Alldeles för feg?

Olsson

New member
Drömde mig bort en stund och tänkte på alla enormt häftiga RR-wannabee-körningar vi haft här i Bögträsk/Roslagen under 06. Helt vansinnigt kul har det varit. Jag funderar dock på att höja risken något. Jag kör nog för fegt och har stort utrymme att öka intaget av "godiset", utan att för den skull behöva hamna ens i närheten av fel sida om förmågan att hålla sig på hjulen. Jag kör långt under vad jag faktiskt klarar hantera - jag är helt enkellt onödigt rädd av mig.

Jag måste våga ta steget att höja upp ribban en bit. Dock för situationer som korsningar, omkörningar och sådant som handlar om oförutsedda saker från andra trafikanter kommer jag låta vara oförändrat eftersom det ger inget tillbaka. Men kanske grejer som allmänt högre hastighet, högre kurvhastighetet, senare inbromsningar, mer gas i utgångarna etc kan man ju kanske höja ribban för.

Är det någon som känner igen sig? Kanske någon som testat? Hur gick det?
 

Marie

Banned
Jag misstänker att de du vill ha svar ifrån inte längre kan svara dig.....
/Marie
 

Marie

Banned
Jorå, det borde finnas massor, även om kanske en och annan gått åt.

Det beror väl på hur feg du är idag?... Det kan ju finnas någon kvar om du idag stannar före varje skymd kurva, parkerar hojen och till fots går runt kröken och kollar innan du försiktigt på tomgång och ettan smyger runt kröken.... :p :D
/Marie
 

Olsson

New member
Det beror väl på hur feg du är idag?... Det kan ju finnas någon kvar om du idag stannar före varje skymd kurva, parkerar hojen och till fots går runt kröken och kollar innan du försiktigt på tomgång och ettan smyger runt kröken.... :p :D
/Marie

Mjo, men jag har ett 4m långt bambuspö fäst på hojen, i färdriktningen med en minikamera fäst längs fram. Via head up display i hjälmen ser jag in i kurvan någon sekund innan jag faktiskt befinner mig där. På så sätt kan man ta sig ett glas vin innan man ger sig ut - men med bibehållen risk. :p

Fan vad du spammar! :D
 

Mr Helmut

New member
Men kanske grejer som allmänt högre hastighet, högre kurvhastighetet, senare inbromsningar, mer gas i utgångarna etc kan man ju kanske höja ribban för.

Är det någon som känner igen sig? Kanske någon som testat? Hur gick det?

Kanske inte känner igen mig i det du skriver, snarare motsattsen. Men jag har gått några kurser genom smc i sommar och dom har gett mig mer mycket nyttig info om körningen.

Broms och kurv kurs i sammarbete med smc och folksam (får ju billigare försäkring också)

Testa att gå en så får du säkert upp farten lite:)
 

Olsson

New member
Kanske inte känner igen mig i det du skriver, snarare motsattsen. Men jag har gått några kurser genom smc i sommar och dom har gett mig mer mycket nyttig info om körningen.

Broms och kurv kurs i sammarbete med smc och folksam (får ju billigare försäkring också)

Testa att gå en så får du säkert upp farten lite:)

Motsatsen! Ja, det är nog ganska vanligt för många. Man börjar "hårt" och lugnar ner sig, kanske efter några incidenter eller så.

Jag har testat bana några gånger och jag håller med, man kan jobbar upp ett hyfsat tempo som fungerar. Fast jag tycker när man kommer tillbaka ut på vägarna, med allt omkring (stolpar, träd, bilar etc) så blir det ordentligt läskigt. Men, som sagt jag oroar mig troligen för mycket och borde kanske öka en del och bara njuta.
 

Marie

Banned
Motsatsen! Ja, det är nog ganska vanligt för många. Man börjar "hårt" och lugnar ner sig, kanske efter några incidenter eller så.

Jag har testat bana några gånger och jag håller med, man kan jobbar upp ett hyfsat tempo som fungerar. Fast jag tycker när man kommer tillbaka ut på vägarna, med allt omkring (stolpar, träd, bilar etc) så blir det ordentligt läskigt. Men, som sagt jag oroar mig troligen för mycket och borde kanske öka en del och bara njuta.

Varför inte bara njuta (utan att för den delen behöva känna sig jäktad och behöva öka farten)? Det är väl ändå njutningen som är en stor del av hojkörningen? (utöver det rena transportarbetet alltså...)
/Marie
 
Last edited:

ntv janne

New member
"Lär dig din hoj hur den reagerar och fungerar"

Motsatsen! Ja, det är nog ganska vanligt för många. Man börjar "hårt" och lugnar ner sig, kanske efter några incidenter eller så.

