Mikaman
New member
Menar du de där rejäla krasch-puckarna som följer med som original?Sedan är det ju det där besvärliga med boxer-motorer att det är en stor jäkla magnesiumklump ivägen för knät...
Menar du de där rejäla krasch-puckarna som följer med som original?Sedan är det ju det där besvärliga med boxer-motorer att det är en stor jäkla magnesiumklump ivägen för knät...
Detta med gaskontroll och blick kanske är någonting som ändras med farten.Det går åt h-vete.
Men min egen upplevelse är att när jag gasar "på rätt sätt" så är hojen stabilare och jag känner mig säkrare och sitter bättre. Det i sin tur gör att jag lyfter på hakan och mer eller mindre automatiskt tittar längre fram.
Om jag gör åt andra hållet, d.v.s. försöker att bara tänka på blicken och att se dit jag vill så händer det ganska ofta att jag missar med gasen och kommer för långt in mot apex och får göra en korrigering, tappar stabiliteten i hojen eller får fel linje... vilket ofelbart leder till att jag flyttar blicken och allt går åt pipsvängen.
Jag säger inte att bara för att jag prioriterar gaskontrollen så struntar jag i blicken men jag har under sommaren som B&K-instruktör för BMW-klubben insett att det är mycket lättare att lära ut blicken när gasen sitter...och det är mycket svårare att får deltagarna att gasa än att titta.
Men jag påstår inte att jag har rätt i alla lägen. Detta är bara vad som funkar för mig... och mr Code och ett par tusen CSS-deltagare per år.
Men min egen upplevelse är att när jag gasar "på rätt sätt" så är hojen stabilare och jag känner mig säkrare och sitter bättre. Det i sin tur gör att jag lyfter på hakan och mer eller mindre automatiskt tittar längre fram.
...och mr Code och ett par tusen CSS-deltagare per år.
Code;s böcker påminner mer om en 12-åring som fantiserar ihop saker ur luften. Ett exempel är hans resonemang om viktfördelning, kontaktytor, last och trottelkontroll. Han skriver t ex att hojar i allmänhet har 50/50 lastfördelning men struntar i att ta med faktumet att under färd sitter en förare på sadeln. Han undviker dessutom att berätta att ett däck som accelererar/retarderar förlorar tillgängligt lateral däckkraft. Kanske viste han inte bättre eller så gjorde han allt för att få ihop några indicier till de halvsjuka resonemangen.
Ja, det är ganska naturligt. Om du känner att det är ok att gasa genom en kurva, har du troligen en, enligt dig, acceptabel hastighet till att börja med. Kurvtagning i acceptabel hastighet brukar kännas mycket stabilt, tryggt och vanliga rutiner som blickkontroll och annat sitter perfekt. Omvänt, om du mitt i kurvan stänger gasen eller t o m bromsar, så känns det nog inte så bra, du blir bekymrad, börjar avsöka väginfo i MC;ns närområde och tappar nödvändig styrinfo. Konstigt?
Code;s böcker påminner mer om en 12-åring som fantiserar ihop saker ur luften. Ett exempel är hans resonemang om viktfördelning, kontaktytor, last och trottelkontroll. Han skriver t ex att hojar i allmänhet har 50/50 lastfördelning men struntar i att ta med faktumet att under färd sitter en förare på sadeln. Han undviker dessutom att berätta att ett däck som accelererar/retarderar förlorar tillgängligt lateral däckkraft. Kanske viste han inte bättre eller så gjorde han allt för att få ihop några indicier till de halvsjuka resonemangen.
I så fall är alla "R-maskinister" som 12-åringar. Ja kanske, men det är inte mitt fel.Så bra att Kieths böcker är på den nivån eftersom det är på den nivån de flesta R-maskinister ligger mentalt...
Eftersom du redan vet allt och kan allt, varför frågar du hur man ska göra?? Om du redan vet allt och ifrågasätter allt alla säger, var ligger du din utvecklingspotential.
Och ju mer jag skiter i all fysik, destå fortare kör jag. Jag VILL inte veta att jag förlorar lateral kraft vid kraftiga nerlägg och accelerationer... jag vill veta att jag har tillräckligt med friktionskraft mellan däck och väg för att kunna luta lite mer och gasa lite krafigare. All annan fysik försöker jag blotta ut ur hjärnan.
Ja, inte ligger den i att åter och åter lyssna på K.Codes smörja. Det är bara det jag ifrågasätter - inget annat.
