0-visionen bra eller anus för oss på hoj?

VBK

New member
Nollvisionen.

Nollvisionen är grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige. Det är fastställt genom ett beslut i riksdagen.

Beslutet har lett till förändringar i trafiksäkerhetspolitiken och i sättet att arbeta med trafiksäkerhet. Även internationellt har Nollvisionens tankar fått genomslag.

Nollvisionen är bilden av en framtid där människor inte dödas eller skadas för livet i vägtrafiken.

Nollvisionen är ett etiskt förhållningssätt, men utgör också en strategi för att forma ett säkert vägtransportsystem. I Nollvisionen slås fast att det är oacceptabelt att vägtrafiken kräver människoliv.

Trafiksäkerhetsarbetet i Nollvisionens anda innebär att vägar, gator och fordon i högre grad ska anpassas till människans förutsättningar. Ansvaret för säkerheten delas mellan dem som utformar och dem som använder vägtransportsystemet.

Trafiksäkerhetsarbetet enligt Nollvisionen utgår från att allt ska göras för att förhindra att människor dödas eller skadas allvarligt. Samtidigt som åtgärder ska vidtas för att förhindra olyckor, måste vägtransportsystemet utformas med hänsyn till insikten om att människor gör misstag och att trafikolyckor därför inte kan undvikas helt. Den perfekta människan finns inte. Nollvisionen accepterar att olyckor inträffar, men inte att de leder till allvarliga personskador.

Sedan Nollvisionen etablerats i Sverige har antalet dödade fortsatt minska i vägtrafiken.

Källa:http://www.trafikverket.se/Privat/T...erhetsarbete/Trafiksakerhetsmal/Nollvisionen/


Känner vi att vi ens är med i tanken.
 

VBK

New member
Jag känner inte att vi är ens lågprioriterade.

Nu ingår ju inte hojen i infrastrukturen som övriga fordon förutom i ytterst få undantag, men även om vi belastar trafiken enbart för nöjes skull så måste vi ju kunna färdas så säkert det bara går.
 

Lelle K

New member
Nollvisionen är precis så bra eller dålig som den tolkas av både myndigheter och "vanliga" trafikanter.
Kan folk (läs vi som kryssar runt i Sverige) lära oss litet hjälpsamhet, hålla koll i backspeglar, använda blinkers,
tillämpa filkörning och ett antal andra saker borde vi klara oss utan en sådan vision.

Visioner kan vara väldigt bra, men måste förankras med avgränsningar (kallas ibland definitioner) och
hur man ska gå tillväga för att nå eller åtminstone närma sig målet.

Lärde mig under studier för några år sedan att ett mål för att bli allmänt accepterat måste ses som realistiskt.
Däri ligger en del av nollvisionens dilemma. Tror någon enda människa på noll dödade eller allvarligt skadade
så länge det är möjligt att sätta sig drogad bakom en ratt eller ett styre? Bara som ett exempel.

Själv söker jag köra så mjukt som möjligt, oavsett jag kör bil eller mc. Frågan är om den "mjukheten" ses som
"mjuk" av andra trafikanter, eller om de upplever mig som en snigel alternativt huligan? Har provat med "eco-drive"
liknande teknik i trafik inför rondeller och korsningar, i en del fall verkar folk förstå.
I andra fall undrar nog en del vad jag håller på med.
Kanske ska tillägga att "ecodrive" tillämpar jag i stort sett enbart bakom ratten.

Hojen är för mig ett nöjesfordon som kan ge väldigt mycket tillbaka om man kör åtminstone någorlunda vettigt.
 

Diversion

New member
Själv är jag övertygad om att säkerhetsarbete om det dras för långt kan bli kontraproduktivt (var gränsen ligger kan diskuteras). När det händer om det inte redan hänt så fostrar vi en generation dåliga förare. Dels blir de tekniskt dåliga då fordonet kör åt dem dels blir de dåliga då de som en följd av detta, kanske till och med undermedvetet, inte tar ansvar. Detta gäller oavsett fordon.
 

