Acceleration och bränsleförbrukning

SuperRetard

New member
Hund, hur många mil kör du per år? Min inställning är lite att det skall vara som förr, mc skall vara billigare än bil att äga.

//Amir


Kört 5-800 mil per år.. I år förmodligen närmare 4-500 då semestern ska ske på båten i år.

Och ja, mina mil är garanterat betydligt dyrare än de flestas här då jag kör "inspirerat" och en del bana, dessutom på en hoj som tuggar i sig bakdäck som en 8-åring käkar godis.

Om ni (Triumph ovan inräknat) räknar in totalkostnaden för era hojar, med service, däck, försäkringar osv så blir soppakosten snabbt en försvinnande liten del. Framförallt den lilla diff man kan påverka genom körstil eller val av hoj.
 

SuperRetard

New member
Varje deciliter kostar ca 1,3 kr.

Så på 1000 mil så blir det ju en slant.

ToR för mig till Trelleborg:
0,6 l/mil 1 825 kr
0,5 l/mil 1 521 kr
Diff på 304 kr

Det är ju stor skillnad på hur vi använder våra hojar,
men att säga att det inte spelar nån roll vad hojen
drar är väl lite tufft mot dom som åker många mil.


Vad jag säger är att totalkostnaden för så många mil är så hög, att 300 pix är försumbart.

Gällande Amirs jämf med bil så är vi på G att byta bil nu vilket gjort att jag räknat lite. Exemplet gäller BMW 118d -08 som planeras att bytas igen efter 3 år, som gått ca 4-4500 mil. Inköprspris: 180-200 kSek

Soppakostn: 6,5:- / mil
Rörlig drift: 10:- / mil
Totalkost vid 1200 mil: 22,50:- / mil
Tot inkl. värdeminskning: 43:- / mil

Likadant med min hoj, utan värdeminskning kostar det fortfarande från 30:- / mil, och då är soppan bara 1/3. Att halvera soppan ger bara en förändring på ca 15% på kostnaden.. att sänka från 0,6 till 0,5????
 

SuperRetard

New member
Varje deciliter kostar ca 1,3 kr.

Så på 1000 mil så blir det ju en slant.

ToR för mig till Trelleborg:
0,6 l/mil 1 825 kr
0,5 l/mil 1 521 kr
Diff på 304 kr

Det är ju stor skillnad på hur vi använder våra hojar,
men att säga att det inte spelar nån roll vad hojen
drar är väl lite tufft mot dom som åker många mil.

Poäng 2 nu när jag såg vad du skrivit..

1,3:- / L och en besparad dec / mil ger alltså en årlig besparing på 1300:-.

På den totala kostnaden för att hålla sig med hoj, ev.garage, skatt+förs, servicar, däck, värdeminskning osv.. Spelar verkligen 1300 så stor roll?

Oavsett om man inte kör en ny hoj med hög värdeminskning, som äter däck och har dyra servicar så är det fortfarande bara en piss i missisippi.

Eller? Om man kör för 10:- billigare än jag gör, så skulle man va break even om man istället körde 950 mil. Så långt kommer man för de 1300 bananerna.
 

anders_69

New member
Poäng 2 nu när jag såg vad du skrivit..

1,3:- / L och en besparad dec / mil ger alltså en årlig besparing på 1300:-.

På den totala kostnaden för att hålla sig med hoj, ev.garage, skatt+förs, servicar, däck, värdeminskning osv.. Spelar verkligen 1300 så stor roll?

Oavsett om man inte kör en ny hoj med hög värdeminskning, som äter däck och har dyra servicar så är det fortfarande bara en piss i missisippi.

Eller? Om man kör för 10:- billigare än jag gör, så skulle man va break even om man istället körde 950 mil. Så långt kommer man för de 1300 bananerna.

Nu kanske jag kör ovanligt billigt men visst är 1.3kkr signifikant i min resultaträkning, baserat på 1000 mil/år.

Skatt: 245
Förs (halv, fyllt 40): 1700
Däck (kränger själv, höftar): 2000
Drivpaket (2000mil?): 500
värdeminskning (gammal): 1000
Övrigt (utjämning): 555
Summa: 6000

På 6kkr är 1.3kkr klart signifikant.
 

SuperRetard

New member
Nu kanske jag kör ovanligt billigt men visst är 1.3kkr signifikant i min resultaträkning, baserat på 1000 mil/år.

