80-tals hojar

lilleman

New member
Har ni några favorithojar från 80-talet?
Jag gick omkring och drömde om honda cbx 1000
kawa z1300 z900 honda 1100 superboldor men det blev en
suzuki gp 125 81a när ja var 16 år 1983 o honda cb750k 79:cool:
jag är fortfarande förälskad i dessa gammla klassiker:D
blir knäsvag när ja ser en fin gammal hoj
mvh/Roger

Last edited:

stanic

New member
Jadå, var alldeles kär i ZXR 750 när den kom -89, grön såklart... Men det blev en DT 125 istället :)

B

Batman

Guest
80 tals bågar

jag tänker direkt på Suzuki 125:an

H

honda cbf 500

Guest
Jag har ägt en honda cm 400 t från 82-83 som jag längtar tbx till. Skulle gärna vilja ha tag i en ny eller nästan i nyskick, samma sak gäller cb 400 n.

Jag skulle gärna vilja ha en yamaha sr 400/500 eller xv 400 se eller honda cx 500c i fint skick eller rent av i nyskick.

// Amir

Jagskulle vilja köpa tillbaks min gamla gp 125a
den är avställdsen 88 men jag får inte tag i ägaren:(

mvh/Roger

Cyborg

New member
Svartröd Yamaha RD125 och Kawasaki GPX600 är nog några av mina favoriter :cool: Kan väl också slänga in Suzuki DR600 och Yamaha FZR1000, gillar utseendet på dom :D

Ove 60+

Active member
:) Min Suzuki GSX 400f från -83 eller -84 glittrade så fint när jag köpte den -95 när jag började om med MC. Den är lite för låg för att passa perfekt men är den jag har som förstahoj när jag kör kortare turer = under 10 mil. En fantastiskt rolig maskin att köra på krokiga vägar. Hon startar och går perfekt och bara tjurar lite om hon fått stå lite för länge. Kan då få vrida över till PRI-läget under starten, sen är allt OK.

Den hojen kommer inte att vara till salu! :cool:

britt-mari

New member
Jag har en Honda cx500c -82, som efter en långtur sommaren -08 inte mår så bra i motorn. Men den ska igång igen, förr eller senare! Den är jätteskön att köra; jag hade inga som helst problem att köra 60 mil (endast tankstopp på vägen).

DearHunter

New member
Jag har en Honda cx500c -82, som efter en långtur sommaren -08 inte mår så bra i motorn. Men den ska igång igen, förr eller senare! Den är jätteskön att köra; jag hade inga som helst problem att köra 60 mil (endast tankstopp på vägen).

Hej!

Jag kör oxå en cx500 -€. Håller med om att det är sköna motorcyklar. V-motorn och kardan ger den karaktär. Jämfört med många andra modernare cyklar så är det nästan som att köra en spargris. :D

Vad har Du för problem med din? :confused:

Scotsman

New member
mvh/Roger

Jag köpte mig en fin Suzuki GSX 250cc årsmodell 1983 tror jag att den var ifrån. Den hade jag i 1½ säsong innan jag bytte upp mig till min nuvarande 600cc.
Det jag tyckte om mest med GSXn var ljudet. Det lät gott! :)Dessutom var den vacker att se på. :cool:Den var hyfsat pigg i lagliga farter men behövde jag köra om t.ex. en buss eller långtradare då krävdes det en del planering för att undvika möte p.g.a för lite effekt. Men det var en fin hoj att köra för en återfallsknutte som jag och den var väldigt plånboksvänlig.

Jag sålde den till en trevlig norrman förra sommaren. :)

Zopilote

New member
När jag körde moped i mitten av 80-talet var Yamaha Midnight Special en våt dröm. Bästa kompisens granne hade en sådan som vi brukade stå och dregla på. Lite senare, när man skaffat 125:a, var det istället V-maxen som var föremålet för min beundran.

SportGuzzi

New member
mvh/Roger

Suzuki RG 500 och GSXR 750 -85!!
Långt före sina konkurrenter och helt underbara!:eek:

hamre

Member
Jag var svag för BMWs R-hojar slutet 70 början 80. Hade själv en R 100 S i början på 80 talet.

Chopperbyggarn

New member
För mig är det fortfarande min Chopper/Bobber som jag byggde 1983 som jag gillar bäst och fortfarande kör mest med.
När det gäller Japanare så gillar jag dom stora tvåtaktarna från 70-talet, Suzuki Wankel, Kawasaki 650 parralelltwin från slutet av 60-talet, Yamaha XS 650, TX750, XT500/SR500 gillar det mesta som är gammalt och udda.
Dom flesta serieproducerade 80-tals hojar känns fortfarande lite för nya för mig men RD 500 och RG 500 är mycket intressanta...slutet på tvåtaktarnas framgångsaga även Kawasaki1300 6cyl, Honda CBX 1000, Harley XR1000 med flera.

