Acceleration och bränsleförbrukning

lucifer

New member
honda vf1100c 1983 har rullat 20500 mil 0.55 lit mil vid normal körning 1.1 lit mil om man har bråttom
 

Marie

Banned
Om jag köper ngt modern igen :p så ska den vara så pass ny att jag vågar åka långt med den utan att vara rädd för att den ska haverera men vara så gammal så att garantin gått ut så att man så serva den själv eller alternativt låta ngn hobbymekaniker göra det till ett reducerat pris.

Ja, det där får ju mig att fundera...

Antagligen är jag helt hopplöst vårdslös, eller???

Jag kör ju gladeligen fram- och tillbaka mellan Sverige och Österrike med åttiotalshoj. Den ena saknar tiotusenmilssiffra i vägmätaren, så jag kan inte ta gift på om den rullat 12000 mil eller 22000, men nog lutar min bedömning åt 22000... och den andra hojen *vet* jag att har rullat 19000 mil. Jag har aldrig ens tänkt tanken att någon av dem skulle gå sönder medan jag kör, och ingen av dem har heller blivit stående under de mil jag kört med dem och det är summa bortåt 10000.

Och ingen av dem har sett en motorcykelverkstad under de år jag ägt dem. Garanti? Vad är det? :rolleyes: ;)
 
H

honda cbf 500

Guest
Jag pratade för min egen räkning och ingen annans:p :D

//Amir

Ja, det där får ju mig att fundera...

Antagligen är jag helt hopplöst vårdslös, eller???

Jag kör ju gladeligen fram- och tillbaka mellan Sverige och Österrike med åttiotalshoj. Den ena saknar tiotusenmilssiffra i vägmätaren, så jag kan inte ta gift på om den rullat 12000 mil eller 22000, men nog lutar min bedömning åt 22000... och den andra hojen *vet* jag att har rullat 19000 mil. Jag har aldrig ens tänkt tanken att någon av dem skulle gå sönder medan jag kör, och ingen av dem har heller blivit stående under de mil jag kört med dem och det är summa bortåt 10000.

Och ingen av dem har sett en motorcykelverkstad under de år jag ägt dem. Garanti? Vad är det? :rolleyes: ;)
 

SuperRetard

New member
Så är det ju det där med lögn, förbannad lögn och statistik. :)

Lögn?? Det är siffror från min "bokföring" så det är i allra högsta grad reella siffror!


Det första man får göra är att lista allt som kan kosta. Sedan får man välja ut vad av detta man skall räkna med, kanske till och med i flera modeller. Därefter kan man börja jämföra. Jag tror att Hund är ute efter detta egentligen, för att jämföra utan några ramar för vad man jämför är ointressant.

Självklart. Att sitta i bilen och bara räkna soppakost funkar bara om man FÅR däck, servicar, vindrutetorkare, spolarvätska, försäkring, skatt och att man från början fick bilen eller har garanti om att sälja den för samma peng som man köpte.

Även om du planerar att behålla hojen "länge", så minskar realkapitalet vilket är en kostnad. Om det sen skrivs ned med 5, 10 eller 30% per år varierar.

Och ja, ska man räkna på milkostnad (inte mil"utgift" vilket i ekonomiska termer är en annan sak) så ska nog allt kopplat till intresset räknas med. Så läser man massa hojtidningar men inte äger nån hoj, så blir milkostnaden för de där 2 milen man fick testa grannens hoj svindyra :p.

Exempel #34:

Jag har köpt en del garageprylar genom åren. Depåstöd, däckbalanserare är på ingång, arbetsbänk, verktyg, oljedunkar, pumpar osv.. Allt detta minskar i värde och har en begränsad livslängd. Då jag använder mkt av detta till båten också räknar jag inte med det. Men skulle man räkna "korrekt" på det ska ju det också med, med sin andel av nyttjandet avskrivet på en viss beräknad användsningstid. Att det sen kanske blir 400:- depåstöd / 2 hoj a´ 700 mil * 7 år vilket ger ca 4 öre / mil blir banalt. Å andra sidan är det nårga såna inköp varje år och till slut blir det nån krona per mil, vilket nligt tråden spelar roll då "familjen" kör närmare 1500 mil / säsong. Det är en sjysst utekväll eller en spadag för 2 :).
 
H

honda cbf 500

Guest
Hojägande går ju vrida och vända på hur mkt som helst:p men i slut ändan så resonerar ju de flesta att de är värt kostnaden:p

Men personligen eftersträvar jag till att göra hojåkandet till en billig och rolig alternativ till bil.

//Amir

Angående din avbetalning så är ju egentligen bara värdeminskningen och räntekostnaden en "kostnad".. Resten är ju ett sparande som du kan lägga in i kontantinsatsen på nästa hoj.

