Öppen hjälm kontra foppatofflor

Hellman

New member
Varje dag jag bestämmer mig för en tur med hojen tittar jag på mina hjälmar skor och kläder och gör ett val. Ibland blir det en jacka någon annan dag en annan. Har väl hänt att man inte har ryggskyddet då man lämnar igen några videofilmer 2 km från hemmet.

Vad som förbryllar mig är hur mycket folk har åsikter om hur andra är klädda. Själv har jag haft åsikter, men ändrat ståndpunkt. Varför hålla på och moralisera andra människors val?

mc-stövlar, foppatofflor, sockiplast eller barfota...

själv skulle jag nog inte köra i foppatofflor, men samtidigt bryr jag inte mig om andra gör det. Ibland tror man detta forum inte är ett hojforum, utan någon form av blogg över moraliska värdegrundsfrågor.

Jag kan på ett sätt hålla med dig.

Dock skriver jag inte mina åsikter för att tvångskonvertera folk. Utan för att delge mina åsikter.
Kan det jag skrivit på ett internetforum förhindra att någon ritar ett långt rött sträck med ansiktet på asfalten är jag iaf nöjd.

Jag moraliserar inte pga egen vinning, jag gör det av omtanke för mina medmänniskor.

Det går förbannat bra att köra omkring i foppatofflot, shorts, T-shirt, Y-front eller sockiplast. Det är omkullkörandet som är värre.
 

P-O Noren

New member
De flesta delger inte sina åsikter därför att det gynnar andra människor, utan oftast är den underliggande motiveringen att man har retat sig på något.

Man är irriterad och arg över något man ser som inte följer ens egen uppfattning över hur saker och ting ska göras. Jag menar inte att det alltid är så, men många gånger.

Ibland kan man få roliga insikter och upplevelser om man har ett öppet sinne och försöker förstå varför en medmänniska gör på ett annat sätt än man själv gör.

Var ska vi egentligen lägga nivån för acceptabel säkerhetsnivå?
För handen på hjärtat, motorcykelkörning kommer aldrig bli riskfri...

Svaret är att vi alla gör olika bedömningar, och de flesta är korrekta eftersom dom baseras på egna beslut. Det som för en person är en rimlig säkerhetsnivå är kanske "oansvarigt", för en annan förare. Låt oss behålla även respekten för att det är så. Kommer alltid att vara så.

De som kör i öppen hjälm har gjort sitt val, det respekterar jag.
De som kör med dåliga skor, har valt detta i hallen hemma. Det respekterar jag.

Motorcykellivet handlar om att inte döma andra ytligt eller moraliskt. Utan om samhörigheten i att vi alla kör hoj.

Att moralisera öppet och peka finger är att saka men säkert döda en liten del av denna samhörighet. Att berätta om egna erfarenheter och upplevelser och hur man själv gör, det är inte att moralisera. Det finns en skillnad i detta som jag hoppas vi kan se tillsamans.

Förlåt för ett långt inlägg, försökte korta ner det.
 

Smedis

New member
De flesta delger inte sina åsikter därför att det gynnar andra människor, utan oftast är den underliggande motiveringen att man har retat sig på något.

Eftersom sjukvårdsystemet ser ut som det gör innebär det att jag betalar för den vård som den som gjorde ett uselt val i hallen behöver.

Om sjukvårdsystemet skulle ändras tror jag att attityderna skulle ändras också.
Idag finns ett otroligt litet eget ansvar bland folk, på grund av att samhället "tar hand" om oss.
Folk skaffar barn och blir irriterade om inte samhället tar hand om det efteråt.
Folk kör som idioter och klagar sen på sjukvården som inte har resurser eller kunskap att göra dom friska.

Vi har försäkringar som täcker upp åt oss.
Hur skulle vårt beteende och våra val förändras om vi själva skulle bli ekonomiskt ansvariga?

Om folks val inte drabbade mig skulle jag heller inte bry mig.
Det är väl därför det finns lagar, folk tänker inte själva...
Att det ens skulle behöva en hjälmlag är väl tecken på detta...
 

