - så jag har bollat tillbaka:

Hej!


Tack för svaret, det kom ovanligt snabbt denna gången.



Så, hur går Trafikverket vidare med en sådan här avvikelserapport?

Att skyltarna "hamnar i diket" verkar vara vanligt förekommande när man anmäler sådana här brister i Trafikverkets åtaganden.
Följer ni upp hur skyltningen gjorts? När skyltarna så ofta "hamnar i diket" så måste ju något vara galet?
Är dom nedtyngda som dom skall vara? Är det entreprenören som slarvar eller är Trafikverkets rekommendationer otillräckliga?


En annan förklaring man hört i bland är att "skyltarna flyttats" och även detta tyder ju på att skyltarna inte är ordentligt nedtyngda, eller att "stick i marken" vid sidan av vägen inte fungerar.

Vem går runt och flyttar på skyltar? Jo visst - något enstaka fyllespratt kan man väl tänka sig att någon roar sig med under promenaden hem från en fest, men så ofta man hört denna förklaring så får man intrycket att organserade patruller åker runt på nätterna och flyttar runt dom aktuella skyltarna.


Känns det verkligen rimligt att det är så?
Eller ligger sanningen någon annanstans...?

mvh

Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag roar mig just nu med att gå igenom alla skadestånds ansökningar till TrV ifjol. 50 stycken. Återkommer med rapport!
 

EVK

New member
Inte många gånger jag sett skyltning vid väglagningar, trots stora mängder grus på vägen. Att vägarna skulle sopas inom 48 timmar efter lagning måste vara extremt ovanligt. Jag har aldrig sett att det gjorts, och vanligtvis ligger gruset kvar i veckor innan diverse fordon har blåst bort det.
Är detta verkligen "regler" som gäller över hela landet och för alla vägar?
 

Ove 60+

Active member
Inte många gånger jag sett skyltning vid väglagningar, trots stora mängder grus på vägen. Att vägarna skulle sopas inom 48 timmar efter lagning måste vara extremt ovanligt. Jag har aldrig sett att det gjorts, och vanligtvis ligger gruset kvar i veckor innan diverse fordon har blåst bort det.
Är detta verkligen "regler" som gäller över hela landet och för alla vägar?

Det som är normalt är just det du beskriver dessvärre. I mina trakter = V.Götaland, Värmland, Dalsland lika. Grus och lagningar, skyltar förekommer väldigt sällan. I Närke verkar det fungera bättre. Ingen statistik på detta, bara känsla...
 

EVK

New member
Jag bor bara några mil söder om dig Ove, så vi kör antagligen samma vägar.

Vad kan man förvänta sig av en anmälan om problem med vägar? Jag anmälde i fredags en vägsträcka till trafikverket via telefon. I detta fall var det någon som spritt ut konstgödsel över hela vägen, en sträcka på några hundra meter. Tillräckligt illa för att bilar skulle få släpp. Anmälan togs emot, men mig veterligen skedde inget alls. Jag såg inga skyltar varken lördag eller söndag, och på söndag eftermiddag så regnade det bort. Finns det överhuvud taget några rutiner för att hantera denna typ av problem?
 

jan-olovj

Active member
Förra sommaren så hade någon tappat en massa grus i rondellen här hemma i byn, jag ringde polisen på 11414 och anmälde detta, jag fick svaret att jag skulle ringa vägverket. Jag menade på att detta var en fara som jag nu anmälde och menade på att polisen inte kunde strunta i denna fara, och lade på. Mindre en timma senare var det uppsopat.
 
Top