Filosofifråga: Värt risken?

knuttekultur

New member
Hej! Det här är knappast ett nytt ämne men hoppas det är OK om jag skriver av mig.

Tar A-kortet -84. Kör en riktigt töntig gammal skoter ett tag. -95, designar mitt eget skinnställ (en historia i sig). -00 köper jag en SR500 som jag av tidsskäl kör väldigt lite tills jag säljer den -14. Mc-lös sedan dess. Nu är jag en bit över 50. Känner hur det kliar lite i fingrarna igen men tycker också det är dumt. Låt mig lista plus och minus, OK?
+ på en solig dag var det ju rätt kul att köra ca 200 km på en dagsutflykt.
+ sägs vara ett bra sätt att hålla i gång koordination och balans.
+ varför verkar folk som kör så glada och fria? I bland verkar det lätt religiöst.
+ känner en skön typ som är 70-nånting och kör långtouring på en stor custom, kan han så....kan man tycka.
+ motorcyklar kan vara vacker teknik. Det blir lite löjligt att bara titta på dem som nåt slags skulptur.

- har inte tid, hus, hem, jobb och alltid för mycket som ska fixas.
- garaget är fullt av en gammal bruksbil som ärligt talat borde till skroten men som jag har en "grej" på.
- är nojigt rädd för skador. Har fått till träningen bra på sistone, är i bättre form än på länge, blivit av med en gammal idrottsskada - vore så j-a förargligt att åka på nåt och få fel på rörelseapparaten. Det skrivs mycket om att det *går* att köra mc rimligt säkert (och så finns det de som säger att det är en myt). Jaha, men mina kompisar X och Y då som fått i och för sig lindriga bestående men efter att ha gått omkull? Såvitt jag vet körde de "vettigt".
- Vill inte bli för detaljerad här, men jag påstår att min privatsituation inte skulle tåla en trafikskada.
- vård om man skulle råka illa ut? Litar knappt på sjukvården och så finns det multiresistenta bakterier.

Såg i senaste bladet att GGN siktar på 300 tjejer och respons verkar det ju finnas. Hejar på till 100% och fattar inte hur de törs??
Känns fånigt att ö h t behöva ta upp det här men jag får det inte ur huvet. Normalt brukar jag kunna vara hyggligt exekutiv, det är nåt spök med just det här ämnet.
Det som fick mig att skriva var när en gammal kompis erbjöd mig att prova hans nya eldrivna EU-moped och jag kom på mig med att fundera över riskbilden allra först, då hade det gått för långt.

Synpunkter emottages, helt enkelt.
 

Kawasaki

New member
Det är väl lite i grunden hur man uppfattar sig själv, funderar man mycket över vad som kan hända ja då kan det hända, är man rädd att det kan hända skapar man sig själv en osäkerhet så händer det lättare pga man spänner sig.
Ex, man går på is och spänner sig, så troligtvis ramlar man, men en avslappnad hållning går det bra.

Sen så om man tycker någonting är rolig, men tvekar så får man inte glädjen av det.
Överallt finns risker, man får göra en bedömning och inte chansa, då kan det hända något, men normalt så fungerar det.

Skickat från min ANE-LX1 via Tapatalk
 

Alexander76

Member
Det är mycket lätt att skada sig något djävulskt, som du säger räcker det att falla omkull med hojen från stillastående så har du pajat axeln för alltid om du har otur. Men det kan även hända om du snubblar på ICA så jag vet inte.

Det jag däremot börjar misstänka och som jag även hört andra säga är detta: de som anser att övriga trafikanter, speciellt bilister, är galningar som kör farligt utan hänsyn till motorcyklister och med noll koll på sin omgivning - de är ofta själva orsaken till sin stressade trafiksituation. Själv har jag efter nästan daglig körning de senaste fem åren sedan jag fick kortet råkat ut för väldigt få situationer och då det har varit nära ögat har det uppenbarligen varit 100% bristande uppmärksamhet från min sida.