Ballhead

New member
Klart att man gör valet när man klär på sig.
Och man klär sig som man vill vara klädd vid en vurpa t.e.x
Skulle inte falla mig in i att köra i shorts och t-shirt.
 

P-O Noren

New member
Eftersom sjukvårdsystemet ser ut som det gör innebär det att jag betalar för den vård som den som gjorde ett uselt val i hallen behöver.

Om sjukvårdsystemet skulle ändras tror jag att attityderna skulle ändras också.
Idag finns ett otroligt litet eget ansvar bland folk, på grund av att samhället "tar hand" om oss.

Detta argument är nog inget vi motorcyklister skall använda alls.

- För det första så betalar inte en enskild person någon annans sjukhusvård. Vi bidrar alla till en bra sjukvård.

- För det andra så blir inte din skattesats varken högre eller lägre oavsett.

- För det tredje, kanske viktigast, så skulle detta argument kunna användas mot motorcykelåkning i allmänhet om det vore giltigt.

Bara för att man betalar skatt så har man inte orsak eller rätt att moralisera andra medmänniskor. Vi lever i ett fritt land, hoppas denna individualitet ökar snarare än minskar.
 
Last edited:

Smedis

New member
Detta argument är nog inget vi motorcyklister skall använda alls.

- För det första så betalar inte en enskild person någon annans sjukhusvård. Vi bidrar alla till en bra sjukvård.

Precis vad jag skrev...

- För det andra så blir inte din skattesats varken högre eller lägre oavsett.
Samhällets kostnader är skattefinansierade till stor del.
Sjukvården i synnerhet.
Antingen betalas ökade kostnader med höjda skatter eller genom att minska kostnaderna (besparing)
Se på sjukvården idag så ser du vilket val som gjorts.

- För det tredje, kanske viktigast, så skulle detta argument kunna användas mot motorcykelåkning i allmänhet om det vore giltigt.
Det finns många röster och motioner lagda riktade mot motorcyklismen.
Om vissa motorcyklisters beteenden kan göra att mitt motorcykelåkande blir drabbat reagerar jag.

Bara för att man betalar skatt så har man inte orsak eller rätt att moralisera andra medmänniskor. Vi lever i ett fritt land, hoppas denna individualitet ökar snarare än minskar.

Det är nog inte så fritt som du tror...
Och tendensen tyder på det motsatta.
 

P-O Noren

New member
Folk har väl alltid åkt i tofflor på MC, före foppatofflorna var det väl trätofflor, före det var det väl lädersandaler?
Det går väl att hitta detta beteende hur långt som helst bakåt i tiden?
Jag är säker på att samtiden hade åsikter om kläderna som folk körde i på 1930-talet.:)
Har vi sett en trend att detta skulle ha ökat jättemycket?:confused:

Det ska baske mig vara en brutal ökning av åkande i tofflor innan det syns på skattetabellen... så dom argumenten tror jag inte på. Irritation och upprördhet, tror jag är motivationen bakom många inlägg.

För övrigt så upplever jag mig ha enormt stor frihet. Detta är sant och obestridligt.

En sak kan man dock vara rätt så säker på:
Börjar någon en mening med att dom är skattebetalare eller "tänk på barnen", så kan man vara säker på att det kommer moralkakor.;)

Ingen kan ju argumentera mot barn eller pengar, man vinner på walkover med dessa argument.
 

swischmc

New member
.... Det går förbannat bra att köra omkring i foppatofflot, shorts, T-shirt, Y-front eller sockiplast. Det är omkullkörandet som är värre.

Helt rätt sagt!!! Omdömmet när man klär sig räknar inte med en olycka. Det är det som är problemet med omdömme och "frihet". Ingen skulle åka i dessa kläder om man visste att man skulle gå omkull i 'den där kurvan som nyper på 70-vägen'. Eller krocka med människan som har 3 promille i blodet... Eller... Eller...
 

P-O Noren

New member
Helt rätt sagt!!! Omdömmet när man klär sig räknar inte med en olycka. Det är det som är problemet med omdömme och "frihet". Ingen skulle åka i dessa kläder om man visste att man skulle gå omkull i 'den där kurvan som nyper på 70-vägen'. Eller krocka med människan som har 3 promille i blodet... Eller... Eller...

