Öppen hjälm kontra foppatofflor

flex

New member
Nu måste jag lägga mig i den här debatten och säga vad jag tycker:
I bilen har vi all möjlig säkerhetsutrustning för att vi ska skadas så lite som möjligt vid en ev. olycka, och den används väl av alla hoppas jag??
När vi äntrar vår hoj så ska det plötsligt vara "fritt val", hur f-n rimmar det?
Nej, arbeta för lagstiftning för ryggskydd och integralhjälm och riktiga kläder för hand o fot.
Själv kör jag alltid "fullutrustad" på hojen och gläder mig åt all säkerhetsfrämjande utrustning i bilen. Tack för ordet.
Erich

KANON men jag tycker vi tar steget fullt ut.
Stryp alla hojar till max 110km/h (max hast i sverige).
Blinkande varsel ljus så vi syns bättre.
Stödhjul så vi håller oss upprätt på vägen (minskar risk för omkullkörning).
Körning endast på avlysta vägar varje lör-sön, udda vecka racehojar, jämn vecka glidarhojar. Onsdagar varje vecka tillsammans (för dom som vill träffa lite annorlunda än en själv).
 

-ah

New member
Nu måste jag lägga mig i den här debatten och säga vad jag tycker:
I bilen har vi all möjlig säkerhetsutrustning för att vi ska skadas så lite som möjligt vid en ev. olycka, och den används väl av alla hoppas jag??
När vi äntrar vår hoj så ska det plötsligt vara "fritt val", hur f-n rimmar det?
Nej, arbeta för lagstiftning för ryggskydd och integralhjälm och riktiga kläder för hand o fot.
Själv kör jag alltid "fullutrustad" på hojen och gläder mig åt all säkerhetsfrämjande utrustning i bilen. Tack för ordet.
Erich

Jag tillhör också falangen ATGATT.

Men........
Just hemkommen från en medelhavssemester med temperaturer mellan 35 o 40* upptäckte jag att vissa heliga principer fick tummas på. Rejält. Fast jag behöll åtminstone principen om hjälm, fast den fick stå öppen, klapphjälmen. ;)
 

P-O Noren

New member
Nu måste jag lägga mig i den här debatten och säga vad jag tycker:
I bilen har vi all möjlig säkerhetsutrustning för att vi ska skadas så lite som möjligt vid en ev. olycka, och den används väl av alla hoppas jag??
När vi äntrar vår hoj så ska det plötsligt vara "fritt val", hur f-n rimmar det?
Nej, arbeta för lagstiftning för ryggskydd och integralhjälm och riktiga kläder för hand o fot.
Själv kör jag alltid "fullutrustad" på hojen och gläder mig åt all säkerhetsfrämjande utrustning i bilen. Tack för ordet.
Erich

Det finns, mig veterligen, bara en uppsättning kläder som är godkända enligt EU:s standarder EN 13595-1 till EN 13595-4. Det är halvarssons saftey-serie.

Jag har sett någon enstaka bära dessa, men i övrigt är det dåligt ställt med intresset att bära kläder som är certifierade. När man pratar lagstiftning så är det svårt att implementera begreppet "riktiga kläder" som något man kan få rättsäkerhet i, det hade säkert funkat i gamla DDR men knappast här.:confused:

Skor saknar, vat jag vet, all form av säkerhetsklassning. Möjligt att Lindstrands Defence stövel är klassad. Även den är rätt så ovanligt bland mc-åkare. Den kostar väl nästan 2000kr.

Poängen är den att många tror dom kör med "det bästa", för att dom sa så i affären. Intresset bland mc-åkare att åka med verkligen certifierade kläder och skor är såpass lågt att en lagstiftning i nuläget vore rent verklighetsfrämmande.:eek:

Om du nu har läst detta och börjar irritera dig på vad jag säger och menar på att min jacka är väl ce-klassad. Nej, tyvärr. Jackan i sig själv är med största sannolikhet det inte. Såvida du inte kör med halvarsson saftey.

Bara skyddet som ligger för armbågen, möjligtvis axeln är klassad.
Men det är bara klassning att skyddet tar emot stötar bra. Säger noll, zipp och nada om hur jackan står emot nötning och rivskador. Vi kan ta samma logiska resonemang om handskar, samma problem där.

