Öppen hjälm kontra foppatofflor

flex

New member
Angående öppen hjälm , vilket är värst att åka med skinnkläder o öppen hjälm (gäller oss som kör glidare):rolleyes:eller som i sommartid i södra skåne på väg till stranden på värstinghoj:intergralhjälm,t-shirt,shorts o foppa tofflor.:mad: Har sett detta varje dag på väg till stranden.(Trbg,skanör,höllviken falsterbo) Kom ner en runda o kolla.
 

HåkanP

New member
Angående öppen hjälm , vilket är värst att åka med skinnkläder o öppen hjälm (gäller oss som kör glidare):rolleyes:eller som i sommartid i södra skåne på väg till stranden på värstinghoj:intergralhjälm,t-shirt,shorts o foppa tofflor.:mad: Har sett detta varje dag på väg till stranden.(Trbg,skanör,höllviken falsterbo) Kom ner en runda o kolla.

Foppatoflor ser jag också här på västkusten. Inte så mycket med dagens väder men... Borde ge automatiskt indraget körkort.:(
 

Smedis

New member
Det beror väl på vurpan och vad man är mest rädd om.
Huvudet eller fötterna?

Men jag förespråkar inget av alternativen...

Läs gärna denna studie...
Fast jag tror du egentligen inte vill...
http://journals.lww.com/amjforensic..._of_Fatal_Injuries_to_Motorcyclists_by.6.aspx

"Persons with open-face helmets (19 cases) were significantly more likely to have sustained severe head and neck injuries, especially brain contusions, than were persons with full-face helmets (17 cases)."

En annan studie som rekommenderas att läsas av alla.
Riktigt bra skulle jag påstå.
http://www.smf.org/articles/hic/Helmeted_MC_JTrauma.pdf
 
Last edited:

Olsson

New member
Jag tycker det värsta är alla dårar här på forumet som febrilt ska kommentera och bedöma vad andra förare gör och gärna påpeka hur dåligt eller fel det är. Men ofta skiner samtidigt en uppenbar extrem okunskap igenom och argumenten blir bara pinsamma och barnsliga. Sällan tycks de ha en minsta aning om vad risk är för något och hur det fungerar. Istället dömer man ut andra som exempelvis åkt i shorts – bara för att det inte stämmer överens med sina egna preferenser.

Det är dubbeltragiskt när helt ogrundade förslag på lagändringar, böter etc kommer från motorcyklister själva. Jag föreslår att ni som sågar andra på det viset – säljer era trista böghojar och istället börjar med virkning på edert lokala Folkets Hus.
 

Smedis

New member
Jag tycker det värsta är alla dårar här på forumet som febrilt ska kommentera och bedöma vad andra förare gör och gärna påpeka hur dåligt eller fel det är. Men ofta skiner samtidigt en uppenbar extrem okunskap igenom och argumenten blir bara pinsamma och barnsliga. Sällan tycks de ha en minsta aning om vad risk är för något och hur det fungerar. Istället dömer man ut andra som exempelvis åkt i shorts – bara för att det inte stämmer överens med sina egna preferenser.

Det är dubbeltragiskt när helt ogrundade förslag på lagändringar, böter etc kommer från motorcyklister själva. Jag föreslår att ni som sågar andra på det viset – säljer era trista böghojar och istället börjar med virkning på edert lokala Folkets Hus.


Hahaha, kan se din blodsprängda ådra i pannan framför mig.:D

Vad är en böghoj?:confused:
 

SuperRetard

New member
Jag tycker det värsta är alla dårar här på forumet som febrilt ska kommentera och bedöma vad andra förare gör och gärna påpeka hur dåligt eller fel det är. Men ofta skiner samtidigt en uppenbar extrem okunskap igenom och argumenten blir bara pinsamma och barnsliga. Sällan tycks de ha en minsta aning om vad risk är för något och hur det fungerar. Istället dömer man ut andra som exempelvis åkt i shorts – bara för att det inte stämmer överens med sina egna preferenser.

Det är dubbeltragiskt när helt ogrundade förslag på lagändringar, böter etc kommer från motorcyklister själva. Jag föreslår att ni som sågar andra på det viset – säljer era trista böghojar och istället börjar med virkning på edert lokala Folkets Hus.

:D:D:D
 

flex

New member
Poängen med inlägget var att dom som kör med intergralhjälm tycker det är osäkert att köra öppet samtidigt kan man sätta sig på hojen med intergral t-shirt,shorts o foppatoffler var fan är logiken,nä tänk efter själv innan de slutar med asfaltseksem över hela kroppen.Sen kan man sluta snacka om böghoj, kan inte se något som är mer hetro i en plasthoj.
 

SuperRetard

New member
Poängen med inlägget var att dom som kör med intergralhjälm tycker det är osäkert att köra öppet samtidigt kan man sätta sig på hojen med intergral t-shirt,shorts o foppatoffler var fan är logiken,nä tänk efter själv innan de slutar med asfaltseksem över hela kroppen.Sen kan man sluta snacka om böghoj, kan inte se något som är mer hetro i en plasthoj.

De som kör med foppatofflar är knappast samma personer som öppet yttrar sig om att det är farligt att åka i öppen hjälm.

Lite väl grov generalisering där.
 

flex

New member
Mycket möjligt , men jag ser inte heller att ni klagar på dom som kör så.Försvarar du dom som kör klädda så, behöver du inte bry dig att andra kör öppet.
 