Skatt: 245
Förs (halv, fyllt 40): 1700
Däck (kränger själv, höftar): 2000
Drivpaket (2000mil?): 500
värdeminskning (gammal): 1000
Övrigt (utjämning): 555
Summa: 6000

På 6kkr är 1.3kkr klart signifikant.

Kommer du 1000 mil per 1000-kronorsdäck?????? I min kalkyl ligger tot 5,63/mil.

Hur som så känns 0,5 /mil lågt för service och allt sånt. Och räknar du på soppaförbr. 0,6 så är det 13*0,6*1000= 7800

Då är 6000+7800 = 13800 vs 12500 alltså i ditt (extremt billiga) exempel verkligheten (den kalkylerade verkligheten iaf :D). Vilket fortfarande är värt att ifrågasätta om det verkligen är värt att börja kompromissa på nåt som för de flesta faktiskt är ett givande intresse?
 
H

honda cbf 500

Guest
Värdeminskning har jag inte tagit med i mina följande beräkningar för förra årets körning:

Däck: 3000 kr
Försäkring: 2500 kr
Service: 7000 kr
Bensin= 1350 mil* 0.6* 13(genomsnittlig pris) = 10530 kr

dvs bensinkostnaden var 2000 kr mindre än kostnaden för service,däck och försäkring. I år kommer det förmodligen bli fler mil och den genomsnittliga bensin priset mer än 13 kr.

Gällande 1000 kr:s däck, däck till min cb 400 tror jag kostade runt 800 kr och körde 850 mil med den innan säsongen var slut och det gick att köra ett par hundra mil till med den.

//Amir




Kommer du 1000 mil per 1000-kronorsdäck?????? I min kalkyl ligger tot 5,63/mil.

Hur som så känns 0,5 /mil lågt för service och allt sånt. Och räknar du på soppaförbr. 0,6 så är det 13*0,6*1000= 7800

Då är 6000+7800 = 13800 vs 12500 alltså i ditt (extremt billiga) exempel verkligheten (den kalkylerade verkligheten iaf :D). Vilket fortfarande är värt att ifrågasätta om det verkligen är värt att börja kompromissa på nåt som för de flesta faktiskt är ett givande intresse?
 

Marie

Banned
Att bråka om huruvida hojen drar 0,6 eller 0,75 då känns aningen banalt!

Precis som jag också ser på saken. Bränslet är en förhållandevis liten post i budgeten. Därför så kör jag så att jag tycker att det känns både trevligt och bekvämt. Skall jag spara soppa kör jag hoj och då går det åt 0,5-0,6 l/mil. Skall det vara ännu bekvämare så fär det bli bil, och då rinner det 1,1-1,4 l/mil genom den lilla söta veåttan. Men då får jag verkligt högklassig komfort för pengarna. Men av någon anledning kostar den bilen ungefär som knappt fyra hojar att försäkra, och för skatten kan jag skatta mer än tretton hojar ? ...

Vem var det som sa att det är dyrt att ha hoj?
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Värdeminskning har jag inte tagit med i mina följande beräkningar för förra årets körning:

Däck: 3000 kr
Försäkring: 2500 kr
Service: 7000 kr
Bensin= 1350 mil* 0.6* 13(genomsnittlig pris) = 10530 kr

dvs bensinkostnaden var 2000 kr mindre än kostnaden för service,däck och försäkring. I år kommer det förmodligen bli fler mil och den genomsnittliga bensin priset mer än 13 kr.

Gällande 1000 kr:s däck, däck till min cb 400 tror jag kostade runt 800 kr och körde 850 mil med den innan säsongen var slut och det gick att köra ett par hundra mil till med den.

//Amir


Då kostade det alltså dig so kör billigt 17 krnonor per mil.. + värdeminskning och övr.

Är verkligen 1,3:- / mil i soppa värt att kompromissa för då?

Vad som är värt vad är alltid subjektivt, jag ser det bara som att sila mygg och svälja kameler ;)!
 

Marie

Banned
Det här med kalkyler är inte lätt....