Det finns alltid risk att råka ut för någonting som verkligen står helt utanför din kontroll men DU kan göra väldigt mycket för att styra riskerna.
 

knuttekultur

New member
God fortsättning på julen och tack för synpunkterna!
Jag kommenterar inte i detalj, det är klokt alltihopa.
När jag faktiskt körde aktivt, *var* det några tillbud undrar ni kanske?
Kan bara minnas en gång. Fin dag, på pappret körde jag 100% säkert men var helt upp och ner eftersom en i famljen var svårt sjuk.
Missade att lägga i friläget och drog mig själv in i en häck från stillastående.
 

knuttekultur

New member
Alexander76:

Tar upp tråden igen efter att ha smält det lite.
"Det jag däremot börjar misstänka och som jag även hört andra säga är detta: de som anser att övriga trafikanter, speciellt bilister, är galningar som kör farligt utan hänsyn till motorcyklister och med noll koll på sin omgivning - de är ofta själva orsaken till sin stressade trafiksituation. "

*Det* trodde jag faktiskt inte förekom. Du menar att somliga inbillar sig att bilister är farligare än de kanske är? Exakt vad är den stressade situationen i så fall? Att föraren bara *känner* sig stressad i situationen - vilket är illa nog - eller att han/hon konkret bär sig konstigt åt i trafiken och därför blir ett stressmoment för alla inkl sig själv?
 

Alexander76

Member
Jo men precis, upplever du tex att bilar gör filbyten precis framför dig betyder det förmodligen att du kör för fort för att de ska hinna upptäcka dig. Tror den situationen är vanlig när motorcyklar ska fram i köer. Eller om du kör bakom någon och plötsligt kommer på att du vill köra om - motorcykeln är ofta så liten och snabb att föraren framför kanske redan avklarat sin omgivningskoll och mentalt påbörjat sitt filbyte, så ZIP är du jämsides när han drar i ratten. Tror vissa motorcyklister tar dessa snabba manövrar för givet eftersom man är så smidig men det gäller fan att akta sig alltså.

Tror dessutom övriga trafikanters generella attityd och välvillighet mot dig på din MC ökar markant om du inte beter dig som ett sär. Jag försöker köra hänsynsfullt och har aldrig sett någon avsiktligen försöka försvåra för mig i trafiken, någonsin. Tvärt om. Så då undrar man var alla dessa galna bilister befinner sig?
 

knuttekultur

New member
Jo men precis, upplever du tex att bilar gör filbyten precis framför dig betyder det förmodligen att du kör för fort för att de ska hinna upptäcka dig. Tror den situationen är vanlig när motorcyklar ska fram i köer. Eller om du kör bakom någon och plötsligt kommer på att du vill köra om - motorcykeln är ofta så liten och snabb att föraren framför kanske redan avklarat sin omgivningskoll och mentalt påbörjat sitt filbyte, så ZIP är du jämsides när han drar i ratten. Tror vissa motorcyklister tar dessa snabba manövrar för givet eftersom man är så smidig men det gäller fan att akta sig alltså.

Tror dessutom övriga trafikanters generella attityd och välvillighet mot dig på din MC ökar markant om du inte beter dig som ett sär. Jag försöker köra hänsynsfullt och har aldrig sett någon avsiktligen försöka försvåra för mig i trafiken, någonsin. Tvärt om. Så då undrar man var alla dessa galna bilister befinner sig?

Intressant. Så vad är "rätt" metod för att köra om? Att alltid göra det lika saktfärdigt som om man kör bil? Jag är verkligen ingen fartgalning men man kan bli frestad att dra om fort eftersom omkörningar också blir säkrare ju fortare de går (mindre exponering på fel väghalva).
Har aldrig hört ordet "sär" men gissar att det är som "ett UFO" eller "knäppgök".

Buffelbilister finns. Jag är säker. Kan observera dem från min högst vardagliga lilla SUV. ;)
 

Lottafia

Member
Mina små funderingar kring ämnet.