Jag har testat bana några gånger och jag håller med, man kan jobbar upp ett hyfsat tempo som fungerar. Fast jag tycker när man kommer tillbaka ut på vägarna, med allt omkring (stolpar, träd, bilar etc) så blir det ordentligt läskigt. Men, som sagt jag oroar mig troligen för mycket och borde kanske öka en del och bara njuta.

Kommentar:

Med körning på kurvia vägar med Staffanstorp RR har jag lärt mig att det viktiga är ej hastigheten. Det viktiga är att hela tiden ha ett bra drag i genom kurvorna och det får du genom att "alltid ha rätta varvtalet så att när det sjunker växla ner tills ditt vartal uppnås".

Rör i undagstag bromsen och då med mycke små justeingar.

Bromsar man för hårt är det lättatt tappa kontrollen över körningen och då kan det braka rakt ut iskogen.

Alltså ha ej för hög växel då kör man säkrare igenom kurvorna och´därmed kan man höja ribban och åka fortare när man blir mer van. Lär dig din hoj då blir du bättre förare i alla situatioiner i trafiken och ensam på kurviga vägar.
 

Olsson

New member
Varför inte bara njuta (utan att för den delen behöva känna sig jäktad och behöva öka farten)? Det är väl ändå njutningen som är en stor del av hojkörningen? (utöver det rena transportarbetet alltså...)
/Marie

Jag kör en såndär sport-räser och om jag ska njuta mer så måste jag attackera mer liksom. Njutningen kommer med, brantare kurvor, mer lut, mer ax, mer broms, högre och längre wheelies etc etc. (troligen inte högre hastighet)
 

Mikaman

New member
Jag funderar dock på att höja risken något. Jag kör nog för fegt och har stort utrymme att öka intaget av "godiset", utan att för den skull behöva hamna ens i närheten av fel sida om förmågan att hålla sig på hjulen. Jag kör långt under vad jag faktiskt klarar hantera - jag är helt enkellt onödigt rädd av mig.

Det enda du behöver är några gubbar på Tyska tourers som jagar dig i ändan. Då kan du nog få fart skall du se! :D
 

MagnusK

New member
Den vanligaste orsaken till att man kör av / gör misstag är rädsla/panik. Det är kanske inte är så bra att försöka flytta den spärren på gatan?
 

lime

Skriver inte
Det är lite ironiskt egentligen. Jag känner mig fegare idag när jag är ute och kör hoj än jag var när körkortet fortfarande var varmt från tillverkningen men jag kör, räknat i km/h, mycket fortare.

För två år sedan lutade jag hojen så jag fick i fotpinnarna när jag körde både på väg och på bana men i år får jag knappt i knät ens fast jag anstränger mig och ändå kör jag avsevärt mycket fortare än ifjol. Märkligt fenomen det där...
 

Avarage

New member
Jag kör en såndär sport-räser och om jag ska njuta mer så måste jag attackera mer liksom. Njutningen kommer med, brantare kurvor, mer lut, mer ax, mer broms, högre och längre wheelies etc etc. (troligen inte högre hastighet)


Hmm, om du lutar mer krävs HÖGRE HASTIGHET, under förutsättning att du kör i samma kurva och svänger vid samma ställe (instyrningspunkt), annar hamnar du förmodligen där du inte vill vara = INNANFÖR ditt tänkta apex. :eek:

Mer ax (acc.) innebär KORTARE acc. om du INTE vill uppnå högre hastighet. Acc. kan vara kul vilket då skulle innebära att du har kul kortare tid så länge du inte vill ha högre hastighet! :p

Brantare kurvor kräver ju andra vägar där det helt enkelt är snävare kurvradie än där du kör idag = har inget med din valda hastighet för att ha kul att göra!

Mer broms = lägre hastighet. Alt. kan du vänta längre och bromsa senare vilket kräver effektivare/hårdare inbromsningar = kan ibland vara kul!

Om jag har förstått dina inlägg korrekt så uppfattar du din körning idag som ICKE njutningsfull, är det rätt uppfattat?

