125;ans dag 12/5

V Saarela

New member
Däremot måste jag ta XR-piloten i försvar: han är av samma skrot och korn som dig - jobbpendlar på en Innova och 'har det i sig'.
Cykeln led av någon kugge mer än den orkade driva, och ett för bylsigt regnställ. Små faktorer betyder mycket i åttondelsliterklassen!
Tack alla!

Ja, då förstår jag. Har ju själv en XR125 och vet att den i bästa bästa bästa fall maxar 115 mätarfart. Den är ganska stark upp till 90 och blir sen lite svår att krama ur dom sista. Att då dreva om den är en mycket dålig ide.
Tanken slog mig också där att den måste vara drevad eftersom han tappade i motvinden och helt plötsligt var han i hasorna ändå(efter att ni hämtat upp han)

Ang regnstället: Ibland när man tittade i backspegeln så funderade jag -"var tusan kom den SH300 scootern in i ledet ifrån?" Ber om ursäkt för min felbedömning. Utifrån det så tror jag han måste ha gjort den största kraftansträngningen av er.......




Att träffa Saarela på Sillekrog var däremot inte helt oväntat. Att dra ner från Boden för att få köra lite mer motorcykel med folk som ändå inte hinner snacka, det är väl det som klassas som kvalitetsumgänge?
Suveränt Saarela!
Tack alla!

Som norrlänning tycker jag att vi surrade som fan

Hampe: -"tjah!"
VS: -"tjah"
Hampe: -"kul att du kunde komma"
VS -" tjchuu"
 

Hampe

Skriver massor!
Lånar tråden lite:
Yamaha XT125 eller Honda XR125 åt min grabb när han fyller 16? Att lära sig köra på, och sen åka lite grus med farsan. Vilken är det bästa valet, och varför?

Samma skillnad.

Första XT 125 motorn var en väldigt oblyg blåkopiering av Hondas... ...stånka.

View attachment 4710

View attachment 4712

Så här ser den lilla evighetsmaskinen ut i Hondautförande:
View attachment 4711


Jag påstår att bägge två gör samma jobb i detta fallet - suveräna hojar att lära för livet på.
Till syvende og sidst så handlar det om skicket och priset på exemplaret ni kikar på, roligare att köra än att skruva, helt klart.

En sak skiljer mellan märkena;
Reservdelsförsörjningen! Speciellt om ni väljer en lite äldre hoj: jag har försökt handla delar över disk till mina -80tals Yamaha, men alltför ofta mötts av ett lakoniskt "finns inte", medans Honda ALDRIG svikit mig hittills vad jag än frågat om för udda och konstig del, oavsett om det är från -90, -80 eller schuttitalet.
Det hade nog fällt avgörandet för min del - det går att hitta delar på nätet, Ebay och så till Yamaha, men Honda verkar ha en helt annan stuns i sin reservdelsförsörjning högt upp i åren. Som om dom var stolta över sina gamla modeller, och inte bara försökte glömma bort dem...




Väljer du Yamaha ändå skall du passa dig för denna varianten:

View attachment 4713


Italienska CH Racing tog Yamahas XT-motor och stoppade in den i ett mycket kompetent endurochassi.

Köper du en sådan till grabben så tackar han genom att köra åttor omkring dig där det är trångt efter bara en vecka, och sedan hånar han dig inför dina vänner och sin mamma. Det vill vi väl inte skall hända...?


H
 

perjul

Yamaha XT660R
Samma skillnad...

Strålande - tack för utförligt svar. Har sett att det går att få hyggligt nya exemplar för 15-17000 tusen av båda. Och sen finns ju iofs också WR125, om man vill öppna plånboken lite till. Fast han har just fyllt 13, så det är ett tag kvar ;-). Och en Husqvarna Rödmyra 120cc finns redan :).
 

