125;ans dag 12/5

V Saarela

New member
Nu blev ju jag klar innan. är ju inte medlem i den sk inre kretsen IBA.
Sitter just nu i en stuga i Sundsvall, dricker spetsad folköl och allt vad värme är på.

Startade kl ca 15.00 från Boden, medvind och perfekta slipstreamingar med Innovan gjorde att jag räntade på mil ganska bra. Dock så mötte jag spöregn redan långt före Sundsvall, så i princip har jag frusit hela tiden.

Nåja, i god tid på natten/tidig morgon i Söderlandet efter lite zickzackande. Blev dock lite tajt med tiden eftersom efter gävle vände vinden. Hade satsat på att möta upp grabbarna vis Sillekrogen. Topfarten var katastrofal, men som tur var fick jag bra häng på en polsk långtradare och det slutade med att jag landade där 1 minut efter att dom andra kommit.

AkraInnovan har ingen effekt i jämförelse med dom andra, men rätt använd(slippen) så har den en jäkla bra toppfart....och jag har hängt på bra i suget....tror att grabbarna kan intyga det :)

I Borlänge vände jag nosen hemåt och hamnade alltså i en stuga Sundsvall för övernattning. 25 timmar och drygt 170 mil senare.....imorgon bara resten kvar!

Jo, min käke går inte att öppna. Dock har det börjat lätta lite nu efter ett par timmar. Har ju inte hunnit käka nåt sen igår sen kväll så ......kanske inte bra att ha på en tajt Arai hjälm för länge?:)

Last edited:

zappa

New member
Angående Hampe så har ingen status, sist vi såg honom så var han som sagt vad i Ludvika och försökte fixa ett kopplingshandtag. Har försökt att messa honom men inte fått något svar, det säger mig att det är nog spoten som har ballat ur eller Hampe som har kommit åt någon knapp. Vi får helt enkelt sitta och vänta tills någon av dem svara här i tråden.

När jag lämnade de i Borlänge så var alla vid gott humör och alla hojarna funkade som de skulle.

/Zappa

JoHu

New member
Ja fy fna..... kört i skitväder med.

Tyvärr ingen hoj klar i tid vilket grämer mig lite...men nu är min hoj frisk igen efter toppackningbytet, så jag sitter här och kollar live trackingen med virrepinnar.....

JoHu

New member
Angående Hampe så har ingen status, sist vi såg honom så var han som sagt vad i Ludvika och försökte fixa ett kopplingshandtag. Har försökt att messa honom men inte fått något svar, det säger mig att det är nog spoten som har ballat ur eller Hampe som har kommit åt någon knapp. Vi får helt enkelt sitta och vänta tills någon av dem svara här i tråden.

När jag lämnade de i Borlänge så var alla vid gott humör och alla hojarna funkade som de skulle.

/Zappa

Hoppas alla är med......

Skye

Kör Mycket!

/Zappa
Spoten har stängt av sig, för han mekade broms i Karlsborg och sist jag såg honom skulle han äta i Jämjö.
Det har varit blött och torkade först upp på vägbanorna när vi lämnade Blekinge för Skåne och då började solen gå ner.

125:eek:rna har nu landat i Jönköping. Vi som hade 125x7 och 8 är redan hemma. Kyligt blev det oxå på natten

Tesen är bevisad. Finns inget dåligt väder, finns bara dåliga kläder..

Last edited:

V Saarela

New member
Vs... 25 timmar 170 mil, det kör inte en vettig människa på en Goldwing eller Pan european. och du gjorde det på en 125: a innova.... !

Ja ni grabbar ( och gubbar) bevisar att det går...

Innova har jag brassat på en 2005. Grymt effektsvag(gillar det) och grymt skön kärra på långturer.
Varför småmaskiner? Ja, hade väl nån slags längtan tillbaka till tiderna när det var ett äventyr att ta sig bara till Norge. Idag med dagens maskiner, så sitter man med en kaffekopp i handen och kan bara sådär besluta att ta en dagstur dit.
Att valet blev en mindre maskin istället fr en äldre, förutom att risken är större att dom går sönder, så tycker jag att Innovan är bekvämare än en gammal 80-talare.

Har ju sett att vissa av dom där IBA människorna kör icebuttar, långa ironbuttare med gamla 80-talskärror och sen när det blir dags att göra ironbutt på 125, så kommer gör en del av dom det med gamla 80/90-talare. huh?!? :) Jag har ju ingen läkarexamen, men kan ändå lägga en diagnos på att dom är nog inte riktigt i skick :)

För övrigt tycker jag det var kul som fan den lilla bit jag åkte med dom. Speciellt från Solna till Borlänge med massor av motvind.
Gällde att vara med hela tiden och vara vaken på minsta lilla avstånd till framförvarande. Tankpress och in i suget var det som gällde.

