Är det omodernt att hälsa?

adrian_vg

New member
Måste få ställa en stilla undran, för kanske är det jag som missat något...:rolleyes:, nämligen om det blivit omodernt att hälsa när vi motorcyklister möts längs vägarna...??

Jag hälsar på alla motorcyklister jag träffar på, även de stenhårda fiskebåtsåkarna som aldrig hälsar tillbaka. :cool: En och annan moped, som jag misstar för mc, åker också på en hälsning då och då.

Undantaget är förstår när jag kör i stan och är i korsningar, rondeller och så, där man gärna vill ha lite mer kontroll på styrningen med båda händerna på styret. :rolleyes:

Omodernt? Vaddå omodernt att hälsa? Vi är väl inga bilister heller... :p :D

Man får nog kolla lite välare, för väldigt många hälsar med vänster handens fingrar inte hela handen.

Jag gör så, släpper egentligen inte hela vänsterhanden från styret. Mina handskars greppyta är ljusgrå så det syns rätt bra för mc-isten som kommer mot en. Undantaget är när en bilist kör ut på vägrenen i god tid och markerar detta bra, som jag släpper högerhanden och gör en vinge, så att de ser min hälsning. Semestergasen håller farten ändå. :cool:

Jag åker så mycket hoj till och från jobbet så jag nog har blivit lite förvirrad. Kommer på mig själv att sitta i bilen och hälsa på mötande hojåkare:rolleyes:

Najs! Snygg gest. Skulle kanske börja jag också. :)
 
Last edited:

aRWe

Member
Hälsar alltid (nästan)
Sätter man upp handen i tid och inte när man är mittför så fär man nästan alltid en hälsning tillbaka.
 

SuperRetard

New member
Hälsar gärna på allt som inte är eller ser ut som moppar.

Brjar dock ledsna på fiskebåtar då de sällan hälsar tillbaka!
 

Dragonheart

New member
:D

Hälsar alla ! ! !

fliegen.jpg
 

SuperRetard

New member
Jag hälsar på alla vad de än kör även på Poliserna de är människor med o kör mc .

Det där har jag tänkt på, jag hälsar nästan alltid på Poliser.. Skitkul för de verkar bli helt förvånade varje gång, men hälsar oftast tillbaka lite tveksamt.

Som att de förväntar sig fingret när man lyfter armen och sen måste ställa om hjärnan för att hälsa tillbaka istället för att dra vapen och brassahelvett efter en!

Lite kul dock om möter nån i en skarp kurva så att man kommer med lite nedlägg också :D!
 

Leffe Boy

New member
Hejar på alla hojåkare, responsen är väl c:a 90 %. Det är bara en del HD-ägare :confused:, och Guldvingeägare :confused: som inte orkar lyfta på armen,
Keep on "vinking" :):):)
 

cruising_laidback

New member
Varför HD-åkare inte hälsar? Jo styret vibrerar så jävligt så släpper man så går det inte att få tag på det igen! :D:D:D




turbobike.jpg

Fattigmans turbo. Tillsätt bara bruna bönor...
 
Last edited:

Chopperbyggarn

New member
Varför HD-åkare inte hälsar? Jo styret vibrerar så jävligt så släpper man så går det inte att få tag på det igen! :D:D:D

Ja, Jo...får nog erkännas att det är så, det är därför som mötande tror att jag vinkar glatt med hela armen i luften när jag kör min hoj med tankväxel o högt styre...fast jag i själva verket försöker att fånga tillbaks styret efter ha släppt det för att växla..det är så pinsamt att jag försöker dölja detta med ett stort leende över hela ansiktet...:D:D:D

Anders.J
 
M

magne

Guest
Hejar på alla hojåkare, responsen är väl c:a 90 %. Det är bara en del HD-ägare :confused:, och Guldvingeägare :confused: som inte orkar lyfta på armen,
Keep on "vinking" :):):)

Sluta fundera här är orsakeran varför vissa inte hälsar:


Top Ten Reasons Why Harley Riders Don't Wave Back

10. Afraid it will invalidate warranty.
9. Leather and studs make it too heavy to raise arm.
8. Refuse to wave to anyone whose bike is already paid for.
7. Afraid to let go of handlebars because they might vibrate off.
6. Rushing wind would blow scabs off the new tattoos.
5. Angry because just took out second mortgage to pay luxury tax on new Harley.
4. Just discovered the fine print in owner's manual and realized H-D is partially owned by Honda.
3. Can't tell if other riders are waving or just reaching to cover their ears like everyone else.
2. Remembers the last time a Harley rider waved back, he impaled his hand on spiked helmet.
1. They're too tired from spending hours polishing all that chrome to lift their arms.