Sommarhojen 1500 mil/år

Soppa 1500x0,6x14=12600
Däck 2500
Service 1500x600/1000=900
Reparationer 1500
Värdeminskning? 30000/10=3000
Skatt 245
Försäkring 1698

Summa: 22443 eller 14,96 kr/mil

Vinterhojen 1000 mil/år

Soppa 0,6x1000x13,2=7920
Däck 1000x2500/1500=1667
Service 1000x600/600=1000
Reparationer 1500
Värdeminskning 20000/10=2000
Skatt 245
Försäkring 1698

Summa 16030 eller 16,03 kr/mil

Bildjäkeln 2500 mil/år

soppa 1,25x2500x14=43750
Däck 2500x5800/4000=3625
Service 2500x900/1000=2250
Reparationer 4000
Värdeminskning? 30000/10=3000
Skatt 3347
Försäkring 6255

Summa: 66227 eller 26,49 kr/mil
 
Last edited:

Pledians

New member
Då får jag slänga ihop en egen kalkyl åxå.

Soppa: 1000*0,6*14 = 8400kr/år (ska hojsemestra iår)
Diverse service: 6000kr
Försäkring: 900kr
Avskrivning: 0kr
Skatt: 245kr

Summa: 15545kr.

Om hojen hade dragit 0,4 istället: 1000*0,4*14=5600kr/år
Övrigt samma kostnader.

Ny summa: 12745kr.
Totalkostnaden för hela året skulle då sjunka med 18%, trotts att en storservice är inräknad (därav ingen värdeminskning). Inte helt orelevant besparing? Miljön tackar inte heller nej till det.

Hade jag däremot haft en supersporthoj som kräver i snitt 15 papp/år i diverse service samt nästan lika mycket i försäkring så hade soppabesparingen med 0.2l/mil varit så liten att det vore enbart löjligt att räkna på.

Slutsats: På en billig hoj, både till inköp, ägande och försäkring så spelar bränsleförbrukningen en hyffsat stor roll för totalkostnaden, förutsatt att man inte är någon solskensknutte som bara kör ett par hundra mil/år.
 

Axman

New member
Min Harley kostar ca 18:- per mil (ingen värdeminskning medräknad). Räknat på att jag kör 1000 mil per år. Ganska grovt räknat, kanske kan justeras någon krona uppåt.

Med bensin, försäkring, däck och service inräknat.

Bensinförbrukningen är inte så dödligt viktig, snarare är det hur många mil man kommer på en tank som är av vikt för mig. Låg bensinförbrukning är naturligtvis något som är jättebra, det tror jag ingen kan säga emot. Dock ej alltid av vikt för personen eller i sammanhanget.
 

SuperRetard

New member
Då får jag slänga ihop en egen kalkyl åxå.

Soppa: 1000*0,6*14 = 8400kr/år (ska hojsemestra iår)
Diverse service: 6000kr
Försäkring: 900kr
Avskrivning: 0kr
Skatt: 245kr

Summa: 15545kr.

Om hojen hade dragit 0,4 istället: 1000*0,4*14=5600kr/år
Övrigt samma kostnader.

Ny summa: 12745kr.
Totalkostnaden för hela året skulle då sjunka med 18%, trotts att en storservice är inräknad (därav ingen värdeminskning). Inte helt orelevant besparing? Miljön tackar inte heller nej till det.

Hade jag däremot haft en supersporthoj som kräver i snitt 15 papp/år i diverse service samt nästan lika mycket i försäkring så hade soppabesparingen med 0.2l/mil varit så liten att det vore enbart löjligt att räkna på.

Slutsats: På en billig hoj, både till inköp, ägande och försäkring så spelar bränsleförbrukningen en hyffsat stor roll för totalkostnaden, förutsatt att man inte är någon solskensknutte som bara kör ett par hundra mil/år.



Min fråga när jag ser det där är om du tagit siffrorna ur luften eller om du faktikst har koll på kostnaderna. Det saknas ex. en däckspost, en övrigtpost för oljor mm..

Våra kostnader är höga delvis för att jag har höga driftskostnader på hojen, delvis för att vi har ett garage för 3600 / år och främst för att det körs mkt bana mm.

Trots allt så har jag räknat till 21.80 / mil för CBRen med obefintlig värdeminskning, 1000 / år i förs och som kommer 1000 mil på en uppsättning däck..

Så hur ni får ihop er matte är för mig en gåta.
 

Triumph int

New member
Varje deciliter kostar ca 1,3 kr oberoende av vad man kör.