Ingen skulle köra motorcykel över huvudtaget om man visste att man skulle krocka med en rattfyllerist, eller åka av vägen i 70km/h.
Oavsett kläder eller skydd. Så det är ju en självklarhet som du nämner, men den tillför dock inte så mycket i sak.

Själva kärnpunkten i alla frågeställningar är ju att så många diskuterar vad andra har för kläder eller skydd. Ifrågasätter medmänniskors omdöme, fördummar dom, klagar indignerat att detta skulle vara ett personligt problem för betraktaren, på ett eller anat sätt.

Enda personen man kan påverka vilka kläder som används är på en själv. Låt andra avgöra vad dom gillar för kläder. Gör inte andra förares klädval till ett eget personligt problem, för det är det inte.
 

Hellman

New member
Ingen skulle köra motorcykel över huvudtaget om man visste att man skulle krocka med en rattfyllerist, eller åka av vägen i 70km/h.
Oavsett kläder eller skydd. Så det är ju en självklarhet som du nämner, men den tillför dock inte så mycket i sak.

Själva kärnpunkten i alla frågeställningar är ju att så många diskuterar vad andra har för kläder eller skydd. Ifrågasätter medmänniskors omdöme, fördummar dom, klagar indignerat att detta skulle vara ett personligt problem för betraktaren, på ett eller anat sätt.

Enda personen man kan påverka vilka kläder som används är på en själv. Låt andra avgöra vad dom gillar för kläder. Gör inte andra förares klädval till ett eget personligt problem, för det är det inte.

Det handlar inte om att fördömma andra, det handlar om att upplysa.
Visst, du själv ligger kanske inte och skriker på akuten med nedslipade fötter efter en "foppatoffelkrasch". Kanske måste du inte förklara för dina barn att pappas ansike alltid kommer se ut som Quasimodos efter en krasch med "vurpollon".

Du kommer kanske inte personligen drabbas fysikt. Men som MC-åkare (som jag antar att du är) kommer du drabbas premiemässigt med försäkringen, personligt av samhällets sätt att se dig som en ansvarstagande individ och inte minst som medmännsika. Om inte de två första anses som viktiga av dig så hoppas jag det sistnämnda gör det.
 

P-O Noren

New member
Det handlar inte om att fördömma andra, det handlar om att upplysa.
Visst, du själv ligger kanske inte och skriker på akuten med nedslipade fötter efter en "foppatoffelkrasch". Kanske måste du inte förklara för dina barn att pappas ansike alltid kommer se ut som Quasimodos efter en krasch med "vurpollon".

Du kommer kanske inte personligen drabbas fysikt. Men som MC-åkare (som jag antar att du är) kommer du drabbas premiemässigt med försäkringen, personligt av samhällets sätt att se dig som en ansvarstagande individ och inte minst som medmännsika. Om inte de två första anses som viktiga av dig så hoppas jag det sistnämnda gör det.

Du lyckades få in både pengar och barn i detta inlägg. "Tänk på barnen!"
:rolleyes::rolleyes:
Väldigt få olyckor sker med dålig säkerhetsutrustning, om jag läser mc-olan rätt.

Jag uppfattar verkligen inte foppatofflor som ett stort problem. Det är bara en viss moralpanik som har infunnit sig här. Finns det belägg för att en enda olycka inträffat i foppatofflor?:confused:
Jag har aldrig förespråkat den klädstilen, men då jag inte vill ha några förbud eller klädlagar så accepterar jag "vissa förluster", inte mitt problem ändå.

Moralpanik över kläder, hjälmar och allting i forumet nu. Slappna av och kolla på filmen easyrider, så kanske ni återfinner litegrann av friheten och glädjen i mc-åkningen.;)

Jösses vad snövita och snusförnuftiga hela mc-kollektivet verkar ha blivit???
:confused::confused:

Kom att tänka på två bibelverser:
Matt 7:3
Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?
Matt 7:5
Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders.
 

Olsson

New member
Det handlar inte om att fördömma andra, det handlar om att upplysa.
Upplysa? Vilket skitsnack. Det är moppefuckon som inbillar sig att andra inte vet och förstår vilka beslut de ska ta i sina liv. Man får ju denna moralpredikan även fast ingen bett om det – äckligt.