TMax500

Member
OT (men på fullt allvar): Har tyvärr svårt att skriva något konstruktivt i en tråd med en sådan rubrik. Snälla VBK - döp om tråden! Hänvisningar till ringmuskeln känns inte inbjudande. Du är inte bland tonåringarna på SH nu... ;-)
 
Last edited:

VBK

New member
Stirrar man enbart på rubriksättningar så skit i att svara.

Jag är jag och helt ärligt så är det så jag vill ställa frågan, för det är så jag känner.
Frågan i sig om man vill engagera sig är väldigt seriös och viktig.

Jag har rapporterat mitt eget inlägg och ser moderatorerna ett behov av att ändra på den så får dom göra det, för det är för sent för mig.

Tonåring var dock smickrande:) tungt kort sedan -85 och en medelkörning på 2000 mil om året, så jag ser mig faktiskt som en ganska erfaren hojpilot med endast en bruten handled vid en olycklig omkullbromsning innan jag insåg ABS,ens förträfflighet.
 
Last edited:

Jämten

New member
Nollvisionens mål är att människor inte dör eller skadas i trafiken.Igår träffade jag en gammal barndomskamrat tillika mc -åkare.Han och frun färdas på en 90-väg ut kommer en Saab från en liten påsticksväg där lämna företräde råder.Följderna blir att dom kör in i sidan i ca 70 km,fart.Damen i fråga är en bit över 80-år.Vid polisutredningen uppger hon att hon såg mc:men tyckte att den var så långt ifrån och att hon skulle hinna ut på vägen med god marginal.Mina vänner skadades allvarligt samt att dom flesta synliga tänderna gick åt fanders mm.Tänk om vi bara kunde få bort olyckorna vid vänstersväng ca 10 liv skulle räddas.En annan aspekt vore det inte på sin plats att man fick göra en uppkörning och syn test vid en viss uppnådd ålder.Kör själv bilskolelever några gånger per månad och ser så mycket gamla OBS gamla förare som är rena dödsfällorna på våra vägar.Har vid flera tillfällen obs en manlig förare ca 90år som ligger och kör i 50-55 km på 90 väg och orsakar situationer som är obeskrivliga.Har stött på vederbörande vi flera tillfällen trodde första gången att det var en rattonykter person.På grund av att polis utredning ej är klar vill jag inte skriva ut väg och platser.Hoppas att trafikverket kunde göra något i stället för bara snack och lite verkstad.En i bland vettskrämd iaktagare.Ta hand om varann.JÄMTEN.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Jag hyser stor respekt for 0-Visionen, ide och koncept är bra. Men, när samhället nu har tagit beslut om en sådan - då ska samhället också investera och jobba efter detta beslut.
---
Hur kan man då t. ex. lägga stödremsor ala år 1910 på vägar, vart man vett det är intensiv MC trafik.
Vi tog ministern ut i verkligheten, sedan skrev vi till Trafikverket om detta, under slutet på juni. Det enda som händ fram tills idag, är att man skyltar för "pågående väg arbeta & stenskott", fast inga jobbar där eller har jobbat där - Man har inte talat om att det fel, tydligen tycks det inte så på Trafikverket. Och man har inte svarat oss än! - Respektlöst! 0-VISION!

* Anus; Stödremsa grus under pågående MC säsong, samt att man tror man skylta sig ur problemet

View attachment 6355 Ministern får se verkligheten, efter 1´sta MC olyckan på denna väg..


Bifogar en exemplarisk bild av en stödremsa, som jag tror är ekonomisk bra, har bra vatten avledning, och som stör den som väljer köra på denna - men, som fungerar för MC (Jag testade)

View attachment 6356

* BRA: Tack Trafikverket i södre Sverige - så ska det göras. Det är sånt som effektivt 0-Visions arbeta.

Glad MC körning på E4 söderut en lördag morgon med 110km/t. Plötsligt är det flera centimetrs tjockt grus i kampbanan (omkörnings-filen) - Va´ är nu detta?
Snabelbilen fantastico - mitt på motorvägen. Jo jag överlevda utan att crasha! Vartefter det kommer bilar som bara föjtar förbi och slungar upp sten och andra trevligheter på i ansiktet på mig och min MC!
Om detta rimmar en millimeter med en Vision om null dödade och skadade, då är jag Kalle Anka!
(Har sedan våren två stora stenskott i framrutan på min bil som jag fick på E4 runt Linköping, nu förstår jag varför!)

