Intruder 1400 -00 tjuvstannar när jag slår på blinkers

ducati22

New member
Tack Hampe för tips. Har haft två Monster men frun ville inte åka med, kan trilla av, det finns ju inget ryggstöd. På ett Monster! Ang diodlampor. Vet du om det krävs ett speciellt relä till dessa? I så fall, var hittar jag ett sådant? Kjell.
 

gundj

New member
Diodblinkers har några trista egenskaper som kräver särskilda insatser.
Biltema m fl säljer relän som fungerar.
Men, om din hoj har endast en indikeringslampa för blinkers så kommer den att läcka över
tillräcklig spänning för att alla fyra lamporna skall blinka samtidigt.
Lösningen är att modifiera sladdarna till indikatorlampan.
Se bifogad PDF.
View attachment 6866
 

Hampe

Skriver massor!
Känns gôrkonstigt att rekommendera diodblinkers till en hoj som redan har elproblem - Sporthoj så här års brukar vara fullt med blinkerstrådar.
Förr:
"Mina miniblinkers blinkar för snabbt"
"Lamporna passar inte hållarna"
"Får tvåa i besiktningen för att dom som passar heter '5w' och lyser för svagt. Samt blinkar för snabbt"
"Lampan passar inte i hållaren om jag inte nyper av ett stift och buntbandar fast den."

Nu: "Öh... ...diod, ba...?'"

Men, det kan vara en väg att felsöka dig fram till det egentliga felet. Sortera bort felkällor i felsökningsdjungeln, typ.
Gundj påpekar det viktiga - måste vara ett lastoberoende relä monterat. Motstånd för dig tillbaka till ruta 1.


H
 

Chopperbyggarn

New member
Provat att dra en direkt kabel från batteriet till tänd modulen? Kanske ett kabelbrott inuti en kabel som ger sig till känna först vid större belastning?

Var med om detta en gång på ett brytarsystem och efter att ha provat allt inklusive mätt upp kablar utan att hitta något fel så provade jag uppgivet en ny kabel vid sidan om den gamla och vipps så var probemet löst!



Anders.J
 

Kapten Stofil

New member
Att bara mäta kablaget med ohmmeter ger inte nödvändigtvis något i sådana där fall. Felet kan som Chopperbyggarn säger orsakas av spänningsfall p g a att kabeln är delvis av, och det märks inte med de pytteströmmar som ohmmetern/kontaktprovaren använder. Bättre i så fall att mäta spänningen mot jord i bägge ändarna av kabeln, eller spänningsfallet över den.

Hade du kollat alla jordanslutningar? Dålig jord någonstans kan ge alla möjliga magiska symtom.
 

Hampe

Skriver massor!
Glöm inte att låta själen få sitt så det inte blir våldsmek av alltihopa!

Lägg på en schysst platta med lite tyskcountry emellanåt

B000CQKYD0.03.LZZZZZZZ.jpg


och fundera lite över The road not taken...


H
 

erli

New member
Håller helt med Kapten Stofil "Att bara mäta kablaget med ohmmeter ger inte nödvändigtvis något i sådana där fall". Det man kan göra är att mäta spänningen vid tändmodulen. Är det så att blinkersen orsaker ett spänningsfall som stör tändmodulen så ser man det tydligt med en voltmeter.

Att köra med diodblinkers och specialrelä kan fungera men frågan är vad som händer då man bromsar? Då jag hade problemet kunde jag framkalla det även med bromsljuset.
 
I trafiken verkar det som att många tror att dom har det här problemet, inte bara mc. Kanske kan det vara dålig jordförbindelse till batteri eller nån annan del i systemet.
 

ducati22

New member
Hej alldeles för sent. Min Intruder 1400 uppförde sig nyckfullt 2014. 2015 var problemet mindre, Bytte styrlager 2015-2016 och det är en oerhörd mängd kabel som ska in i strålkastarhuset. 2016 skedde tjuvstanningen en gång i April och en gång i september. Acceptabelt, Problemet löst trodde jag. Som skrivet tidigare så ses vad som är gjort. Tips från er, jag har inte bytt till diodlampor i blinkers. Övriga tips har jag gjort före eller efter tipsen.
Känt fel på Intruder 1400 skrev någon. När jag frontade 2 olika Suzukiverkstäder hade dom aldrig hört talas om det. Och KGK, där får man inget som privatperson. 2017 har det tjuvstannats sju ggr redan. Jag vet inte vad jag ska göra och ska möjligen byta till diodlampor. Men bågen behåller jag. No doubt. Kjell 0707754146.
 