Top Ten Reasons Why Gold Wing Riders Riders Don't Wave Back

10. Wasn't sure whether other rider was waving or making an obscene gesture.
9. Afraid might get frostbite if hand is removed from heated grip.
8. Has arthritis and the past 400 miles have made it difficult to raise arm.
7. Reflection from etched windshield momentarily blinded him.
6. The espresso machine just finished.
5. Was actually asleep when other rider waved.
4. Was in a three-way conference call with stockbroker and accessories dealer.
3. Was distracted by odd shaped blip on radar screen.
2. Was simultaneously adjusting the air suspension, seat height, programmable CD player, seat temperature, and satellite navigation system.
1. Couldn't find the "auto wave back" button on dashboard.

Top Ten Reasons Why Sportbikers Riders Riders Don't Wave Back

10. They have not been riding long enough to know they're supposed to.
9. They're going too fast to have time enough to register the movement and respond.
8. You weren't wearing bright enough gear.
7. If they stick their arm out going that fast they'll rip it out of the socket.
6. They're too occupied with trying to get rid of their chicken strips.
5. They look way too cool with both hands on the bars or they don't want to
unbalance themselves while standing on the tank.
4. Their skin tight-kevlar-ballistic-nylon-carbon fiber-kangaroo-leather suits prevent any position other than fetal.
3. Raising an arm allows bugs into the armholes of their tank tops.
2. It's too hard to do one-handed stoppies.
1. They were too busy slipping their flip-flop back on.

Top Ten Reasons Why BMW Riders Riders Don't Wave Back

10. New Aerostich suit too stiff to raise arm.
9. Removing a hand from the bars is considered "bad form."
8. Your bike isn't weird enough looking to justify acknowledgment.
7. Too sore from an 800-mile day on a stock "comfort" seat.
6. Too busy programming the GPS, monitoring radar, listening to ipod, XM, and talking on the cell phone.
5. He's an Iron Butt rider and you're not!
4. Wires from Gerbings is too short.
3. You're not riding the "right kind" of BMW.
2. You haven't been properly introduced.
1. Afraid it will be misinterpreted as a friendly gesture.
 

adrian_vg

New member
Top Ten Reasons Why Sportbikers Riders Riders Don't Wave Back

[...]
6. They're too occupied with trying to get rid of their chicken strips.
[...]

Vad är "chicken strips"??

Edit: Verkar var den yttersta oslitna biten på vardera sidan av däcken. Eller de där små gummipiggarna som sticker ut som hår på nya däck.
 
Last edited:

swischmc

New member
Vad är "chicken strips"??

Edit: Verkar var den yttersta oslitna biten på vardera sidan av däcken. Eller de där små gummipiggarna som sticker ut som hår på nya däck.

Chicken strips = fegisrand dvs den biten längst ut på varje däcksida , framförallt på bakdäcken. Precis som du skrev. (Går utmärkt att slita genom nedlägg i rondeller.)

Efter en resa i Finland (och en "sväng" på Kemorabanan) kan jag hälsa att alla finländare hejjar glatt. Hela handen upp i luften, inget fingervink där inte. Alla hälsade - verkligen trevligt! Man kan inte prata med dem, men hälsar gör de. :p :D
 

joggen

New member
Det är det gemensamma intresset som visas i en hälsning

Här i skåne hälsar de flesta hojåkare på varandra. Att hälsa på alla bilar man möter faller på sin egen orimlighet.. Men däremot brukar långtradarchaffisar och bussförare också vinka till varandra..
 
Top