* Anus: Snabelbil och grus även på motorväg



Det finns mängder av exempel - som jag hoppas alla bidrar med här i tråden..


Nb: Efter en kort samråd i moderatgruppen, och ämnets karaktär - låter vi överskriften stå kvar - talesättet är enligt vår åsikt ett i stort accepterad talesätt i MC kretsar! Vi kan dock övertygas om flera har åsikt ang. ordvalet - som annars är bra här..
 

VBK

New member
För att inte tömma ut tråden direkt så smyger jag bara in skummande asfalt och andra "permanenta" åtgärder.

Snabelbilens avföring är ju nog för en hel doktorsavhandling.

Och för att återigen gå in i debatt så är min min åsikt det motsatta till förespråkarna för en 0- vision.

Utan klara målsättningar "vilket enligt mig en 0-vision inte har" så kommer man enbart att fokusera på den stora massan som dör i trafiken vilket inte är vi.
För att komma åt alla andra "läs hojpiloter" så kommer det att börja skapas upp subrutiner för att hantera oss.
 
Last edited:

Jämten

New member
Jag tror inte säkerhets tänket kan gå för långt varken vad gäller vägar eller bilar samt motocyklar.Idag har via abs-bromsar,krockkudde,säkerhetsbälten,anti-spinn,anti-sladd till och med 4-hjulsdrift .Allt detta för att rädda liv.Sverige har en bland världens bästa utbildningar på våra bilskolor.Tyngdpunkten i framförandet av alla fordon måste ligga på uppmärksamheten och hastighet.Största olycksgruppen är förare från 18-25 år.Det som är anmärkningsvärt är att det är dom unga männen som är inblandade i flest olyckor.Unga kvinnor kör tydligen bättre ett mjukare körsätt ett vänligare uppträdande kanske har det med att dom inte har matcho attityden i sitt körsätt.Titta i många andra länder där du kan gå in till polischefen med en knippe sedlar 1 timme senare kan du hämta körkortet.Dessa förare finns också bland oss många har aldrig sett snö mycket mindre framfört ett fordon i detta för dem okända naturfenomen.Vi är nog många ute i trafiken som skulle behöva en uppfriskning av våra kunskaper.Vänligen en 62 årig vägtrafikant både på 2&4 hjul.JÄMTEN i Oxelösund Hoppas på synpunkter från DIVERSION tack.
 
Last edited:

HkanB

New member
Bättre tekniska förutsättningar men...

Jag tror inte säkerhets tänket kan gå för långt varken vad gäller vägar eller bilar samt motocyklar.Idag har via abs-bromsar,krockkudde,säkerhetsbälten,anti-spinn,anti-sladd till och med 4-hjulsdrift .Allt detta för att rädda liv.
Vi har en utveckling som tekniskt är intressant och kul för den teknikintresserade men som är en mer eller mindre stor katastrof för den allmänna förmågan att köra...allt fler bara åker numera.

Sverige har en bland världens bästa utbildningar på våra bilskolor.
Vi har en trafikutbildning som inte har särskilt mycket med ett normalt framförande av fordonen att göra. När det gäller motorcykel så blir det väldigt tydligt då oroväckande stor del av tiden på trafikskolor läggs på att klara provet...inte på att lära sig köra. Att öva i timmar på "cirkuskonster" som har väldigt lite om ens någon bäring på vad man faktiskt behöver kunna.
Den eller de på trafikverket eller vad de nu heter idag måste haft en riktig höjdareftermiddag när man "klurade" ut hur provet skulle se ut...:p

Tyngdpunkten i framförandet av alla fordon måste ligga på uppmärksamheten och hastighet.Största olycksgruppen är förare från 18-25 år.
Uppmärksamheten kan jag hålla med om!
Hastigheten däremot är en rätt sekundär sak...fel hastighet [både uppåt och nedåt] är snarare ett tecken på att det är något annat som felar.
  • Att hålla skyltad hastighet oavsett väder och väglag...
  • Att ligga 10-tals kmh under skyltad hastighet en fin sommardag med mycket goda förutsättningar
  • Att köra om i hastighetsgränsen + 2 kmh så det blir en utdragen tillställning med mycket usla marginaler
Dessa tre är alla exempel på saker som är såvitt jag vet "lagliga" men långt mycket farligare än många det som är av politiskt korrekta skäl ansett som farligt.