Anders.J

H

honda cbf 500

Guest
Du nämnde för mig tre mkt intressanta hojar. En av dem är tx 750 som skulle kunna passa mig perfekt. Jag har för mig att det är första hojen japanska hojen med balansaxel men jag för mig att jag har läst ngn stans att just balansaxel konstruktionen ledde till hojens undergång. Konstruktionen ledde till att oljefilmen blev för tunn och många motorer skar. Modellen lades ner efter två och tillverkades mellan 73-74. Årsmodell 74 har jag överhuvudtaget inte sett på blocket. Årsmodell 74 vore intressant att få tag i för vid det laget bör alla efterkonstruktioner ha monterats på hojarna.

Anders, här kanske du kan hjälpa mig, var det bara racingexemplar som råkade ut för detta eller även "stadshojar"?

Yamaha sr 500 är också en intressant motorcykel, dock har jag bara sett ett exemplar sedan 2005 som har varit i fint orginal skick som jag skulle kunna tänka mig att köpa.

cbx 1000, honda borde släppa en ny variant dock med mindre motor för att förhoppningsvis få ner prislappen till en vettig nivå.

// Amir

För mig är det fortfarande min Chopper/Bobber som jag byggde 1983 som jag gillar bäst och fortfarande kör mest med.
När det gäller Japanare så gillar jag dom stora tvåtaktarna från 70-talet, Suzuki Wankel, Kawasaki 650 parralelltwin från slutet av 60-talet, Yamaha XS 650, TX750, XT500/SR500 gillar det mesta som är gammalt och udda.
Dom flesta serieproducerade 80-tals hojar känns fortfarande lite för nya för mig men RD 500 och RG 500 är mycket intressanta...slutet på tvåtaktarnas framgångsaga även Kawasaki1300 6cyl, Honda CBX 1000, Harley XR1000 med flera.

Anders.J

Chopperbyggarn

New member
Du nämnde för mig tre mkt intressanta hojar. En av dem är tx 750 som skulle kunna passa mig perfekt. Jag har för mig att det är första hojen japanska hojen med balansaxel men jag för mig att jag har läst ngn stans att just balansaxel konstruktionen ledde till hojens undergång. Konstruktionen ledde till att oljefilmen blev för tunn och många motorer skar. Modellen lades ner efter två och tillverkades mellan 73-74. Årsmodell 74 har jag överhuvudtaget inte sett på blocket. Årsmodell 74 vore intressant att få tag i för vid det laget bör alla efterkonstruktioner ha monterats på hojarna.

Anders, här kanske du kan hjälpa mig, var det bara racingexemplar som råkade ut för detta eller även "stadshojar"?

Yamaha sr 500 är också en intressant motorcykel, dock har jag bara sett ett exemplar sedan 2005 som har varit i fint orginal skick som jag skulle kunna tänka mig att köpa.

cbx 1000, honda borde släppa en ny variant dock med mindre motor för att förhoppningsvis få ner prislappen till en vettig nivå.

// Amir

På 80-talet gick det att köpa en bra begagnad TX750 för 5000:- (ibland med extra motor med på köpet)..få ville ha dom då pga smöjnings problemen som såvitt jag vet även gällde väghojar. Vet några som köpte dessa pga priset..en av dom har nog fortfarande sin kvar som samlarobjekt.

Anders.J

britt-mari

New member
Hej!

Jag kör oxå en cx500 -€. Håller med om att det är sköna motorcyklar. V-motorn och kardan ger den karaktär. Jämfört med många andra modernare cyklar så är det nästan som att köra en spargris. :D

Vad har Du för problem med din? :confused:

Kedjan som sitter inne i motorn sitter inte där den ska! Det blev tvärstopp när jag körde hem från Upplands Väsby -08. Min son ska hjälpa mig med att få av och öppna motorn, för att se exakt vad problemet är, men sommaren -09 försvann fortare än snabbt! Vi siktar mot denna sommar i stället. Sedan 1 år tillbaka kör jag en Yamaha xj600s -94; den är inte dum den heller! Men jag saknar min "gamle"!

DearHunter

New member
Kedjan som sitter inne i motorn sitter inte där den ska! Det blev tvärstopp när jag körde hem från Upplands Väsby -08. Min son ska hjälpa mig med att få av och öppna motorn, för att se exakt vad problemet är, men sommaren -09 försvann fortare än snabbt! Vi siktar mot denna sommar i stället. Sedan 1 år tillbaka kör jag en Yamaha xj600s -94; den är inte dum den heller! Men jag saknar min "gamle"!

Din modell har tyvärr inte automatisk sträckare, utan den måste man justera manuellt. Låter som allvarligt om du haft otur, men behöver inte vara det.

Här kan Du beställa massa reservdelar (och ny kamkedja ;)):

http://www.wemoto.com/bikes/Honda/CX_500_CC_Custom/82/

http://www.cmsnl.com/honda-cx500_model232/