Visst, du själv ligger kanske inte och skriker på akuten med nedslipade fötter efter en "foppatoffelkrasch". Kanske måste du inte förklara för dina barn att pappas ansike alltid kommer se ut som Quasimodos efter en krasch med "vurpollon".
P-O Noren har ju så helt rätt här. Jag kan inte begripa hur man kan försöka fantisera ihop en story och dramatisera fram där någon ligger och skriker med nedslipade fötter efter en (citat) "foppatoffelkrasch" – men som inte inträffat. Om du läser på lite så kommer du kanske också inse att det inte är lätt att avgöra vem/vilka som faktiskt utsätter sig för de största riskerna. Argumenten blir därför tomma.

Sedan blandas barn in i denna virtuella händelse som inte inträffat, för att dramatisera ytterligare. Du är inte den enda som kommit på att man ibland måste förklara en del ting för både vuxna och barn. Men försök att fatta att andra människor har andra värderingar och gör andra bedömningar än vad du gör. Om det är svårt att förstå – betänk att många inte accepterar mc-körning alls och dina argument kan mycket enkellt vändas mot dig själv. Dina s k upplysningar blir moralpanik som dessutom är ogrundad.
 

swischmc

New member
Kom att tänka på två bibelverser:
Matt 7:3
Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?
Matt 7:5
Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders.

Nu väntar vi bara på att Marie ska komma med fler idéer om att Gud skyddar mot alla faror... ;)

Visst, det är säkert så att alla skulle undvika att köra hoj om man visste att man skulle krascha. Det jag menar är att man inte VET vad som händer under färden. Jag tror att de flesta som kör "i foppatofflor och sockiplast" kör lugnare. Inga SH-förare på 18 mentala år som ska vinna över sin egen skugga. Det är ju bara det att OM det händer en olycka (kanske kör du omkull pga en hare, i 50km/h) så klarar du dig bättre om du har hojklädsel istf shorts och linne.

Jag tycker också att det handlar om att visa omgivningen hur man vill bli uppfattad. Jag kämpar varje dag för att göra en icke mc-åkare mer positiv till hojåkning. Genom att köra enligt trafikregler (och trafikrytm), att visa att jag tänker på säkerhet, att ha godkända skydd, att låta barn provsitta och att svara på frågor.

Det handlar inte bara om försäkringspremier, skattesatser och moralpanik... Det handlar om att skaffa godwill i omgivningarna. Vi måste göra sånt, annars finns vi inte kvar länge till.
 

Chopperbyggarn

New member
P-O NOREN har flera mycket bra inlägg här! Han visar en mycket mogen kunskap om hur olika mäniskor fungerar och det finaste av allt är att han visar en mycket medmänsklig förståelse för andra mäniskor!:) Goodwill, när jag pratar med icke hojåkande medmäniskor och är trevlig och artig mot dom så får jag bara positivt och glatt gensvar...ingen av dessa mäniskor har ifrågasatt mitt val att köra i öppen hjälm inte heller att jag kört i jeans varma dagar (har inte erfarenhet av körning i badkläder)...jag känner att goodwillen har fungerat bra med dessa mäniskor jag har kommit i kontakt med.:) När det gäller Goodwill gentemot Vägverket/Transportstyrelsen och dess anställda så tror jag att det är mycket svårt då jag tror att dom aldrig kommer att bli nöjda hur mycket skydd vi än tar på oss..dom kommer alltid att hitta på något nytt för att motivera sin fortsatta karriär..dom vill nog inte bli arbetslösa.:mad: Här på forumet är det så mycket moral och låsta positioner att jag känner mindre samhörighetskänsla med andra motorcyklister nu än när jag började delta i detta forum. Funderar allvarligt på att "hoppa av":(

Anders.J
 

swischmc

New member
... Här på forumet är det så mycket moral och låsta positioner att jag känner mindre samhörighetskänsla med andra motorcyklister nu än när jag började delta i detta forum. Funderar allvarligt på att "hoppa av":(

Anders.J

Gör inte det! Alla behövs, oavsett moral och låsta positioner. Om du har andra åsikter är det jätteviktigt att du är kvar och kan påverka oss andra. Med mycket tjat blir till slut även den mest inskränkta smått påverkad. :)
SMC behöver alla åsikter, alla hojåkare - oavsett om man kör i sockiplast eller inte. Visst uppfattas kanske forumet som inskrängt och moralpredikande, men jag tycker det är en bra motpol mot tex. sporthoj.com. Det visar att vi som kör hoj inte är en homogen grupp. Det är viktigt att vi alla får (och vill) vara med och säga våra meningar.