En XR125 av modernare snitt hade lite problem att hänga på. Han hämtade dom in några gånger genom att låta honom ligga i suget efter en stöörre maskin. XR:en är ju stark så det kändes mer att det var han som sov och slarvade när det hände nåt med tempofrändringarna.
Fotta körde en nyare CBF125, stark men lite risig topfart. Ett par gånger vid tankning babblade vi och blev efter dom andra. Dock så hjälpte vi varann och slipstreamade växelvis ifatt gruppen. KUL SOM FAN! :)

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag hängde på Borlänge-Ludvika. Frös som attan av den korta turen. Hoppas allt gick bra för 125-hjältarna. Jag är djupt imponerad.

Hampe

Skriver massor!
Snabbis på telefon: alla gjordes det dom föresatt sig: köra säkert så länge det var roligt. En av deltagarna hade anmält sig till norra slingan, halva varvet - och det gjorde han också.

Körningen var noggrannt planerad med pauser, tankningar och tid för justeringar. Dessutom var 45 minuter extra inlagt som buffert - men inte ens de ordinarie pauserna behövde tecknas in fullt, vilket innebar att sista förare var hemma med stor marginal.
Bra betyg åt förarna, fantastiskt betyg åt maskinerna. Att min spot lade av var olyckligt, men själva hojen gick som en klocka.
...och snabb är den också, har jag nämnt det?

Mycket mer än så blir det inte denna gång. Tidningen MC-Nytt som körde med under en bra bit av dagen kommer med ett reportage och bilder under hösten - ni får ge er till tåls tills dess.

Däremot vill jag redan nu se till att tacka alla er som trotsade det bitvis vidriga vädret och mötte upp oss längs sträckan för att köra med en stor eller liten bit, som fotograferade och dessutom ni som körde med hela varvet på stora hojar. Otroligt stimulerande att ha er med, även umgänget vid stoppen kan bli lite rumphugget.
Uppskattat! Även ni som tagit bilen ut i skyfallet och satt i bagaget och vinkade noterades, men jag har inte pejling på vilka ni är. Hör gärna av er.

Att träffa Saarela på Sillekrog var däremot inte helt oväntat. Att dra ner från Boden för att få köra lite mer motorcykel med folk som ändå inte hinner snacka, det är väl det som klassas som kvalitetsumgänge?
Suveränt Saarela!

Däremot måste jag ta XR-piloten i försvar: han är av samma skrot och korn som dig - jobbpendlar på en Innova och 'har det i sig'.
Cykeln led av någon kugge mer än den orkade driva, och ett för bylsigt regnställ. Små faktorer betyder mycket i åttondelsliterklassen!

Någon slags fortsättning på detta arrangemang kommer vi att få se, motorcykelsverige behöver mer skoj på hoj!

Tack alla!

Last edited:

Tommi

New member
Jag hängde på Borlänge-Ludvika. Frös som attan av den korta turen. Hoppas allt gick bra för 125-hjältarna. Jag är djupt imponerad.

Säger det samma, det enda som inte var djupfruset när jag kom hem igen var händerna.
Prisa handtagsvärme!

Om du genomför körningen du pratade om får du planera ihop med SMHI..

/ Tommi

perjul

Yamaha XT660R
Lånar tråden lite:
Yamaha XT125 eller Honda XR125 åt min grabb när han fyller 16? Att lära sig köra på, och sen åka lite grus med farsan. Vilken är det bästa valet, och varför?

zappa

New member
Hampe: Jag lånade din text och la in den på äventyrssidan för det fanns lite frågor om hur det gick...

Grattis som F** det var stark kört och ledsen att Kai och jag bara försvann efter Borlänge men vi försökte köra ikapp er men ni måste haft medvind så att ni klarade av att hålla 90 på 90 sträckorna så vi drog mot Västerås på småvägar isället.

Kan tillägga att jag hade dragit med mig all tänkbara verktyg, buntband, silvertejp, muttrar, bultar men det enda som skulle ha behövts var ett kopplingsgrepp till en MTX125:a det hade jag INTE hemma... ;) Inget annat används på hela turen, och då såg inte alla hojar ut att vara "Showroom status" direkt.

/Zappa

Last edited:

xj900s

Kör MC, långt och mycket.
Det blev ett riktigt, om något fuktigt, lördagsnöje :wink:.

... och i dag har man varvat ner med en resa hem från Jönköping.

:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Cawwa

New member
Två saker imponerar mest. Planeringen som gjordes av Benny och Duvskog, helt otroigt bra rutt med tydliga tidsangivelser till oss deltagare, samt av 125-folket. Otroligt att dom kunde hålla sådan snitthastighet.
Tyvärr brakade min egen 125a sönder straxt innan besiktning förra veckan, så jag blev tvungen att köra fincykeln. Så här efteråt är jag nog nöjd med det. Mitt objekt skulle nog aldrig klarat de här strapatserna, tiden räckte helt enkelt inte till.
Stort grattis till er alla, fantastiskt genofört!!