Alldeles för feg?

Marie

Banned
Jag har provat, men inte tyska tourers utan Amerikansk gjutjärns-HD. Den fan låg några meter bakom på favorit-banan i Roslagen. Inte en chans att köra ifrån, trots nyligen perfekt justerade Öhlinskomponenter runt om. :D

Hmmmm...... Det där låter riktigt allvarligt. Försvinner inte ett sådant bojsänke i fjärran i backspeglarna så behöver du nog (usch, nu måste jag ta en svordom i munnen) delta i B&K träning på bana....:p :D
/Marie
 

Hasse

New member
Lite febrig kanske?

Jag tror jag främst uppskattar vägar där det går upp till 100 på rakorna och 50-70 i böjarna. (Det funkar iofs med 150 resp 100 också.)

Körningen är väl delvis njutningsfull, men bara då och då. Som sagt håller jag nog igen för mycket, men ska prova ladda lite hårdare.

Håller med Marie att dessa symtom verkar allvarliga eller som jag tycker lite sjukt!!

Du ska väl inte åka sådär svindlande fort på rakorna heller, då kan du lätt bli fotad. Har du sett några kameror i kurvorna? Nähä, kunde väl tänka det.
Om du vänder på siffrorna ska du se att HD-gubben försvinner bakom kurvorna att han sen kör om på rakan ä ju bara bra. Då får ju han betala böterna.
Sen att du vill ta brantare kurvor- skulle du kunna utveckla det lite så
jag förstår lite mer hur du hanterar din "räjser."

Annars kan du väl försöka bli kompis med HD-gubben eller det kan ju vara en stilig kvinna också som har en del saker att lära ut .:D
 

Olsson

New member
Sen att du vill ta brantare kurvor- skulle du kunna utveckla det lite så jag förstår lite mer hur du hanterar din "räjser."

Jag vill i större grad bibehålla hastighet inför kurvorna så att hojens lutningsvinkel blir brantare och utan att det känns onaturligt och nämnvärt farligare. Typ.

Ja, det funkar i och för sig att hålla 70 på rakorna också. Det är nog mest ett resultat från ax och broms mellan kurvorna. Kameror eller ej, skylten sitter ganska osynlig. Dessutom är den tejpad med vit eltejp så kameror spelar inte så stor roll tror jag.
 

Mikaman

New member
Jag vill i större grad bibehålla hastighet inför kurvorna så att hojens lutningsvinkel blir brantare och utan att det känns onaturligt och nämnvärt farligare. Typ.

Tänk vilket tjat det är om körteknik, eller hur! Det där med att svänga är totalt övervärderat. Det bästa är förståss att ge järnet på rakorna så att det vidöppna avgassystemet kan släppa ifrån sig riktigt mycket ljud. Och sen, full kraft med högerfoten inför nästa besvärliga kurva. Det är motorcykelåka det! :D

Du skall få mitt allra hemligaste knep - dekaltrimning! Det funkar skitbra med både Amazon och Ascona så det går nog med din motorcykel också! Några tuffa längder med den svart-vit-rutiga från Hobbex så blir det riktig fart på rakorna! :D
 

Mikaman

New member
Annars kan du väl försöka bli kompis med HD-gubben eller det kan ju vara en stilig kvinna också som har en del saker att lära ut .:D
Men Hasse i Björnlunda, måste man bli kompis också!? Kompisar OCH kurvor, då kan det ju bli kul att köra motorcykel och det kan väl ändå inte vara meningen! Det skall vara tufft, hårt och manligt!! :D
 

aRWe

Member
Jag vill i större grad bibehålla hastighet inför kurvorna så att hojens lutningsvinkel blir brantare och utan att det känns onaturligt och nämnvärt farligare. Typ.

Ja, det funkar i och för sig att hålla 70 på rakorna också. Det är nog mest ett resultat från ax och broms mellan kurvorna. Kameror eller ej, skylten sitter ganska osynlig. Dessutom är den tejpad med vit eltejp så kameror spelar inte så stor roll tror jag.

Prova på en sporthojskurs till sommaren (långt dit jag vet) där får du gå igenom allt som behövs för att köra säkrare på vägen. Har själv kört hoj sedan -83 och hävdar att blicken är en av dom viktigaste momenten för att köra säkert.
 

Hasse

New member
ingen fegis

Men Hasse i Björnlunda, måste man bli kompis också!? Kompisar OCH kurvor, då kan det ju bli kul att köra motorcykel och det kan väl ändå inte vara meningen! Det skall vara tufft, hårt och manligt!! :D

Apropå hårt och tufft, törs man citera fänrik Stål ?:"De äter järn
och skiter kätting". :eek:
Kanske bäst att passa sig lite.
hasse
 

lime

Skriver inte
Prova på en sporthojskurs till sommaren (långt dit jag vet) där får du gå igenom allt som behövs för att köra säkrare på vägen. Har själv kört hoj sedan -83 och hävdar att blicken är en av dom viktigaste momenten för att köra säkert.