Att utgifterna skenar ibland är ju en annan sak :eek:
 

Axman

New member
Lögn?? Det är siffror från min "bokföring" så det är i allra högsta grad reella siffror!

Oj, menade alltså inte att det du säger är lögn. Utan att man med hjälp av statistik kan bevisa vad man vill. Menade på inget sätt något illa mot dig utan jag tog bara det gamla talesättet till hjälp!

Angående så har du rätt i att det är en högst reell kostnad. För min del räknar jag dock in det som en ointressant post för mig när man skall räkna kostnad/mil osv. Men det btyder ju inte att jag har rätt som tycker så. :eek:
 

Pledians

New member
Jag kör ju gladeligen fram- och tillbaka mellan Sverige och Österrike med åttiotalshoj. Den ena saknar tiotusenmilssiffra i vägmätaren, så jag kan inte ta gift på om den rullat 12000 mil eller 22000, men nog lutar min bedömning åt 22000... och den andra hojen *vet* jag att har rullat 19000 mil. Jag har aldrig ens tänkt tanken att någon av dem skulle gå sönder medan jag kör, och ingen av dem har heller blivit stående under de mil jag kört med dem och det är summa bortåt 10000.

Och ingen av dem har sett en motorcykelverkstad under de år jag ägt dem. Garanti? Vad är det? :rolleyes: ;)
Håller med om att haverinojan är ofta lite överdriven. När det gäller hojar med boxermotorer så har de en miltalsmässig livslängd som är jämförbar med familjebilarnas. De är verkligen gjorda för att gå och gå. Offroadhojar samt supersporthojar från 80-talet bör man däremot se upp med, de körs hårdare, slits mer och kräver mer service (generellt).

Tänkte åka till Ungern på min gammel-CX i sommar och är övertygad om att den klarar resan galant.
 

SuperRetard

New member
Oj, menade alltså inte att det du säger är lögn. Utan att man med hjälp av statistik kan bevisa vad man vill. Menade på inget sätt något illa mot dig utan jag tog bara det gamla talesättet till hjälp!

Angående så har du rätt i att det är en högst reell kostnad. För min del räknar jag dock in det som en ointressant post för mig när man skall räkna kostnad/mil osv. Men det btyder ju inte att jag har rätt som tycker så. :eek:


Tog det egentligen inte så heller. Menade att det i sak inte hänger på statistik (om vi inte ska räkna på vad det "i snitt kostar".

Men kostnaden ska ju räknas på samma sätt för alla, om man sen räknar in verktyg och garageplats beror ju i sak lite på om sakerna används enbart för hojintresset eller om garaget kom med huset och verktygen används till tusen andra saker också. Och givetvis blir det närmast larvigt att räkna med avskrivningar på saker som har 10-årig livstid, det gör inte ens jag ;).

Att jag presenterat mina siffror är för att vi under en längre tid bokfört allt (ALLT) och jag därför har patetiskt bra koll på detta. Att sen bryta ned det i mil är ju inte så avancerat. Dock reagerar jag när vissa framställer det som att såsen är 70% av totalen och vill inte skriva nån på näsan där heller, utan snarare belysa värdet av en mer verklig kalkyl.

Och angående olika hojtyper och körsätt.. (Triumph :)) Jag tar det också extremt varligt på transportsträckor, fast mest med hänsyn till däcksslitage vilket påverkas MKT mer än soppakosten för mig om farten ökar.
 

Marie

Banned
Håller med om att haverinojan är ofta lite överdriven. När det gäller hojar med boxermotorer så har de en miltalsmässig livslängd som är jämförbar med familjebilarnas.

Men eftersom jag lider av "boxerallergi" (egentligen cylinderbristallergi) ;) så handlar det inte om någon sådan. Det är radfyror i alla mina hojar....
 

Pledians

New member
Aha. Tänkte dock mer på guldvingestyle-boxer än liggande twin, de som har 4 - 6 cylindrar. BMW har väl en handfull modeller med den typen av motorer.
 

eccentric

New member
Kör man en hoj som går ner mycket i värde, som kostar mycket att försäkra, som sliter mycket däck och som det går åt en del meck eller reservdelar till (typ KTM) så kanske soppan är försumbar :))

När jag bytte bil senast fick jag ner min bränslekostnad med 50%. Givet mina 4000 mil per år så kändes det ganska bra.

Med tanke på att min 1200gs fungerar ungefär som en diesel drar den inte heller mycket, givet cylindervolym, antalet hästar, vrid och vikt. Så vitt jag kan räkna på det verkar BMWs 800-serie vara en av de snålaste hojarna man kan ha. Står inte alls i proportion till hur kul de är att köra!!
 