Det är ju stor skillnad på hur vi använder våra hojar,
men att säga att det inte spelar nån roll vad hojen
drar är väl lite tufft mot dom som åker många mil.

Jag måste få kommentera mig själv.

Det jag menar är om jag om jag åker 100 mil så är varje deciliter värt 130 kr.
Alla som tycker det är helt försumbart kan väl skicka mig en hundring varje månad då.

Jag lägger en stor del av min inkomst på mc (jag tjänar lite alltså)
så om jag tycker att 1,30/mil är pengar man kan räkna så är det så.

Jag klagar inte på alla som kör hårt, har högt slitage, gasar genom Tyskland,
och allt annat som kostar pengar helt i onödan.
 

Pledians

New member
Så hur ni får ihop er matte är för mig en gåta.
Är det verkligen så svårt att följa min uträkning? Jag har endast använt mig av de fyra räknesätten samt den här % krumeluren..

Har ingen aning om hur mycket däcken kommer att slitas, har aldrig ägt en mc tidigare. Men en tusing eller två extra i kostnader påverkar inte så mycket. Jag kör varken bana eller ritar svarta sträck på asfalten iaf. Oljor och övriga vätskor ingår i service. En veteranare är snorbillig i skatt och försäkring, så dessa siffror är inte tagna ur luften.

Även om 18% var optimistiskt och med ökade kostnader visar sig kostnadsbesparingen endast vara 10%/år, så vore det ändå välkommet.

Men ja, jag håller med dig att i de flesta fall är soppan en relativt låg kostnad i förhållande till övriga kostnader. Men den är inte obefintlig.
 
Last edited:

anders_69

New member
Kommer du 1000 mil per 1000-kronorsdäck?????? I min kalkyl ligger tot 5,63/mil.

Hur som så känns 0,5 /mil lågt för service och allt sånt. Och räknar du på soppaförbr. 0,6 så är det 13*0,6*1000= 7800

Då är 6000+7800 = 13800 vs 12500 alltså i ditt (extremt billiga) exempel verkligheten (den kalkylerade verkligheten iaf :D). Vilket fortfarande är värt att ifrågasätta om det verkligen är värt att börja kompromissa på nåt som för de flesta faktiskt är ett givande intresse?

En omgång Michelin Pilot Road 2 (120 + 170) på hojdäck: 2800kr. Har inte kört slut på en omgång själv än men av de 1500 mil jag haft den ser jag att däcken håller bra mycket längre än 1000mil, därav höftningen 1kr/mil.

Visst, service kan sticka iväg om man har otur och jag räknade nog lite lågt, men än så länge har jag bara 2 packboxar och 4 bromsbelägg utöver olja+filter på det kontot så där är det inte helt fel ute. Timmarna står jag för själv så de är billiga ;-)

Om då hojen drar 0.48 istf 0.6 så är det trots allt 10% på totalen. Nu spelar de pengarna ingen större roll i den totala hushållsekonomin, mer än att det är ett användbart politiskt argument med lägre bränsleförbrukning än bil gentemot den bättre hälften när det skall lobbas för leks^H^H^H^H pendlingsfordon.

/Anders
 

SuperRetard

New member
Jag ska inte ens citera nån nu, för många är mottagare av det här.

Jag vet att kostnaderna ser olika ut beroende på hoj, körstil, antal mil (få mil = högre påverkan av fasta kostnader osv)..
Kör man som jag förhållandevis hårt (i snitt pga banåka) så slits däck, åker man V-twin slits det ännu mer och kör man "aktivt" (inte "busåka") så slits det mer än vid touring..
För tjejen som är mildare på gasen, åker radfyra och inte åker bana ser verkligheten annorlunda ut. Hennes kalkyl innehåller heller inga dyra servicar då vi servar den hemma, och värdeminskningen är närmast obefintlig i jämförelse (när jag tänker på det är den förmodligen tom MER värd än vi gav för den).

Min stora poäng i det här är att folk som mest är helt omedvetna om vad saker egentligen kostar. Ska man samåka nånstans kan folk erbjuda sig att dela på soppan (på 6-12:- / mil), men att dela på totalkostnaden på 30-60 :-/mil för att åka en halvny bil skulle de flesta nästan bli förbannade för.