Gaskontroll, gaskontroll, gaskontroll och blicken... den ordningen ska det vara... ;)
 

HonkyTonkMan

New member
:cool: Ta inte i för hårt bara! Läs och begrunda det här amerikanska ordspråket bland flygare, som är mycket passande även för motorcyklister: There are old fliers and there are bold fliers, but there are no old bold fliers. ( Det finns gamla flygare och det finns våghalsiga flygare, men det finns inga gamla våghalsiga flygare.);)
 

Olsson

New member
:cool: Ta inte i för hårt bara! Läs och begrunda det här amerikanska ordspråket bland flygare, som är mycket passande även för motorcyklister: There are old fliers and there are bold fliers, but there are no old bold fliers. ( Det finns gamla flygare och det finns våghalsiga flygare, men det finns inga gamla våghalsiga flygare.);)

Den där är bra! Grejen är att det är väldigt sant. Bl a därför oroar jag mig nu ännu mer. :eek: :D

Man borde kunna öka säkerheten - trots att man "implementerar" mer aggresiv körning. Jag får nog fundera lite på hur bara.
 

Olsson

New member
Gaskontroll

Är detta en CSS-grej detta med gaskontroll?

Det verkar som ett gammalt modeord som fått fäste här hemma. Kanske kommer det från CSS-gänget. Jag undrar; vad är gaskontroll för något? För att ta reda på det får man nog titta på ordet; Det borde då bli kontroll av gasen. Själv har jag gashandtaget kopplat till en wire som styr trottlarna i trottelhuset. Min högernäve kan alltså styra dessa trottlar. Smart!!

Jag gissar att de bara liksom måste komma upp med någon flummig tes som ett led i marknadsföringen. De har ju faktiskt lyckats. "Gaskontroll" är numera en kardinal-lösning för väldigt många oidentifierade problem enligt väldigt många. Men varför det är så, finns ännu ingen förklaring på. Men vad gör det? Gaskontroll ba' ! :D
 
Last edited:

Hasse

New member
okontrollerad gas

Det verkar som ett gammalt modeord som fått fäste här hemma. Kanske kommer det från CSS-gänget. Jag undrar; vad är gaskontroll för något? För att ta reda på det får man nog titta på ordet; Det borde då bli kontroll av gasen. Själv har jag gashandtaget kopplat till en wire som styr trottlarna i trottelhuset. Min högernäve kan alltså styra dessa trottlar. Smart!!

Jag gissar att de bara liksom måste komma upp med någon flummig tes som ett led i marknadsföringen. De har ju faktiskt lyckats. "Gaskontroll" är numera en kardinal-lösning för väldigt många oidentifierade problem enligt väldigt många. Men varför det är så, finns ännu ingen förklaring på. Men vad gör det? Gaskontroll ba' ! :D

Allting hänger ihop ju !
Bromskontroll svängkontroll synkontroll och gaskontroll skall
utföras samtidigt.

Det går under arbetsnamnet
självkontroll och det fixar man inte med bara trottlarna inte.
Gaskontroll KAN ju också syfta på om man ätit något olämpligt osså.

Ursäkta om det blev lite OT
ni får försöka stå ut med både lite skämt och oförskämt.
 

Gubbrejsarn

New member
Det är lite ironiskt egentligen. Jag känner mig fegare idag när jag är ute och kör hoj än jag var när körkortet fortfarande var varmt från tillverkningen men jag kör, räknat i km/h, mycket fortare.

För två år sedan lutade jag hojen så jag fick i fotpinnarna när jag körde både på väg och på bana men i år får jag knappt i knät ens fast jag anstränger mig och ändå kör jag avsevärt mycket fortare än ifjol. Märkligt fenomen det där...

Det är inga problem att skrapa fotpinnar om man bänder ner hojen och motlutar, ung. som när man kör grus.
Luta framåt/inåt mot kurvan ska du få se på knäskrap:) .

En av de stora erfarenheterna av bankörning är ju just att man får pröva sina och hojens begränsningar. Att man sedan inte vill köra på samma sätt där det vimlar av mötande trafik och fasta hinder är väl ren självbevarelsedrift...

För egen del känner jag mej nöjd med att det går liite fort, men inte så fort att det skulle bli en våldsam olycka ifall något skulle störa min fart och riktning.
 

lime

Skriver inte
Då vill jag se dig med gaskontroll tittandes rakt fram när du försöker svänga;)
Är detta en CSS-grej detta med gaskontroll?

Det går åt h-vete.

Men min egen upplevelse är att när jag gasar "på rätt sätt" så är hojen stabilare och jag känner mig säkrare och sitter bättre. Det i sin tur gör att jag lyfter på hakan och mer eller mindre automatiskt tittar längre fram.

Om jag gör åt andra hållet, d.v.s. försöker att bara tänka på blicken och att se dit jag vill så händer det ganska ofta att jag missar med gasen och kommer för långt in mot apex och får göra en korrigering, tappar stabiliteten i hojen eller får fel linje... vilket ofelbart leder till att jag flyttar blicken och allt går åt pipsvängen.

Jag säger inte att bara för att jag prioriterar gaskontrollen så struntar jag i blicken men jag har under sommaren som B&K-instruktör för BMW-klubben insett att det är mycket lättare att lära ut blicken när gasen sitter...och det är mycket svårare att får deltagarna att gasa än att titta.

Men jag påstår inte att jag har rätt i alla lägen. Detta är bara vad som funkar för mig... och mr Code och ett par tusen CSS-deltagare per år.
 

lime

Skriver inte
Det är inga problem att skrapa fotpinnar om man bänder ner hojen och motlutar, ung. som när man kör grus.
Luta framåt/inåt mot kurvan ska du få se på knäskrap:) .

Jo, det är ju just det som är grejen. Jag KAN få ner fotpinnarna om jag går tillbaka till att sitta som ett kassaskåp och motbryta i kurvorna.

Sedan är det ju det där besvärliga med boxer-motorer att det är en stor jäkla magnesiumklump ivägen för knät... ;)
 
Top