1) En rädd förare är aldrig en bra förare. Skilj på riskmedveten och rädd. Jag misstänker att du är rädd, och i så fall skall du ge fan i att köra hoj. Rädsla är tyvärr ofta självuppfyllande, ungefär som faktumet att där du låser blicken, där hamnar du.

2) A och O vid körning i trafik är att köra mycket tydligt. Teckengivning, fordonsplacering etc. Undvik att i onödan befinna dig i dolda sektorer för andra förare.

3) De flesta av dina medtrafikanter är normala, vettiga och ansvarskännande människor, men det kan vara klokt att ha vissa fördomar om sina medtrafikanter! En svart BMW körs t.ex. ofta av någon som saknar både förarutbildning och konsekvenstänkande!

4) Var medveten om att synkravet för körkortsklasserna A och B är skrämmande lågt. Jag ligger själv okorrigerat strax över gränsen 0,5 vilket innebär att mitt körkort innehåller villkoret 01.06 (glasögon eller linser) för de tunga behörigheterna men inte för A och B. Det skulle aldrig falla mig in att köra mc eller personbil utan synkorrektion även om det är tillåtet, men det har gjort mig ytterst medveten om att det finns ett antal legala "blindstyren" ute i trafiken, vilket gör pkt 2) ovan ännu viktigare....
 
Last edited:

Tommi

New member
Allt kul är farligt. Ska vi sitta hemma och knyppla eller roa oss på slingriga grusvägar på MC och braka ner för backar på skidor? Kom just på att tråkiga saker också är farliga, man kan skada sig när man knypplar också. Ingen annan än en själv kan bestämma hur mycket av vad en ska försaka.

/ Tommi

Skickat från min SM-T500 via Tapatalk
 

knuttekultur

New member
Hej, fyller i lite:
Mina små funderingar kring ämnet.

1) En rädd förare är aldrig en bra förare. Skilj på riskmedveten och rädd. Jag misstänker att du är rädd, och i så fall skall du ge fan i att köra hoj. Rädsla är tyvärr ofta självuppfyllande, ungefär som faktumet att där du låser blicken, där hamnar du.
- Ska smälta det där lite. Jag vill tro att jag bara är riskmedveten. Rädd hoppas jag inte av flera skäl, i så fall tog det där i fläsket som det heter. Är jag rädd om jag kunde känna mig bekväm med att åka zipline??

2) A och O vid körning i trafik är att köra mycket tydligt. Teckengivning, fordonsplacering etc. Undvik att i onödan befinna dig i dolda sektorer för andra förare.
- Har fått liknande tips tidigare. Placera dig där du skulle ha suttit om du kört bil tycker jag är vettigt.

3) De flesta av dina medtrafikanter är normala, vettiga och ansvarskännande människor, men det kan vara klokt att ha vissa fördomar om sina medtrafikanter! En svart BMW körs t.ex. ofta av någon som saknar både förarutbildning och konsekvenstänkande!
- Yeah man! I bästa fall nån som kör hårt men proffsigt, men det är också skäl till vaksamhet.

4) Var medveten om att synkravet för körkortsklasserna A och B är skrämmande lågt. Jag ligger själv okorrigerat strax över gränsen 0,5 vilket innebär att mitt körkort innehåller villkoret 01.06 (glasögon eller linser) för de tunga behörigheterna men inte för A och B. Det skulle aldrig falla mig in att köra mc eller personbil utan synkorrektion även om det är tillåtet, men det har gjort mig ytterst medveten om att det finns ett antal legala "blindstyren" ute i trafiken, vilket gör pkt 2) ovan ännu viktigare....
- Tack för varningen. Jag har ett annat perspektiv, har testat kameror på en känd mobiltillverkare och är fanatisk på att glasögonreceptet ska vara rätt.
 

knuttekultur

New member
Allt kul är farligt. Ska vi sitta hemma och knyppla eller roa oss på slingriga grusvägar på MC och braka ner för backar på skidor? Kom just på att tråkiga saker också är farliga, man kan skada sig när man knypplar också. Ingen annan än en själv kan bestämma hur mycket av vad en ska försaka.