Det som är anmärkningsvärt är att det är dom unga männen som är inblandade i flest olyckor.Unga kvinnor kör tydligen bättre ett mjukare körsätt ett vänligare uppträdande kanske har det med att dom inte har matcho attityden i sitt körsätt.
Resonemangen kring könsfördelningen av märkligt och olämpligt uppträdande i trafiken är helt ointressanta om man inte känner till fördelningen av antalet personkilometer mellan kön och åldersgrupper. Ökad exponering ger också rimligen fler tillfällen till olyckor och incidenter.

Mina personliga erfarenhet ger vid handen att:
  • Det täcka könet, plötsligheter som t.ex
    • att köra rakt ut utan att se sig för,
    • rätt som det är bara svänga och liknande.
    • tvärnita när barnet i barnstolen i "baksätet" ställ till med något eller bara [min gissning] bara haft ett "det hände något spännande i brallan ögonblick"! :p
  • Killar/Män
    • Idiotiska omkörningar,
      • Trefilskörning på tvåfilig väg,
      • vid skymd eller ingen sikt.
    • Korkat val av när och var man kör inte bara fort utan också löjligt fort

Dåligt omdöme eller bristande förmåga till att ta in och tolka sin omgivning har inte så mycket med macho, manligt eller kvinnligt att göra utan med helt enkelt kass omdöme...det är en helt könsneutral åkomma, den tar sig bara lite olika uttryck.

Andras erfarenheter är vad de är, just andras och kanske annorlunda.

Titta i många andra länder där du kan gå in till polischefen med en knippe sedlar 1 timme senare kan du hämta körkortet.Dessa förare finns också bland oss många har aldrig sett snö mycket mindre framfört ett fordon i detta för dem okända naturfenomen.

Det här är svårt att kommentera utan att hamna i det politisk korrektas träskmarker...men vi har nog alla sett det...

Vi är nog många ute i trafiken som skulle behöva en uppfriskning av våra kunskaper.Vänligen en 62 årig vägtrafikant både på 2&4 hjul.JÄMTEN i Oxelösund Hoppas på synpunkter från DIVERSION tack.

Inte bara av de teoretiska kunskaperna, om det var dem du syftade på, utan även de praktiska färdigheterna. Fortbildningsgraden bland hojåkare är vad jag förstår högre än hos bilister. Det finns dessutom inte vad jag känner till några motsvarigheter till vare sig KNIX, avrostningar eller storbanekurser för bilister, det hade varit kul!

Nu råkar det sig så vara att jag inte är DIVERSION men kommentarer fick du i alla fall.

Just det, Nollvisionen...undrar just vad de tagit för något när de kom på den. Vad det nu än var så kanske det vore kul att prova, eller inte?
 
Last edited:

Diversion

New member
Jag tror inte säkerhets tänket kan gå för långt varken vad gäller vägar eller bilar samt motocyklar.Idag har via abs-bromsar,krockkudde,säkerhetsbälten,anti-spinn,anti-sladd till och med 4-hjulsdrift .Allt detta för att rädda liv.Sverige har en bland världens bästa utbildningar på våra bilskolor.Tyngdpunkten i framförandet av alla fordon måste ligga på uppmärksamheten och hastighet.Största olycksgruppen är förare från 18-25 år.Det som är anmärkningsvärt är att det är dom unga männen som är inblandade i flest olyckor.Unga kvinnor kör tydligen bättre ett mjukare körsätt ett vänligare uppträdande kanske har det med att dom inte har matcho attityden i sitt körsätt.Titta i många andra länder där du kan gå in till polischefen med en knippe sedlar 1 timme senare kan du hämta körkortet.Dessa förare finns också bland oss många har aldrig sett snö mycket mindre framfört ett fordon i detta för dem okända naturfenomen.Vi är nog många ute i trafiken som skulle behöva en uppfriskning av våra kunskaper.Vänligen en 62 årig vägtrafikant både på 2&4 hjul.JÄMTEN i Oxelösund Hoppas på synpunkter från DIVERSION tack.