Gällande just mc så står i bästa fall soppan för hela 30% av totalen, att sänka förbr. med 10% ger alltså en ekonomisk vinning på 3%, eller man kommer 3% längre för samma pengar om man vill.. För en nyare hoj med dyrare förs. är det inte ens i närheten av det. Är då verkligen det pengar att lägga så mkt fokus vid i det stora hela?

Innan jag köpte ny hoj första gången gick jag igenom mina utgifter och insåg att jag kunde räkna hem både finans och försäkring bara genom att dricka kranvatten ist för att köpa Loka, skippa alla kaffe från Shell och dra ner på rökningen (som det numer är slut med). 1 kaffe motsvarar alltså drygt 10 mil eco-driving på hoj (enligt tidigare exempel). Jag skiter inte heller pengar (student), däremot är det ett lätt val att köra hoj istället för att ta den där fikan och att skippa de sista ölen en utekväll.

För pendlare är matten med all rätt annorlunda, men ska då också jämföras med en bil som också kostar massor.


Och jag uppmanar inte till massa repliker på just det här även om det är intressant att följa folks syn på det. Men det är väl ungefär såhär jag ser på det.. It´s all about choices...
 

Triumph int

New member
Jag vet hur du menar, har läst många av dina inlägg.

Men jag tycker att du var lite hård mot andra sorters hojåkare.

Jag åker mycke i totalt obebyggt landskap med hög och jämn fart,
så min körning går inte att jämföra med hur du kör.

Men jag tycker inte att det är fel än hur man kör,
för vi vill ha ut olika saker av vår hojåkning.
 

Axman

New member
Så är det ju det där med lögn, förbannad lögn och statistik. :)

Rent personligen räknar jag helst bara rena milkostnader. Värdeminskning och försäkring är för mig ointressant eftersom jag hade haft MCn oavsett och tänker ha den länge. Räknar jag på det sättet är bensinförbrukningen 60% av mina kostnader.

Å andra sidan kan man kanske börja lägga med kläder, tillbehör till hojen, batteriladdare, bänkkörning, all fika när man är ute och nöjesåker, prenumeration på mc-tidningar och allt annat relaterat till min MC. DÅ fasen är bensinen ingen stor del. :D

Det första man får göra är att lista allt som kan kosta. Sedan får man välja ut vad av detta man skall räkna med, kanske till och med i flera modeller. Därefter kan man börja jämföra. Jag tror att Hund är ute efter detta egentligen, för att jämföra utan några ramar för vad man jämför är ointressant.
 
H

honda cbf 500

Guest
Fast för min del är ju mclånet den dyraste posten, och därmed lärt mig en bra läxa till nästa mcköp:D

Om jag köper ngt modern igen :p så ska den vara så pass ny att jag vågar åka långt med den utan att vara rädd för att den ska haverera men vara så gammal så att garantin gått ut så att man så serva den själv eller alternativt låta ngn hobbymekaniker göra det till ett reducerat pris.

Är man händig så är nog hojar från tidig 80 tal de mest lönsamma hojar man åka om man åker mkt iaf enligt min åsikt:)

//Amir

Så är det ju det där med lögn, förbannad lögn och statistik. :)

Rent personligen räknar jag helst bara rena milkostnader. Värdeminskning och försäkring är för mig ointressant eftersom jag hade haft MCn oavsett och tänker ha den länge. Räknar jag på det sättet är bensinförbrukningen 60% av mina kostnader.

Å andra sidan kan man kanske börja lägga med kläder, tillbehör till hojen, batteriladdare, bänkkörning, all fika när man är ute och nöjesåker, prenumeration på mc-tidningar och allt annat relaterat till min MC. DÅ fasen är bensinen ingen stor del. :D

Det första man får göra är att lista allt som kan kosta. Sedan får man välja ut vad av detta man skall räkna med, kanske till och med i flera modeller. Därefter kan man börja jämföra. Jag tror att Hund är ute efter detta egentligen, för att jämföra utan några ramar för vad man jämför är ointressant.
 

Ove 60+

Active member
Är man händig så är nog hojar från tidig 80 tal de mest lönsamma hojar man åka om man åker mkt iaf enligt min åsikt:)

//Amir

:) Instämmer! Man behöver inte ens vara särskillt händig. Man kan köpa en "nästan ny" 80-talare för en bråkdel av inköpspriset. Kosta på en service, nya däck och se över gummidelar som kan ha torkat sönder. Sen kan man köra länge. :)
 
Top