/ Tommi

Skickat från min SM-T500 via Tapatalk

Det här kan man spinna hur långt som helst på, tillåter mig att gå en bit:
Inte heller nyttigt att gå omkring med en malande känsla av otillfredsställdhet.
Livet är livsfarligt, du har 30% risk att åka på en av de stora folksjukdomarna i din livstid (har jag hört).
Skruva det tillräckligt långt och allt kan bli farligt och fel.
 

Lottafia

Member
Hej, fyller i lite:

- Tack för varningen. Jag har ett annat perspektiv, har testat kameror på en känd mobiltillverkare och är fanatisk på att glasögonreceptet ska vara rätt.

Jag tvivlade inte en sekund på att du själv - liksom jag - ser till att ha korrekt korrektion.
Jag behöver dock inte gå längre än till min egen - för flera år sedan saligen avlidne - far, för att hitta exempel på motsatsen. Han körde gladligen bil ända tills ögonläkaren satte stopp för körkortsinnehavet - det gick inte längre att korrigera till 0,5 eller bättre - och hade jag inte tagit ifrån honom bilnycklarna när ögonläkaren skickade anmälan till Transportstyrelsen, hade han sannolikt fortsatt köra även utan körkort tills han antingen blivit haffad för olovlig körning några gånger, råkat ut för en olycka i trafiken, eller avlidit i den cancer som slutligen tog honom. Han tyckte själv att han kunde köra bil efter 68 års oavbrutet bilägande och körkortsinnehav, och SÅ dåligt tyckte han själv inte att han såg...

Sådana som han finns det säkert ytterligare några därute, han körde ju säkerligen ett antal år med mycket dålig - men enligt gällande regler tillräcklig - syn, plus att det finns ett större antal där synen gradvis försämrats utan att de själva är medvetna om det, så att de har ett visus nedåt 0,5 och dessa har ju formellt inte heller gjort något galet, och tyvärr finns ju inget krav på syntest vid körkortsförnyelse så länge det inte finns högre körkortsklasser med i bilden....
 
Last edited:

knuttekultur

New member
Jag tvivlade inte en sekund på att du själv - liksom jag - ser till att ha korrekt korrektion, men jag behöver inte gå längre än till min egen - för flera år sedan saligen avlidne - far, för att hitta exempel på motsatsen. Han körde gladligen bil ända tills ögonläkaren satte stopp för framfarten - det gick inte längre att korrigera till 0,5 eller bättre - och hade jag inte tagit ifrån honom bilnycklarna när ögonläkaren skickade anmälan till Transportstyrelsen, hade han garanterat fortsatt köra tills han antingen blivit haffad för olovlig körning, råkat ut för en olycka, eller avlidit. Sådana som han finns det säkert ytterligare några därute, plus ett större antal där synen gradvis försämrats utan att de själva är medvetna om det, så att de har ett visus nedåt 0,5 och dessa har ju formellt inte gjort något galet, och tyvärr finns ju inget krav på syntest vid körkortsförnyelse så länge det inte finns högre körkortsklasser med i bilden....

Glad att vi är på samma våglängd. Jag kommenterade mer längre upp i texten också. ;)
 

F800ST

Member
Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100% dödlighet.

Man vet aldrig hur eller när döden kommer, eller skador. Ska man gå runt och tänka på det lär livet inte vara skoj på något plan. Störst risk har du faktiskt att dö i ditt hem.

Jag gör det jag känner för och så säkert jag kan, det är allt man kan göra.
 

knuttekultur

New member
Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100% dödlighet.

Man vet aldrig hur eller när döden kommer, eller skador. Ska man gå runt och tänka på det lär livet inte vara skoj på något plan. Störst risk har du faktiskt att dö i ditt hem.

Jag gör det jag känner för och så säkert jag kan, det är allt man kan göra.

Tja, finns inte mycket att lägga till efter det. =)
 
Top