När det gäller ryggskydd tror många att priset avgör skyddsnivån. De flesta vet inte att CE standard 1621-2 är bättre skydd än 1621-1...

För att avsluta så kör majoriteten mc-åkare med kläder och skor som är ej testade. Utan kontroll enligt regelverk så återstår bara gissningar och godtyckliga bedömningar. Vi motorcyklister säger oss många gånger vara så otroligt noggranna med att bära bästa skyddet. I verkligheten så har vi valt enligt färg mode och hur skönt den sitter, vilket naturligtvis är viktigt. Det är viktigare än att fråga efter EN-klassning.

Med detta sagt så kan man köra med de flesta mc-skor på marknaden eller gummistövlar, alternativt gamla marsch-kängor eller foppatofflor för den delen. Alla är oklassade enligt någon godkänd standard.
 

Aengeln

New member
I bilen har vi all möjlig säkerhetsutrustning för att vi ska skadas så lite som möjligt vid en ev. olycka, och den används väl av alla hoppas jag??
När vi äntrar vår hoj så ska det plötsligt vara "fritt val", hur f-n rimmar det?
Nej, arbeta för lagstiftning för ryggskydd och integralhjälm och riktiga kläder för hand o fot.

Den enda säkerhetsutrustning som är lag på i bilen är mig veterligen bilbältet.

--A
 

aRWe

Member
Det är ju av någon anledning som vi bara godkänner heltäckande skyddskläder gjorda för mc-bruk på alla BKK och SHK-kurser.

Vi alla som kör hoj borde väl arbeta för att göra hojkörningen så säker som möjligt och minimera även skador på personer och det borde inbegripa att man bär skyddskläder.
 

P-O Noren

New member
Det är ju av någon anledning som vi bara godkänner heltäckande skyddskläder gjorda för mc-bruk på alla BKK och SHK-kurser.

Vi alla som kör hoj borde väl arbeta för att göra hojkörningen så säker som möjligt och minimera även skador på personer och det borde inbegripa att man bär skyddskläder.

Var och en får välja vilken utrustning som passar dem själva och uppfyller deras förväntningar. Självklart är det bra, ju högre nivå som en person väljer.

Dock tycker jag inte att vi ska tro att vi har en uppgift att läxa upp andra motorcyklister för, i våra ögon, dåliga val.

SMC kräver mig veterligen inte EN-klassade kläder, skor eller handskar på kurserna. Inte ens kravet EN 13595-1 verkar gälla kläderna, knappast en högre klassning heller.
Sedan är det en viss skillnad på bankörning på våt asfalt och att åka 3km till grannen för en kopp kaffe.

Vi är inne på en rätt så farlig väg för en öppen MC-förening om man börjar arbeta för en uppfattning att försvåra MC-körningen med mer regler. Den dagen SMC jobbar för fler eller hårdare lagar och förordningar inom MC-kollektivet så kommer jag personligen omedelbart att gå ur organisationen. Mest för att jag tror på den fria individens val, som princip.

Skulle inte vara förvånad om fler än jag skulle ha tankar åt samma håll om detta hände. Organisationers stora fiende är när man som förtroendevald börjar tänka elitistiskt och styr organisationen åt det håll man själv vill, utan att ha fingrarna "i myllan" och känner av vad flertalet medlemmar vill...
Som det är nu älskar jag de tankar och ideer som jag hör om att låta individerna välja men arbeta med information istället.

När jag sitter och funderar över vilka säkerhetsklasser som gäller och hur man bäst kan skydda sig så tänker jag på vilka kläder JAG vill/kommer köpa. Inte vilka kläder ANDRA ska köra i, det är ingenting jag har att göra med.:rolleyes:
 

Lotek

#82 Superbike
Det finns, mig veterligen, bara en uppsättning kläder som är godkända enligt EU:s standarder EN 13595-1 till EN 13595-4. Det är halvarssons saftey-serie.

bla bla..massa text.

Skor saknar, vat jag vet, all form av säkerhetsklassning. Möjligt att Lindstrands Defence stövel är klassad. Även den är rätt så ovanligt bland mc-åkare. Den kostar väl nästan 2000kr.

