125;ans dag 12/5

Hampe

Skriver massor!
Ja, där ser man. associerade sweep med sopa och i Dakarrallyt så har man ju en sk Sweeper truck.
Neeh, självklart ska man ju inte behöva en följebil som plockar upp. Oftast är ju en gammelhoj som sådan att....går den bara igång så är den svår sen att ta död på så länge man inte stänger av den
Eller kanske inte.....:)

Du är helt rätt på det - jag kör sweep på det traditionella sättet, men på hoj. Och deltar i arrangemanget samtidigt...
Det kan låta som en stor tugga, men för människa med så stor trut som mig är det inga problem.

Nyckeln till hur detta är möjligt ligger i motorcykeln: Min MTX 125a har visat sig vara av den hypersnabba "Interceptor"-modellen och kan lätt stanna för att hjälpa andra med problem och ändå vara i kapp klungan i ett jiffy - eftersom dom inte ens når laglig fart med sina 8kW snålsuggor.

Tittar man sedan på den exceptionellt långa sadeln
View attachment 4666
så ser man att just MTX 125an av 1987 års modell är extra lämpad för

View attachment 4665
persontransport i industriell skala - bara att sparka ner rasen i diket och lasta upp de olyckliga haveristerna på sweephojen en efter en för att sedan gå ikapp klungan like a boss! Tvåtakt rules!

Hampe

Disclaimer:
Not actual bike shown in picture. Always wear a helmet. Preserve nature. Save water, shower with a friend. Do not drive while blind. Färdas aldrig längre stäckor på låst cykel.

Last edited:

xj900s

Kör MC, långt och mycket.
Det är flera storcyklar som hänger med delar av sträckan, och minst en skall pröva att köra med hela vägen.

Att bara dyka upp vid ett av stoppen kräver ingen förhandsanmälan, men är det någon som funderar på att köra 12- eller 24-timmarsvarianten så är det kalas om ni hör av er på ironbutt (at) rocketmail.com

Hampe

"Är numera fullständigt galen"

Åker med hela vägen!
Hoppas det blir fler som åker med.

NBMC *531*

Hampe

Skriver massor!
Om jag orkar upp så tidigt i ottan så kommer jag till Järva Krog och hejar.
Roligt med intresset!
Det är många som mailar och hör av sig, och vädret verkar bli okay. -ish...

Hoppas det blir fler som åker med.
NBMC *531*

Det blir det!
För närvarande är vi 9 stycken som startar från Jönköping, varav 7 på 125or.
Någon kan komma till, någon kan falla från - men där någonstans är vi.

Som vi vet kommer det att hoppa på folk från Sillekrog och hela vägen upp förbi Stockholm.
Hur lång sträcka dom står ut i vårt tempo återstår att se, men i Borlänge räknar vi med att formtoppa.

Karlsborg verkar vara en annan hotspot där andra piloter hänger på för lite rullande umgänge.

Roligt!
Mail till deltagarna går ut sent i kväll.

Hampe

Last edited:

zappa

New member
För att visa att det faktiskt är sant och inte enbart Hampes fantasier så kommer jag att ansluta vid Sillekrog. Jag kör dock ingen 125:a utan kommer dit med en KTM 950 Adventure. Så för alla andra morgonpigga och nyktra folk i Sörmland så möt upp för att träffa ett trevligt gäng med MC åkare. Jag kommer att vara där och sätta upp basecamp, reservera pumparna, städa parkeringen och tända bengaliska eldar (hmm kanske inte), om jag nu vaknar i tid.

Tyvärr lyckades jag inte övertala kungliga högvakten att detta var en ypperlig plats att förlägga sin morgonträning eller få dit något tivoli så ni får stå ut med att det bara är jag som står där och tar emot er när ni kommer.