Skye

Kör Mycket!
Mc-nytt har gjort ett reportage i senaste numret. Tyvärr skildrar det bara norra benet så här kommer min vinkling av det södra varvet när 80 mil är gjorda och det är 80 kvar.
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Kul initiativ:tummenupp

Ännu roligare vore det att se en sådan här tur genomförd av enbart 16-17 åringar...det är nog trots allt dessa som är förebilder för dom yngre.:)

Anders.J
 

Hampe

Skriver massor!
Ja, fy tusan - gubbar på 125or är ju hur pinsamma som helst! Det vet ju alla. ...utom vi som körde. :mrgreen:

Dom äkta 125-åkarna är hjärtligt välkomna att köra med under en eller ett par delsträckor nästa år, men för att godkänna en Ironbuttkörning så kräver IBA-Sverige av naturliga skäl en myndig förare.
Eftersom hela IBA-konceptet baserar sig på det där med "eget ansvar" så blir det lite avigt att släpa på en "målsman"...

En påtagligt stor del av mig vill ha med tonårskids på denna körning, men den resonabla och tänkande delen inser att IBAs resonomang är det rätta. Man får trösta sig med att både förarbetet och genomförandet av körningen är våldsamt föryngrarande för oss mogna män som genomförde körningen: När man hukar sig ner bakom instrumenten och viker in armbågarna för att sno åt sig ett par km/h extra rinner åren av en och tidvis vete tusan om vi ens uppnådde legal moppeålder, rent mentalt.

Det här var så roligt, och vi har fått så mycket positiv feedback att vi kommer att arrangera det en gång till, samma helg i Maj 2013. Den som vill vara med - hela eller bara del av sträckan, kan börja kika på Blocket redan nu. Urvalet är bra så här års, och efter semestern brukar det vara dags att raka hem det som måste säljas. *evil grin* Jakten är halva nöjet!


Till sist ett stort tack till Skye som körde med och dokumenterade samt klippte ihop och presenterade körningen.
Damn vad det ser ut att gå undan genom en GoPro-kamera! Härlig film för oss som var med, och fantastiskt vacker och dramatisk kvällshimmel i stillbildsserien mot slutet. Men, regnade det verkligen så mycket...? Det kommer jag faktiskt inte ihåg.


Hampe
 

Chopperbyggarn

New member
Ja, fy tusan - gubbar på 125or är ju hur pinsamma som helst! Det vet ju alla. ...utom vi som körde. :mrgreen:

Du menar undgefär som dom nostalgiska gubbarna som började arrangera moped rallyn för X antal år sedan när det var "ute" med mopeder bland 15 åringar?:D

16-17 åringar kan ju organisera sin egen touring runda här i sverige för att visa andra ungdomar att det är coolt med 125:a....även bland ungdomar....(naturligtvis utanför Iron butt organisation)....

Anders.J
 

Sälen

New member
Vad synd att jag blev tvungen att sälja min 125a tidigare i höst, det här hade jag gärna varit med på :(
Bra initiativ i alla fall :)
 

Hampe

Skriver massor!
Det är roligt med intresset för detta jippot.
Vi har redan både handlare och importörer som säger att dom skall vara med när vi kör 2013, och en kontingent med Dalkarlar har anmält att dom kommer att ställa upp med minst två stycken Innovor!
Sedan kommer det ju självklart en massa klassiska hojar med - "Sån man hade själv" eller kanske drömde om att ha: 125: or är billiga på Blocket!

Vi kommer att gå upp med full information kring "125ans dag 2013" om ca 2 veckor, vid månadsskiftet när landet är som mörkast och eländigast och människan bara skriker efter något som kan lyfta dem ur misären.
Vi har en del roliga nyheter, men grundupplägget är det samma:

*125or

* i grupp

* med massa glädje

* Åttformad slinga med start, mål och varvning i mitten som ger chans att nöja sig med bara dag- eller nattvarv


Sälen! och ni andra som är intresserade: lägg några dagar på annonssajterna, bärga hem en 125a för några tusen, lägg vintern på att få ihop den och häng med oss andra och ha så där oförblommerat kul som man snart inte kommer att få ha längre...



Hampe
 

Sälen

New member
Eftersom jag sålde min grymma 125a en Honda NS125F i streetfighterlook med mellanklassprestanda för att ha råd med att ta körkort känns nog en billig blockethoj som nedköp :/
Men har börjat planera för ett mc bygge över nästa sommar så om ni kör 2014 med så är jag gärna med min 125 chopper som i dagsläget bara existerar i min fantasi :)
Får se hur det blir till våren just nu ligger fokus på att hinna ta körkortet innan dess.
 
Top