Acceleration och bränsleförbrukning

Pledians

New member
Säg att man från stillastående ska accelerera upp till motorvägstempo. Vilken metod är bränslesnålast?
1. Accelerera kraftigt genom att varva ur hojen på de lägre växlarna, för att sedan lägga i den högsta växeln för att få ner varvtalen, när man väl är uppe i önskad hastighet.
2. Accelerera mjukt på varje växel tills man kommer till den högsta, och accelerera upp till önskad hastighet på denna.

Den första metoden är överlägset snabbast iallafall.
 

maua

New member
Tror att Eco-Driving i stort baseras på ditt första förslag så jag gissar att detta borde vara snålast!
 

phastas

New member
Bränslesnålast är att accelerera på varvtal som ligger runt vridmomentstoppen - det är där du tar vara på på mest effekt ur bränslet.
Så man får vrida på lite, det mår både man, maskin och natur bra av.
 

Chopperbyggarn

New member
Brukar sällan fundera på detta men det hela går väl ut på att motorn ska jobba så lätt som möjligt under acceleration, inte gå tungt på för hög växel ej heller varvas ur mer än nödvändigt på varje växel. På en del bilar finns det mätare på panelen som visar hur du kör mest bränsleekonomiskt och som kan ge vägledning.:)

Anders.J
 

Marie

Banned
Brukar sällan fundera på detta men det hela går väl ut på att motorn ska jobba så lätt som möjligt under acceleration, inte gå tungt på för hög växel ej heller varvas ur mer än nödvändigt på varje växel. På en del bilar finns det mätare på panelen som visar hur du kör mest bränsleekonomiskt och som kan ge vägledning.:)

Anders.J

Ja, jag ägnar inte heller den frågan minsta tanke.

I bilen så planterar jag högerpjäxan i pannrummet tills önskad hastighet uppnåtts, sen får automatlådan och veåttan ta hand om detaljerna.

Varför levereras vanligen inte motorcyklar med motsvarande maskinell bestyckning, utan istället med manuell låda som man behöver växla själv. Obekvämt och trist till tusen!
 

Triumph int

New member
Vid en SMC-kurs på bana så varvade jag till max 6000,
efter tankning så flyttade jag upp varvtalet rejält.

Vid max 6k varvning så drog min 99 Daytona ca 0,6
när jag varvade mer så ökad förbukningen till ca 0,8.

Tilläggas bör att jag körde ungefär lika långsamt hela tiden.

Detta visar att en Triumph drar bensin efter varvtal.
 

phastas

New member
Vid en SMC-kurs på bana så varvade jag till max 6000,
efter tankning så flyttade jag upp varvtalet rejält.

Vid max 6k varvning så drog min 99 Daytona ca 0,6
när jag varvade mer så ökad förbukningen till ca 0,8.

Tilläggas bör att jag körde ungefär lika långsamt hela tiden.

Detta visar att en Triumph drar bensin efter varvtal.

Och eftersom jag bråkade om trepipstrajjan (kanske inte ska göra sånt, har två trepipar i garaget...) så vet jag vad den hade för vrid, och vridmomentstoppen för en Sprint ST 2005 ligger på, tadaaa, 5000 rpm.

Aaaah, vatten på min egen kvarn.
 

Triumph int

New member
Ja den har vridet lägre än en typisk 4-cyl,
men inte lägre än en typisk högeffekts twin.

Jag tänkte mer på en twin som "vanligt" folk
köper, HD eller glidare.

Man borde börja vid 2000 varv på 6:a och sen
ge fullt och se vilken hoj som ger mest.

Då måste de vara jämbördiga i effekt också.

Jag tror inte Sprinten har mycket att hämta
mot 160hk Ducati twin.
 

phastas

New member
Ja den har vridet lägre än en typisk 4-cyl,
men inte lägre än en typisk högeffekts twin.

Jag tänkte mer på en twin som "vanligt" folk
köper, HD eller glidare.

Man borde börja vid 2000 varv på 6:a och sen
ge fullt och se vilken hoj som ger mest.

Då måste de vara jämbördiga i effekt också.

Jag tror inte Sprinten har mycket att hämta
mot 160hk Ducati twin.

Menade bara att hojen drog mindre för du körde nära vridmomentstoppen där den är mer effektiv.
 

Triumph int

New member
Nej, jag åkte en Daytona 955i på bana och på den så ligger vridtoppen högt.

Då jag åkte på turer runt 30 mil så märkte jag att det inte spelade så stor roll
hur fort jag körde.

Jag har som normalfart 90-120 men ibland så åkte jag 110-140 på samma vägar.

Jag åker i Ångermanland = lite folk, lite hus, det är körning på 6:an till 99%.

Det jag säger är att Daytonan drog ca 0,5 oavsett normalfart eller snabbare.

Kompisen på en Aprilia Tuono har märkt samma sak.
 

Cyborg

New member
En kvick acceleration och sedan en surfning på högsta växeln och önskad hastighet så länge det går.