Det är intressant att Keith har lyckats att personligen lura i Thomas Luthi, Jemes Toseland, Chris Vermuellen, Wayne Rainey m.fl. sina felaktiga kunskaper så till den grad att de totalt misslyckats med att kunna köra fort.
Jag är en framgångsrik teoretiker som alltid försöker analysera mig till hur saker skall utföras. Om jag inte gjorde så, skulle allt gå åt helvete. Svårigheten kanske ligger på vad man bör tillämpa.Jag är en hopplös teoretiker som alltför ofta försöker analysera mig till hur saker skall utföras.
Jag känner många icketeoretiker som inte blev tennisstjärnor heller.Jag tror det är orsaken till att jag aldrig blev någon tennisstjärna.
Det du skriver är en teoretisk analys. Den är f ö helt riktig. Man har helt enkelt lärt sig utföra uppgiften(erna) på ett framgångsrikt sätt. Det finns tydligt beskrivet som en teoretisk analys: Typ: automatisk välfunkande handlingsmönster triggas och utförs.Med stigande ålder har dock försåelsen för känslans betydelse ökat. Jag tror det är därför jag så mycket uppskattar att köra motorcykel. Det krävs känsla för att köra snabbt eller mjukt eller säkert eller……
Vi är ju slavar under verkligheten och vi som förare är med där och "skruvar" för att få ut de resultat vi önskar. För att lyckas med det måste vi göra rätt. Delar av det är att ta beslut som baseras på någon medveten kunskap. Bl a därför är det idé att älta teoriernas giltighet. Det är dessutom en pedagogisk grej. Dem/vi som ännu inte klarar utföra uppgiften(erna) måste få vägledning och känna till vilka målen är, så vi själva kan bedöma om vi gör framsteg.Är det verkligen någon idé att älta teoriernas giltighet. Om modellerna för gaskontroll, blick och spårval fungerar för att uppnå känsla för körningen så blir det ganska ointressant ifall modellerna passar in i övrig fysikalisk teoribildning. Modellerna verkar otvetydligt fungera fint för väldigt många. Är inte balans resultatet av förmågan att känna de krafter som påverkar dig och din motorcykel när du kör. Jag menar att insikter om känslan ger förmågan.
Jag är en framgångsrik teoretiker som alltid försöker analysera mig till hur saker skall utföras. Om jag inte gjorde så, skulle allt gå åt helvete. Svårigheten kanske ligger på vad man bör tillämpa.
XXXXXXX
Man tar alltså medvetna beslut baserat på någonting, men som inte har så mycket med känsla att göra.
XXXXXXX
Vi är ju slavar under verkligheten och vi som förare är med där och "skruvar" för att få ut de resultat vi önskar. För att lyckas med det måste vi göra rätt. Delar av det är att ta beslut som baseras på någon medveten kunskap. Bl a därför är det idé att älta teoriernas giltighet.
Du har rätt i att jag försöker tillämpa mekaniska synsätt på allt (och gärna lite till). Det är ungefär vad man gjort hittils och med stor framgång. Så jag kan inte hålla med om "alltför". Möjligen missuppfattar jag, men om man inte gjorde det, så bör väl aktiviteten betraktas som någon form av experiment. Eller?Olsson, jag tror du försöker tillämpa ett alltför mekanistiskt synsätt på de biologiska varelser som de flesta motorcykelförare är!
Visst är det så - men många saker är ganska basic. D v s man kan ganska lätt förutsäga vad resultaten kommer bli - inte för en enskild men ett snitt för ett antal personer...ju mer man lär sig desto mer förstår man hur mycket man inte förstår. Det är inte mycket vi människor egentligen förstår om oss själva.
Ditt problem är ju inte på något sätt unikt. Alla har ju problem med känslan för saker. Själv kan jag inte känna hur en backhand(tennis) ska kännas när den funkar bra. Jag har aldrig lyckats och målet för mig blir att överhuvud taget få över bollfan och in på planen någonstans. Men i pingis funkar backhand mycket bättre. På ren feel sitter 'hammarn' i motståndarens hörn. Själv har jag inte en blekaste aning om hur i h*e jag kan klara denna extremt komplexa manöver - men jag gör det.Med viljan följer lätt teorier. Jag ville verkligen kunna spela tennis och teoretiserade en hel del om rätt teknik. Men, då jag hade viljan men inte rätta känslan blev mitt tennisspel aldrig bra. Numera försöker jag låta viljan samspela med känslan.
Ola Magnells låt "du har viljan men inte rätta känslan" är inte dum alls!
"du har viljan men inte rätta känslan" är inte dum alls!
"Du har känslan men inte rätta viljan" sjunger Ola Magnell, Påtalåten.