/Zappa

V Saarela

New member
Vad har ni för ungefärliga landningstider vid Sillekrog och Järva Krog. En annan sak, när jag kartgooglar Statoil Järva krog så hamnar jag i Solna.

iceaway

New member
Ja, vad vet jag såsom en enkel Norrbottning som knappt släppt mammas kjoltyg :)

Då är ju frågan bara. Är det en Statoilmack i Solna, eller en Statoilmack i Upplands Väsby. Mysteriet med den försvunna krogen tätnar :tummenupp

Det är 10.000kr-frågan :) Jag skulle gissa att det är Statoil-macken som ligger precis där E4 grenas av till E18 i Järva Krog.

Hampe

Skriver massor!
Äsch - inte vara taskig mot VS; han bor lite avsides och kommer sällan ut och får se sig om. Eller hur det var... :)

Vi har ju sagt att vi inte skall släppa några tider för att minska pressen på körningen, men första stoppet, herregud: What could go wrong...?

Sillekrog: kommer vi in före 06,00 har vi haft en jäddra medvind, kommer vi in vid 06,30 ligger vi illa till och har svårt att vara trevliga mot media som möter upp för att skriva lite om evenemanget. Vi har satt av en kvart för umgänge med vänner, bekanta och nya ansikten, plus kanske rätta till några småsaker med klädsel och hojar.

Järva Krog är gamla Esso Motorhotell med stora klockan i det anslående montaget på väggen. See?
Inte S'tälje nu bara, finns en systerklocka där.
Jädra stökig station, Järva Krog - ur ett snabbtankningsperspektiv. In, under, mellan, stoppljus och skit. Undrar varför vi valde den egentligen...?

@ Zappa
Benagliska eldar hade vi nog väntat oss faktiskt.
Uppställda tätt som en landningsbana längs infarten. Gärna ett sådan här varningsbloss ett par kilometer ut så vi vet var vi skall släppa av. "Bromspunkt", typ. Synen blir ju lite suddig i warpspeed, *Kubrik "Stargate" fade-out* det vet ju alla.
Tack för stödet! Jag läste utrustningslistan...

H

Edit:
Ledsen för förvirringen. Jag kör ofta igenom Stockholm, men har ingen bra pejl på stan.
"UpplandsVäsby" är nog en excelarks rest som följt med ifrån en tidigare planering där Shellmacken låg som en hörnpunkt.

SEPARATIONSÅNGEST i denna tråd.

Last edited:

iceaway

New member
Synd att ni anländer till Järva Krog så pass tidigt. Är bortlovad på öldrickande kvällen innan, så mina chanser att dyka upp är nog ganska små. När räknar ni ungefär med att vara där? Enligt mina överslagsberäkningar borde det vara runt 07.00?

Hampe

Skriver massor!
Synd att ni anländer till Järva Krog så pass tidigt. Är bortlovad på öldrickande kvällen innan, så mina chanser att dyka upp är nog ganska små. När räknar ni ungefär med att vara där? Enligt mina överslagsberäkningar borde det vara runt 07.00?

Däromkring,ungefär. Eller lite senare.
Jag lovar - vi har ett minutschema att köra efter, men det blir så galet att lägga upp det eftersom vi lär hamna snett strax efter start; ser vi minsta chans att kapa tid vid stoppen så gör vi det. 125or är svåra att köra in tid med...

Mina tips till dig:
A: Börja drick tidigare på kvällen, så kan du du hålla upp tidigare.
B: Drick genomgående Bitburger under kvällen. "Abends Bit, morgens fit"
C: Checka in på Scandichotellet och vakna mitt i händelsernas centrum!

H

zappa

New member
Nu behöver ingen vara orolig bara för att det är tyst ifrån Hampe, eller det kanske vi ska vara. Jag har inte hört något ifrån honom men hoppas att han nu befinner sig i en hotellsäng i Jönköping. Misstänker att han skulle ha hört av sig annars. De andra deltagarna hoppas vi också finns där för vidare färd i södra delarna av Sverige. Ja söder om man titta på VS hemtrakter som mitten av Sverige.