Ni som kan detta med bränsleförbrukning, hur kommer det sig att min hoj drar 0,44 när jag håller 110km/h och 0,34 vid en konstant fart av 140km/h? varvet är ju högre vid färd i 140 och det blåser en aning mer :confused:
 

Axman

New member
En kvick acceleration och sedan en surfning på högsta växeln och önskad hastighet så länge det går.

Ni som kan detta med bränsleförbrukning, hur kommer det sig att min hoj drar 0,44 när jag håller 110km/h och 0,34 vid en konstant fart av 140km/h? varvet är ju högre vid färd i 140 och det blåser en aning mer :confused:

Du skrev kanske svaret själv. Varvtalet är högre och vid detta varvtal så är motorn starkare = du behöver inte gasa så mycket. Testa att gå ned en växel när du kör i 110.
 

SuperRetard

New member
lc8 ska man inte ecodriva,den laddar batterierna i själen,:D

Så sant..

Jag har egentligen bara haft en sån tur lång nog för att få statistik att jag har en aning. Körde ner hojen från sthlm till nkpg och hade Midsommarkransen - trosa ca 130-140 km/h, och Trosa - Nkpg ca 115-120 km/h.

Med supertung ryggsäck med dator och allt i så drog Hertigen 0,68 om jag minns rätt.. Och det är nog enda gången jag legat under 0,74. Mer normalt räknar jag runt 0,8 och närmare litern (0,95) på bana.

Summa summarum så skiter jag i vilket. Däck och olja är lika dyrt som soppa, som tillsammans är lika dyrt som service och försäkring...

Blir lite förvånad över vilken vikt folk lägger vid just soppaförbrukning. Min milkost ser ut såhär:

Ren drift (rörlig milkostnad): ca 23,50:- / mil
Totalkost inkl fasta kostn. vid 500 mil/år: ca 35:- / mil
Totalkost inkl fasta kostn. vid 800 mil/år: ca 31:- / mil
Totalkost inkl fasta kostn. vid 1000 mil/år: ca 29:- / mil

Då är det inte räknat med värdeminskning, resor, bandagar och tillbehör som "behövs" varje år. Bara ren drift, skatt+försäkring och garage / delat på 2 hojar. Allt övrigt inräknat (vad hela intresset kostar alltså) så är det närmare 50:- / mil.

Att bråka om huruvida hojen drar 0,6 eller 0,75 då känns aningen banalt!
 
H

honda cbf 500

Guest
Hund, hur många mil kör du per år? Min inställning är lite att det skall vara som förr, mc skall vara billigare än bil att äga.

//Amir

Så sant..

Jag har egentligen bara haft en sån tur lång nog för att få statistik att jag har en aning. Körde ner hojen från sthlm till nkpg och hade Midsommarkransen - trosa ca 130-140 km/h, och Trosa - Nkpg ca 115-120 km/h.

Med supertung ryggsäck med dator och allt i så drog Hertigen 0,68 om jag minns rätt.. Och det är nog enda gången jag legat under 0,74. Mer normalt räknar jag runt 0,8 och närmare litern (0,95) på bana.

Summa summarum så skiter jag i vilket. Däck och olja är lika dyrt som soppa, som tillsammans är lika dyrt som service och försäkring...

Blir lite förvånad över vilken vikt folk lägger vid just soppaförbrukning. Min milkost ser ut såhär:

Ren drift (rörlig milkostnad): ca 23,50:- / mil
Totalkost inkl fasta kostn. vid 500 mil/år: ca 35:- / mil
Totalkost inkl fasta kostn. vid 800 mil/år: ca 31:- / mil
Totalkost inkl fasta kostn. vid 1000 mil/år: ca 29:- / mil

Då är det inte räknat med värdeminskning, resor, bandagar och tillbehör som "behövs" varje år. Bara ren drift, skatt+försäkring och garage / delat på 2 hojar. Allt övrigt inräknat (vad hela intresset kostar alltså) så är det närmare 50:- / mil.

Att bråka om huruvida hojen drar 0,6 eller 0,75 då känns aningen banalt!
 

Sad Glad

New member
Eh, en del av svaren här förvånar mig. J

ag tror att du skall lägga i så hög växel så fort som möjligt (dvs strunta gärna i några av de lägre växlarna, kan du starta på högre växel så gör det) och sedan fisaccelerera dig upp till marschhastigheten och när du når den skall du redan ha legat i högsta växeln ett tag.

Att ligga där du har bäst effekt lär ju inte vara så bra för bränsleåtgången, du kanske tar vara på effekten bäst där men det var ju inte effekten som var frågan utan bränsleåtgången.
 

Triumph int

New member
Varje deciliter kostar ca 1,3 kr.

Så på 1000 mil så blir det ju en slant.

ToR för mig till Trelleborg:
0,6 l/mil 1 825 kr
0,5 l/mil 1 521 kr
Diff på 304 kr

Det är ju stor skillnad på hur vi använder våra hojar,
men att säga att det inte spelar nån roll vad hojen
drar är väl lite tufft mot dom som åker många mil.
 
Top