Last edited:

ducati22

New member
Hej alldeles för sent. Min Intruder 1400 uppförde sig nyckfullt 2014. 2015 var problemet mindre, Bytte styrlager 2015-2016 och det är en oerhörd mängd kabel som ska in i strålkastarhuset. 2016 skedde tjuvstanningen en gång i April och en gång i september. Acceptabelt, Som skrivet tidigare så ses vad som är gjort. Tips från er, jag har inte bytt till diodlampor i blinkers. Övriga tips har jag gjort före eller efter tipsen.
Känt fel på Intruder 1400 skrev någon. När jag frontade 2 olika Suzukiverkstäder hade dom aldrig hört talas om det. Och KGK, där får mai inget som privatperson. 2017 har det tjuvstannats sju ggr redan. Jag vet inte vad jag ska göra och ska möjligen byta till diodlampor. Men bågen behåller jag. No doubt. Kjell 0707754146.
 

ducati22

New member
Hej igen alla Intruder 1400 ägare. Jag lovade att återkomma när problemet är löst. Nu är det löst tack vare en Norrman vid namn Tommy Pettersen på företaget Mc Guru som ringde mig efter att ha läst mina inlägg på Mektips Forumet. Jag hade inget mer att tillföra så han skulle försöka själv. Jag bad honom kontakta mig om han lyckades. Han hörde av sig efter att han lyckats. Så inni... enkelt med facit i hand. Han kapade den gemensamma jordkabeln vid CDI.boxen, B/W svart/vit, och drog en separat jordkabel från CDI- boxen till batteriets minuspol. Och det fungerar. Jag gjorde likadant på min Intruder 1400 och den har inte tjuvstannat en enda gång på hela säsongen. Visserligen bara 210 mil men.... Läs gärna alla inlägg för detaljer. Ett STORT tack till Tommy Pettersen på Mc Guru för att du löste problemet.
 

ducati22

New member
Det finns mycket mer att läsa om problemet på Google-Suzuki Chopper Club Sweden-Forum (t.v.)-besök sccs forum (längst ner)-Teknik, så står det hela historiken om problemet med att min Suzuki tjuvstannade.
 

gundj

New member
Skönt att det löste sig, men varför kapade han en befintlig jordkabel, varför inte bara lägga en ny parallellt?
Vi som åker italienskt är ju vana vid att få extrautfodra förbrukarna med både plus o minus. På japps trodde jag det var gjort ordentligt från början.
 

ducati22

New member
Skönt att det löste sig, men varför kapade han en befintlig jordkabel, varför inte bara lägga en ny parallellt?
Vi som åker italienskt är ju vana vid att få extrautfodra förbrukarna med både plus o minus. På japps trodde jag det var gjort ordentligt från början.

Han ville separatjorda CDI-boxen. Resultatet blev dessutom bra. :)
 

F800ST

Member
Känns gôrkonstigt att rekommendera diodblinkers till en hoj som redan har elproblem - Sporthoj så här års brukar vara fullt med blinkerstrådar.
Förr:
"Mina miniblinkers blinkar för snabbt"
"Lamporna passar inte hållarna"
"Får tvåa i besiktningen för att dom som passar heter '5w' och lyser för svagt. Samt blinkar för snabbt"
"Lampan passar inte i hållaren om jag inte nyper av ett stift och buntbandar fast den."

Nu: "Öh... ...diod, ba...?'"



H

Låter mer som det forumet är fyllt av snåla, korkade, klåpare som inte har en susning om vad de sysslar med än att det skulle vara materialets fel, dvs dioderna i detta fall.

Att byta till diodblinkers som fungerar och klarar en besitning är skiteneklt om man bara tänker efter i 5min innan man öppnar plånkan och när man väl gör det låter saker kosta några kronor mer.
 

Tool65

New member
Hej igen alla Intruder 1400 ägare. Jag lovade att återkomma när problemet är löst. Nu är det löst tack vare en Norrman vid namn Tommy Pettersen på företaget Mc Guru som ringde mig efter att ha läst mina inlägg på Mektips Forumet. Jag hade inget mer att tillföra så han skulle försöka själv. Jag bad honom kontakta mig om han lyckades. Han hörde av sig efter att han lyckats. Så inni... enkelt med facit i hand. Han kapade den gemensamma jordkabeln vid CDI.boxen, B/W svart/vit, och drog en separat jordkabel från CDI- boxen till batteriets minuspol. Och det fungerar. Jag gjorde likadant på min Intruder 1400 och den har inte tjuvstannat en enda gång på hela säsongen. Visserligen bara 210 mil men.... Läs gärna alla inlägg för detaljer. Ett STORT tack till Tommy Pettersen på Mc Guru för att du löste problemet.
Jag har precis samma problem med min 1400. Har du nån kontaktuppgift till den där Tommy Pettersen på Mc Guru?
 
Top