Det finns, mig veterligen, bara en uppsättning kläder som är godkända enligt EU:s standarder EN 13595-1 till EN 13595-4. Det är
halvarssons saftey-serie.
bla bla..massa text.
Skor saknar, vat jag vet, all form av säkerhetsklassning. Möjligt att Lindstrands Defence stövel är klassad. Även den är rätt så ovanligt bland mc-åkare. Den kostar väl nästan 2000kr.
Poängen är den att många tror dom kör med "det bästa", för att dom sa så i affären. Intresset bland mc-åkare att åka med verkligen certifierade kläder och skor är såpass lågt att en lagstiftning i nuläget vore rent verklighetsfrämmande.
Om du nu har läst detta och börjar irritera dig på vad jag säger och menar på att min jacka är väl ce-klassad. Nej, tyvärr. Jackan i sig själv är med största sannolikhet det inte. Såvida du inte kör med halvarsson saftey.
Bara skyddet som ligger för armbågen, möjligtvis axeln är klassad.
Men det är bara klassning att skyddet tar emot stötar bra. Säger noll, zipp och nada om hur jackan står emot nötning och rivskador. Vi kan ta samma logiska resonemang om handskar, samma problem där.
bla bla..massa text
Med detta sagt så kan man köra med de flesta mc-skor på marknaden eller gummistövlar, alternativt gamla marsch-kängor eller foppatofflor för den delen. Alla är oklassade enligt någon godkänd standard.[/QUOTE]
Egentligen orkar jag inte bry mig, men det är ju så uppenbart fel..
Jag köpte mina stövlar av den enkla anledningen att de var klassade EN13634:2002. Nej, det är inte Lindstrands, utan dåvarande Oxtar, numera TCS. Detta var dessutom redan för 5 år sedan....Likaså med handskarna.
Följande är ett axplock av vad som finns att tillgå idag i regelverk.
CEN | EN 13594:2002 Krav och testmetoder på skyddsutrustning och dess beständighet mot mekanisk påverkan för professionella motorcyklister – Skyddshandskar | 28.8.2003 | — | |
CEN | EN 13595-1:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 1: Allmänna krav | 28.8.2003 | — | |
CEN | EN 13595-2:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 2: Provningsmetoder för slitmotstånd | 28.8.2003 | — | |
CEN | EN 13595-3:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 3: Provningsmetoder för bestämning av sprickmotstånd | 28.8.2003 | — | |
CEN | EN 13595-4:2002 Skyddskläder för professionella motorcyklister – Jacka, byxor och hel eller delad dräkt – Del 4: Provningsmetoder för skärmotstånd | 28.8.2003 | — | |
CEN | EN 13634:2002 Krav och testmetoder för fotskydd för professionella motorcyklister | 28.8.2003 | — | |