SuperRetard

New member
Mycket möjligt , men jag ser inte heller att ni klagar på dom som kör så.Försvarar du dom som kör klädda så, behöver du inte bry dig att andra kör öppet.

Har jag nånsin försvarat folk som åker i foppatofflor???

Skillnaden är att ingen "åker hoj" i foppatofflor, utan "tar hojen" till stranden.

Ett fåtal kör turer i jeans och sneakers vilket är lika dumt som att åka i undermåliga hjälmar etc.

Jag försvarar fortfarande inte foppatofflande, men jag tycker inte att fenomenet är lika illa som att dra på sig alla kläder, dyrt inhandlade. En hjälm som säkert också var rätt dyr, men inte för att den är säker utan för att man ser ut som Marlon Brando i den (ljuger säljaren om iaf).
 
V

vixi

Guest
Var och en ansvarar ju för sitt eget välmående..om den skulle hända något.

Vill man ha huvudet i behåll men inte kunna gå kanske även ha kateter och stomipåse mm.. eller så kanske man har någorlunda intakt kropp men huvudet inte i behåll.

Däremot så tycker jag, även om man tänker lulla runt i bara 50km/h, att det är åt helvete ansvarslöst att köra med små passagerare med shorts och t-shirt, men visst eventuellt en hjälm på:mad:, en knäskål som är 4cm bred är ett minne blott även om bara hojen skulle välta stillastående.

Men visst det är inte alltid så mycke frihetskänsla och härligkänsla att trockla på sig skinnställ, ryggskydd, hjälm... mm.. en sommar dag 30grader för att åka till stranden.

Men som sagt, alla är ju medvetna om riskerna.
 

Hellman

New member
Själv kör jag uteslutande i sockiplast. Är dock lite irriterad på att de är så svåra att hitta i storlek 47.
 

flex

New member
Själv kör jag uteslutande i sockiplast. Är dock lite irriterad på att de är så svåra att hitta i storlek 47.

Du, det går isåfall lika bra med en ica påse med ett gummiband vid anklen,jäkligt billiga o större fötter än så tror jag inte du har:)
 

swischmc

New member
I mitt försäkringsbrev står det klart och tydligt att försäkringen inte gäller om jag inte har full skyddsutrustning (godkänd) och ryggskydd. Åker jag i foppatofflor, short och linne blir det en dyr historia om något händer.

Därmot kan jag åka i öppen hjälm, bara den är godkänd. Säger väl en del om hur försäkringsbolagen tänker - och hur skadorna ser ut.

Det jag däremot inte förstår är hur det kan vara ok att köra skoter på motorväg i lågskor och kostym (och hjälm)??!! Känns som ett större problem än öppen/intergral-hjälm.

Ändå är det upp till var och en. Hur rädd man är om sig själv. Vad som gäller enligt försäkringen. Hur bra fantasi man har om vad som kan hända och hur ont det kan göra...
 

mudder

Member
I mitt försäkringsbrev står det klart och tydligt att försäkringen inte gäller om jag inte har full skyddsutrustning (godkänd) och ryggskydd....
Så står det väl i de flesta försäkringsvillkor. Men vad betyder det egentligen? Vad kan de neka att betala?
 

P-O Noren

New member
Varje dag jag bestämmer mig för en tur med hojen tittar jag på mina hjälmar skor och kläder och gör ett val. Ibland blir det en jacka någon annan dag en annan. Har väl hänt att man inte har ryggskyddet då man lämnar igen några videofilmer 2 km från hemmet.

Vad som förbryllar mig är hur mycket folk har åsikter om hur andra är klädda. Själv har jag haft åsikter, men ändrat ståndpunkt. Varför hålla på och moralisera andra människors val?

mc-stövlar, foppatofflor, sockiplast eller barfota...

själv skulle jag nog inte köra i foppatofflor, men samtidigt bryr jag inte mig om andra gör det. Ibland tror man detta forum inte är ett hojforum, utan någon form av blogg över moraliska värdegrundsfrågor.
 

swischmc

New member
Så står det väl i de flesta försäkringsvillkor. Men vad betyder det egentligen? Vad kan de neka att betala?

Vet inte. De säger ju att man inte får ut hela eller något av försäkringen om man inte uppfyllt försäkringskraven. Jag är inte rik eller kaxig nog att chansa...

Någon som vet vad som händer om man inte följer reglerna till punkt och pricka?
 

Chopperbyggarn

New member
Bästa inlägget på hela forumet!!!

Varje dag jag bestämmer mig för en tur med hojen tittar jag på mina hjälmar skor och kläder och gör ett val. Ibland blir det en jacka någon annan dag en annan. Har väl hänt att man inte har ryggskyddet då man lämnar igen några videofilmer 2 km från hemmet.

Vad som förbryllar mig är hur mycket folk har åsikter om hur andra är klädda. Själv har jag haft åsikter, men ändrat ståndpunkt. Varför hålla på och moralisera andra människors val?

mc-stövlar, foppatofflor, sockiplast eller barfota...

själv skulle jag nog inte köra i foppatofflor, men samtidigt bryr jag inte mig om andra gör det. Ibland tror man detta forum inte är ett hojforum, utan någon form av blogg över moraliska värdegrundsfrågor.

Bästa inlägget på hela forumet!!! Håller med till 100%:):):):):):)

Anders.J
 
Top