Vi lever i en era där allt fler unga väntar med att ta körkortet eller helt struntar i det. När jag var ung skulle man helst ha körkortet samma dag som man fyllde år. Många av oss var "kriminella" i den mån att vi körde moped innan vi fyllde 15 och under vissa omständigheter bil innan vi fyllt 18.

Det ledde till att vi fick en gradvis inskolning när det gällde motorfordon, något vida överlägset en 14-dagars internatkurs vid 30 års ålder där man ofta har noll erfarenhet av bilar när man börjar.

Idag satsar många unga hellre sina sommarjobbspengar på en iPhone eller surfplatta än ett körkort. Förståelsen för naturlagarna har minskat i takt med att tiden man spenderar i en virtuell värld ökat. Jag har träffat gymnasieungdomar som faktiskt inte förstår Newtons lagar vilket är ett svidande underbetyg åt vårt skolsystem men även åt ungdomarna själva.

När scootrarna kom steg olyckstalen och jag är säker på att det inte bara beror på att själva antalet förare ökade. Vi körde moped med manuell låda. Nu blev de nya mopederna så enkla att köra att de som saknade motorintresse och tidigare aldrig skulle ha övervägt en moped började köra, inlärningskurvan som själva fordonet skapade försvann.

Jag ser ungdomar som egentligen inte skulle få vara i trafiken på en moped, man ser att de inte har full kontroll på fordonet än mindre på trafiksituationen. Det går bra så länge inget händer.

När det gäller bilar så är det som man säger inom racing, att dagens bilar smickrar föraren. De räddar folk från deras egen dumhet vilket leder till att de överskattar sin egen skicklighet, höjer farten och kör med mindre marginaler. När något sedan händer har de klivit så långt över gränsen att ABS:en och ESP:n inte klarar att rädda dem.

På vintern lekte vi med våra 142:eek:r på skogsvägarna. Både en och två besök i diket blev det men vi lärde oss vad man kan göra och inte göra.

Evelina 26 år som kör mammas nya Toyota vet inte det, kommer aldrig att veta och vill inte veta. Det leder till att hon kommer att köra för fort i regn, kommer att köra för fort när kurvan är för tvär och ligga för nära andra.

För henne är bilen ett rullande mediacenter och körningen något man helst vill slippa. För många av oss är den ett transportmedel eller en hobby där man njuter av att köra. Därför kommer hon att smälla när ishalkan kommer eller meja över någon när hon uppdaterar Facebook.
 
Last edited:

Jämten

New member
HkanB Intressanta synpunkter.Vad gäller utbildningen så är det tyvärr inte bilskolor som bestämmer upplägget utan trafikverket.Körkortet är bara ett bevis på att du kan det mest elementära din fortsatta kunskap skall du få ute i trafiken.Vad gäller hastigheten är när hastigheterna börjar tendera till vansinne.Könsfördelnings snacket får du stå för själv olyckstalet talar för sig.Vad gäller körförmåga hos vissa grupper har jag bara 12års erfarenhet från halkkörning och manöverprov det har inget med dina politiska träskmarker att göra.När det gäller kunskaperna så är det framförallt dom praktiska.Teorin bör nog friskas upp ser ofta bilister som blinkar i rondell det togs bort 1995.Det är inget fel att visa var man skall ta vägen men dom kan väl åtminstone ge tecknet åt samma håll som fordonet ska.Vad gäller trafikverket så undrar nog många kanske bara en papperstiger.Tack för dina synpunkter vi strävar nog åt samma håll både du och jag ett bättre klimat för oss hojåkare JÄMTEN.
 

