Övningskörningsmc

Luckey

New member
Hej!
Jag skulle vilja ha lite tips på vilken slags mc man ska ha om man vill ta mc-kort på tung mc och har kört väldigt lite innan.

Goffen

New member
Jag och frugan köpte en GS500 och övningskörde på sen tog hon några lektioner på skola och klarade sig på första försöket. GSen är ingen tung mc perse men väger 200+kg så "tung" är den ju !

Mathias

Active member
Jag hade nog kört på de som de flesta skolorna har: honda cb 750, suzuki gsx 750 sen är där nog någon kawa oxå.
Ta ingen custom hoj nu i början, du får problem vid "manövergården".:rolleyes:

Lycka till.

H

honda cbf 500

Guest
jag hade en yamaha sr 250 special som första hoj och övningshoj. Om du väljer en hoj som är mindre än vad som krävs för uppkörning så välj gärna en hoj som tyngdmässigt ligger nära uppkörningsmotorcykelns tyngd.

Jag skulle undvika sporthoj och custom cyklar med tanke på vändradien.

Vad får cykeln kosta?

// Amir

Last edited:

Luckey

New member
jag hade en yamaha sr 250 special som första hoj och övningshoj. Om du väljer en hoj som är mindre än vad som krävs för uppkörning så välj gärna en hoj som tyngdmässigt ligger nära uppkörningsmotorcykelns tyngd.

Jag skulle undvika sporthoj och custom cyklar med tanke på vändradien.

Vad får cykeln kosta?

// Amir

Jag hade tänkt mig någonting runt 35 000kr. men jag vill först och främst veta vilken hoj som skulle funka bäst.

Engman

New member
CB750 skulle jag säga. Finns för rätt peng.

Körde med en sådan på körskolan, lättkörd.:)

Triumph int

New member
Du ska sitta rak i ryggen och kunna
svänga fullt styrutslag utan att behöva
luta dig allt för mycket framåt.

Sedan är det bra om du når ner med
båda fötterna samtidigt i backen.

"Retrohojarna" är nog bra att köra
hinderbana med och finns billigt,
typ Kawa Z750/1000, Honda CB750.

Köp en billig hoj öva kör upp, sedan
har du tid att söka efter den hoj som
passar dig bäst.

H

honda cbf 500

Guest
PÅ den körskola som jag vände mig till, hade de triumph bonneville vilket jag tycker fungerade utmärkt för att ta kortet. Dock vet jag inte vad en begagnad bonneville kostar.

Honda seven fifty i fungerar också bra.

// Amir

Jag hade tänkt mig någonting runt 35 000kr. men jag vill först och främst veta vilken hoj som skulle funka bäst.

Kawasaki

New member
Vad menar du med tung mc? tänk på att om du vill ta kort för obegränsad effekt så måste mc:n ha minst 700cc och minst 35kw, och om du ska ta för begränsad effekt så får den inte understiga 400cc eller var det 375cc och inte överstiga 25kw om du tänker köra upp med samma hoj.

Efoo

New member
Har tänkt köra med min gamla suzuki. Men kommer även köra på körskolan med deras mc.

Kyssen

New member
Hej!
Jag kan rekommendera Honda cb750, men även BMW 800, Kawasaki 750 du får ha koll så att det inte understiger den tyngre gränsen när du bestämmer dig. Ska du köpa och sen köra upp med samma hoj?:cool:

SuperRetard

New member
Tjejen övningskörde på CBR600, hon gillade den så det blev en sån. Jag hade hellre sett henne på en:

Z750
CB750
GSX750
ER-5/6
GS500

etc..

Custom är helt förkastligt, inte bara är det svåra, de är okörbara vem som än sitter på. Vill du kuska på en sån så köp efter taget kort.

En standard "street" hoj är perfekt som förstahoj, var inte rädd för kubik och toppeffekt, däremot är det nog mindre "otäckt" med kraften i en 600 eller (sporthojsaktigt) toppig motor då de inte har lika mkt vrid från botten.

Luckey

New member
Vad menar du med tung mc? tänk på att om du vill ta kort för obegränsad effekt så måste mc:n ha minst 700cc och minst 35kw, och om du ska ta för begränsad effekt så får den inte understiga 400cc eller var det 375cc och inte överstiga 25kw om du tänker köra upp med samma hoj.

Obegränsad effekt.

Marie

Banned
Svärdottern övade och körde upp på min gamla Yamaha XJ900F. Det funkade med en sådan också.....

fredda78

New member
Obegränsad effekt.

många skolor använder sig av hondas cb modeller, o med fördel tycker jag då de är förhållandevis rätt så lättkörda= bra balanspunkt och upprätt körställning.

jag tog mitt A kort som förstakort o körde upp på skolans honda cb 900 hornet.
aldrig kört förr o inte övat hemma, 10 lektioner allt som allt innan jag var klar för uppkörning.

Muffinmannen

New member
Jag körde både privat och på körskola, när jag körde privat hade jag en Honda cx500 från 1980, fungerade utmärkt men den va lite stor att köra med i manöverbanorna om man är helt grön. På körskolan körde jag både Buell (vilket namn den hade har jag glömt, men det var en 1200cc) och en Honda cb1000 ra. Honda cb1000 ra var enligt mig lättast, den hade en otroligt fin svängradie och var lättkörd i trafiken. Buellen var jättefin att köra men den var väldigt aggresiv i botten vridet.

Luckey

New member
Tack!

Tack för alla tipsen! Nu vet jag ungefär vad jag ska leta efter. Ska ägna vintern åt att leta upp något så att jag kan rivstarta till våren.:)