Poängen är den att många tror dom kör med "det bästa", för att dom sa så i affären. Intresset bland mc-åkare att åka med verkligen certifierade kläder och skor är såpass lågt att en lagstiftning i nuläget vore rent verklighetsfrämmande.:eek:
Om du nu har läst detta och börjar irritera dig på vad jag säger och menar på att min jacka är väl ce-klassad. Nej, tyvärr. Jackan i sig själv är med största sannolikhet det inte. Såvida du inte kör med halvarsson saftey.
Bara skyddet som ligger för armbågen, möjligtvis axeln är klassad.
Men det är bara klassning att skyddet tar emot stötar bra. Säger noll, zipp och nada om hur jackan står emot nötning och rivskador. Vi kan ta samma logiska resonemang om handskar, samma problem där.


bla bla..massa text


Med detta sagt så kan man köra med de flesta mc-skor på marknaden eller gummistövlar, alternativt gamla marsch-kängor eller foppatofflor för den delen. Alla är oklassade enligt någon godkänd standard.[/QUOTE]


Egentligen orkar jag inte bry mig, men det är ju så uppenbart fel..

Jag köpte mina stövlar av den enkla anledningen att de var klassade EN13634:2002. Nej, det är inte Lindstrands, utan dåvarande Oxtar, numera TCS. Detta var dessutom redan för 5 år sedan....Likaså med handskarna.

Följande är ett axplock av vad som finns att tillgå idag i regelverk.

CEN | EN 13594:2002 Krav och testmetoder på skyddsutrustning och dess beständighet mot mekanisk påverkan för professionella motorcyklister – Skyddshandskar | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13595-1:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 1: Allmänna krav | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13595-2:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 2: Provningsmetoder för slitmotstånd | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13595-3:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 3: Provningsmetoder för bestämning av sprickmotstånd | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13595-4:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 4: Provningsmetoder för skärmotstånd | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13634:2002 Krav och testmetoder för fotskydd för professionella motorcyklister | 28.8.2003 | — | |
 

Efoo

New member
Vill man ta livet av sig eller bli ett "vårdpaket" som vi skattebetalare för bekosta för att man inte kan offra 2 minuter på att klä på sig riktigt så varsågod. Gör som ni vill, men jag tänker fan inte sponsra vårdplatser för er...
 

P-O Noren

New member
Vill man ta livet av sig eller bli ett "vårdpaket" som vi skattebetalare för bekosta för att man inte kan offra 2 minuter på att klä på sig riktigt så varsågod. Gör som ni vill, men jag tänker fan inte sponsra vårdplatser för er...

Som tur är så behöver man inte något intyg för sunt och regerligt leverne för att få vård i Sverige. Ej heller behöver man påskriven ansvarsförsäkran från alla andra medborgare för att få vård.

Antalet personer som har burit för dålig utrustning och dött därav är väldigt lågt enligt MC-ola. Tror det var 1 person av 160, kommer inte ihåg exakt. Det är iallafall inget stort ekonomiskt problem. Det är däremot motorcykelåkning som företeelse om man tittar på vårdkostnaderna.

Så ekonomiska argument blir vattniga, då huvudelen av kostnaden består av motorcyklister som burit skyddsutrustning. Vi bör ju knappast använda oss av argument som talar mot motorcykelåkning i allmänhet?

Givetvis bör man i alla fall bära full skyddsutrustning när det behövs, men det väljer jag själv. Inte någon annan.
 

P-O Noren

New member
CEN | EN 13594:2002 Krav och testmetoder på skyddsutrustning och dess beständighet mot mekanisk påverkan för professionella motorcyklister – Skyddshandskar | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13595-1:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 1: Allmänna krav | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13595-2:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 2: Provningsmetoder för slitmotstånd | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13595-3:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 3: Provningsmetoder för bestämning av sprickmotstånd | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13595-4:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 4: Provningsmetoder för skärmotstånd | 28.8.2003 | — | |

CEN | EN 13634:2002 Krav och testmetoder för fotskydd för professionella motorcyklister | 28.8.2003 | — | |

Du missförstod nog mig tror jag, jag påpekade att det finns EN-klassning. Men de flesta köper inte EN-klassade kläder, handskar eller skor.

De flesta tittar inte på denna märkning. Utan bedömmer kvalitet i butiken. Vilket som är bäst vet jag inte. Själva certifieringen ska någon betala, och det är konsumenten.
 