Mvh!
// Niklas
 

Olsson

New member
Det enda du behöver är några gubbar på Tyska tourers som jagar dig i ändan. Då kan du nog få fart skall du se! :D

Jag har provat, men inte tyska tourers utan Amerikansk gjutjärns-HD. Den fan låg några meter bakom på favorit-banan i Roslagen. Inte en chans att köra ifrån, trots nyligen perfekt justerade Öhlinskomponenter runt om. :D
 

Olsson

New member
Hmm, om du lutar mer krävs HÖGRE HASTIGHET, under förutsättning att du kör i samma kurva och svänger vid samma ställe (instyrningspunkt), annar hamnar du förmodligen där du inte vill vara = INNANFÖR ditt tänkta apex. :eek:

Mer ax (acc.) innebär KORTARE acc. om du INTE vill uppnå högre hastighet. Acc. kan vara kul vilket då skulle innebära att du har kul kortare tid så länge du inte vill ha högre hastighet! :p

Brantare kurvor kräver ju andra vägar där det helt enkelt är snävare kurvradie än där du kör idag = har inget med din valda hastighet för att ha kul att göra!

Mer broms = lägre hastighet. Alt. kan du vänta längre och bromsa senare vilket kräver effektivare/hårdare inbromsningar = kan ibland vara kul!

Om jag har förstått dina inlägg korrekt så uppfattar du din körning idag som ICKE njutningsfull, är det rätt uppfattat?

Mvh!
// Niklas

Jag tänkte bara i största allmänhet och ungefär att öka lite på de delar som kräver skicklighet på t ex en RR-bana. (fast jag utövar det på vägen) T ex brantare kurvtagning. Om det sker genom allmänt högre kurvhastighet - ja det kommer det göra på de sträckor jag kört tidigare. Men jag är inte ute efter att höja hastigheten, som jag inte ser något egenvärde i. Jag tror jag främst uppskattar vägar där det går upp till 100 på rakorna och 50-70 i böjarna. (Det funkar iofs med 150 resp 100 också.)

Körningen är väl delvis njutningsfull, men bara då och då. Som sagt håller jag nog igen för mycket, men ska prova ladda lite hårdare.
 

Hasse

New member
Styrproblem?

Drömde mig bort en stund och tänkte på alla enormt häftiga RR-wannabee-körningar vi haft här i Bögträsk/Roslagen under 06. Helt vansinnigt kul har det varit. Jag funderar dock på att höja risken något. Jag kör nog för fegt och har stort utrymme att öka intaget av "godiset", utan att för den skull behöva hamna ens i närheten av fel sida om förmågan att hålla sig på hjulen. Jag kör långt under vad jag faktiskt klarar hantera - jag är helt enkellt onödigt rädd av mig.

Jag måste våga ta steget att höja upp ribban en bit. Dock för situationer som korsningar, omkörningar och sådant som handlar om oförutsedda saker från andra trafikanter kommer jag låta vara oförändrat eftersom det ger inget tillbaka. Men kanske grejer som allmänt högre hastighet, högre kurvhastighetet, senare inbromsningar, mer gas i utgångarna etc kan man ju kanske höja ribban för.

Är det någon som känner igen sig? Kanske någon som testat? Hur gick det?

Hejsan! Näe det brukar inte vara något problem att njuta av vad du räknar upp.
Vädret brukar ju spela en viss roll och lite hur man är klädd. Grus på vägen
kan ju också få den kaxigaste att tänka efter.

Den där blodiga yxan du har kanske den är ivägen på något sätt?
Kanske bara att släppa den så båda händerna hamnar på styret.:eek:
hasse
 

Olsson

New member
Hejsan! Näe det brukar inte vara något problem att njuta av vad du räknar upp.
Vädret brukar ju spela en viss roll och lite hur man är klädd. Grus på vägen
kan ju också få den kaxigaste att tänka efter.

Den där blodiga yxan du har kanske den är ivägen på något sätt?
Kanske bara att släppa den så båda händerna hamnar på styret.:eek:
hasse

Ja, grus är ett helvete, likaså vilt. Ingen eller för liten kontroll. Det känns som att man chansar på att det ska gå bra.

Nja, yxan har jag numera ytterst sällan med när jag kör, så den utgör inga som helst problem.
 

Mikaman

New member
Jag har provat, men inte tyska tourers utan Amerikansk gjutjärns-HD. Den fan låg några meter bakom på favorit-banan i Roslagen. Inte en chans att köra ifrån, trots nyligen perfekt justerade Öhlinskomponenter runt om. :D
Lite som i skidbacken. Där satsar man järnet med senste carving-laggarna och inte f-n kör man ifrån snorungarna på bräda!

Jag tror du behöver ett K&N-filter och en Acraprålvitch så det blir rejäl fart på grejorna! :D
 
Last edited:
Top