Övningskörningsmc

Haze63

New member
ÖVningskörnings hoj

Jag körde upp på XRV750, kan jag rekommendera, om man har längden inne så man når ner till backen. Manöverbanan var enkel med bra svängradie samt välbalanserat chassie m.m....

/ Hasse

Nicxter

New member
När jag började handleda en kompis som håller på ta mc kort, så körde jag en Honda Transalp mod 08, som han fick låna. Både min kompis och jag var/är ganska överens om att den funkar ypperligt som övningskörningshoj. Väldigt upprätt sittställning, lättsvängd med bra balans och god överblick.
Nu kan ju den typen av hojar i och för sig kännas höga för kortväxta personer.. men i övrigt så. :)

Synd bara att den inte godtas att köra upp för tungt kort på, då den inte har mer än 650cc. (Gränsen på 700cc var tydligen hård när vi ringde och kollade..)

lime

Skriver inte
Stämmer. Det är 700 cc som gäller, men SMC jobbar hårt för att även Sverige skall följa resten av europa och ha 600 cc som tung mc.

Maria Nordqvist

Super Moderator
något kan hända med kubikgränsen

Stämmer. Det är 700 cc som gäller, men SMC jobbar hårt för att även Sverige skall följa resten av europa och ha 600 cc som tung mc.

Frågan om kubikgräns är ännu en gång uppe för diskussion, Transportstyrelsen snabbutreder frågan. Då handlar det om lägga sig på kraven i det kommande direktivet för A; minst 600 kubik och 40 kW.
Jag håller tummarna för att det blir en ändring under 2010, men, det finns inga garantier.

SuperRetard

New member
Är inte gränserna väldigt stela idag?

Ska man bedöma nåns körkunskap på en viss hoj, effekt osv så bör väl vridet vara mer intressant än toppeffekt? En 1000cc sporthoj som varvar 14.000 på topp känns nog snällare än en twin 600 som är konfad för bottenstyrka.

För en nybörjare som ändå aldrig varvar ur motorn känns den i så fall starkare än "monstermaskinen". Dessutom väger förmodligen sporthojen mindre, är mindre och känns mindre på alla sätt. Med ett högt styre på den skulle det kanske vara den optimala övningskörningshojen?

Jag förstår att det måste finnas en gräns för vad som är tung och inte. Idag är de gränserna dock inte riktigt anpassade efter verkligheten och vad som verkligen ÄR svårt med att köra mc som nybörjare.

Nicxter

New member

Frågan om kubikgräns är ännu en gång uppe för diskussion, Transportstyrelsen snabbutreder frågan. Då handlar det om lägga sig på kraven i det kommande direktivet för A; minst 600 kubik och 40 kW.
Jag håller tummarna för att det blir en ändring under 2010, men, det finns inga garantier.

Jag håller tummarna med dig!

I utförande är min motard ganska bra att övningsköra på också; Upprätt körställning, hög sitthöjd (900mm), nästan fånigt lättstyrd, endast 140 kg otankad, bra (för att inte överdriva med ordet "Läskigt") bottendrag och har ingen överdriven topphastighet.. :D

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag håller tummarna med dig!

I utförande är min motard ganska bra att övningsköra på också; Upprätt körställning, hög sitthöjd (900mm), nästan fånigt lättstyrd, endast 140 kg otankad, bra (för att inte överdriva med ordet "Läskigt") bottendrag och har ingen överdriven topphastighet.. :D

Jag blir inte förvånad om Transportstyrelsen lägger till ett viktkrav utöver effekt och kubik, även om EU inte har något sådant krav.

SuperRetard

New member
Jag blir inte förvånad om Transportstyrelsen lägger till ett viktkrav utöver effekt och kubik, även om EU inte har något sådant krav.

DET kan jag däremot ha förståelse för. En motard är extremt lättkörd även om den är på 1000cc om man bara når ner.

Ett körkort ska kräva att man kan framföra de hojar marknaden erbjuder. Det jag reagerat på är att det idag inte (längre) är nån större skillnad på 600 & 1000 cc gällande vikt / lågregister-effekt.

Nm / effekt och viktkrav är mer relevant i så fall. Det ska inte vara för lätt att få kortet heller!

Triumph int

New member
Att bedöma varje hoj enskilt vore det bästa.

Det finns många lite äldre 500/550 som skulle vara perfekta
att öva på. Väger ganska mycket, har effekt/vrid som passar
bra för nybörjare.

Att många av dessa hojar dessutom är billiga och med lite
skydd så skulle de klara en omkullkörning utan att gå sönder.

Om man sätter gränser efter motor/vikt så finns det alltid
nån bra hoj som inte kvalar in.

Kanske borde även hojtypen godkännas för övningkörning.

Nicxter

New member
Jag håller med dig. Kör man upp för tung mc bör man ändå kanske göra det på något som representerar "mellanskiktet" av tunga hojar.

Det bästa vore väll ändå att köra upp på den hoj man tänkt framföra sen.. Men vi vet ju alla hur de är med det där; Man byter modell, testar, ändrar intressen..osv..

Finns det någon tidsgräns för när förslaget på 600cc ska vara behandlat?

SuperRetard

New member
Jag tror på viktkrav i så fall.

Det är en enorm skillnad på en street 600 och en motard. Motarden kör man upponer i jämförelse och så lätt vet jag inte om jag tycker att det ska vara.

Sen att folk byter hojar är en sak. Men även om man kör upp på en 180 hästars hoj så är den oftast extremt snäll i motorn om man inte varvar den. Så i uppkörningsmomentet gör det varken till eller från såvida det inte kommer krav på att nyttja maxeffekt, och det känns föga sannolikt.

Då är nog problemen med vridstarka hojar större. Det är en enorm skillnad på en 600/750 radfyra och 1000+ V-twin som kan vara rätt elak redan från tomgång. För en nybörjare kan det ställa till det rejält. Tjejen hade lite bekymmer med gaskontrollen i början, och även om hon har kortet nu så vet jag inte om jag varit bekväm med att sätta henne på SuperDuken eller nån vridstark custom med lite krydda i.

Å andra sidan kanske de som har såna problem heller inte väljer att köra såna hojar?

Maria Nordqvist

Super Moderator
Finns det någon tidsgräns för när förslaget på 600cc ska vara behandlat?[/QUOTE]

Har än så länge endast haft muntlig kontakt med Transportstyrelsen. Det kommer att vara ytterst kort tid för behandling av ärendet, om det ska hinna träda i kraft under 2010.

Triumph int

New member
Håller med Hund om detta med våldsamt vridmoment,
samt att vissa med okänslig insprutning kan vara svårt
för en nybörjare att hantera.

Jag provkörde en BMW K1300S och jag körde som Mr Bean
ett tag innan jag fick ordning på gashandtaget.

Läste om att BMW's F modeller hade samma on/off
gashandtag och att många modifierade nått med gasvajern
för att kunna smygköra med offroadmodellerna.