Chopperbyggarn

New member
Jag tillhör också falangen ATGATT.

Men........
Just hemkommen från en medelhavssemester med temperaturer mellan 35 o 40* upptäckte jag att vissa heliga principer fick tummas på. Rejält. Fast jag behöll åtminstone principen om hjälm, fast den fick stå öppen, klapphjälmen. ;)

Nyttigt att ut och resa i världen med hoj till platser som har annorlunda klimat än här samt annorlunda trafiklösningar och kuturella värderingar!! Man får fler perspektiv som underlag för sina egna värderingar..ju fler resor till annorlunda platser man gör desto fler underlag får man att skapa sina värderingar utifrån:):):):)
 

Lotek

#82 Superbike
text..

Skor saknar, vat jag vet, all form av säkerhetsklassning. Möjligt att Lindstrands Defence stövel är klassad. Även den är rätt så ovanligt bland mc-åkare. Den kostar väl nästan 2000kr.

mer text..

Med detta sagt så kan man köra med de flesta mc-skor på marknaden eller gummistövlar, alternativt gamla marsch-kängor eller foppatofflor för den delen. Alla är oklassade enligt någon godkänd standard.


Uppenbarligen är jag otydlig.
Det finns klassning för skodon. Ref. EN 13634:2002. Åtminstone jag använder skor klassade enligt denna och gör det just baserat på klassningen. Nej, det är inte Lindstrands jag använder. Ja, de var dyra. Ja, de är bra.
Samma sak med handskarna. Ref. EN 13594:2002.
Sen vad andra har och använder, där är jag möjligen intresserad av att få veta om kvalitèn är bra eller inte. Jag har fortfarande inte med att göra vad andra väljer att ha eller inte.
 

flex

New member
Vill man ta livet av sig eller bli ett "vårdpaket" som vi skattebetalare för bekosta för att man inte kan offra 2 minuter på att klä på sig riktigt så varsågod. Gör som ni vill, men jag tänker fan inte sponsra vårdplatser för er...

:mad:Nä o jag vill inte sponsra dom som inte håller hastigheter o kör som idioter,har blivit omkörd av en mc på baknjulet ifull trafik på inre ringvägen i malmö, höll 90 km själv,men "bättre omkörd o bortkommen än bortkörd o omkommen"
 

Efoo

New member
:mad:Nä o jag vill inte sponsra dom som inte håller hastigheter o kör som idioter,har blivit omkörd av en mc på baknjulet ifull trafik på inre ringvägen i malmö, höll 90 km själv,men "bättre omkörd o bortkommen än bortkörd o omkommen"

Ibland funderar man varför vissa har hjälm när det inte finns något att skydda.
 

flex

New member
Vill man ta livet av sig eller bli ett "vårdpaket" som vi skattebetalare för bekosta för att man inte kan offra 2 minuter på att klä på sig riktigt så varsågod. Gör som ni vill, men jag tänker fan inte sponsra vårdplatser för er...

Ibland funderar man varför vissa har hjälm när det inte finns något att skydda.

Å vem syfta du nu på ? Jag som inte vill sponsra(precis som du ) eller idioterna på vägarna?
 
Last edited:

-ah

New member
Jammen skicka en hövlig anhållan om att slippa bidra, till Skatteverket.
Är den tillräckligt hövligt hållet, ska ni se det ordnar sig.





Jisses......
 

H-son

New member
Intressant...

Denna diskussion är intressant att följa, mitt bidrag är...

Det som är lagstadgat är hjälm då man åker mc. Alla övriga påbud är frivilliga, om försäkringen kräver det så är det fortfarande din egen möjlighet att välja annat försäkringsbolag som inte har samma krav, eller en annan typ av försäkring som inte har dessa krav. Även om det kan vara ekonomiskt ofördelaktigt.

Det som jag anser bidrar mest är diskussionen och att vi faktiskt påverkar våra mc åkande kollegor, att fundera över skyddskläder och i bästa fall använda dom.

Det jag hoppas kommer att hända är att fler använder komplett utrustning och att de som tidigare valt att inte göra det, påverkas att göra så...

I detta fallet är diskussionen nyttig, plus att konkret fakta poppar upp kring standarder och undersökningar, att ta till sig sådant är alltid nyttigt.

Håll gummit mot vägen i alla lägen...

/K
 
Top