Om jag köper ngt modern igen så ska den vara så pass ny att jag vågar åka långt med den utan att vara rädd för att den ska haverera men vara så gammal så att garantin gått ut så att man så serva den själv eller alternativt låta ngn hobbymekaniker göra det till ett reducerat pris.
Ja, det där får ju mig att fundera...
Antagligen är jag helt hopplöst vårdslös, eller???
Jag kör ju gladeligen fram- och tillbaka mellan Sverige och Österrike med åttiotalshoj. Den ena saknar tiotusenmilssiffra i vägmätaren, så jag kan inte ta gift på om den rullat 12000 mil eller 22000, men nog lutar min bedömning åt 22000... och den andra hojen *vet* jag att har rullat 19000 mil. Jag har aldrig ens tänkt tanken att någon av dem skulle gå sönder medan jag kör, och ingen av dem har heller blivit stående under de mil jag kört med dem och det är summa bortåt 10000.
Och ingen av dem har sett en motorcykelverkstad under de år jag ägt dem. Garanti? Vad är det?
Så är det ju det där med lögn, förbannad lögn och statistik.
Det första man får göra är att lista allt som kan kosta. Sedan får man välja ut vad av detta man skall räkna med, kanske till och med i flera modeller. Därefter kan man börja jämföra. Jag tror att Hund är ute efter detta egentligen, för att jämföra utan några ramar för vad man jämför är ointressant.
Jag pratade för min egen räkning och ingen annans
//Amir
Angående din avbetalning så är ju egentligen bara värdeminskningen och räntekostnaden en "kostnad".. Resten är ju ett sparande som du kan lägga in i kontantinsatsen på nästa hoj.
Att utgifterna skenar ibland är ju en annan sak
Lögn?? Det är siffror från min "bokföring" så det är i allra högsta grad reella siffror!
Håller med om att haverinojan är ofta lite överdriven. När det gäller hojar med boxermotorer så har de en miltalsmässig livslängd som är jämförbar med familjebilarnas. De är verkligen gjorda för att gå och gå. Offroadhojar samt supersporthojar från 80-talet bör man däremot se upp med, de körs hårdare, slits mer och kräver mer service (generellt).Jag kör ju gladeligen fram- och tillbaka mellan Sverige och Österrike med åttiotalshoj. Den ena saknar tiotusenmilssiffra i vägmätaren, så jag kan inte ta gift på om den rullat 12000 mil eller 22000, men nog lutar min bedömning åt 22000... och den andra hojen *vet* jag att har rullat 19000 mil. Jag har aldrig ens tänkt tanken att någon av dem skulle gå sönder medan jag kör, och ingen av dem har heller blivit stående under de mil jag kört med dem och det är summa bortåt 10000.
Och ingen av dem har sett en motorcykelverkstad under de år jag ägt dem. Garanti? Vad är det?
Oj, menade alltså inte att det du säger är lögn. Utan att man med hjälp av statistik kan bevisa vad man vill. Menade på inget sätt något illa mot dig utan jag tog bara det gamla talesättet till hjälp!
Angående så har du rätt i att det är en högst reell kostnad. För min del räknar jag dock in det som en ointressant post för mig när man skall räkna kostnad/mil osv. Men det btyder ju inte att jag har rätt som tycker så.
Håller med om att haverinojan är ofta lite överdriven. När det gäller hojar med boxermotorer så har de en miltalsmässig livslängd som är jämförbar med familjebilarnas.
BMWs boxrar äro tvåcylindriga.....Aha. Tänkte dock mer på guldvingestyle-boxer än liggande twin, de som har 4 - 6 cylindrar. BMW har väl en handfull modeller med den typen av motorer.
Kör man en hoj som går ner mycket i värde, som kostar mycket att försäkra, som sliter mycket däck och som det går åt en del meck eller reservdelar till (typ KTM) så kanske soppan är försumbar )
När jag bytte bil senast fick jag ner min bränslekostnad med 50%. Givet mina 4000 mil per år så kändes det ganska bra.
Med tanke på att min 1200gs fungerar ungefär som en diesel drar den inte heller mycket, givet cylindervolym, antalet hästar, vrid och vikt. Så vitt jag kan räkna på det verkar BMWs 800-serie vara en av de snålaste hojarna man kan ha. Står inte alls i proportion till hur kul de är att köra!!
Vid en SMC-kurs på bana så varvade jag till max 6000,
efter tankning så flyttade jag upp varvtalet rejält.
Vid max 6k varvning så drog min 99 Daytona ca 0,6
när jag varvade mer så ökad förbukningen till ca 0,8.
Tilläggas bör att jag körde ungefär lika långsamt hela tiden.
Detta visar att en Triumph drar bensin efter varvtal.
Kör man på bana så är det inte optimalt med höga växlar, man får sämre gaskontroll och drag i kurvorna, lika så för vägåka, på riktigt kurviga vägar eller på banan, så är det sällan jag använder mig av högre växel än 3:an då man känner så bra kontroll över det hela med att ha bra "drag" läge hela tiden