Har fått skrota det där med bengaliska eldar då det inte gick att uppbringa i Stockholm, de snackade nåt om bajjen, gnaget, stopskotten eller vad sjutton nu alla fotbollsklubbar kallas här i Stockholm (som om jag har koll på det i övriga Sverige... Yeah, right!)...

Funderade ett tag på serpentiner men många pappersserpentiner på blöt asfalt med kanske inte helt nya däck kändes som om JAG skulle kunna bli ansvarig för att någon bromsade på sig när de skulle komma in för landning. Så det blir väl att stå vid infarten med hojens lampor igång och se de zooma förbi, tänke få fångat det på film också. Kan stå och gasa lite så blir det lite buller och om jag blinkar med heljuset på blixtrar det också, det är nog det närmaste jag kan komma till fyrverkeri.... Sorry!

Men se nu till att följa våra idio... Hmmmm kamikaz... "AJ!, sluta slå mig i bakhuvudet!" 125-piloter på deras färd...

/Zappa

V Saarela

New member
Nu behöver ingen vara orolig bara för att det är tyst ifrån Hampe, eller det kanske vi ska vara. Jag har inte hört något ifrån honom men hoppas att han nu befinner sig i en hotellsäng i Jönköping. Misstänker att han skulle ha hört av sig annars. De andra deltagarna hoppas vi också finns där för vidare färd i södra delarna av Sverige. Ja söder om man titta på VS hemtrakter som mitten av Sverige.

Har fått skrota det där med bengaliska eldar då det inte gick att uppbringa i Stockholm, de snackade nåt om bajjen, gnaget, stopskotten eller vad sjutton nu alla fotbollsklubbar kallas här i Stockholm (som om jag har koll på det i övriga Sverige... Yeah, right!)...

Funderade ett tag på serpentiner men många pappersserpentiner på blöt asfalt med kanske inte helt nya däck kändes som om JAG skulle kunna bli ansvarig för att någon bromsade på sig när de skulle komma in för landning. Så det blir väl att stå vid infarten med hojens lampor igång och se de zooma förbi, tänke få fångat det på film också. Kan stå och gasa lite så blir det lite buller och om jag blinkar med heljuset på blixtrar det också, det är nog det närmaste jag kan komma till fyrverkeri.... Sorry!

Men se nu till att följa våra idio... Hmmmm kamikaz... "AJ!, sluta slå mig i bakhuvudet!" 125-piloter på deras färd...

/Zappa

Ja, VS befinner sig faktiskt ganska precis mitt i Sverige nu.....och det spöregnar som fan.

Sille krog, Järva krog....same, same but different som vi lappar säger. Var man sen hamnar vete tusan, men ser ni nån stackare tankpressa en liten kärra, hämta in han och låt han slipsstrama.

Planera turer tillhör ju inte min starka sida, så idag stack jag ut pekfingret, konstaterade att det blåser sydliga vindar. Dammade av min 8.05 bhp(jo, det är dokumenterat till skillnad från skrytmånsarna här), kollade oljan, pumpade däcken och skickade frugan till Luleå för att hämta en innerslang i reserv.

Med 3,7 liters tank har det inte blivit mycket hjälmavtagande, varannan gång på macken och varannan gång från dunken. Nu lite snabbkäk och vidare söderut.....nattrejs :)

Last edited:

Ove 60+

Active member
:p Tittade ut på morgonen och konstaterade ett par grader varmt och regn, ur finstrilen som omväxling men ändå blött.

Hoppas att alla som kör har vattentätt och extra tröja under för det verkar milt sagt ruggigt att sitta och köra i regn och blåst.

Jag kommer inte och hejar på vid Karlsborg (är redan förkyld) men tänker på er och hoppas att allt fungerar. :victorious:

JoHu

New member
Jorå...ser ut att gå bra! Dom har landat i Borlänge klockan 10:03 ser jag på Trip viewern.
Jag ska försöka få hojen klar innan dom passerar Vetlanda så dom får åka i slipstream till Oskarshamn.

Fast osäkert förstås om jag hinner få igång bågen...... topplockspackningsbyte pågår.