Ove 60+

Active member
Jag hyser stor respekt for 0-Visionen, ide och koncept är bra. Men, när samhället nu har tagit beslut om en sådan - då ska samhället också investera och jobba efter detta beslut.

:p Nollvisionen grundtanke var nog bra när den föddes för oändligt länge sen, men nu är det nog hög tid att någon annan tanke föds. Nollvisionen har under åren alltmer blivit Nollornas vision, något misslyckat som bara blir värre.

Det trafiksäkerhetsarbete som bedrivs numera består mest i att sänka hastigheterna till nivåer som av trafikanterna uppfattas som fåniga och helt OK att bryta emot med resultat att de flesta verkar se det som står på skyltarna som en nedre begränsning. Att säkra vägarna är inte så noga med. Att t.ex sätta upp räcken som massakrerar och att sprida grus på asfalt som gör att folk far omkull är OK - dom kör ju för fort galningarna tycks man resonera.

Kanske hög tid att det kommer till nya och lite mera kreativa krafter i Trafikverket, betonghäckarna verkar ha uttömt sina krafter och nu bara har att sitta och konservera sina resultat(läses misstag). :p
 

Jämten

New member
Ove det trodde jag du visste en generaldirektör kan aldrig få sparken.Däremot kan dom behålla anställningen utan arbetsplikt.Inga dåliga anställningsvilkor .Dom kan visst få till uppgift att skriva av telefonkatalogen Stockholms delen.Hände visst en obekväm dirre på dåvarande sjöfartsverket.Men lönen behåller dom säkert.Skämt åsido.Hälsningar JÄMTEN
 

Syster-Tysk

New member
//klipp//
Utan klara målsättningar "vilket enligt mig en 0-vision inte är" så kommer man enbart att fokusera på den stora massan som dör i trafiken vilket inte är vi.

Fantastiskt bra! Denna mening slår huvudet på spiken. Fokuserar man på de som omkommer i trafiken och åtgärdar problemet som innebar en människas död, så har man inte förstått vad man håller på med.

Vad vi har är ett äppelträd där man förväntar sig päron, och istället för att ta ner trädet och plantera ett päronträd så kapar man gren efter gren och förväntar sig att det skall komma päron på en eventuellt ny gren.

När roten, som i detta och många andra fall, kan härledas till attityd, så spelar det ingen roll hur många skumgummiräcken och uppfångande dunkuddar man placerar längs våra vägar om man bygger med intentionen att man skall kunna köra av vägen utan att förolyckas.

Det kommer alltid att finnas något undantag! I det här fallet är det motorcyklister som fallit mellan stolarna.

Man har försökt bygga en nollvision genom bland annat: Vajerräcken som är jättebra för bilister. Snabellagningsbilar som är jättebra för bilister som inte vill ha gropar i vägen. osv, osv.

Genom att försöka åtgärda problem (kapa av grenar) som man blev varse om genom att någon/några stackare dog.

Säg mig, genom att titta på denna youtube film, ser ni fler attitydproblem eller fler problem med vägar och räcken?

Vad behöver då göras?
Fokus måste ändras. Upp med blicken, se hela vägen, se alla andra som befinner sig på vägen.
Kanske kommer man då till insikten att man måste ändra sin och trafikanters attityd.
Man kan inte åtgärda dödsfall med punktinsatser. Man måste stanna upp när någon berättar var skon klämmer och fundera på om det är rätt storlek på skon överhuvudtaget!

För gör man inte det så blir det som i detta fall med oss motorcyklister, lilltån får inte plats i skon och den blir nästan amputerad!