Lite OT, men jag var tvungen att kommentera!
 

Hellman

New member
P-O:

Du klankar ner på mina åsikter och börjar sedan citera bibeln för att stärka dina... Den diskutionen lämnar jag härmed.

-

För övrigt anser jag att folk kan köra klädda hur f-n dom víll. Jag kan tycka det är dumt, och inte göra det själv, men jag måste väl ha rätt att säga vad jag tycker när diskutionen tas upp?
Det är inte så att jag springer ikapp folk på stan och skriker om undermålig MC-klädsel.
Jag har aldrig ansett att det ska bli lagar hit och dit. Säger bara att jag tycker det är dumt beteende.

Ni påkallar rätten till fritt klädval, jag påkallar rätten till att säga vad jag tycker om det UTAN att ta rätten ifrån er.

Nu kan ni raljera vidare om era vurpollon och foppatofflor. Jag har sagt mitt i denna tråden.
 

P-O Noren

New member
P-O:

Du klankar ner på mina åsikter och börjar sedan citera bibeln för att stärka dina... Den diskutionen lämnar jag härmed.

-

För övrigt anser jag att folk kan köra klädda hur f-n dom víll. Jag kan tycka det är dumt, och inte göra det själv, men jag måste väl ha rätt att säga vad jag tycker när diskutionen tas upp?
Det är inte så att jag springer ikapp folk på stan och skriker om undermålig MC-klädsel.
Jag har aldrig ansett att det ska bli lagar hit och dit. Säger bara att jag tycker det är dumt beteende.

Ni påkallar rätten till fritt klädval, jag påkallar rätten till att säga vad jag tycker om det UTAN att ta rätten ifrån er.

Nu kan ni raljera vidare om era vurpollon och foppatofflor. Jag har sagt mitt i denna tråden.

Jag ber om ursäkt om du uppfattade det som att jag klankar ner på dina åsikter. Jag respekterar dina åsikter, men jag delar inte vissa av dom. Ibland så skriver man en sak och detta kan uppfattas fel. Jag förringar inte dina åsikter, men vissa av dom motsätter jag mig, för jag uppfattade dom som ytliga dömanden av dina medmänniskor.

Om det nu är så att du anser att folk får klä sig hur dom vill, så har jag uppfattat dig fel i dina tidigare inlägg. Det framgick ganska tydligt att du hade mycket moraliska invändningar om detta. Då uppfattade jag dig fel, ber om ursäkt för detta.

Jag motsätter mig bara starkt mot att man med nedsättande värderingar försöker få det till att andra gör dåliga val när dom klär sig. Vilka citat man än väljer...

Jag får väl ta ett annat mindre religiöst citat:
Gör dej inte till domare över din granne för än du har gått två månader i hans mockasiner. (Cheyenne-ordspråk)
 

siNus

New member
Jo, jag tycker alla som kör med foppatofflor även borde tvingas inhandla öppen hjälm. Integral matchar ju inte. :rolleyes:
 

Thruxtonerich

New member
Nu måste jag lägga mig i den här debatten och säga vad jag tycker:
I bilen har vi all möjlig säkerhetsutrustning för att vi ska skadas så lite som möjligt vid en ev. olycka, och den används väl av alla hoppas jag??
När vi äntrar vår hoj så ska det plötsligt vara "fritt val", hur f-n rimmar det?
Nej, arbeta för lagstiftning för ryggskydd och integralhjälm och riktiga kläder för hand o fot.
Själv kör jag alltid "fullutrustad" på hojen och gläder mig åt all säkerhetsfrämjande utrustning i bilen. Tack för ordet.
Erich
 
Top