SuperRetard

New member
Kör man en hoj som går ner mycket i värde, som kostar mycket att försäkra, som sliter mycket däck och som det går åt en del meck eller reservdelar till (typ KTM) så kanske soppan är försumbar :))

När jag bytte bil senast fick jag ner min bränslekostnad med 50%. Givet mina 4000 mil per år så kändes det ganska bra.

Med tanke på att min 1200gs fungerar ungefär som en diesel drar den inte heller mycket, givet cylindervolym, antalet hästar, vrid och vikt. Så vitt jag kan räkna på det verkar BMWs 800-serie vara en av de snålaste hojarna man kan ha. Står inte alls i proportion till hur kul de är att köra!!

Lite stenkastning här kanske...

SDn har tappat ca 35 lax i värde sen -07, kostar mig (som är under 30) under 4 ksek /år att försäkra, den sliter ungefär lika mkt däck som literhojarna, men är ju å andra sidan det själv, och jag har varken meckat eller bytt en enda sak för att det "behövts"! Jag plockar isär hojen för att ha ordning på mina grejer, och har bytt saker (inte ens särskilt mkt) för att jag föredrar dem från originalsakerna som ligger nedpackade i en låda i garaget.

Den är oerhört mkt billigare att äga än sporthoj med skyhöga försäkringar och betydligt hårdare värdeminskning (för nu pratar vi nya hojar, annars är ingenting "roligt" om man nu ska ta med det i kalkylen).

Och ja, hojen drar närmare 0,8. Vid 700 mil kostar det 21.867:- enligt kostnadskalkyl, hade den istället dragit 0,6 hade summan varit 19.977:-. En skillnad på knappt 2000 spänn på ett år, vilket när säsongen totalt kostar en bit över 30 inkl. bandagar osv. känns tämligen ointressant.

Att sänka förbrukningen med 25% ger alltså en besparing på ca 7,5%.


Men visst, jag har "onödigt" höga kostnader genom att jag åker bana, byter olja+filter extra som "mellanservice" för att alltid köra på fräscha grejer. Å andra sidan är hojen extremt välskött sen ny och jag har aldrig haft problem med nåt annat än att det är dags att byta batteri.

Och eftersom du tar upp det här med "roligast" och dessutom kastar sten på KTM öht. Har du kört en LC8?
 

DearHunter

New member
Ähh.... kom igen nu! :eek:

Mc handlar om körglädje. Det som kostar soppa är när man öppnar syndafloden i förgasaren för att få håret bakåtslickat av accet..:cool:

/ Mr. Classic = sqrt(0,45 l/mil, ingen värdeminskning och 1600kr i helförsäkring och körglädje ''en masse''.)^2
 

sporTlovER

New member
Vid en SMC-kurs på bana så varvade jag till max 6000,
efter tankning så flyttade jag upp varvtalet rejält.

Vid max 6k varvning så drog min 99 Daytona ca 0,6
när jag varvade mer så ökad förbukningen till ca 0,8.

Tilläggas bör att jag körde ungefär lika långsamt hela tiden.

Detta visar att en Triumph drar bensin efter varvtal.

Ja det gör det, samtidigt visar det att du flyttade ner växlarna med eftersom du höjde varvet utan att höja farten? Rimligtvis borde det gått snabbare annars.

Kör man på bana så är det inte optimalt med höga växlar, man får sämre gaskontroll och drag i kurvorna, lika så för vägåka, på riktigt kurviga vägar eller på banan, så är det sällan jag använder mig av högre växel än 3:an då man känner så bra kontroll över det hela med att ha bra "drag" läge hela tiden:)
 

Triumph int

New member
Jag körde lika fort och använde lika mycket effekt men på ett högre vartal.

Att förbrukningen ökade så mycket som den gjorde förvånade mig lite.

Det jag märkte på just den hojen var att vid ca 140 började den dra betydligt mer,
samma som jag då sett vid bankörning.
 

SuperRetard

New member
Kör man på bana så är det inte optimalt med höga växlar, man får sämre gaskontroll och drag i kurvorna, lika så för vägåka, på riktigt kurviga vägar eller på banan, så är det sällan jag använder mig av högre växel än 3:an då man känner så bra kontroll över det hela med att ha bra "drag" läge hela tiden:)

Beror ju litepå vad man kör. På CBR600:an ligger jag sällan under 7-8000, med SuperDuken går jag gärna in i kurvor med så lågt varv som möjligt då vridet räcker mer än väl för den effekt bakhjulet klarar av under nedlägg, och då har man ett stooort spann att leka med innan man måste växla. Dessutom blir beteendet mkt lugnare än om man ska försöka hålla balansen på 6500 med 90 häst tillgängligt!

Tripplar likaså körs med fördel på högre växel då det finns betydligt mer botten.
 
Top