/Jonas
 

Jämten

New member
Att vilja är att kunna.Jag skulle inte velat möta dej i trafiken i din ungdoms framfart inte åldern inne inget körkort det är ansvar.Sedan är det så att alla kan inte få sina misstag ingraverade i snödrivor.Eller ska dom ta sin 142a och ge sig ut i stadsparken och få samma erfarenhet som du.Den 30-åring som tar körkort får man hoppas är så mogen att han vet vad han gör.Dom unga som satsar sina pengar på annat är väl ändå ingen fara i trafiken.Hur skall dessa unga på sina fordon kunna ha full kontroll när inte äldre har det med så lång erfarenhet.Idag har dom flesta ungdommar hjälm vilket inte var brukligt på din tid så man kan förmoda en och annan hjärnskakning eller.När det gäller ungas skicklighet så har inte alla möjlighet att linda 142or runt träden i skogen.Även jag var med under sent 60-tal och frammåt så jag har sett eran framfart på små skogsvägar konstigt att ni lever ännu.Att bilarna skulle vara något media center har jag med framgång sett hos äldre förare som med taskig syn sitter och ringer i sina gamla142or summan av kardemumman det var nog inte så mycket bättre förr.Tänk om lilla Evelina blir en mycket bättre förare än både du och jag då kan vi stå där med vår tvättade hals.Man skall inte dömma hunden efter håren. Tider förändras och vi med dem hoppas jag.Tänk vad tiden går fort snart skall dessa ohejdade ungdommar ta hand om oss i åldringsvården det går nog med bredsladd i korridorerna hoppas att dom inte har bonat golven för då finns inga snödrivor att landa i.Tack för din prognos i ungdommens tecken.Hälsningar JÄMTEN Väntar på svar Diversion.
 
Last edited:

roffe_s

Active member
Ja, visioner är ju fina och samlande när de tas fram, beskriver ett önskat tillstånd som (förmodligen) aldrig nås och bör inte vara allt för konkreta. Det är därefter, när mål och delmål ska sättas, strategier upprättas och handlingsplaner fastställas som vägen mot visionen i praktiken tar form. Och konsekvenserna kan skönjas.

Tyvärr är det väl detta arbete som fallerar, det sammanhållande greppet saknas. Jag har i varje fall inte tagit del av någon sådan publik presentation.

I min värld är vår trafiksituation ofta en ekvation bestående av faktorerna Människa, Fordon och Miljö. Förändra det ena så påverkas även de andra (och slutresultatet). Sedan finns en samhällsnytta att beakta, industrisamhället vilar på en grund av goda kommunikationsvägar och -möjligheter. Därför måste trafiken kunna flyta ostört och förhållandevis snabbt - Sverige är ett avlångt land.

Människa: Vi pratar ofta och länge om våra tillkortakommanden, taskig riskmedvetenhet och ohörsamhet inför lagen, delar av detta beskriver Diversion så träffande i sitt inlägg. Men det finns även en punkt som visionen inte kan bortse från - det allmänna rättsmedvetandet. Metoden att införa för låga hastighetsbegränsningar kommer i något läge att skapa fler olyckor än de hindrar då hastighetsskillnaderna mellan fordonen ökar dramatiskt - De som har råd, vill och väljer att köra enligt sin egen bedömning längs obevakade sträckor vs de fortfarande laglydiga, de äldre som inte riktigt klarar miljön längre samt de som talar i telefon och letar avfart och därmed kör 40 km/h långsammare än omgivande trafik, vinglandes mellan filerna (jupp, morgonens färska erfarenhet av trafikmiljön).

Fordon: Vi kör inte bil längre, vi åker i ett rullande vardagsrum med all tänkbar underhållning. Automatiska fordonståg, adaptiva farthållare, elektronisk stabilisering, automatiska bromssystem, trötthetsvarnare är exempel på system som är utmärkta hjälpmedel för en aktiv förare men som riskerar att passivisera oss och försämra förmågan att hantera det oväntade och oförutsedda.

Trafikmiljön: Här blir det som mest tydligt att det saknas en genomtänkt handlingsplan utifrån visionen. Hade Visionen t ex sagt att 100 personer årligen kunde dödas hade möjligen mc-farliga mitträcken kunnat motiveras, snabelbilen släppas fri och ytbeläggningar med tveksamma friktionsegenskaper accepteras - då hade man kunnat välja att låta antalet dödade/skadade oskyddade trafikanter (däribland mc-förare) öka till förmån för fler räddade bilister. Men nu är visionen ingen dödad eller allvarligt skadad vilket innebär att den "vägen är stängd", åtgärder får inte ske på bekostnad av någon annan trafikantgrupp. Denna konsekvens verkar inte alla ha insett. Vidare är utvecklingen med vårt vägbyggande olycklig, jämfört med våra grannländer bygger vi väldigt breda vägar (med synbarlig hög standard) men på bekostnad av kvalitet och hållbarhet (tjälskador etc), innebärande att underhållsbehov tidigt uppstår. Tyvärr sköter vi inte detta underhåll i tid, varför standarden tillåts falla oerhört lågt innan vägarna slutligen åtgärdas och åtgärdskostnaden blir mångdubbel. Kallas visst ekorrhjul...

