Varje dag jag bestämmer mig för en tur med hojen tittar jag på mina hjälmar skor och kläder och gör ett val. Ibland blir det en jacka någon annan dag en annan. Har väl hänt att man inte har ryggskyddet då man lämnar igen några videofilmer 2 km från hemmet.
Vad som förbryllar mig är hur mycket folk har åsikter om hur andra är klädda. Själv har jag haft åsikter, men ändrat ståndpunkt. Varför hålla på och moralisera andra människors val?
mc-stövlar, foppatofflor, sockiplast eller barfota...
själv skulle jag nog inte köra i foppatofflor, men samtidigt bryr jag inte mig om andra gör det. Ibland tror man detta forum inte är ett hojforum, utan någon form av blogg över moraliska värdegrundsfrågor.
De flesta delger inte sina åsikter därför att det gynnar andra människor, utan oftast är den underliggande motiveringen att man har retat sig på något.
Eftersom sjukvårdsystemet ser ut som det gör innebär det att jag betalar för den vård som den som gjorde ett uselt val i hallen behöver.
Om sjukvårdsystemet skulle ändras tror jag att attityderna skulle ändras också.
Idag finns ett otroligt litet eget ansvar bland folk, på grund av att samhället "tar hand" om oss.
Detta argument är nog inget vi motorcyklister skall använda alls.
- För det första så betalar inte en enskild person någon annans sjukhusvård. Vi bidrar alla till en bra sjukvård.
Samhällets kostnader är skattefinansierade till stor del.- För det andra så blir inte din skattesats varken högre eller lägre oavsett.
Det finns många röster och motioner lagda riktade mot motorcyklismen.- För det tredje, kanske viktigast, så skulle detta argument kunna användas mot motorcykelåkning i allmänhet om det vore giltigt.
Bara för att man betalar skatt så har man inte orsak eller rätt att moralisera andra medmänniskor. Vi lever i ett fritt land, hoppas denna individualitet ökar snarare än minskar.
.... Det går förbannat bra att köra omkring i foppatofflot, shorts, T-shirt, Y-front eller sockiplast. Det är omkullkörandet som är värre.
Helt rätt sagt!!! Omdömmet när man klär sig räknar inte med en olycka. Det är det som är problemet med omdömme och "frihet". Ingen skulle åka i dessa kläder om man visste att man skulle gå omkull i 'den där kurvan som nyper på 70-vägen'. Eller krocka med människan som har 3 promille i blodet... Eller... Eller...
Ingen skulle köra motorcykel över huvudtaget om man visste att man skulle krocka med en rattfyllerist, eller åka av vägen i 70km/h.
Oavsett kläder eller skydd. Så det är ju en självklarhet som du nämner, men den tillför dock inte så mycket i sak.
Själva kärnpunkten i alla frågeställningar är ju att så många diskuterar vad andra har för kläder eller skydd. Ifrågasätter medmänniskors omdöme, fördummar dom, klagar indignerat att detta skulle vara ett personligt problem för betraktaren, på ett eller anat sätt.
Enda personen man kan påverka vilka kläder som används är på en själv. Låt andra avgöra vad dom gillar för kläder. Gör inte andra förares klädval till ett eget personligt problem, för det är det inte.
Det handlar inte om att fördömma andra, det handlar om att upplysa.
Visst, du själv ligger kanske inte och skriker på akuten med nedslipade fötter efter en "foppatoffelkrasch". Kanske måste du inte förklara för dina barn att pappas ansike alltid kommer se ut som Quasimodos efter en krasch med "vurpollon".
Du kommer kanske inte personligen drabbas fysikt. Men som MC-åkare (som jag antar att du är) kommer du drabbas premiemässigt med försäkringen, personligt av samhällets sätt att se dig som en ansvarstagande individ och inte minst som medmännsika. Om inte de två första anses som viktiga av dig så hoppas jag det sistnämnda gör det.
Upplysa? Vilket skitsnack. Det är moppefuckon som inbillar sig att andra inte vet och förstår vilka beslut de ska ta i sina liv. Man får ju denna moralpredikan även fast ingen bett om det – äckligt.Det handlar inte om att fördömma andra, det handlar om att upplysa.
P-O Noren har ju så helt rätt här. Jag kan inte begripa hur man kan försöka fantisera ihop en story och dramatisera fram där någon ligger och skriker med nedslipade fötter efter en (citat) "foppatoffelkrasch" – men som inte inträffat. Om du läser på lite så kommer du kanske också inse att det inte är lätt att avgöra vem/vilka som faktiskt utsätter sig för de största riskerna. Argumenten blir därför tomma.Visst, du själv ligger kanske inte och skriker på akuten med nedslipade fötter efter en "foppatoffelkrasch". Kanske måste du inte förklara för dina barn att pappas ansike alltid kommer se ut som Quasimodos efter en krasch med "vurpollon".
Kom att tänka på två bibelverser:
Matt 7:3
Varför ser du flisan i din broders öga när du inte märker bjälken i ditt eget?
Matt 7:5
Hycklare, ta först bort bjälken ur ditt öga, så kan du se klart och ta bort flisan ur din broders.
... Här på forumet är det så mycket moral och låsta positioner att jag känner mindre samhörighetskänsla med andra motorcyklister nu än när jag började delta i detta forum. Funderar allvarligt på att "hoppa av"
Anders.J
P-O:
Du klankar ner på mina åsikter och börjar sedan citera bibeln för att stärka dina... Den diskutionen lämnar jag härmed.
-
För övrigt anser jag att folk kan köra klädda hur f-n dom víll. Jag kan tycka det är dumt, och inte göra det själv, men jag måste väl ha rätt att säga vad jag tycker när diskutionen tas upp?
Det är inte så att jag springer ikapp folk på stan och skriker om undermålig MC-klädsel.
Jag har aldrig ansett att det ska bli lagar hit och dit. Säger bara att jag tycker det är dumt beteende.
Ni påkallar rätten till fritt klädval, jag påkallar rätten till att säga vad jag tycker om det UTAN att ta rätten ifrån er.
Nu kan ni raljera vidare om era vurpollon och foppatofflor. Jag har sagt mitt i denna tråden.