Utveckling: Till skillnad från bl a VBK så ser jag trafiken på mc öka, framför allt gäller det asientillverkade scootrar av 125 eller möjligen 250-typ som blivit väldigt populära bland pensionärer och äldre i mina trakter. De används som nyttofordon, för närtransporter och för dagsutflykter - ersätter alltså i viss mån bilkörningen. Körsträckor på 500 mil eller mer per år är inte ovanligt. Med tanke på drivmedelskostnaderna lär ju den fordonstypen även öka pendlingsmöjligheterna i tätorter. Den utvecklingen fungerar ju så länge brukarna fått körkortet "med flingpaketet", utvecklingen lär tyvärr komma att avstanna och retardera på grund av kraven och kostnaderna för ett mc-kort. Synd, inte minst för miljön och samhällsbyggaren...

Parentes - En möjlighet jag länge grunnat på är om den fyrtiofemårige person med utflugna barn och bilkörkort sedan 25 år tillbaka rimligen behöver samma omfattning i sin körkortsutbildning för mc som den sexton- eller artonåring som tar sitt första körkort? Kunde man tänka sig en något mindre omfattande utbildning för den som redan har ett fordonskörkort och uppnått en ålder där riskbenägenheten statistiskt sett avtar?

Någon form av vision är vi i behov av, kombinerad med en strategi och handlingsplan skulle det fungera ännu bättre. Men den förpliktar och stämmer till eftertanke, anser vi inte att vi har råd med en riktig nollvision bör den omformuleras...

:p Nollvisionen grundtanke var nog bra när den föddes för oändligt länge sen, men nu är det nog hög tid att någon annan tanke föds...

...Det trafiksäkerhetsarbete som bedrivs numera består mest i att sänka hastigheterna till nivåer som av trafikanterna uppfattas som fåniga och helt OK att bryta emot med resultat att de flesta verkar se det som står på skyltarna som en nedre begränsning...
...Att t.ex sätta upp räcken som massakrerar och att sprida grus på asfalt som gör att folk far omkull är OK - dom kör ju för fort galningarna tycks man resonera...
 
Last edited:

Jämten

New member
Tack roffe.Ett inlägg som sammanfattar det mesta sakligt framställt utan sarkastiska inlägg om gamla bilar mm.Angående scootrar har jag ofta kört om dessa på motorvägen mellan Oxelösund och Nyköping.En medelålders man i kortbyxor,tunn tröja barhänt men med en hjälm av inte allt för hög kvalitet.Säkerhetstänket slutar ofta när den egna plånboken skall öppnas.Spannet på bristande säkerhetstänk går nog ganska högt upp i åldrarna.En stor portion empati i trafiken skulle behövas.Samt att få bort egoism i trafiken att bara jag kommer fram så ger jag fn i alla andra.Tack än en gång.Hälsningar JÄMTEN.
 

challe

Member
ser ofta bilister som blinkar i rondell det togs bort 1995.

Att domstolsproffsen anser att köra runt runt varv efter var i rondellen är att köra rakt fram tycker jag är ganska pucko. Därför blinkar jag vänster om jag inte ska köra tvärs (rakt fram) i rondellen och därefter höger vid utfart ur densamma. Att visa vart man ska ta vägen tycker jag bör prioriteras. Många av mina vänner och bekanta har samma inställning och det beror alltså inte på att vi inte följer med vad som händer i lagstiftningen.

Det är inte ovanligt att man måste bryta mot trafikregler för att underlätta trafiken eller rädda livhanken på någon. :tomte:
 
Top